|
|
Felietony, rozmowy

 |
Rozmawiamy z Joelem Piaskowskim, szefem biura designu Ford of Europe
Autor: Robert Szczerbaniak Dodano: 2015-11-07
Wyświetlono: 10798 razy
|
|
|
...o globalnych projektach Forda, centrum stylistycznym Merkenich, przyszłości motoryzacji, karierze zawodowej i polskich korzeniach.
|
|
foto © Ford |
|
– Czy mógłby Pan powiedzieć polskim czytelnikom kilka słów na temat swojej kariery i drogi do biura projektowego Forda?
– Mam wiele doświadczeń w pracach projektowych nad modelami na świecie. Zaczynałem karierę w General Motors w Detroit i dzięki koncernowi General Motors miałem okazję m.in. pracować w Japonii, gdzie spędziłem rok. Po powrocie pracowałem w Hyundai America, w Kaliforni, gdzie spędziłem sześć lat. To był bardzo ekscytujący czas, ponieważ marka zaczynała się rozwijać, miałem duży wpływ na rozwój designu. Później spędziłem prawie rok w biurze Mercedes-Benz, zanim dołączyłem do zespołu Forda we wrześniu 2010. Pracuję więc już w Fordzie cztery lata. Zaczynałem w Detroit, byłem odpowiedzialny za design zewnętrzny modeli na rynek amerykański, między innymi za modele Ford Edge i F-150.
– Projektował pan w Hyundaiu model Genesis?
– Byłem w tym zespole.
– To dobry projekt. Nadał pan modelom koreańskiej marki wyrazisty styl. A które z obecnych modeli Forda uważa pan za najbardziej udane własne prace?
– Miałem okazję - taka okazja trafia się raz w życiu - projektować jubileuszowego Mustanga 50-Years oraz F-150, który jest ikoną w Stanach, nośnikiem nowoczesności i jakości na rynku tradycyjnych pick-up’ów. To mocna czołówka gamy firmy, ale żeby uświadomić to klientom i pozwolić im to odczuć, musieliśmy stworzyć bardzo nowocześnie wyglądającą ciężarówkę. Ford Edge to inny globalny model i kolejna ikona wśród modeli Forda, startująca oczywiście w USA, ale adaptowana do reguł europejskich SUV-ów lub CUV-ów, uzupełnia globalne portfolio marki.
– Polityka "One Ford" oznacza "jeden zespół, jeden cel", ale niestety nie znaczy "jeden rynek, jeden typ klienta" - jak projektuje się udany globalny model?
– Mamy fantastyczny team marketingowców, który pomaga utrzymać relacje z klientem. Rozmawiamy z klientami bardzo regularnie, przykładem może być projekt nowej Fiesty, który powstał dla kluczowych rynków na całym świecie. Robimy regularnie badania tych rynków, aby zrozumieć, czego oczekują od samochodu w przyszłości. Pokazujemy propozycje powstających projektów, aby poznać opinie - to nowość dla Forda, ale nie w świecie branży samochodowej. Jeden globalny model, oznacza budowanie silnego brandu, a także zapewnienie rozpoznawalności stylu.
– Chciałbym zapytać o europejski zespół projektantów. Ile osób pracuje w studiu Forda w Merkenich?
– Mamy bardzo szeroki zespół - to obecnie około 250 osób, które wspierają pracę projektowe. To styliści zajmujący się projektowaniem linii zewnętrznej, wnętrz, specjaliści od doboru materiałów, ale także inna grupa osób odpowiedzialnych za modelowanie, zarówno komputerowe 3D, jak i tzw clay model, są też inżynierowie wspierający proces projektowania od strony usprawnienia produkcji, liczna obsługa warsztatu budującego modele koncepcyjne. Jest też biuro, które pomaga nie zbaczać z drogi, którą obrał Ford i utrzymywać odpowiedni kierunek zmian.
– Z jakich krajów pochodzą pracownicy biura?
– Z różnych zakątków Europy. To bardzo międzynarodowe towarzystwo, co należy do specyfiki Forda. Ford jest postrzegany dzięki temu jako mocno powiązany z rynkiem - na przykład w Wielkiej Brytanii wielu ludzi myśli, że to marka brytyjska. I podobny jest odbiór na całym świecie. Ludzie kojarzą logo, nazwę jako coś bliskiego. Co do osób projektujących w Merkenich, to pochodzą z różnych części świata. Mamy też w studiu Polaków.
– Jest Bogusław Paruch.
– Tak. Są też Belgowie, Holendrzy, Włosi, Francuzi, Australijczycy, Amerykanie, Kanadyjczycy - wszyscy pracują pod Kolonią.
– Jaka jest według pana przyszłość motoryzacji i transportu w naszej starej zatłoczonej Europie. Czy samochody osobowe nie będą w przyszłości dobrem luksusowym, dostępnym dla dobrze sytuowanych, jak np jachty obecnie?
– Nie, nie sądzę. Przyszłość transportu, mobilności, jest bardzo ciekawym tematem. Myślę, że wraz z wprowadzeniem crossoverów rozpoczęła się nowa era. Oczywiście emisja CO2, redukcja zanieczyszczeń, zwiększenie zasięgu pojazdów to problem wszystkich firm motoryzacyjnych. Jednocześnie wszyscy zaczęli realizować marzenia, myśleć o przyszłości. Firmy starają się wprowadzać na rynek nowoczesne technologie, aby stały się przydatne klientom, aby były przystępne cenowo. W tej dziedzinie - wprowadzania na rynek nowoczesnych technologii - Ford jest bardzo aktywny. Modele są atrakcyjne pod względem interakcji człowiek-maszyna, czyli tzw. Human-Machine Interface, na które składają się funkcje obsługi głosowej Sync, panelu dotykowego, komunikacji bezprzewodowej. Koncern jest również w czołówce pod względem rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo, np nowe Mondeo wyposażone jest w tylne pasy bezpieczeństwa z poduszkami powietrznymi.
– Jestem pod wrażeniem Mondeo, ale jeszcze bardziej Mondeo Vignale. Czy linia Vignale zmierza do wydzielenia spod marki Ford, jak np linia DS, która oddzieliła się od Citroena i teraz jest autonomiczna bez emblematów, chevronów, we własnych salonach?
– O nie! Strategia linii Vignale jest inna. Po prostu Vignale to wizja usług w wybranych przedstawicielstwach firmy Ford w całej Europie, stworzonych w celu zapewnienia wysokiego poziomu satysfakcji klienta. Wizja Vignale Lounge to wizja salonu - pomoc firmy Ford dla wybranych dealerstw. Co do samej linii aut Vignale, mają specjalnie opracowane, zachwycające wnętrza, skórzane fotele, materiały na najwyższym poziomie premium. Całe otoczenie pasażerów to po prostu inny, wyższy poziom przeżycia i satysfakcji - jeszcze ponad to, co oferuje wersja Mondeo Titanium. Na zewnątrz Vignale wyróżnia się grillem, chromowanymi detalami, większymi kołami, ale przede wszystkim wyposażony jest we wszystkie zaawansowane technologie wspierające komfort.
– Nazwisko Piaskowski jest bardzo popularne w Polsce, czy pana rodzina ma polskie korzenie?
– Oczywiście, moja rodzina pochodzi z Polski, ale ja jestem już trzecim pokoleniem żyjącym w USA, moi dziadkowie wyemigrowali z Polski do Stanów Zjednoczonych. Moja żona za to urodziła się w Polsce i pochodzi z Katowic, ze Śląska.
– Dziękuję bardzo za rozmowę, życzę sukcesów.
|
|
Źródło: Mototarget, fot. Ford
|
|
Bank prasowy: media.ford.com/
|
Inne artykuły
|
 |
» A jednak się kręci |
Wednesday, 2018-03-07 |
|
Hakan Samuelsson, prezes i dyrektor generalny Volvo Car Group, został wyróżniony nagrodą "Światowa Osobowość Branży Motoryzacyjnej Roku 2018" przez dziennikarzy motoryzacyjnych z całego świata, przyznających nagrody World Car Awards. więcej »
|
|
» A imię jego… Kona |
Thursday, 2017-06-08 |
|
Wkrótce zostanie oficjalnie zaprezentowany subkompaktowy Hyundai Kona. Brzmi to w naszym języku odrobinę niefortunnie, podobnie jak po rosyjsku Maserati Ghibli (гибли – ginęli, polegli). Czy źle kojarząca się nazwa może zagrozić sprzedaży modelu na jakimś rynku?
więcej »
|
|
» Czy samochody będą moralne? Czy politycy są moralni? |
Wednesday, 2017-06-07 |
|
No i Bill Ford dotknął najbardziej czułego punktu w złożonym problemie autonomii pojazdów. Koszty stworzenia tzw auta bez kierowcy to pikuś, postęp już się odbywa, ośrodki badawczo-rozwojowe pracują pełną parą. Problem pojawia się, kiedy zadamy sobie jedno pytanie. Czy auta będą moralne?
więcej »
|
|
» A imię jego… Kona |
Wednesday, 2017-06-07 |
|
Wkrótce zostanie oficjalnie zaprezentowany subkompaktowy Hyundai Kona. Brzmi to w naszym języku odrobinę niefortunnie, podobnie jak po rosyjsku Maserati Ghibli (гибли – ginęli, polegli). Czy źle kojarząca się nazwa może zagrozić sprzedaży modelu na jakimś rynku?
więcej »
|
 |
» To nie ty wygrywasz w Le Mans, to Le Mans pozwala tobie zwyciężyć |
Thursday, 2017-04-20 |
|
O przygotowaniach do walki o najwyższe trofea opowiada Rob Leupen, szef zespołu i wiceprezes Toyota Motorsport GmbH. więcej »
|
 |
» Ted Klaus zdradza kulisy powstania nowej Hondy NSX |
Tuesday, 2016-07-12 |
|
Podczas gdy pierwsza grupa europejskich dziennikarzy miała możliwość przetestowania modelu NSX w Portugalii, główny szef projektu Ted Klaus zdradził szczegóły powstawania tego auta, jego filozofii oraz znaczenia dla marki Honda. więcej »
|
|
» Rozmawiamy z Jackiem Chrzanowskim, współtwórcą projektu Syrma |
Friday, 2016-02-12 |
|
Model Syrma, który powstał w zespole projektantów kierowanym przez
stylistę z polski, absolwenta łódzkiej ASP, wzbudzał w Genewie wielkie emocje. więcej »
|
 |
» Ford GT to zapowiedź zmian w projektowaniu wnętrz – mówi Adam Bazydło |
Thursday, 2016-01-28 |
|
Rozmowa z Adamem Bazydło, szefem działu projektowania strategicznego wnętrz w Fordzie ukazała się w aplikacji na urządzenia mobilne Moto Tabu. więcej »
|
 |
» Nowa jakość premium w sieci Forda - rozmawiamy z Adamem Kołodziejczykiem, dyrektorem generalnym Ford Polska |
Friday, 2015-05-15 |
|
więcej »
|
 |
» Rozmawiamy z Joergiem Woehrmannem, managerem projektu Ford C-MAX |
Monday, 2015-05-11 |
|
Podczas międzynarodowej prezentacji nowych Fordów C-MAX i Grand C-MAX, poprosiliśmy managera projektu Ford C-MAX o przybliżenie najważniejszych cech nowego modelu. więcej »
|
 |
» Rozmawiamy z Mateuszem Lisowskim - kierowcą wyścigowym, zwycięzcą Silver Cup serii Blancpain Sprint |
Wednesday, 2014-10-29 |
|
Mateusz Lisowski to jeden z najbardziej utalentowanych polskich kierowców sportów motorowych. Obecnie z dużym powodzeniem startuje za kierownicą Audi R8 LMS w pucharze Silver Cup (kierowcy do lat 25) serii wyścigów Blancplain Sprint Series. więcej »
|
 |
» Paryż ciągle wart mszy - migawki z Mondial de l’Automobile |
Tuesday, 2014-10-07 |
|
Jak co dwa lata pojawia się wątpliwość, czy warto tłuc się samolotem lub samochodem do Paryża, aby w tłumie dziennikarzy uczestniczyć w Mondial de l‘Automobile w czasach, kiedy większość konferencji transmitowana jest w Internecie, a premierowe modele znane są ze zdjęć od tygodni? więcej »
|
 |
» O ożywieniu, planach i premierach - rozmawiamy z Wojciechem Mieczkowskim - dyrektorem generalnym General Motors Poland |
Friday, 2014-05-16 |
|
Notujemy wzrosty praktycznie na każdym modelu. Corsa jest obecnie najbardziej popularnym samochodem w segmencie klientów indywidualnych w Polsce, a Insignia została liderem swojego segmentu w kwietniu. Coraz większą popularnością cieszą się także samochody dostawcze Opla. Ich sprzedaż wzrosła o ponad 50% w stosunku do zeszłego roku. więcej »
|
 |
» Pięć premier, czyli „go further” - rozmawiamy z Mariuszem Jasińskim - dyrektorem komunikacji i PR w Ford Polska |
Thursday, 2014-03-13 |
|
Podczas 84 genewskiego Międzynarodowego Salonu Samochodowego zapytaliśmy dyrektora komunikacji Ford Polska o plany firmy na rok 2014. więcej »
|
 |
» Jak Audi pokonało diabła - rozmawiamy z Leszkiem Kempińskim kierownikiem PR marki Audi |
Thursday, 2014-01-30 |
|
Są firmy obdarzone przez założycieli instynktem przetrwania i rynkową bojowością. Nawet kryzys wykorzystują umiejętnie jako szansę na wspinanie się w rankingach, bo walkę o pieniądze mają w genach. O menadżerach takich firm mówi się, że potrafią wejść w obrotowe drzwi banku jako ostatni, aby już w środku wyjść z nich jako pierwsi. więcej »
|
 |
» Japońskie DNA - o Hondzie Civic Tourer mówi Shaun Stevens, lider projektu Civic Tourer |
Tuesday, 2013-12-31 |
|
Civic Tourer to kolejny model po SUV-ie CR-V, który został zaprojektowany głównie z myślą o wymaganiach europejskich klientów. więcej »
|
 |
» Człowiek i emocje, potem technologia |
Thursday, 2013-11-28 |
|
Jest jedna firma motoryzacyjna, która od ponad dwudziestu lat stawia na rzeczy nieprzeciętnie ładne, nie będące samochodami. Buduje wizerunek marki w kontekście skojarzeń piękna i artystycznych kreacji. więcej »
|
 |
» Skoda Rapid: historia i przyszłość - mówi David Haidniger |
Wednesday, 2013-10-16 |
|
O Skodzie Rapid Spaceback opowiada David Haidniger, Product and Technology Communications Specialist. więcej »
|
 |
» Universal soldier - czy tylko na czas kryzysu? |
Monday, 2013-09-23 |
|
Przyszło nam żyć w trudnych ale ciekawych czasach, kryzys wymógł na światowych koncernach globalne oszczędności i produkcję globalnych modeli. więcej »
|
|
[1]23 Wyświetlane: 0 - 20 z 54 rekordów |
|
|
|