FB FB Twitter Twitter
Szukaj:
            1692 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1147 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Promowana firma
Wydarzenia

Statystyki odwiedzin serwisu
Felietony, rozmowy rss
Universal soldier - czy tylko na czas kryzysu?
Autor: Robert Szczerbaniak  Dodano: 2013-09-23 Wyświetlono: 8594 razy
 
Przyszło nam żyć w trudnych ale ciekawych czasach, kryzys wymógł na światowych koncernach globalne oszczędności i produkcję globalnych modeli.
Universal soldier - czy tylko na czas kryzysu?

foto © Mototarget   

Modele globalne, czyli dla każdego

 

Niezbędne do życia pojazdy są wszędzie – różne, ale czy na pewno różne? Jaki był koń, wiedział w czasach krucjat każdy, dziś niektóre modele samochodów służą właścicielom na świecie pod różnymi markami i nawet nie zdajemy sobie sprawy, gdzie powstają ich podzespoły. Stworzenie globalnej platformy dla kilku modeli, sprzedawanych w Azji, Europie, Ameryce, to dla wielkiego koncernu dysponującego światową siecią dystrybucji ogromne oszczędności.

 

Czy to dobrze?

 

Auta przecież projektuje się dla ludzi, a ludzie się różnią, mają inne gusta i potrzeby. Czego innego oczekują od samochodu mieszkańcy Monachium i Bangkoku, albo młody chłopak z Arizony. Najlepszą odpowiedź na to pytanie dałby sam rynek, nikt jednak nie zaryzykowałby produkcji uniwersalnego modelu dla mieszkańców Ziemi bez poważnych studiów, badań preferencji, analiz grup docelowych. Rynek może je tylko potwierdzić lub ośmieszyć.

Sprawa dotyczy wielu koncernów i modeli aut, które mogłyby zilustrować ten proces światowej unifikacji. Ford umieścił nawet globalną politykę na sztandarach w sloganie „One Ford”. Globalnymi modelami są m.in. Mondeo – na rynku amerykańskim występuje jako Fusion oraz znana u nas Kuga sprzedawana jako Escape. Nie dziwi to już nikogo, każdy koncern dysponujący rozwiniętą siecią dystrybucji stara się proponować swoje produkty na całym świecie, Toyota GT86, Subaru BRZ i Scion FR-S to również model globalny w trzech różnych inkarnacjach.

 

Małe auta zdobywają wielki świat

 

Wybraliśmy jednak małe miejskie auta znane doskonale Polakom: Chevroleta Aveo i Forda Fiestę.

Dlaczego Fiesta? Jest najlepiej sprzedającym się samochodem miejskim w Europie... po 37 latach od premiery. I to po raz trzeci od roku 2009. Oznacza to, że w salonach światowej sieci dilerów Forda co dwie minuty ktoś kupował Fiestę.

Co jest takiego w tym autku segmentu B, czym przekonało do zakupu 15 mln właścicieli. Z pewnością Fiesta jest szyta na miarę mieszczucha, który żyje między pracą a domem w metropolii lub miasteczku. Wpisała się też w potrzeby właścicieli flot firmowych, jako niezmordowany długodystansowiec.

 

Wybór serca

 

Klient zdecydowany na zakup Fiesty niezależnie od szerokości geograficznej musi rozstrzygnąć podstawową kwestię – który z siedmiu silników będzie dla niego najbardziej odpowiedni. Czy zdecydować się na auto z benzynową jednostką 1.0 EcoBoost (100 lub 125 KM), która w ubiegłym roku otrzymała tytuł „International Engine of the Year”, czy może wybrać ECOnetic z silnikiem wysokoprężnym 1.6 Duratorq TDCi, który potrafi 100 km pokonać na 3,3 litra oleju napędowego. Może wybrać słabszy z turbodiesli, 75-konny 1.5 Duratorq TDCi.

W gamie silnikowej do wyboru są jeszcze cztery napędy benzynowe, dostępne w polskich salonach: 80-konny 1.0 Ti-VCT z systemem zmiennych faz rozrządu (Twin Independent Variable Camshaft Timing), 1.25 Duratec (60 albo 82 KM), 96-konny 1.4 Duratec oraz 105-konny benzynowy 1.6 Ti-VCT Duratec.

Samochód dla świata musi sprawdzać się w różnych strefach kklimatycznych. Nikt nie wymaga od przeciętnego użytkownika przejechania 1 mln. 250 tys. km w ekstremalnych warunkach, co było udziałem 31 śmiałków, testujących przedprodukcyjne egzemplarze po dziurach, bitych traktach, w temperaturach od -40 do +82 st. C, jednak producent obiecuje, że auto jest w stanie przejechać całe Śródziemie, aż do Mordoru.

 

Wewnętrzna przemiana

 

Globalne wnętrze. Od ponad roku dyrektorem biur projektujących wnętrza pojazdów Forda i Linkolna jest Amko Leenarts, który wcześniej przez 12 lat kierował zespołem genialnych designerów, rysujących kokpity w centrum stylistycznym Peugeota. Jego śladem z Peugeota do studia Forda przeszedł także Polak z pochodzenia Adam Bazydło, twórca takich wnętrz, jak Peugeot 508. Można śmiało powiedzieć, że załoga Leenartsa dokonała estetycznej rewolucji w kabinach aut francuskiej marki, co doceniono w wielu konkursach i plebiscytach. Kiedy w czerwcu Leenarts z Paryża przeniósł się do Merkenich pod Kolonią, był to sygnał, że europejski styl zdobędzie dominującą pozycję w strategii wizerunkowej Forda. Leenarts trafił wprost pod skrzydła J Maysa, wiceprezesa i dyrektora działu projektów grupy marek Ford Motor Company. Czas wdrażania projektu jest zwykle dłuższy niż rok, jednak już dziś widać „odmłodzenie” stylistyczne wnętrz gamy modelowej i wyrazisty family look, czyli konsekwencję tworzenia wspólnego wizerunku dla aut nowej gamy. Auto się zmienia, niezmienna od lat pozostaje nazwa. Bo Fiesta to słowo kojarzone pozytywnie na całym świecie i marka sama w sobie.

 

Inna metoda – różne imiona

 

Innym globalnym maluchem jest Chevrolet Aveo. Producent należy do General Motors, jednego z najbardziej na świecie rozłożystych koncernów, skupiających marki: Chevrolet, Cadillac, Baojun, Buick, GMC, Holden, Isuzu, Jiefang, Opel, Vauxhall i Wuling.

Chevrolet Aveo okazał się właśnie trafionym produktem, który sprzedaje się dobrze i na Dalekim Wschodzie i na dalekim zachodzie. Mało tego, sprzedaje się również w tak dziwnym kraju jak Polska. Samochód jest obecnie dostępny pod trzema nazwami, jako Aveo, Sonic lub Barina, ten ostatni to Holden sprzedawany w Australii.

W Europie auta segmentu B, zwane w innych rejonach subkompaktami, stanowią bardzo popularną grupę pojazdów. Aveo okazało się już rok po premierze obecnej generacji najlepiej sprzedającym się modelem Chevroleta w Europie Zachodniej i Środkowej, gdzie trafiło do prawie 60 tys. klientów.

Te doskonałe wyniki okazują się kroplą w morzu, kiedy porównamy je z popularnością, jaką cieszy się ten miejski samochód, sprzedawany jako Sonic choćby w Tajlandii, gdzie po czterech miesiącach 2013 roku autem wyjechało z salonów ponad 13,6 tys. klientów. Tymczasem Tajlandia jest dopiero piątym rynkiem w rankingu sprzedaży Sonica-Aveo po Stanach Zjednoczonych, Rosji, Chinach i Meksyku.

 

Recepta – bezpieczeństwo i personalizacja

 

Jak projektuje się taki samochód, który potrafi przekonać do siebie kierowców różnych nacji i ras? Odpowiedzią na to pytanie może być nadużywany slogan „value for money”, co oznacza w brzydkim tłumaczeniu „wiele auta, za niewielkie pieniądze”. Przy oszczędnościach wynikających z globalnej produkcji i dystrybucji, producent mógł pozwolić sobie na doskonałe wyposażenie miejskiego pojazdu. Jako jeden z pierwszych subkompaktów na świecie Aveo-Sonic-Barina, zaoferował użytkownikom iPhone'ów integrację z funkcją Siri Eyes Free oraz system MyLink, zwiększający funkcjonalność i komfort podróżowania. Przy okazji warto wspomnieć, że niewielki samochód już wyposażony jest w system informujący o wypadku, który prawdopodobnie zostanie uznany w Unii Europejskiej za obowiązkowy w nowych autach od roku 2015.

Klienci niezależnie od szerokości geograficznej, oprócz atrakcyjnej ceny i ładnej linii, przywiązują dużą wagę do bezpieczeństwa, a Aveo to „samochód pięciogwiazdkowy” z najwyższymi notami testów zderzeniowych, co umiejętnie wykorzystuje się w kampaniach na całym świecie. Model sprzedawany w polskich salonach posiada we wszystkich wersjach wyposażeniowych komplet elektronicznych systemów gwarantujących nam podróżowanie bez obaw o życie pasażerów: system stabilizacji toru jazdy (ESC), 6 poduszek powietrznych, ABS, system wspomagania nagłego hamowania (BAS) i system kontroli trakcji (TCS). Kolejnym atutem samochodu jest szeroka gama akcesoriów, dzięki której klient z Tajlandii i Meksyku może dopasować do własnego gustu i temperamentu egzemplarz, którym wyjeżdża z salonu dealerskiego. Lubisz diesla, proszę – w polskiej ofercie są dwie wersje silnika wysokoprężnego, o mocy 75 lub 95 KM, chwalone za znakomite spalanie sięgające 3,6 l/100 km w cyklu mieszanym. Wolisz silnik benzynowy – do wyboru cztery warianty: 70-, 86-, 100- oraz 115-konny*, a niebawem pojawi się sportowa 140-konna wersja RS.

 

Sprzedać, znaczy zrozumieć rynek lokalny

 

Czy to wystarczające atuty pojazdu światowego. Oczywiście nie! Aby w milionach egzemplarzy sprzedawać Fiestę, czy Aveo, trzeba trafić w bardzo różne preferencje, wynikające z kultury rynku, na którym samochód się spodoba lub nie. Od tego są już regionalni specjaliści, którzy biorą pod uwagę aspekty językowe, związane z nazwą, historyczne, wpływające często na postrzeganie całej marki lub grupy aut, a nawet kolory i materiały wykorzystane we wnętrzu. Czasem produkt buduje przez lata silną pozycję pod jedną nazwą, czasem występuje nawet jako różne marki. W USA nazwa Sonic bardziej przypadła do gustu klientom. W Australii, od lat 80 pod marką Holden należącą do GM, sprzedawała się Barina, u nas znana jako Corsa – pozostano więc przy nazwie tego modelu.

Ford Fiesta i Chevrolet Aveo są doskonałymi przykładami udanego produktu, jednak to nie wyjątki – takich światowców jest wiele. Są też autentycznym potwierdzeniem tezy, że kryzys jest szansą stworzenia czegoś, na co nie stać nas w czasach dobrobytu.



Źródło: Mototarget

 Inne artykuły
» A jednak się kręci Wednesday, 2018-03-07
  Hakan Samuelsson Hakan Samuelsson, prezes i dyrektor generalny Volvo Car Group, został wyróżniony nagrodą "Światowa Osobowość Branży Motoryzacyjnej Roku 2018" przez dziennikarzy motoryzacyjnych z całego świata, przyznających nagrody World Car Awards. więcej »

» A imię jego… Kona Thursday, 2017-06-08
  Hyundai Kona Wkrótce zostanie oficjalnie zaprezentowany subkompaktowy Hyundai Kona. Brzmi to w naszym języku odrobinę niefortunnie, podobnie jak po rosyjsku Maserati Ghibli (гибли – ginęli, polegli). Czy źle kojarząca się nazwa może zagrozić sprzedaży modelu na jakimś rynku? więcej »

» Czy samochody będą moralne? Czy politycy są moralni? Wednesday, 2017-06-07
  Bill Ford No i Bill Ford dotknął najbardziej czułego punktu w złożonym problemie autonomii pojazdów. Koszty stworzenia tzw auta bez kierowcy to pikuś, postęp już się odbywa, ośrodki badawczo-rozwojowe pracują pełną parą. Problem pojawia się, kiedy zadamy sobie jedno pytanie. Czy auta będą moralne? więcej »

» A imię jego… Kona Wednesday, 2017-06-07
  Hyundai Kona Wkrótce zostanie oficjalnie zaprezentowany subkompaktowy Hyundai Kona. Brzmi to w naszym języku odrobinę niefortunnie, podobnie jak po rosyjsku Maserati Ghibli (гибли – ginęli, polegli). Czy źle kojarząca się nazwa może zagrozić sprzedaży modelu na jakimś rynku? więcej »

» To nie ty wygrywasz w Le Mans, to Le Mans pozwala tobie zwyciężyć Thursday, 2017-04-20
  To nie ty wygrywasz w Le Mans, to Le Mans pozwala tobie zwyciężyć. Wywiad z Robem Leupenem z Toyota Motorsport GmbH O przygotowaniach do walki o najwyższe trofea opowiada Rob Leupen, szef zespołu i wiceprezes Toyota Motorsport GmbH. więcej »

» Ted Klaus zdradza kulisy powstania nowej Hondy NSX Tuesday, 2016-07-12
  Ted Klaus - Honda NSX Podczas gdy pierwsza grupa europejskich dziennikarzy miała możliwość przetestowania modelu NSX w Portugalii, główny szef projektu Ted Klaus zdradził szczegóły powstawania tego auta, jego filozofii oraz znaczenia dla marki Honda. więcej »

» Rozmawiamy z Jackiem Chrzanowskim, współtwórcą projektu Syrma Friday, 2016-02-12
  Jacek Chrzanowski i Syrma Model Syrma, który powstał w zespole projektantów kierowanym przez stylistę z polski, absolwenta łódzkiej ASP, wzbudzał w Genewie wielkie emocje. więcej »

» Ford GT to zapowiedź zmian w projektowaniu wnętrz – mówi Adam Bazydło Thursday, 2016-01-28
  Ford GT - Adam Bazydło Rozmowa z Adamem Bazydło, szefem działu projektowania strategicznego wnętrz w Fordzie ukazała się w aplikacji na urządzenia mobilne Moto Tabu. więcej »

» Rozmawiamy z Joelem Piaskowskim, szefem biura designu Ford of Europe Saturday, 2015-11-07
  Joel Piaskowski Head of Design, Ford of Europe ...o globalnych projektach Forda, centrum stylistycznym Merkenich, przyszłości motoryzacji, karierze zawodowej i polskich korzeniach. więcej »

» Nowa jakość premium w sieci Forda - rozmawiamy z Adamem Kołodziejczykiem, dyrektorem generalnym Ford Polska Friday, 2015-05-15
  Adam Kołodziejczyk więcej »

» Rozmawiamy z Joergiem Woehrmannem, managerem projektu Ford C-MAX Monday, 2015-05-11
  Jörg Wöhrmann - manager projektu Ford C-MAX Podczas międzynarodowej prezentacji nowych Fordów C-MAX i Grand C-MAX, poprosiliśmy managera projektu Ford C-MAX o przybliżenie najważniejszych cech nowego modelu. więcej »

» Rozmawiamy z Mateuszem Lisowskim - kierowcą wyścigowym, zwycięzcą Silver Cup serii Blancpain Sprint Wednesday, 2014-10-29
  Mateusz Lisowski Mateusz Lisowski to jeden z najbardziej utalentowanych polskich kierowców sportów motorowych. Obecnie z dużym powodzeniem startuje za kierownicą Audi R8 LMS w pucharze Silver Cup (kierowcy do lat 25) serii wyścigów Blancplain Sprint Series. więcej »

» Paryż ciągle wart mszy - migawki z Mondial de l’Automobile Tuesday, 2014-10-07
  Dziewczyny - Paris 2014 Jak co dwa lata pojawia się wątpliwość, czy warto tłuc się samolotem lub samochodem do Paryża, aby w tłumie dziennikarzy uczestniczyć w Mondial de l‘Automobile w czasach, kiedy większość konferencji transmitowana jest w Internecie, a premierowe modele znane są ze zdjęć od tygodni? więcej »

» O ożywieniu, planach i premierach - rozmawiamy z Wojciechem Mieczkowskim - dyrektorem generalnym General Motors Poland Friday, 2014-05-16
  Wojciech Mieczkowski - dyrektor generalny General Motors Poland Notujemy wzrosty praktycznie na każdym modelu. Corsa jest obecnie najbardziej popularnym samochodem w segmencie klientów indywidualnych w Polsce, a Insignia została liderem swojego segmentu w kwietniu. Coraz większą popularnością cieszą się także samochody dostawcze Opla. Ich sprzedaż wzrosła o ponad 50% w stosunku do zeszłego roku. więcej »

» Pięć premier, czyli „go further” - rozmawiamy z Mariuszem Jasińskim - dyrektorem komunikacji i PR w Ford Polska Thursday, 2014-03-13
  Mariusz Jasiński Podczas 84 genewskiego Międzynarodowego Salonu Samochodowego zapytaliśmy dyrektora komunikacji Ford Polska o plany firmy na rok 2014. więcej »

» Jak Audi pokonało diabła - rozmawiamy z Leszkiem Kempińskim kierownikiem PR marki Audi Thursday, 2014-01-30
  Leszek Kempiński Są firmy obdarzone przez założycieli instynktem przetrwania i rynkową bojowością. Nawet kryzys wykorzystują umiejętnie jako szansę na wspinanie się w rankingach, bo walkę o pieniądze mają w genach. O menadżerach takich firm mówi się, że potrafią wejść w obrotowe drzwi banku jako ostatni, aby już w środku wyjść z nich jako pierwsi.  więcej »

» Japońskie DNA - o Hondzie Civic Tourer mówi Shaun Stevens, lider projektu Civic Tourer Tuesday, 2013-12-31
  Shaun Stevens Civic Tourer to kolejny model po SUV-ie CR-V, który został zaprojektowany głównie z myślą o wymaganiach europejskich klientów. więcej »

» Człowiek i emocje, potem technologia Thursday, 2013-11-28
  Lexus Short Films Jest jedna firma motoryzacyjna, która od ponad dwudziestu lat stawia na rzeczy nieprzeciętnie ładne, nie będące samochodami. Buduje wizerunek marki w kontekście skojarzeń piękna i artystycznych kreacji. więcej »

» Skoda Rapid: historia i przyszłość - mówi David Haidniger Wednesday, 2013-10-16
  David Haidniger O Skodzie Rapid Spaceback opowiada David Haidniger, Product and Technology Communications Specialist. więcej »

[1] 2 3
Wyświetlane: 0 - 20 z 54 rekordów
Warto przeczytać
 

foto © Hyundai


A imię jego… Kona
Najczęściej oglądane
© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |