FB FB Twitter Twitter NK
Szukaj:
            1821 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1235 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Promowana firma
Wydarzenia

Statystyki odwiedzin serwisu
Felietony, rozmowy rss
A jednak się kręci
  Dodano: 2018-03-07 Wyświetlono: 612 razy
 
Hakan Samuelsson, prezes i dyrektor generalny Volvo Car Group, został wyróżniony nagrodą "Światowa Osobowość Branży Motoryzacyjnej Roku 2018" przez dziennikarzy motoryzacyjnych z całego świata, przyznających nagrody World Car Awards.
A jednak się kręci

foto © WCOTY   

A jednak człowiek! A jednak nie automat, nie maszyna, w czasach kiedy mówimy o urzeczywistniającej się na naszych oczach autonomii pojazdów, to od człowieka zależy najwięcej. Oczywiście na pewnym stopniu zawodowej odpowiedzialności i zarządzania. Zauważyli to dziennikarze motoryzacyjni występujący jako jurorzy międzynarodowego konkursu World Car of the Year przyznającego nagrody World Car Awards, po raz pierwszy honorując nie maszynę, ale człowieka. Do kategorii typowo samochodowych w ubiegłym roku dodali kategorię sięgającą do źródeł w coraz bardziej odhumanizowanym świecie robotów i postanowili wyłonić w tym roku "Światową Osobowość Branży Motoryzacyjnej Roku 2018". Świetna idea! Idealny moment!

 

 

 

 

Z przyjemnością słucham prawdziwych wizjonerów, nie nudziarzy gadających sloganami, ale tych, którzy wybiegają w przyszłość motoryzacji na tyle daleko, że ich wizje zapalają innych. Z ogromnym zainteresowaniem śledzę przemiany motoryzacyjnego świata, gdzie jedna dekada to czasy chwały koncernu, następna porażki i przejęcia, gdzie trzęsienie ziemi i tsunami jednych rozkłada na łopatki, a innych wzmacnia, zgodnie z wymową chińskiego ideogramu słowa "kryzys" 危机 – weiji, w którym pierwszy ze znaków wyraża niebezpieczeństwo, drugi szansę. Jeszcze nie tak dawno tradycjonaliści z niesmakiem mówili o tym, że Prusacy przejmują arcybrytyjskiego Rovera i Mini, potem były płacze, że „makaroniarze” przejmują superamerykańskie marki Jeep, Chrysler i Dodge, wreszcie załamywano ręce, że Hindusi odkupują od Forda królewską markę Jaguar, co gorsza, kupili w pakiecie i Land Rovera. Oj gotowało się w tym europejskim kotle, bo Ford, w pewnym momencie zgromadził pod swoimi skrzydłami brytyjskiego Jaguara, Land Rovera i Aston Martina oraz szwedzkie Volvo. Właścicielem tej ostatniej stał się w końcu chiński koncern Geely, w momencie bardzo trudnym, dla funkcjonującego od 1927 roku przedsiębiorstwa, uważanego za szwedzkie dziedzictwo narodowe.

 

Cóż się okazało - niemieckie Mini, hinduski Jaguar i Land Rover, włoski Jeep i chińskie Volvo mają się doskonale, zdobywają nagrody, budzą zachwyty, pomnażają klientów.

 

I właśnie o tym jest ten felieton - to ludzie trzymający ster nadają azymut na na skały, lub na sukces. Samochód może obejść się bez człowieka za kierownicą, ale branża samochodowa nie obejdzie się bez ludzi za sterami firm. Dlaczego właściwie Samuelsson otrzymał pierwszy raz w historii  World Car Awards tę „ludzką” nagrodę? Jurorzy nie kierowali się wiekiem, narodowością, czy stanowiskiem. Po prostu ocenili rangę fachowca, bo czy jest ktoś w biznesie bardziej wartościowy od człowieka, który swoją małą firmę, poobijaną kryzysem, potrafi zintegrować z koncernem z innego kontynentu i to w taki sposób, że dzieci z tego mariażu są piękne, a obie strony szczęśliwe i bogate. Bajka.

 

Kiedy dziś oglądam modele Volvo, zastanawiam się, jak u licha udało się nie zgubić tożsamości tej marki, której auta rozpoznałbym kiedyś z zawiązanymi oczami, dotykając kierownicy i deski, płaskiej, surowej, innej. Dziś, kiedy wsiadam do wnętrza XC90, w uszach gra mi leitmotiv z serialu Wikingowie. I choć serial kanadyjsko-irlandzki, a SUV szwedzko-chiński, to moim zdaniem w obu przypadkach udało się zbliżyć do skandynawskiego ideału w swoich gatunkach i zachować emocjonalny ładunek, który porusza ludzką wyobraźnię. To prawdziwa sztuka. Mästerverk - jak mówią Szwedzi.

 

Jedyny polski juror konkursu World Car Awards, Maciej Pertyński, mówi o pierwszej osobie, której przyznano tytuł Światowej Osobowości Branży Motoryzacyjnej Roku 2018 – „To facet, którego podziwiam za niesamowitą odporność na naciski i za stalowe nerwy, bo przecież negocjował z finansowym potentatem, nie mając zbyt wiele. Oprócz przywiązania klientów do brandu Volvo i reputacji marki, miał firmę w kompletnej ruinie i stał - wydawałoby się – na słabej pozycji negocjacyjnej. A jednak okazał się na tyle przekonujący, że nowy właściciel z pełnym zaufaniem otworzył linie kredytowe i pozwolił działać. To właśnie zrobiło na jurorach największe wrażenie i za to go nagrodziliśmy.”

 

Samuelsson nie jest wyłącznie cwanym biznesmenem, manewrującym sprawnie w zglobalizowanym świecie wielkiego kapitału, nie jest tylko dobrym organizatorem firmy, który potrafi restrukturyzować kulejące przedsiębiorstwo, to specjalista w dziedzinie inżynierii silników, który przeszedł swoją trudną ścieżkę w firmach produkujących samochody ciężarowe i osobowe. Ekspert, ale taki prawdziwy ekspert, znający swój warsztat pracy, który co dzień popycha firmę o krok do przodu. Mówią o nim „Disruptor”, pewnie w uznaniu dla jego umiejętności zakłócania nietwórczego spokoju. Volvo mogło przecież nadal grzęznąć w związkowych awanturach, ale udało się to przerwać i wypłynąć na bardzo szerokie wody. Od przyszłego roku Volvo dzięki niemu rusza w świat aut elektrycznych i hybryd, a wypożyczania aut pan prezes wcale nie uważa za zuooo i plagę. W końcu abonament na auto również przynosi producentom dochody. To prawdziwy disruptor kryzysów i wizjoner. Nagroda za odwagę jest podwójna – oprócz tytułu „osobowości branży motoryzacyjnej” przyznanego Samuelssonowi, Volvo po raz pierwszy w historii firmy otrzymało wczoraj statuetkę Car of The Year dla modelu XC40.

 

Håkan Samuelsson to dowód na to, że nie roboty, a ludzie kręcą motoryzacją.

Jednak się kręci.



Źródło: źródło: MotoTabu

Bank prasowy: https://www.media.volvocars.com/

 Inne artykuły
» A imię jego… Kona Thursday, 2017-06-08
  Hyundai Kona Wkrótce zostanie oficjalnie zaprezentowany subkompaktowy Hyundai Kona. Brzmi to w naszym języku odrobinę niefortunnie, podobnie jak po rosyjsku Maserati Ghibli (гибли – ginęli, polegli). Czy źle kojarząca się nazwa może zagrozić sprzedaży modelu na jakimś rynku? więcej »

» Czy samochody będą moralne? Czy politycy są moralni? Wednesday, 2017-06-07
  Bill Ford No i Bill Ford dotknął najbardziej czułego punktu w złożonym problemie autonomii pojazdów. Koszty stworzenia tzw auta bez kierowcy to pikuś, postęp już się odbywa, ośrodki badawczo-rozwojowe pracują pełną parą. Problem pojawia się, kiedy zadamy sobie jedno pytanie. Czy auta będą moralne? więcej »

» A imię jego… Kona Wednesday, 2017-06-07
  Hyundai Kona Wkrótce zostanie oficjalnie zaprezentowany subkompaktowy Hyundai Kona. Brzmi to w naszym języku odrobinę niefortunnie, podobnie jak po rosyjsku Maserati Ghibli (гибли – ginęli, polegli). Czy źle kojarząca się nazwa może zagrozić sprzedaży modelu na jakimś rynku? więcej »

» To nie ty wygrywasz w Le Mans, to Le Mans pozwala tobie zwyciężyć Thursday, 2017-04-20
  To nie ty wygrywasz w Le Mans, to Le Mans pozwala tobie zwyciężyć. Wywiad z Robem Leupenem z Toyota Motorsport GmbH O przygotowaniach do walki o najwyższe trofea opowiada Rob Leupen, szef zespołu i wiceprezes Toyota Motorsport GmbH. więcej »

» Ted Klaus zdradza kulisy powstania nowej Hondy NSX Tuesday, 2016-07-12
  Ted Klaus - Honda NSX Podczas gdy pierwsza grupa europejskich dziennikarzy miała możliwość przetestowania modelu NSX w Portugalii, główny szef projektu Ted Klaus zdradził szczegóły powstawania tego auta, jego filozofii oraz znaczenia dla marki Honda. więcej »

» Rozmawiamy z Jackiem Chrzanowskim, współtwórcą projektu Syrma Friday, 2016-02-12
  Jacek Chrzanowski i Syrma Model Syrma, który powstał w zespole projektantów kierowanym przez stylistę z polski, absolwenta łódzkiej ASP, wzbudzał w Genewie wielkie emocje. więcej »

» Ford GT to zapowiedź zmian w projektowaniu wnętrz – mówi Adam Bazydło Thursday, 2016-01-28
  Ford GT - Adam Bazydło Rozmowa z Adamem Bazydło, szefem działu projektowania strategicznego wnętrz w Fordzie ukazała się w aplikacji na urządzenia mobilne Moto Tabu. więcej »

» Rozmawiamy z Joelem Piaskowskim, szefem biura designu Ford of Europe Saturday, 2015-11-07
  Joel Piaskowski Head of Design, Ford of Europe ...o globalnych projektach Forda, centrum stylistycznym Merkenich, przyszłości motoryzacji, karierze zawodowej i polskich korzeniach. więcej »

» Nowa jakość premium w sieci Forda - rozmawiamy z Adamem Kołodziejczykiem, dyrektorem generalnym Ford Polska Friday, 2015-05-15
  Adam Kołodziejczyk więcej »

» Rozmawiamy z Joergiem Woehrmannem, managerem projektu Ford C-MAX Monday, 2015-05-11
  Jörg Wöhrmann - manager projektu Ford C-MAX Podczas międzynarodowej prezentacji nowych Fordów C-MAX i Grand C-MAX, poprosiliśmy managera projektu Ford C-MAX o przybliżenie najważniejszych cech nowego modelu. więcej »

» Rozmawiamy z Mateuszem Lisowskim - kierowcą wyścigowym, zwycięzcą Silver Cup serii Blancpain Sprint Wednesday, 2014-10-29
  Mateusz Lisowski Mateusz Lisowski to jeden z najbardziej utalentowanych polskich kierowców sportów motorowych. Obecnie z dużym powodzeniem startuje za kierownicą Audi R8 LMS w pucharze Silver Cup (kierowcy do lat 25) serii wyścigów Blancplain Sprint Series. więcej »

» Paryż ciągle wart mszy - migawki z Mondial de l’Automobile Tuesday, 2014-10-07
  Dziewczyny - Paris 2014 Jak co dwa lata pojawia się wątpliwość, czy warto tłuc się samolotem lub samochodem do Paryża, aby w tłumie dziennikarzy uczestniczyć w Mondial de l‘Automobile w czasach, kiedy większość konferencji transmitowana jest w Internecie, a premierowe modele znane są ze zdjęć od tygodni? więcej »

» O ożywieniu, planach i premierach - rozmawiamy z Wojciechem Mieczkowskim - dyrektorem generalnym General Motors Poland Friday, 2014-05-16
  Wojciech Mieczkowski - dyrektor generalny General Motors Poland Notujemy wzrosty praktycznie na każdym modelu. Corsa jest obecnie najbardziej popularnym samochodem w segmencie klientów indywidualnych w Polsce, a Insignia została liderem swojego segmentu w kwietniu. Coraz większą popularnością cieszą się także samochody dostawcze Opla. Ich sprzedaż wzrosła o ponad 50% w stosunku do zeszłego roku. więcej »

» Pięć premier, czyli „go further” - rozmawiamy z Mariuszem Jasińskim - dyrektorem komunikacji i PR w Ford Polska Thursday, 2014-03-13
  Mariusz Jasiński Podczas 84 genewskiego Międzynarodowego Salonu Samochodowego zapytaliśmy dyrektora komunikacji Ford Polska o plany firmy na rok 2014. więcej »

» Jak Audi pokonało diabła - rozmawiamy z Leszkiem Kempińskim kierownikiem PR marki Audi Thursday, 2014-01-30
  Leszek Kempiński Są firmy obdarzone przez założycieli instynktem przetrwania i rynkową bojowością. Nawet kryzys wykorzystują umiejętnie jako szansę na wspinanie się w rankingach, bo walkę o pieniądze mają w genach. O menadżerach takich firm mówi się, że potrafią wejść w obrotowe drzwi banku jako ostatni, aby już w środku wyjść z nich jako pierwsi.  więcej »

» Japońskie DNA - o Hondzie Civic Tourer mówi Shaun Stevens, lider projektu Civic Tourer Tuesday, 2013-12-31
  Shaun Stevens Civic Tourer to kolejny model po SUV-ie CR-V, który został zaprojektowany głównie z myślą o wymaganiach europejskich klientów. więcej »

» Człowiek i emocje, potem technologia Thursday, 2013-11-28
  Lexus Short Films Jest jedna firma motoryzacyjna, która od ponad dwudziestu lat stawia na rzeczy nieprzeciętnie ładne, nie będące samochodami. Buduje wizerunek marki w kontekście skojarzeń piękna i artystycznych kreacji. więcej »

» Skoda Rapid: historia i przyszłość - mówi David Haidniger Wednesday, 2013-10-16
  David Haidniger O Skodzie Rapid Spaceback opowiada David Haidniger, Product and Technology Communications Specialist. więcej »

» Universal soldier - czy tylko na czas kryzysu? Monday, 2013-09-23
  Nowy Ford Fiesta - Rzym Przyszło nam żyć w trudnych ale ciekawych czasach, kryzys wymógł na światowych koncernach globalne oszczędności i produkcję globalnych modeli. więcej »

[1] 2 3
Wyświetlane: 0 - 20 z 54 rekordów
Najczęściej czytane
Najczęściej oglądane
© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |