FB FB Twitter Twitter
Szukaj:
            1612 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1095 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Promowana firma
Wydarzenia

Statystyki odwiedzin serwisu
Felietony, rozmowy rss
Rozmawiamy z Joelem Piaskowskim, szefem biura designu Ford of Europe
Autor: Robert Szczerbaniak  Dodano: 2015-11-07 Wyświetlono: 11405 razy
 
...o globalnych projektach Forda, centrum stylistycznym Merkenich, przyszłości motoryzacji, karierze zawodowej i polskich korzeniach.
Rozmawiamy z Joelem Piaskowskim, szefem biura designu Ford of Europe

foto © Ford   

– Czy mógłby Pan powiedzieć polskim czytelnikom kilka słów na temat swojej kariery i drogi do biura projektowego Forda?
 

– Mam wiele doświadczeń w pracach projektowych nad modelami na świecie. Zaczynałem karierę w General Motors w Detroit i dzięki koncernowi General Motors miałem okazję m.in. pracować w Japonii, gdzie spędziłem rok. Po powrocie pracowałem w Hyundai America, w Kaliforni, gdzie spędziłem sześć lat. To był bardzo ekscytujący czas, ponieważ marka zaczynała się rozwijać, miałem duży wpływ na rozwój designu. Później spędziłem prawie rok w biurze Mercedes-Benz, zanim dołączyłem do zespołu Forda we wrześniu 2010. Pracuję więc już w Fordzie cztery lata. Zaczynałem w Detroit, byłem odpowiedzialny za design zewnętrzny modeli na rynek amerykański, między innymi za modele Ford Edge i F-150.  

– Projektował pan w Hyundaiu model Genesis?

– Byłem w tym zespole.

– To dobry projekt. Nadał pan modelom koreańskiej marki wyrazisty styl. A które z obecnych modeli Forda uważa pan za najbardziej udane własne prace?
 

– Miałem okazję - taka okazja trafia się raz w życiu - projektować jubileuszowego Mustanga 50-Years oraz F-150, który jest ikoną w Stanach, nośnikiem nowoczesności i jakości na rynku tradycyjnych pick-up’ów. To mocna czołówka gamy firmy, ale żeby uświadomić to klientom i pozwolić im to odczuć, musieliśmy stworzyć bardzo nowocześnie wyglądającą ciężarówkę. Ford Edge to inny globalny model i kolejna ikona wśród modeli Forda, startująca oczywiście w USA, ale adaptowana do reguł europejskich SUV-ów lub CUV-ów, uzupełnia globalne portfolio marki.

– Polityka "One Ford" oznacza "jeden zespół, jeden cel", ale niestety nie znaczy "jeden rynek, jeden typ klienta" - jak projektuje się udany globalny model?

– Mamy fantastyczny team marketingowców, który pomaga utrzymać relacje z klientem. Rozmawiamy z klientami bardzo regularnie, przykładem może być projekt nowej Fiesty, który powstał dla kluczowych rynków na całym świecie. Robimy regularnie badania tych rynków, aby zrozumieć, czego oczekują od samochodu w przyszłości. Pokazujemy propozycje powstających projektów, aby poznać opinie - to nowość dla Forda, ale nie w świecie branży samochodowej. Jeden globalny model, oznacza budowanie silnego brandu, a także zapewnienie rozpoznawalności stylu.

– Chciałbym zapytać o europejski zespół projektantów. Ile osób pracuje w studiu Forda w Merkenich?

– Mamy bardzo szeroki zespół - to obecnie około 250 osób, które wspierają pracę projektowe. To styliści zajmujący się projektowaniem linii zewnętrznej, wnętrz, specjaliści od doboru materiałów, ale także inna grupa osób odpowiedzialnych za modelowanie, zarówno komputerowe 3D, jak i tzw clay model, są też inżynierowie wspierający proces projektowania od strony usprawnienia produkcji, liczna obsługa warsztatu budującego modele koncepcyjne. Jest też biuro, które pomaga nie zbaczać z drogi, którą obrał Ford i utrzymywać odpowiedni kierunek zmian.

– Z jakich krajów pochodzą pracownicy biura?

– Z różnych zakątków Europy. To bardzo międzynarodowe towarzystwo, co należy do specyfiki Forda. Ford jest postrzegany dzięki temu jako mocno powiązany z rynkiem - na przykład w Wielkiej Brytanii wielu ludzi myśli, że to marka brytyjska. I podobny jest odbiór na całym świecie. Ludzie kojarzą logo, nazwę jako coś bliskiego. Co do osób projektujących w Merkenich, to pochodzą z różnych części świata. Mamy też w studiu Polaków.

– Jest Bogusław Paruch.

– Tak. Są też Belgowie, Holendrzy, Włosi, Francuzi, Australijczycy, Amerykanie, Kanadyjczycy - wszyscy pracują pod Kolonią.

– Jaka jest według pana przyszłość motoryzacji i transportu w naszej starej zatłoczonej Europie. Czy samochody osobowe nie będą w przyszłości dobrem luksusowym, dostępnym dla dobrze sytuowanych, jak np jachty obecnie?

– Nie, nie sądzę. Przyszłość transportu, mobilności, jest bardzo ciekawym tematem. Myślę, że wraz z wprowadzeniem crossoverów rozpoczęła się nowa era. Oczywiście emisja CO2, redukcja zanieczyszczeń, zwiększenie zasięgu pojazdów to problem wszystkich firm motoryzacyjnych. Jednocześnie wszyscy zaczęli realizować marzenia, myśleć o przyszłości. Firmy starają się wprowadzać na rynek nowoczesne technologie, aby stały się przydatne klientom, aby były przystępne cenowo. W tej dziedzinie - wprowadzania na rynek nowoczesnych technologii - Ford jest bardzo aktywny. Modele są atrakcyjne pod względem interakcji człowiek-maszyna, czyli tzw. Human-Machine Interface, na które składają się funkcje obsługi głosowej Sync, panelu dotykowego, komunikacji bezprzewodowej. Koncern jest również w czołówce pod względem rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo, np nowe Mondeo wyposażone jest w tylne pasy bezpieczeństwa z poduszkami powietrznymi. 

– Jestem pod wrażeniem Mondeo, ale jeszcze bardziej Mondeo Vignale. Czy linia Vignale zmierza do wydzielenia spod marki Ford, jak np linia DS, która oddzieliła się od Citroena i teraz jest autonomiczna bez emblematów, chevronów, we własnych salonach?

– O nie! Strategia linii Vignale jest inna. Po prostu Vignale to wizja usług w wybranych przedstawicielstwach firmy Ford w całej Europie, stworzonych w celu zapewnienia wysokiego poziomu satysfakcji klienta. Wizja Vignale Lounge to wizja salonu - pomoc firmy Ford dla wybranych dealerstw. Co do samej linii aut Vignale, mają specjalnie opracowane, zachwycające wnętrza, skórzane fotele, materiały na najwyższym poziomie premium. Całe otoczenie pasażerów to po prostu inny, wyższy poziom przeżycia i satysfakcji - jeszcze ponad to, co oferuje wersja Mondeo Titanium. Na zewnątrz Vignale wyróżnia się grillem, chromowanymi detalami, większymi kołami, ale przede wszystkim wyposażony jest we wszystkie zaawansowane technologie wspierające komfort.

– Nazwisko Piaskowski jest bardzo popularne w Polsce, czy pana rodzina ma polskie korzenie?

– Oczywiście, moja rodzina pochodzi z Polski, ale ja jestem już trzecim pokoleniem żyjącym w USA, moi dziadkowie wyemigrowali z Polski do Stanów Zjednoczonych. Moja żona za to urodziła się w Polsce i pochodzi z Katowic, ze Śląska.

– Dziękuję bardzo za rozmowę, życzę sukcesów.



Źródło: Mototarget, fot. Ford

Bank prasowy: media.ford.com/

 Inne artykuły
» W synchronizacji z Fordem - testował Krystian Kozerawski Poniedziaek, 2013-05-27
  Ford SYNC AppLink Sprawdziliśmy jak funkcjonuje system SYNC w nowym Fordzie Fiesta. więcej »

» Samochód kierowcy - o Hondzie CR-V opowiadają inżynierowie Kazuhiro Sekine i Kotaro Yamamoto z Honda Motor Europe Czwartek, 2013-04-11
  Kazuhiro Sekine W najnowszym modelu wracamy do stonowanego charakteru, potęgującego przyjemność z jazdy. Wyszliśmy z założenia, że tworzenie agresywnie wystylizowanego samochodu w czasach ekonomicznego kryzysu i rosnącej świadomości ekologicznej nie zostanie pozytywnie odebrane przez klientów. więcej »

» Naga Broń 2013 Pitek, 2013-03-08
  Broń - co można w strefie Schengen Jedziemy! Euforia, wolność, słowem – URLOP! Rodzina w komplecie, wszystkie zabawki do szusowania, skoków, jazdy, nurkowania, bez których nie rusza się głowa rodziny, już w bagażniku. Kosmetyki, należące do szyi, kręcącej głową, wypełniają bagażnik dachowy. Wszystkie schowki pełne napojów i zabawek dzieci. Dobre humory na szczęście nic nie ważą. więcej »

» Fiat obiecuje wreszcie coś taniego Poniedziaek, 2013-02-04
  Innocenti Mini Turbo Fiat rozważa wprowadzenie taniej marki, która mogłaby konkurować z Dacią, reaktywowaną przed laty przez Renault. Na wielu rynkach uważa się, że to właśnie marka Fiat jest we włoskim koncernie sytuowana jako low-cost brand, ustępujący ceną i prestiżem zarówno Alfie Romeo, Lancii, jak i Jeepowi oraz innym brandom przejętym z dobrodziejstwem akcji koncernu Chryslera. Jeśli więc submarka ma być tańsza od Fiata, będzie to prawdopodobnie produkt azjatycki. więcej »

» Samochodem elektrycznym dookoła świata - wywiad z Izą Miko Wtorek, 2012-11-13
  Iza Miko - Mitsubishi i-MiEV Izabella Miko przyleciała do Polski prosto z USA by opowiedzieć o tym, po co jeździła na stację paliw… elektrycznym Mitsubishi i-MIEV. Zdradzi też, jak wyglądałaby jej podróż dookoła Ziemi za kierownicą auta na prąd. Pojawi się też wątek miłosny. więcej »

» Konsekwentnie do przodu – mówi prezes Ford Polska Adam Kołodziejczyk Pitek, 2012-09-07
  Adam Kołodziejczyk Rozmawiamy na temat planów z prezesem i dyrektorem generalnym Ford Polska, Adamem Kołodziejczykiem. więcej »

» Martin Buhl-Wagner, dyrektor zarządzający Targów Lipskich GmbH Pitek, 2012-05-25
  Martin Buhl-Wagner Już w czerwcu: dwa premierowe modele BMW, premiera Porsche, nowi wystawcy Rolls-Royce Motor Cars, Fisker i Tesla - Targi w Lipsku dołączają do grupy największych imprez w Europie. więcej »

» Spotkanie na szczycie mocy z Rafałem Płatkiem z REZ Motorsport Czwartek, 2012-05-10
  Spotkanie na szczycie mocy cz.1 Rafał Płatek to jedyny polski kierowca ścigający się w niemieckich wyścigach pojazdów klasycznych. Benzynę ma we krwi, podobnie jak miłość do Alfa Romeo. Swoje życie poświęcił motoryzacji – poza wyścigami, urzeczywistnia marzenia bogatych klientów z Europy i Polski, odrestaurowując ich klasyczne pojazdy w warsztatach REZ Classic Cars. więcej »

» Leszek Kempiński o nowym Audi A4 roda, 2012-04-04
  Leszek Kempiński Rozmawiamy z Leszkiem Kempińskim, Kierownikiem PR Audi. więcej »

» Honda wraca do gry. Manabu Nishimae - prezes Honda Motor Europe Sobota, 2012-03-03
  Manabu Nishimae - prezese Honda Motor Europe Honda wraca nowymi modelami do walki o europejskiego klienta po trudnych latach kryzysu, pogłębionego przez kataklizmy w Japonii i Tajlandii, gdzie znajdują się ważne dla globalnej produkcji koncernu fabryki. Podczas polskiej prezentacji modelu Civic mieliśmy okazję porozmawiać z prezesem Honda Motor Europe Manabu Nishimae. więcej »

» Iza Miko: dajcie się zelektryfikować! Czwartek, 2012-02-23
  Izabella Miko Ma fioła na punkcie zakręcania wody, segregacji śmieci i wszystkiego co jest ekologiczne. Iza Miko - tancerka i ekolożka od dzieciństwa. Swoją pasję aktorską realizuje w Los Angeles. W Polsce wspólnie z Mitsubishi elektryzuje serca kierowców. więcej »

» Lekcja rysunku z Adamem Bazydło Poniedziaek, 2011-11-07
  Adam Bazydło - Moto Target Rozmawiamy z projektantem kabiny Peugeota 508. więcej »

» Stara miłość nie rdzewieje - wywiad z prawdopodobnie najstarszym kierowcą Chevroleta w Polsce roda, 2011-10-12
  Chevrolet - stara miłość nie rdzewieje Chevrolet, który w tym roku obchodzi setną rocznicę powstania marki, był obecny na polskim rynku już przed II wojną światową. Pierwsze Chevrolety trafiły do Polski najprawdopodobniej wraz z Błękitną Armią Hallera. General Motors rozpoczął sprzedaż Chevroleta w Polsce w 1924 roku, a już po czterech latach marka zdobyła połowę rynku. więcej »

» W sidłach rocka - rozmawiamy z Piotrem Brzychcy z zespołu Kruk Czwartek, 2011-06-16
  Zespół Kruk Prawdziwy duch rocka nigdy nie zaniknie, czego świetnym dowodem jest hard rockowa grupa muzyczna Kruk pochodząca z Dąbrowy Górniczej. Utalentowany zespół odnosi wielkie sukcesy nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Na nasze pytania odpowiada założyciel i gitarzysta zespołu Kruk, Piotr Brzychcy. więcej »

» O psie, który jeździł... opowiada Dorota Sumińska Czwartek, 2011-02-17
  Dorota Sumińska i jej zwierzaki Receptą na udany wyjazd z czworonożnym pupilem jest zrozumienie potrzeb naszego zwierzaka. więcej »

» Niełaskawy dla rywali - rozmawiamy z Łukaszem "Łokerem" Łaskawcem Czwartek, 2011-01-27
  Łukasz "Łoker" Łaskawiec Łukasz „Łoker” Łaskawiec był największą niespodzianką rajdu Dakar 2011. Młody zawodnik (za 3 dni skończy... 21 lat) wywalczył 3. miejsce, pokonując w swym Dakarowym debiucie wielu utytułowanych rywali. więcej »

» Szef FIA Jean Todt - uratujmy 5 milionów ludzi Poniedziaek, 2010-11-22
  Jean Todt - Mototarget.pl Prezes FIA Jean Todt podczas krótkiej wizyty w Polsce znalazł czas na kameralną konferencję prasową w Krakowie dla grupy polskich dziennikarzy motoryzacyjnych. Oprócz informacji o planach na najbliższy sezon oraz podsumowania pierwszego roku prezydentury Jean Todt sporo uwagi poświęcił problematyce podniesienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i zaangażowaniu się FIA w działania wspierające bezpieczny transport. więcej »

» O polityce Forda mówi Gunnar Herrmann - dyrektor linii samochodów segmentu C Ford Motor Company Pitek, 2010-11-05
  Gunnar Herrmann Polityka Forda dotycząca ochrony środowiska doskonale sprawdza się w odniesieniu do tradycyjnych jednostek spalinowych, dajemy klientowi świadomość posiadania ekologicznego samochodu w przystępnej cenie. Pracujemy również nad technologią hybrydową typu „plug-in” oraz zasilaniem akumulatorowym; pierwsze wyniki naszych badań zaprezentujemy już w 2012 roku. więcej »

» O nowym Focusie opowiada James Hughes, inżynier Ford Motor Company Poniedziaek, 2010-10-25
  James Hughes W oparciu o nową platformę powstanie nawet 10 innych modeli, począwszy od samochodów segmentu C, poprzez konstrukcje SUV typu Kuga, a kończąc na dużych samochodach rodzinnych mieszczących siedem osób, jak chociażby Grand C-MAX. więcej »

» Ford przed ofensywą - na pytania odpowiada dyrektor generalny Ford Polska Adam Kołodziejczyk Wtorek, 2010-10-12
  Adam Kołodziejczyk - dyrektor generalny Ford Polska Ważne, aby klienci dobrze poznali nasze modele i przekonali się do ich walorów, a to z pewnością zajmie trochę czasu. Dopiero wtedy sprzedaż ruszy „pełną parą”. Duże nadzieje pokładam w nowym Focusie i C-MAXie. Myślę, że samochody te pozwolą nam dołożyć kilka procent do statystyk sprzedaży Forda w Polsce. więcej »

1 [2] 3
Wyświetlane: 20 - 40 z 54 rekordów
Najczęściej oglądane

Zdjecie dnia

Zdjecie miesiaca


© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |