W 6-godzinnym wyÅ›cigu na torze Silverstone, pierwszej rundzie serii FIA World Endurance Championship, Toyota wyprzedziÅ‚a Porsche, choć jednoczeÅ›nie rywalizacja miÄ™dzy TS050 Hybrid a 919 Hybrid byÅ‚a bardzo zaciÄ™ta. To dobra wiadomość dla fanów wyÅ›cigów dÅ‚ugodystansowych i zapowiedź ekscytujÄ…cego sezonu. W czerwcu, w najważniejszej imprezie mistrzostw – 24-godzinnym wyÅ›cigu w Le Mans, Toyota zawalczy o swoje pierwsze zwyciÄ™stwo w tej legendarnej imprezie.
W tegorocznym LeMans Toyota wystawi trzy samochody. Czy to znaczy, że macie w tym roku większy budżet?
Nie mamy wiÄ™kszych finansowych zobowiÄ…zaÅ„ ze wzglÄ™du na trzeci samochód. Nie korzystamy z żadnej specjalnej technologii, po prostu wykorzystujemy części, które i tak byÅ›my mieli wyprodukowane. Zarazem pozwoli nam to lepiej sprawdzić ich wytrzymaÅ‚ość i stosować je efektywniej, co bÄ™dzie miaÅ‚o lepsze przeÅ‚ożenie na nasze samochody oferowane w normalnej sprzedaży.
Czy jeÅ›li nie zamrożono by przepisów, to wystawilibyÅ›cie trzecie auto?
Na pewno nie w tym roku. JeÅ›li chcesz walczyć o zwyciÄ™stwo, musisz w takiej sytuacji skupić siÄ™ na badaniach i rozwoju, a nie na zastanawianiu siÄ™, czy potrzebny ci trzeci samochód czy nie. JeÅ›li wprowadzasz nowe rozwiÄ…zania i coÅ› pójdzie nie tak, to ponosisz konsekwencje potrójnie, tak jak miaÅ‚o to miejsce u nas w 2015 roku.
Zmiany przepisów miaÅ‚y siÄ™ skupić na tym, żeby koszty nie rosÅ‚y tak drastycznie z roku na rok. Czy to siÄ™ udaÅ‚o osiÄ…gnąć?
Na pewno tak, choć nasz budżet jest wiÄ™kszy i dziÄ™ki temu mamy już homologacjÄ™ na dwa samochody, ponad 32 tys. km testów na torze czy 800 godzin w tunelu aerodynamicznym, a do tego bÄ™dzie jeszcze trzeci samochód. W tym sezonie pieniÄ…dze lepiej wydatkujemy, wczeÅ›niej zaczÄ™liÅ›my przygotowania. Zamrożenie przepisów oczywiÅ›cie nie generuje wielkiej redukcji kosztów, bo przecież caÅ‚y czas chcemy siÄ™ rozwijać, ale pozwala skupić siÄ™ mocniej na pewnych aspektach i dziÄ™ki temu efektywniej wydawać pieniÄ…dze.
Nie żaÅ‚ujecie, że wstrzymano rozwój technologii i nie można tak drastycznie podnieść mocy aut?
Nie, bo trzeba wziąć też pod uwagÄ™, że straciliÅ›my jednego wielkiego rywala (Audi) i seria poszukuje możliwoÅ›ci zaproszenia kolejnego zespoÅ‚u fabrycznego, przez co sytuacja jest trudna. WróciliÅ›my w pewnym sensie do 2015 roku, gdy my byliÅ›my przeciwni drastycznej zmianie przepisów forsowanej przez inne zespoÅ‚y i FIA. Musimy dbać o stabilizacjÄ™ caÅ‚ej serii.
Jak trudno jest przygotować auto, mając do dyspozycji tylko dwa zestawy aerodynamiczne?
Z tym siÄ™ muszÄ… mierzyć także nasi rywale, wiÄ™c sytuacja jest otwarta. Nasze auto jest piÄ™kne, nasi inżynierowie wykonali Å›wietnÄ… robotÄ™ i już widzimy, że uda nam siÄ™ utrzymać tempo z zeszÅ‚ego roku. Mamy dwa zestawy aerodynamiczne – jeden z dużym dociskiem, drugi z maÅ‚ym. W tym roku wiÄ™cej uwagi poÅ›wiÄ™ciliÅ›my temu z wiÄ™kszym dociskiem, bo na takich obiektach w poprzednim sezonie mieliÅ›my wiÄ™ksze problemy, jak choćby na Nürburgringu. Naszym gÅ‚ównym celem jest Le Mans. To dlatego wystawiamy trzecie auto. W Spa bÄ™dziemy w nim sprawdzać rozwiÄ…zania pod Le Mans, a dwa pozostaÅ‚e auta bÄ™dÄ… ustawione tak, by walczyć o zwyciÄ™stwo w wyÅ›cigu.
Jak ważne jest Le Mans w tym roku?
Gdy masz do dyspozycji trzy samochody, a twój gÅ‚ówny rywal wystawia dwa, to nie możesz siÄ™ stawiać w innej roli niż faworyta. OczywiÅ›cie, to tak nieprzewidywalny wyÅ›cig, że może siÄ™ w nim wydarzyć wszystko, przeżyliÅ›my to już nie raz. W tym roku dziÄ™ki trzeciemu autu zabezpieczamy siÄ™ też na wypadek jakiegoÅ› niepowodzenia, ale mamy też wiele nowoÅ›ci, które mogÄ… być potencjalnym ryzykiem – nieco zmodyfikowany silnik, wprowadziliÅ›my poprawki do naszego systemu hybrydowego. W zeszÅ‚ym roku przekonaliÅ›my siÄ™ dobitnie: to nie ty wygrywasz w Le Mans, to Le Mans pozwala tobie zwyciężyć. Z trzecim autem szanse na to mamy wiÄ™ksze.
Gwiazdy F1, które przychodzÄ… do WEC, napÄ™dzajÄ… ten sport?
WyÅ›cigi dÅ‚ugodystansowe to przede wszystkim sport drużynowy. Jeden Å›wietny kierowca może poprawić wyniki zespoÅ‚u, ale jeÅ›li nie ma za sobÄ… silnej armii ludzi, to wiele nie zdziaÅ‚a. Wszystko musi być zbilansowane. Tak jak u nas. Mamy kierowców z doÅ›wiadczeniem z F1, ale i takich, którzy przez wiele lat Å›cigali siÄ™ w innych seriach. W tym roku doÅ‚Ä…czyÅ‚ do nas José María López, czyli mistrz Å›wiata WTCC, który jeszcze pokaże, jak wielkim jest dla nas wzmocnieniem. W aucie numer 8 jadÄ… Kazuki Nakajima, Sebastien Buemi i Anthony Davidson, a to nazwiska, których nikomu przedstawiać nie trzeba. Ale u nas gwiazdy sÄ… częściÄ… zespoÅ‚u. Z kierowcami z F1 czÄ™sto jest problem, bo oni muszÄ… nauczyć siÄ™ dzielenia autem, pójÅ›cia na kompromisy, integracji z zespoÅ‚em. U nas wÅ‚aÅ›nie pod tym kontem dobieraliÅ›my kierowców.