– To już koniec kryzysu w motoryzacji? Opel odnotowaÅ‚ w pierwszych czterech miesiÄ…cach ponad 40 proc. wzrostu sprzedaży w stosunku do analogicznych miesiÄ™cy ubiegÅ‚ego roku.
– Dla Opla w Polsce ten rok faktycznie zaczÄ…Å‚ siÄ™ wyjÄ…tkowo dobrze. Ożywienie na rynku nowych samochodów w Polsce także jest wyraźne widoczne. W pierwszym kwartale duży wpÅ‚yw na wyniki rynku miaÅ‚y kwestie zwiÄ…zane z przepisami dotyczÄ…cymi peÅ‚nego odliczania VAT, na których skorzystaÅ‚a część importerów. ByÅ‚o to jednak wydarzenie jednorazowe. Istotne jest to, czy ten wzrostowy trend, który obecnie obserwujemy, utrzyma siÄ™ i bÄ™dzie trwaÅ‚y. Dobrym prognostykiem na jego kontynuacjÄ™ jest 14% wzrost w kwietniu i ponad 30 tys. sprzedanych nowych samochodów. MyÅ›lÄ™, że 2014 bÄ™dzie rokiem przeÅ‚omowym i caÅ‚a polska branża motoryzacyjna pewnie zbliży siÄ™ do sprzedaży 400 tys. nowych aut.
– Jaki procent w sprzedaży Opla stanowiÅ‚y auta z homologacjÄ… N1 czyli z peÅ‚nym odliczeniem VAT?
– Niewielki, czyli ok. 600 egzemplarzy na ponad 9 tys. sprzedanych samochodów. Dla wyników Opla to nie miaÅ‚o wielkiego znaczenia. Notujemy wzrosty praktycznie na każdym modelu. Corsa jest obecnie najbardziej popularnym samochodem w segmencie klientów indywidualnych w Polsce, a Insignia zostaÅ‚a liderem swojego segmentu w kwietniu. Coraz wiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszÄ… siÄ™ także samochody dostawcze Opla. Ich sprzedaż wzrosÅ‚a o ponad 50% w stosunku do zeszÅ‚ego roku.
– Jaki na te wyniki może mieć wpÅ‚yw reeksport?
– Zjawisko to nadal funkcjonuje i szacunkowo dla caÅ‚ego rynku siÄ™ga prawie 15 proc. aut, które zaraz po zakupie wyjechaÅ‚y za granicÄ™. W Oplu jednak nie mamy tego problemu, samochody raczej nie wyjeżdżajÄ….
– Jakie modele Polacy kupujÄ… najchÄ™tniej w waszych salonach.
– WÅ‚aÅ›ciwie wszystkie przyczyniÅ‚y siÄ™ do dobrego wyniku. Najbardziej oczywiÅ›cie Corsa, ale zaraz za niÄ… Astra, Insignia, Mokka i Meriva - zupeÅ‚nie nowy model, wiÄ™c sumujemy na razie zamówienia, których jest wiele. Meriva, rodzinny samochód, wreszcie osiÄ…gnÄ…Å‚ godnÄ… tego modelu popularność i z poziomu trzydziestu sztuk wskoczyÅ‚ na poziom dwustu egzemplarzy sprzedawanych miesiÄ™cznie.
– BÄ™dziecie trzecim sprzedawcÄ… nowych aut w Polsce? Czy plany na resztÄ™ roku zakÅ‚adajÄ… również o 40 proc. wyższÄ… sprzedaży niż w 2013?
– Trudno wyrokować, czy Opel bÄ™dzie w pierwszej trójce, ale mamy dosyć ambitne plany, bo liczymy na co najmniej 30 proc. wzrost w stosunku do roku ubiegÅ‚ego. OznaczaÅ‚oby to osiÄ…gniÄ™cie ok. 26 tys. sprzedanych pojazdów. To skok niespotykany dla marek tak ustabilizowanych jak Opel, raczej zdarzajÄ…cy siÄ™ nowym graczom na rynku. Uważam że to wynik do osiÄ…gniÄ™cia, a zamówienia od klientów potwierdzajÄ…, że kolejne miesiÄ…ce nie bÄ™dÄ… gorsze.
– RuszyÅ‚o kilka kampanii, opartych gÅ‚ównie na budowaniu wizerunku nowoczesnej niemieckiej marki, ale niemieckich marek jest kilka. Czym przekonacie w tej konkurencji klientów?
– Dla nas Opel to trzy gÅ‚ówne atrybuty, na których opieramy wizerunek. Po pierwsze to marka niemiecka, co oznacza wysokÄ… jakość i zaawansowane technologie. Po drugie – zwracamy uwagÄ™ na bardzo atrakcyjny wyglÄ…d gamy naszych samochodów, ekscytujÄ…cy design. Trzeci nasz atut to szeroko rozumiana dostÄ™pność. Ostatni element oznacza, że oferta jest atrakcyjna cenowo, obejmuje wszystkie segmenty, a samochody Å‚atwo zamówić, bo produkowane sÄ… blisko klienta w Polsce i Europie. Te trzy elementy wpÅ‚ywajÄ… na unikalność Opla na rynku polskim. Choć niemieckich marek jest kilka, to marek dostÄ™pnych, o ekscytujÄ…cym wyglÄ…dzie i dajÄ…cych tak szeroki wybór jest mniej. To nas wyróżnia.
– Jakie nowoÅ›ci modelowe w tym roku?
– Po wprowadzanej w tym roku nowej Merivie pojawi siÄ™ nowy Vivaro - samochód, który może sÅ‚użyć zarówno jako auto dla biznesu jak i rodziny. PrzykÅ‚adem najlepszym z możliwych jest rodzina polskich piÄ™cioraczków z Kielc, która wybraÅ‚a ten model. W drugiej części roku premierÄ™ bÄ™dzie miaÅ‚ crossover Adam Rocks - to zupeÅ‚nie nowe podejÅ›cie do Adama, wprowadzonego w ubiegÅ‚ym roku. To samochód z otwieranym dachem, który bÄ™dzie aspirowaÅ‚ do segmentu modeli mini-terenowych.
– Sporym konkurentem jest dla sieci Opla w Polsce obrót starymi modelami tej marki.
– Opel od dawna prowadzi poprzez sieć dealerskÄ… handel certyfikowanych samochodów używanych, aut które sÄ… sprawdzone, dobrze przygotowane i wyposażone w gwarancjÄ™. Samochód używany jest przecież samochodem nowym dla kupujÄ…cego. Warto zainwestować czas i wysiÅ‚ek, aby ten pojazd przygotować, bo zadowolony klient, choć nie może sobie jeszcze pozwolić na samochód nowy, zostaje już klientem Opla. JeÅ›li chodzi o prowadzone w Polsce kampanie premiowanego zÅ‚omowania – zwykle możliwość zostawienia auta starego zastÄ™puje w nich po prostu upust. Prawdziwym impulsem do szerokiego wprowadzenia takich akcji byÅ‚oby wsparcie rzÄ…du. Widać jak bardzo jest ono potrzebne, wÅ‚aÅ›nie teraz, kiedy odnotowaliÅ›my ożywienie na rynku. Branża czeka na takie impulsy ze strony ustawodawcy.
– Czy ogromne koszty "afery zapÅ‚onowej", dotyczÄ…cej aut General Motors za oceanem odbijÄ… siÄ™ echem w Polsce?
– Nie widzimy wpÅ‚ywu na polski rynek i nie przewidujemy jej skutków w Polsce. Jedyny model, którego dotyczy ta akcja bezpieczeÅ„stwa to nie oferowany już Opel GT, który byÅ‚ produkowany w USA. W naszym kraju jeździ tych aut kilka.
– Rywale zauważyli swoje szanse w rosnÄ…cej grupie użytkowników instalacji gazowych. ProponujÄ… montaż instalacji w swoich modelach firmy francuskie, koreaÅ„skie. W tej konkurencji jesteÅ›cie jednak kilka kroków przed nimi?
– Nasza oferta jest bardzo szeroka - proponujemy modele LPG od Adama, poprzez CorsÄ™, MokkÄ™, ZafirÄ™, InsigniÄ™, czyli wszystkie modele osobowe. Poza tym, co bardzo ważne, instalacja jest wkomponowana w samochód i jest montowana fabrycznie, co skutkuje wyższym poziomem jakoÅ›ci i peÅ‚nÄ… gwarancjÄ…. Ponadto, nasza oferta na AstrÄ™, CorsÄ™ i MerivÄ™ z instalacjami LPG w cenie 2 tys. zÅ‚ nie jest uzależniona od pozostaÅ‚ych programów promocyjnych. To bardzo atrakcyjna propozycja, pozwalajÄ…ca na zwrot inwestycji w LPG już po roku eksploatacji samochodu.
– WzglÄ™dy rynkowe, czy techniczne spowodowaÅ‚y wyÅ‚Ä…czenie z oferty modeli LPG caÅ‚ej gamy aut dostawczych?
– Dobre pytanie. Aktualnie oferujemy Combo z instalacjÄ… na mniej popularny w Polsce sprężony gaz ziemny CNG. W grupie klientów na auta użytkowe góruje jednak zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi, przy mniejszej sprzedaży benzynowych, co powoduje, że nasza oferta zostaÅ‚a tak wÅ‚aÅ›nie skonstruowana. W wypadku aut osobowych te preferencje rozÅ‚ożyÅ‚y siÄ™ bardziej równomiernie i pomiÄ™dzy silnikami benzynowymi preferowanymi przez klientów indywidualnych, a dieslami częściej zamawianymi jako auta sÅ‚użbowe znalazÅ‚o siÄ™ miejsce dla caÅ‚ej grupy modeli LPG.
– Macie ciekawÄ… ofertÄ™ i ciekawie jÄ… reklamujecie, spot Opla z polskimi piÅ‚karzami BVB powstaÅ‚ w Polsce?
– Nie, reklama powstaÅ‚a w Dortmundzie, ale byÅ‚a w Polsce wymyÅ›lona i przeznaczona wyÅ‚Ä…cznie na polski rynek. Nie przypadkowo z zespoÅ‚u Borussi wystÄ…piÅ‚a trójka polskich piÅ‚karzy i przez chwilÄ™ gÅ‚os trenera Jurgena Kloppa. Wersji scenariusza byÅ‚o kilka, każdy byÅ‚ dyskutowany wÅ‚aÅ›nie w tym pokoju w siedzibie General Motors Polska. Wybrany zostaÅ‚ wariant najmniej ryzykowny dla piÅ‚karzy, dlatego nie ma efektownych akcji piÅ‚karskich.
– Ale jest polskie poczucie humoru - szybka piÅ‚ka, a co najważniejsze, reklama skuteczna.
– Tak, bardzo szybka - plan zdjÄ™ciowy trwaÅ‚ trzy godziny.
– Bez dubli?
– Kilka oczywiÅ›cie byÅ‚o. SÄ… do obejrzenia na Youtube, w filmie zmontowanym ze scen krÄ™cenia spotu. NajdÅ‚użej jednak trwaÅ‚o zorganizowanie produkcji i montaże.
– Å»yczÄ™ wielu tak udanych kampanii w roku 2014 i dziÄ™kujÄ™ za rozmowÄ™.