-
Inicjatywa „&Audi” przeprowadziÅ‚a wywiady z grupÄ… 21 tysiÄ™cy osób dotyczÄ…ce ich spojrzenia na jazdÄ™ autonomicznÄ…
-
Pięć typów użytkowników pokazuje, w jaki sposób stosunek do samochodów autonomicznych powiÄ…zany jest ze stylem życia
-
Euforia wÅ›ród mieszkaÅ„ców Chin, ludzi mÅ‚odych i osób o wysokich dochodach – duża przestrzeÅ„ do zagospodarowania, jeÅ›li chodzi o przekazanie wiedzy na ten temat
W kontekÅ›cie inicjatywy "&Audi", firma zajmujÄ…ca siÄ™ mobilnoÅ›ciÄ… Audi we wspóÅ‚pracy z instytutem badaÅ„ rynkowych Ipsos, przeprowadziÅ‚a wywiady z grupÄ… 21 tysiÄ™cy osób w dziewiÄ™ciu krajach na trzech kontynentach. Wyniki badania wskazujÄ…, że autonomicznie jeżdżących samochodów najbardziej wyczekujÄ… ludzie mÅ‚odzi, dobrze wyksztaÅ‚ceni i dobrze zarabiajÄ…cy, "trendsetterzy" i "technicznie zaawansowani". WÅ›ród "kierowców podejrzliwych", którzy zazwyczaj sÄ… starsi i majÄ… niższy poziom dochodów i wyksztaÅ‚cenia, dominuje na tym polu sceptycyzm. „Niezbyt ufajÄ…cy co do kwestii bezpieczeÅ„stwa" korzystaliby z autonomicznej jazdy tylko wtedy, gdy inni zdobÄ™dÄ… odpowiednie tu doÅ›wiadczenie. NajwiÄ™kszÄ… grupÄ™ użytkowników stanowiÄ… "wspóÅ‚-kierowcy o otwartych umysÅ‚ach", którzy sÄ… zasadniczo otwarci na autonomicznÄ… jazdÄ™, o ile w dowolnym momencie bÄ™dÄ… mogli przejąć kontrolÄ™ nad pojazdem.
"To badanie jest czymÅ› wiÄ™cej niż tylko mile widzianym dodatkiem do naszej wiedzy na temat zjawiska autonomicznej jazdy" - mówi dr Luciano Floridi, profesor filozofii i etyki informacji oraz dyrektor Digital Ethics Lab na Uniwersytecie w Oksfordzie, czÅ‚onek sieci naukowej inicjatywy „&Audi”. „Jest to niezbÄ™dny krok na drodze podejmowania wszelkich decyzji politycznych i prawnych, a także różnych strategii w zakresie badaÅ„ i rozwoju oraz strategii biznesowych, które majÄ… być proaktywne i Å›wiadome w dostarczaniu lepszego Å›wiata.” Audi prowadzi badania w zakresie spoÅ‚ecznej akceptacji autonomicznej jazdy samochodem już od roku 2015.
W ramach ostatniego badania sprawdzano, w jaki sposób racjonalne argumenty, emocje, wartoÅ›ci i style życia ksztaÅ‚tujÄ… postawy wobec autonomicznej jazdy. Rezultatem jest triada skÅ‚adajÄ…ca siÄ™ z krajobrazu emocjonalnego, wskaźnika gotowoÅ›ci czÅ‚owieka i typologii użytkownika.
Duża ciekawość, ale również obawy zwiÄ…zane z samochodami autonomicznymi
Emocjonalny krajobrazautonomicznej jazdy tworzy zróżnicowany obraz. Z jednej strony, na arenie miÄ™dzynarodowej istnieje duże zainteresowanie (82 procent) i ciekawość (62 procent) co do jazdy autonomicznej. W tym nowym rozwiÄ…zaniu technicznym respondenci dostrzegajÄ… potencjaÅ‚ dla jednostek i spoÅ‚eczeÅ„stwa: od Å‚atwiejszego dostÄ™pu do mobilnoÅ›ci (76 procent) i wiÄ™kszej wygody (72 procent), do wiÄ™kszego bezpieczeÅ„stwa (59 procent). Ponad poÅ‚owa respondentów chciaÅ‚aby przetestować autonomicznÄ… jazdÄ™ samochodem. Z drugiej strony istniejÄ… również wyraźne obawy, przede wszystkim obawa przed utratÄ… kontroli nad pojazdem (70 procent) i nieuniknione ryzyko zwiÄ…zane z utratÄ… wartoÅ›ci rezydualnej (66 procent). 41 procent respondentów jest nieufnych co do technologii, a okoÅ‚o jedna trzecia (38 procent) jest zaniepokojona jej wprowadzaniem. NajwiÄ™ksza skÅ‚onność do przekazywania systemowi kontroli nad pojazdem dotyczy sytuacji autonomicznego parkowania i korków na autostradach. Poziom wiedzy na temat jazdy autonomicznej wydaje siÄ™ być niski: tylko osiem procent twierdzi, że jest w stanie powiedzieć coÅ› na ten temat.
Euforia wÅ›ród mieszkaÅ„ców Chin, ludzi mÅ‚odych i osób dobrze zarabiajÄ…cych
Human readiness index- wskaźnik gotowoÅ›ci czÅ‚owieka (HRI), daje wglÄ…d w to, w jaki sposób stosunek badanych do autonomicznego prowadzenia pojazdu odnosi siÄ™ do socjodemografii. Wyniki pokazujÄ…, że im mÅ‚odsi sÄ… respondenci i im wyższy jest ich poziom wyksztaÅ‚cenia i dochodów, tym bardziej pozytywny jest ich stosunek do autonomicznej jazdy. Widoczne sÄ… również różnice pomiÄ™dzy krajami, w których badania przeprowadzono. ChiÅ„czycy (HRI +5,1) sÄ… euforyczni, ponadprzeciÄ™tnie pozytywnie do autonomicznej jazdy nastawieni sÄ… też KoreaÅ„czycy z Korei PoÅ‚udniowej (HRI +1,2). W Europie liderem w tej dziedzinie sÄ… Hiszpanie i WÅ‚osi (w obu przypadkach HRI +0,7). Niemcy i Francuzi sÄ… stosunkowo ostrożni (oba HRI -0,7), podobnie jak Amerykanie, JapoÅ„czycy i Brytyjczycy (wszystkie HRI -0,9). HRI, posÅ‚ugujÄ…c siÄ™ skalÄ… od -10 do +10, Å‚Ä…czy w sobie dane dotyczÄ…ce wiedzy na ten temat, zainteresowania, emocji i gotowoÅ›ci do używania samochodów autonomicznych.
Podejście do jazdy autonomicznej związane jest ze stylem życia
BadajÄ…c podejÅ›cia wobec autonomicznej jazdy w kontekÅ›cie życia ludzi, typologia użytkownika wskazuje, że istniejÄ… tu znaczÄ…ce różnice. Na podstawie analizy okreÅ›lono pięć typów użytkowników. „Podejrzliwy kierowca" lubi trzymać siÄ™ tego, co już istnieje i korzystaÅ‚by z autonomicznej jazdy tylko wtedy, gdyby zostaÅ‚a w peÅ‚ni umocowana prawnie i zwyczajowo. Również „niezbyt ufajÄ…cy co do kwestii bezpieczeÅ„stwa" majÄ… w dużej mierze powÅ›ciÄ…gliwe podejÅ›cie do jazdy autonomicznej. UważajÄ…, że samochody autonomiczne, zanim zostanÄ… dopuszczone do ruchu drogowego, powinny być najpierw przez wiele lat testowane. „WspóÅ‚-kierowcy o otwartym umyÅ›le" dostrzegajÄ… korzyÅ›ci pÅ‚ynÄ…ce z techniki i pragnÄ…, by biznes, nauka i rozwiÄ…zania polityczne staÅ‚y siÄ™ na tyle skuteczne, by bezpiecznie wprowadzić autonomiczne auta na drogi. „Trendsetterzy o wysokim statusie życia" sÄ… do samochodów autonomicznych nastawieni entuzjastycznie, ponieważ w ten sposób mogÄ… zademonstrować swój postÄ™powy styl życia. „Pasażer zaawansowany techniczne" ufa technologii i chce, aby zostaÅ‚a ona wprowadzona na caÅ‚ym Å›wiecie.
„Zautomatyzowana i autonomiczna jazda ma ogromny potencjaÅ‚ by gruntownie udoskonalić naszÄ… mobilność” – mówi Thomas Müller, szef DziaÅ‚u Zautomatyzowanej Jazdy w Audi. „Na drodze ku temu celowi, obok rozwoju technicznego, decydujÄ…ce znaczenie ma przekonanie ludzi. Badanie to daje nam zróżnicowane spojrzenie na to, jakie sÄ… poglÄ…dy ludzi w odniesieniu do autonomicznej jazdy i jak możemy ustalić w spoÅ‚eczeÅ„stwie odpowiednie oczekiwania wobec nowych technologii".
WiÄ™cej informacji na temat badania “The Pulse of Autonomous Driving” można znaleźć pod adresem internetowym: www.audi.com/pulse-of-autonomous-driving.
Zdjęcia i dodatkowe informacje na: www.audi.press-bank.pl.