- Najwyraźniej Honda - podobnie jak inni producenci z Japonii i Korei - staje siÄ™ „europejskÄ…” markÄ…. Czy mimo wszystko uda siÄ™ w przyszÅ‚oÅ›ci zachować japoÅ„ski charakter kolejnych aut?
- Honda zawsze opracowywaÅ‚a samochody poza granicami Japonii. GÅ‚ówny oddziaÅ‚ badawczo-rozwojowy znajduje siÄ™ w Japonii, jednak prace nad poszczególnymi modelami sÄ… prowadzone równoczeÅ›nie w wielu filiach zlokalizowanych w różnych częściach Å›wiata. Tak wÅ‚aÅ›nie byÅ‚o w przypadku Hondy Civic Tourer. W każdym z tych oddziaÅ‚ów proces projektowania modelu przebiega wedÅ‚ug tych samych, Å›ciÅ›le okreÅ›lonych zasad. DziÄ™ki temu możemy uzyskać odpowiedniÄ… jakość podzespoÅ‚ów i zaszczepić japoÅ„skie DNA w każdym naszym produkcie.
- Czy klienci z Europy majÄ… wyższe wymagania pod wzglÄ™dem konstrukcji i specyfikacji samochodu, niż mieszkaÅ„cy na przykÅ‚ad Japonii czy Stanów Zjednoczonych?
- Tak. Nabywcy z Europy sÄ… bardzo wymagajÄ…cy. ZwracajÄ… szczególnÄ… uwagÄ™ na stylizacjÄ™ nadwozia, jakość wykoÅ„czenia wnÄ™trza, dynamikÄ™ ukÅ‚adu jezdnego i zawsze oczekujÄ… innowacyjnych technologii na pokÅ‚adzie.
- Zaprojektowanie idealnego samochodu dla Europejczyków jest wiÄ™c trudniejsze, niż dla mieszkaÅ„ców innych części Å›wiata.
- Zgadza siÄ™. WÅ‚aÅ›nie dlatego budowÄ… Hondy Civic Tourer zajęły siÄ™ lokalne oddziaÅ‚y R&D. Nowy model zostaÅ‚ również gruntownie przetestowany na europejskich drogach i dopracowany z uwzglÄ™dnieniem europejskich warunków jazdy.
- Oprócz najnowszej odmiany kombi, Honda Civic oferowana jest również w wersji 5- i 4-drzwiowej. Czy w przyszÅ‚oÅ›ci pojawiÄ… siÄ™ inne warianty tego modelu?
- Obecnie wykorzystujemy dwa rodzaje pÅ‚yty podÅ‚ogowej modelu Civic: platformÄ™ ze zbiornikiem paliwa umieszczonym z przodu i z tyÅ‚u. Taka wszechstronna architektura pozwala tworzyć wiele różnych typów nadwozia - oprócz wspomnianych wariantów modelu Civic z tej samej pÅ‚yty korzysta też nowa Honda CR-V. Na razie nie mogÄ™ jednak zdradzić planów dotyczÄ…cych kolejnych wcieleÅ„ Civica.
- Niedawno Honda zapowiedziaÅ‚a debiut trzech nowych jednostek napÄ™dowych VTEC TURBO o pojemnoÅ›ci 1 l, 1,5 l, oraz 2 l, które majÄ… wzbogacić ofertÄ™ silników z serii Earth Dreams Technology. Wiemy już, że 2-litrowy motor pojawi siÄ™ pod maskÄ… sportowego Civica Type R. Czy to oznacza, że mniejsze jednostki uzupeÅ‚niÄ… gamÄ™ „zwykÅ‚ych” modeli Civic?
- Prace nad nowymi silnikami z turbodoÅ‚adowaniem, ukÅ‚adem bezpoÅ›redniego wtrysku paliwa oraz udoskonalonym systemem zmiennych faz rozrzÄ…du prowadzone sÄ… w Japonii. Pierwszym europejskim modelem, który otrzyma jednostkÄ™ z serii VTEC TURBO faktycznie bÄ™dzie Civic Type R, natomiast wersje o pojemnoÅ›ci 1 i 1,5 litra pojawiÄ… siÄ™ w ofercie w późniejszym terminie. Data ich premiery rynkowej nie zostaÅ‚a jeszcze ustalona.
- Czy oprócz nowych wariantów silnikowych planowana jest też wersja hybrydowa?
- Nie. Model Civic nie bÄ™dzie oferowany w Europie w wersji hybrydowej, ponieważ w ofercie znajduje siÄ™ bardzo wydajny silnik Diesla o pojemnoÅ›ci 1,6 litra, który w modelu Tourer emituje zaledwie 99 gramów dwutlenku wÄ™gla na kilometr. 4-drzwiowy Civic Hybrid jest natomiast oferowany na rynkach pozaeuropejskich.
- Ekologiczne silniki i „zielone” technologie stosowane w modelu Civic to jedna strona medalu. A czy rozwiÄ…zania przyjazne Å›rodowisku sÄ… również wykorzystywane w procesie produkcji?
- OczywiÅ›cie. Brytyjska fabryka Honda of the UK Manufacturing Ltd. (HUM) w Swindon, gdzie powstaje Civic Tourer, już od 2010 roku realizuje strategiÄ™ „Zero waste to landfill”, która polega na oszczÄ™dnym gospodarowaniu zasobami i nie wysyÅ‚aniu odpadów produkcyjnych na wysypiska. Obecnie jesteÅ›my również na etapie uzyskiwania dostÄ™pu do paneli sÅ‚onecznych, które pozwolÄ… zmniejszyć uzależnienie zakÅ‚adu od krajowej sieci wysokiego napiÄ™cia.
- W Civicu Tourer debiutujÄ… nowe systemy bezpieczeÅ„stwa, które w razie potrzeby mogÄ… automatycznie wyhamować auto, aby uniknąć kolizji. Jak Pana zdaniem takie systemy rozwinÄ… siÄ™ w przyszÅ‚oÅ›ci?
- Naszym celem podczas prac nad HondÄ… Civic Tourer byÅ‚o zaoferowanie klientom peÅ‚nego pakietu przystÄ™pnych cenowo systemów wspomagajÄ…cych jazdÄ™, które - jak wskazuje nazwa - majÄ… pomóc kierowcy w awaryjnych sytuacjach na drodze. Podczas tegorocznego salonu samochodowego w Tokio zaprezentowaliÅ›my projekt w peÅ‚ni autonomicznego systemu jazdy, który caÅ‚kowicie przejmuje funkcje kierowania autem. W przyszÅ‚oÅ›ci chcielibyÅ›my wprowadzić takÄ… technologiÄ™ na rynek, jednak obecnie ograniczajÄ… nas przepisy prawne. Uważam, że w najbliższych latach popularność zyskajÄ… natomiast ukÅ‚ady majÄ…ce bezpoÅ›redni wpÅ‚yw na prowadzenie samochodu, jak oferowany w Civicu Tourer system adaptacyjnych amortyzatorów tylnego zawieszenia. DziÄ™ki niemu kierowca ma wiÄ™kszÄ… kontrolÄ™ nad zachowaniem auta, co daje mu wiÄ™ksze szanse na wyjÅ›cie obronnÄ… rÄ™kÄ… z niebezpieczniej sytuacji.
- Honda Civic Tourer ma więc wszystkie potrzebne atrybuty, aby stać się hitem sprzedaży.
- Mamy taką nadzieję. Model ten będzie sprzedawany w 27 krajach Unii Europejskiej. Przewidujemy, że największymi rynkami zbytu będą Niemcy i Wielka Brytania, gdzie samochody typu kombi są bardzo popularne.
- Å»yczymy zatem samych sukcesów.