FB FB Twitter Twitter
Szukaj:
            1612 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1095 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Promowana firma
Wydarzenia

Statystyki odwiedzin serwisu
Felietony, rozmowy rss
Universal soldier - czy tylko na czas kryzysu?
Autor: Robert Szczerbaniak  Dodano: 2013-09-23 Wyświetlono: 11898 razy
 
Przyszło nam żyć w trudnych ale ciekawych czasach, kryzys wymógł na światowych koncernach globalne oszczędności i produkcję globalnych modeli.
Universal soldier - czy tylko na czas kryzysu?

foto © Mototarget   

Modele globalne, czyli dla każdego

 

Niezbędne do życia pojazdy są wszędzie – różne, ale czy na pewno różne? Jaki był koń, wiedział w czasach krucjat każdy, dziś niektóre modele samochodów służą właścicielom na świecie pod różnymi markami i nawet nie zdajemy sobie sprawy, gdzie powstają ich podzespoły. Stworzenie globalnej platformy dla kilku modeli, sprzedawanych w Azji, Europie, Ameryce, to dla wielkiego koncernu dysponującego światową siecią dystrybucji ogromne oszczędności.

 

Czy to dobrze?

 

Auta przecież projektuje się dla ludzi, a ludzie się różnią, mają inne gusta i potrzeby. Czego innego oczekują od samochodu mieszkańcy Monachium i Bangkoku, albo młody chłopak z Arizony. Najlepszą odpowiedź na to pytanie dałby sam rynek, nikt jednak nie zaryzykowałby produkcji uniwersalnego modelu dla mieszkańców Ziemi bez poważnych studiów, badań preferencji, analiz grup docelowych. Rynek może je tylko potwierdzić lub ośmieszyć.

Sprawa dotyczy wielu koncernów i modeli aut, które mogłyby zilustrować ten proces światowej unifikacji. Ford umieścił nawet globalną politykę na sztandarach w sloganie „One Ford”. Globalnymi modelami są m.in. Mondeo – na rynku amerykańskim występuje jako Fusion oraz znana u nas Kuga sprzedawana jako Escape. Nie dziwi to już nikogo, każdy koncern dysponujący rozwiniętą siecią dystrybucji stara się proponować swoje produkty na całym świecie, Toyota GT86, Subaru BRZ i Scion FR-S to również model globalny w trzech różnych inkarnacjach.

 

Małe auta zdobywają wielki świat

 

Wybraliśmy jednak małe miejskie auta znane doskonale Polakom: Chevroleta Aveo i Forda Fiestę.

Dlaczego Fiesta? Jest najlepiej sprzedającym się samochodem miejskim w Europie... po 37 latach od premiery. I to po raz trzeci od roku 2009. Oznacza to, że w salonach światowej sieci dilerów Forda co dwie minuty ktoś kupował Fiestę.

Co jest takiego w tym autku segmentu B, czym przekonało do zakupu 15 mln właścicieli. Z pewnością Fiesta jest szyta na miarę mieszczucha, który żyje między pracą a domem w metropolii lub miasteczku. Wpisała się też w potrzeby właścicieli flot firmowych, jako niezmordowany długodystansowiec.

 

Wybór serca

 

Klient zdecydowany na zakup Fiesty niezależnie od szerokości geograficznej musi rozstrzygnąć podstawową kwestię – który z siedmiu silników będzie dla niego najbardziej odpowiedni. Czy zdecydować się na auto z benzynową jednostką 1.0 EcoBoost (100 lub 125 KM), która w ubiegłym roku otrzymała tytuł „International Engine of the Year”, czy może wybrać ECOnetic z silnikiem wysokoprężnym 1.6 Duratorq TDCi, który potrafi 100 km pokonać na 3,3 litra oleju napędowego. Może wybrać słabszy z turbodiesli, 75-konny 1.5 Duratorq TDCi.

W gamie silnikowej do wyboru są jeszcze cztery napędy benzynowe, dostępne w polskich salonach: 80-konny 1.0 Ti-VCT z systemem zmiennych faz rozrządu (Twin Independent Variable Camshaft Timing), 1.25 Duratec (60 albo 82 KM), 96-konny 1.4 Duratec oraz 105-konny benzynowy 1.6 Ti-VCT Duratec.

Samochód dla świata musi sprawdzać się w różnych strefach kklimatycznych. Nikt nie wymaga od przeciętnego użytkownika przejechania 1 mln. 250 tys. km w ekstremalnych warunkach, co było udziałem 31 śmiałków, testujących przedprodukcyjne egzemplarze po dziurach, bitych traktach, w temperaturach od -40 do +82 st. C, jednak producent obiecuje, że auto jest w stanie przejechać całe Śródziemie, aż do Mordoru.

 

Wewnętrzna przemiana

 

Globalne wnętrze. Od ponad roku dyrektorem biur projektujących wnętrza pojazdów Forda i Linkolna jest Amko Leenarts, który wcześniej przez 12 lat kierował zespołem genialnych designerów, rysujących kokpity w centrum stylistycznym Peugeota. Jego śladem z Peugeota do studia Forda przeszedł także Polak z pochodzenia Adam Bazydło, twórca takich wnętrz, jak Peugeot 508. Można śmiało powiedzieć, że załoga Leenartsa dokonała estetycznej rewolucji w kabinach aut francuskiej marki, co doceniono w wielu konkursach i plebiscytach. Kiedy w czerwcu Leenarts z Paryża przeniósł się do Merkenich pod Kolonią, był to sygnał, że europejski styl zdobędzie dominującą pozycję w strategii wizerunkowej Forda. Leenarts trafił wprost pod skrzydła J Maysa, wiceprezesa i dyrektora działu projektów grupy marek Ford Motor Company. Czas wdrażania projektu jest zwykle dłuższy niż rok, jednak już dziś widać „odmłodzenie” stylistyczne wnętrz gamy modelowej i wyrazisty family look, czyli konsekwencję tworzenia wspólnego wizerunku dla aut nowej gamy. Auto się zmienia, niezmienna od lat pozostaje nazwa. Bo Fiesta to słowo kojarzone pozytywnie na całym świecie i marka sama w sobie.

 

Inna metoda – różne imiona

 

Innym globalnym maluchem jest Chevrolet Aveo. Producent należy do General Motors, jednego z najbardziej na świecie rozłożystych koncernów, skupiających marki: Chevrolet, Cadillac, Baojun, Buick, GMC, Holden, Isuzu, Jiefang, Opel, Vauxhall i Wuling.

Chevrolet Aveo okazał się właśnie trafionym produktem, który sprzedaje się dobrze i na Dalekim Wschodzie i na dalekim zachodzie. Mało tego, sprzedaje się również w tak dziwnym kraju jak Polska. Samochód jest obecnie dostępny pod trzema nazwami, jako Aveo, Sonic lub Barina, ten ostatni to Holden sprzedawany w Australii.

W Europie auta segmentu B, zwane w innych rejonach subkompaktami, stanowią bardzo popularną grupę pojazdów. Aveo okazało się już rok po premierze obecnej generacji najlepiej sprzedającym się modelem Chevroleta w Europie Zachodniej i Środkowej, gdzie trafiło do prawie 60 tys. klientów.

Te doskonałe wyniki okazują się kroplą w morzu, kiedy porównamy je z popularnością, jaką cieszy się ten miejski samochód, sprzedawany jako Sonic choćby w Tajlandii, gdzie po czterech miesiącach 2013 roku autem wyjechało z salonów ponad 13,6 tys. klientów. Tymczasem Tajlandia jest dopiero piątym rynkiem w rankingu sprzedaży Sonica-Aveo po Stanach Zjednoczonych, Rosji, Chinach i Meksyku.

 

Recepta – bezpieczeństwo i personalizacja

 

Jak projektuje się taki samochód, który potrafi przekonać do siebie kierowców różnych nacji i ras? Odpowiedzią na to pytanie może być nadużywany slogan „value for money”, co oznacza w brzydkim tłumaczeniu „wiele auta, za niewielkie pieniądze”. Przy oszczędnościach wynikających z globalnej produkcji i dystrybucji, producent mógł pozwolić sobie na doskonałe wyposażenie miejskiego pojazdu. Jako jeden z pierwszych subkompaktów na świecie Aveo-Sonic-Barina, zaoferował użytkownikom iPhone'ów integrację z funkcją Siri Eyes Free oraz system MyLink, zwiększający funkcjonalność i komfort podróżowania. Przy okazji warto wspomnieć, że niewielki samochód już wyposażony jest w system informujący o wypadku, który prawdopodobnie zostanie uznany w Unii Europejskiej za obowiązkowy w nowych autach od roku 2015.

Klienci niezależnie od szerokości geograficznej, oprócz atrakcyjnej ceny i ładnej linii, przywiązują dużą wagę do bezpieczeństwa, a Aveo to „samochód pięciogwiazdkowy” z najwyższymi notami testów zderzeniowych, co umiejętnie wykorzystuje się w kampaniach na całym świecie. Model sprzedawany w polskich salonach posiada we wszystkich wersjach wyposażeniowych komplet elektronicznych systemów gwarantujących nam podróżowanie bez obaw o życie pasażerów: system stabilizacji toru jazdy (ESC), 6 poduszek powietrznych, ABS, system wspomagania nagłego hamowania (BAS) i system kontroli trakcji (TCS). Kolejnym atutem samochodu jest szeroka gama akcesoriów, dzięki której klient z Tajlandii i Meksyku może dopasować do własnego gustu i temperamentu egzemplarz, którym wyjeżdża z salonu dealerskiego. Lubisz diesla, proszę – w polskiej ofercie są dwie wersje silnika wysokoprężnego, o mocy 75 lub 95 KM, chwalone za znakomite spalanie sięgające 3,6 l/100 km w cyklu mieszanym. Wolisz silnik benzynowy – do wyboru cztery warianty: 70-, 86-, 100- oraz 115-konny*, a niebawem pojawi się sportowa 140-konna wersja RS.

 

Sprzedać, znaczy zrozumieć rynek lokalny

 

Czy to wystarczające atuty pojazdu światowego. Oczywiście nie! Aby w milionach egzemplarzy sprzedawać Fiestę, czy Aveo, trzeba trafić w bardzo różne preferencje, wynikające z kultury rynku, na którym samochód się spodoba lub nie. Od tego są już regionalni specjaliści, którzy biorą pod uwagę aspekty językowe, związane z nazwą, historyczne, wpływające często na postrzeganie całej marki lub grupy aut, a nawet kolory i materiały wykorzystane we wnętrzu. Czasem produkt buduje przez lata silną pozycję pod jedną nazwą, czasem występuje nawet jako różne marki. W USA nazwa Sonic bardziej przypadła do gustu klientom. W Australii, od lat 80 pod marką Holden należącą do GM, sprzedawała się Barina, u nas znana jako Corsa – pozostano więc przy nazwie tego modelu.

Ford Fiesta i Chevrolet Aveo są doskonałymi przykładami udanego produktu, jednak to nie wyjątki – takich światowców jest wiele. Są też autentycznym potwierdzeniem tezy, że kryzys jest szansą stworzenia czegoś, na co nie stać nas w czasach dobrobytu.



Źródło: Mototarget

 Inne artykuły
» W synchronizacji z Fordem - testował Krystian Kozerawski Poniedziaek, 2013-05-27
  Ford SYNC AppLink Sprawdziliśmy jak funkcjonuje system SYNC w nowym Fordzie Fiesta. więcej »

» Samochód kierowcy - o Hondzie CR-V opowiadają inżynierowie Kazuhiro Sekine i Kotaro Yamamoto z Honda Motor Europe Czwartek, 2013-04-11
  Kazuhiro Sekine W najnowszym modelu wracamy do stonowanego charakteru, potęgującego przyjemność z jazdy. Wyszliśmy z założenia, że tworzenie agresywnie wystylizowanego samochodu w czasach ekonomicznego kryzysu i rosnącej świadomości ekologicznej nie zostanie pozytywnie odebrane przez klientów. więcej »

» Naga Broń 2013 Pitek, 2013-03-08
  Broń - co można w strefie Schengen Jedziemy! Euforia, wolność, słowem – URLOP! Rodzina w komplecie, wszystkie zabawki do szusowania, skoków, jazdy, nurkowania, bez których nie rusza się głowa rodziny, już w bagażniku. Kosmetyki, należące do szyi, kręcącej głową, wypełniają bagażnik dachowy. Wszystkie schowki pełne napojów i zabawek dzieci. Dobre humory na szczęście nic nie ważą. więcej »

» Fiat obiecuje wreszcie coś taniego Poniedziaek, 2013-02-04
  Innocenti Mini Turbo Fiat rozważa wprowadzenie taniej marki, która mogłaby konkurować z Dacią, reaktywowaną przed laty przez Renault. Na wielu rynkach uważa się, że to właśnie marka Fiat jest we włoskim koncernie sytuowana jako low-cost brand, ustępujący ceną i prestiżem zarówno Alfie Romeo, Lancii, jak i Jeepowi oraz innym brandom przejętym z dobrodziejstwem akcji koncernu Chryslera. Jeśli więc submarka ma być tańsza od Fiata, będzie to prawdopodobnie produkt azjatycki. więcej »

» Samochodem elektrycznym dookoła świata - wywiad z Izą Miko Wtorek, 2012-11-13
  Iza Miko - Mitsubishi i-MiEV Izabella Miko przyleciała do Polski prosto z USA by opowiedzieć o tym, po co jeździła na stację paliw… elektrycznym Mitsubishi i-MIEV. Zdradzi też, jak wyglądałaby jej podróż dookoła Ziemi za kierownicą auta na prąd. Pojawi się też wątek miłosny. więcej »

» Konsekwentnie do przodu – mówi prezes Ford Polska Adam Kołodziejczyk Pitek, 2012-09-07
  Adam Kołodziejczyk Rozmawiamy na temat planów z prezesem i dyrektorem generalnym Ford Polska, Adamem Kołodziejczykiem. więcej »

» Martin Buhl-Wagner, dyrektor zarządzający Targów Lipskich GmbH Pitek, 2012-05-25
  Martin Buhl-Wagner Już w czerwcu: dwa premierowe modele BMW, premiera Porsche, nowi wystawcy Rolls-Royce Motor Cars, Fisker i Tesla - Targi w Lipsku dołączają do grupy największych imprez w Europie. więcej »

» Spotkanie na szczycie mocy z Rafałem Płatkiem z REZ Motorsport Czwartek, 2012-05-10
  Spotkanie na szczycie mocy cz.1 Rafał Płatek to jedyny polski kierowca ścigający się w niemieckich wyścigach pojazdów klasycznych. Benzynę ma we krwi, podobnie jak miłość do Alfa Romeo. Swoje życie poświęcił motoryzacji – poza wyścigami, urzeczywistnia marzenia bogatych klientów z Europy i Polski, odrestaurowując ich klasyczne pojazdy w warsztatach REZ Classic Cars. więcej »

» Leszek Kempiński o nowym Audi A4 roda, 2012-04-04
  Leszek Kempiński Rozmawiamy z Leszkiem Kempińskim, Kierownikiem PR Audi. więcej »

» Honda wraca do gry. Manabu Nishimae - prezes Honda Motor Europe Sobota, 2012-03-03
  Manabu Nishimae - prezese Honda Motor Europe Honda wraca nowymi modelami do walki o europejskiego klienta po trudnych latach kryzysu, pogłębionego przez kataklizmy w Japonii i Tajlandii, gdzie znajdują się ważne dla globalnej produkcji koncernu fabryki. Podczas polskiej prezentacji modelu Civic mieliśmy okazję porozmawiać z prezesem Honda Motor Europe Manabu Nishimae. więcej »

» Iza Miko: dajcie się zelektryfikować! Czwartek, 2012-02-23
  Izabella Miko Ma fioła na punkcie zakręcania wody, segregacji śmieci i wszystkiego co jest ekologiczne. Iza Miko - tancerka i ekolożka od dzieciństwa. Swoją pasję aktorską realizuje w Los Angeles. W Polsce wspólnie z Mitsubishi elektryzuje serca kierowców. więcej »

» Lekcja rysunku z Adamem Bazydło Poniedziaek, 2011-11-07
  Adam Bazydło - Moto Target Rozmawiamy z projektantem kabiny Peugeota 508. więcej »

» Stara miłość nie rdzewieje - wywiad z prawdopodobnie najstarszym kierowcą Chevroleta w Polsce roda, 2011-10-12
  Chevrolet - stara miłość nie rdzewieje Chevrolet, który w tym roku obchodzi setną rocznicę powstania marki, był obecny na polskim rynku już przed II wojną światową. Pierwsze Chevrolety trafiły do Polski najprawdopodobniej wraz z Błękitną Armią Hallera. General Motors rozpoczął sprzedaż Chevroleta w Polsce w 1924 roku, a już po czterech latach marka zdobyła połowę rynku. więcej »

» W sidłach rocka - rozmawiamy z Piotrem Brzychcy z zespołu Kruk Czwartek, 2011-06-16
  Zespół Kruk Prawdziwy duch rocka nigdy nie zaniknie, czego świetnym dowodem jest hard rockowa grupa muzyczna Kruk pochodząca z Dąbrowy Górniczej. Utalentowany zespół odnosi wielkie sukcesy nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Na nasze pytania odpowiada założyciel i gitarzysta zespołu Kruk, Piotr Brzychcy. więcej »

» O psie, który jeździł... opowiada Dorota Sumińska Czwartek, 2011-02-17
  Dorota Sumińska i jej zwierzaki Receptą na udany wyjazd z czworonożnym pupilem jest zrozumienie potrzeb naszego zwierzaka. więcej »

» Niełaskawy dla rywali - rozmawiamy z Łukaszem "Łokerem" Łaskawcem Czwartek, 2011-01-27
  Łukasz "Łoker" Łaskawiec Łukasz „Łoker” Łaskawiec był największą niespodzianką rajdu Dakar 2011. Młody zawodnik (za 3 dni skończy... 21 lat) wywalczył 3. miejsce, pokonując w swym Dakarowym debiucie wielu utytułowanych rywali. więcej »

» Szef FIA Jean Todt - uratujmy 5 milionów ludzi Poniedziaek, 2010-11-22
  Jean Todt - Mototarget.pl Prezes FIA Jean Todt podczas krótkiej wizyty w Polsce znalazł czas na kameralną konferencję prasową w Krakowie dla grupy polskich dziennikarzy motoryzacyjnych. Oprócz informacji o planach na najbliższy sezon oraz podsumowania pierwszego roku prezydentury Jean Todt sporo uwagi poświęcił problematyce podniesienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i zaangażowaniu się FIA w działania wspierające bezpieczny transport. więcej »

» O polityce Forda mówi Gunnar Herrmann - dyrektor linii samochodów segmentu C Ford Motor Company Pitek, 2010-11-05
  Gunnar Herrmann Polityka Forda dotycząca ochrony środowiska doskonale sprawdza się w odniesieniu do tradycyjnych jednostek spalinowych, dajemy klientowi świadomość posiadania ekologicznego samochodu w przystępnej cenie. Pracujemy również nad technologią hybrydową typu „plug-in” oraz zasilaniem akumulatorowym; pierwsze wyniki naszych badań zaprezentujemy już w 2012 roku. więcej »

» O nowym Focusie opowiada James Hughes, inżynier Ford Motor Company Poniedziaek, 2010-10-25
  James Hughes W oparciu o nową platformę powstanie nawet 10 innych modeli, począwszy od samochodów segmentu C, poprzez konstrukcje SUV typu Kuga, a kończąc na dużych samochodach rodzinnych mieszczących siedem osób, jak chociażby Grand C-MAX. więcej »

» Ford przed ofensywą - na pytania odpowiada dyrektor generalny Ford Polska Adam Kołodziejczyk Wtorek, 2010-10-12
  Adam Kołodziejczyk - dyrektor generalny Ford Polska Ważne, aby klienci dobrze poznali nasze modele i przekonali się do ich walorów, a to z pewnością zajmie trochę czasu. Dopiero wtedy sprzedaż ruszy „pełną parą”. Duże nadzieje pokładam w nowym Focusie i C-MAXie. Myślę, że samochody te pozwolą nam dołożyć kilka procent do statystyk sprzedaży Forda w Polsce. więcej »

1 [2] 3
Wyświetlane: 20 - 40 z 54 rekordów
Najczęściej oglądane

Zdjecie dnia

Zdjecie miesiaca


© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |