W rezultacie BMW Group prezentuje zintegrowane podejÅ›cie nakierowane na osiÄ…gniÄ™cie odpowiedniej równowagi pomiÄ™dzy indywidualnymi potrzebami a przyszÅ‚ymi wymaganiami dotyczÄ…cymi globalnej mobilnoÅ›ci, którego kwintesencjÄ… jest nowa marka BMW i. Celem BMW i jest tworzenie innowacyjnych pojazdów i usÅ‚ug mobilnych o charakterze premium z uwzglÄ™dnieniem zrównoważonego rozwoju. Ta wizja już wkrótce stanie siÄ™ rzeczywistoÅ›ciÄ…: BMW i3, pierwszy seryjnie produkowany model nowej marki, zaoferuje klientom zeroemisyjnÄ… mobilność w postaci auta segmentu premium.
BMW i3 to pierwszy na Å›wiecie samochód segmentu premium zaprojektowany od podstaw z myÅ›lÄ… o wspóÅ‚pracy z elektrycznym ukÅ‚adem napÄ™dowym. Rezultatem tego podejÅ›cia jest typowa dla BMW przyjemność z jazdy w najczystszej postaci, osiÄ…gana przy zerowej emisji spalin i wyzwalajÄ…ca niezrównane emocje, jakich nie sposób doÅ›wiadczyć w żadnym innym samochodzie elektrycznym. Podobnie, jak unikatowa architektura pojazdu - zbudowana w oparciu o architekturÄ™ LifeDrive oraz klatkÄ™ kabiny pasażerskiej wykonanÄ… z tworzyw sztucznych wzmocnionych wÅ‚óknami wÄ™glowymi (CFRP) – także silnik elektryczny, system ukÅ‚adów elektronicznych oraz akumulator litowo-jonowy o wysokim napiÄ™ciu zostaÅ‚y opracowane i wyprodukowane niezależnie przez BMW Group w ramach programu BMW eDrive. Wszystko to sprawia, że typowa dla BMW czysta przyjemność z jazdy stanowi centralnÄ… część charakteru pierwszego elektrycznego pojazdu marki BMW i. ZnaczÄ…cÄ… rolÄ™ odgrywajÄ… również systemy wspomagajÄ…ce kierowcÄ™ i usÅ‚ugi mobilne z zakresu BMW ConnectedDrive i 360° ELECTRIC, zaprojektowane specjalnie dla BMW i3. Inteligentne poÅ‚Ä…czenie tych funkcji uwypukla ekskluzywny charakter auta w warunkach miejskiej eksploatacji.
Architektura LifeDrive i technologia BMW eDrive: czysta radość z jazdy.
Typowa dla BMW przyjemność z jazdy modelem BMW i3 to zasÅ‚uga zastosowania dopracowanej koncepcji polegajÄ…cej na stworzeniu pojazdu miejskiego wyróżniajÄ…cego siÄ™ odpowiednim balansem pomiÄ™dzy masÄ… wÅ‚asnÄ…, osiÄ…gami i zasiÄ™giem. Kluczowymi elementami sÄ… w tym przypadku architektura LifeDrive i technologia eDrive. Zastosowanie klatki kabiny pasażerskiej wykonanej z tworzyw sztucznych wzmocnionych wÅ‚óknami wÄ™glowymi (CFRP) pozwoliÅ‚o na zniwelowanie dodatkowych kilogramów w postaci akumulatora litowo-jonowego, natomiast umieszczenie zestawu akumulatorów nisko w centralnym miejscu konstrukcji przyczyniÅ‚o siÄ™ do uzyskania idealnego rozkÅ‚adu masy wynoszÄ…cego 50:50. Co wiÄ™cej, silnik elektryczny zamontowany w pobliżu tylnej osi napÄ™dowej oferuje charakterystykÄ™ osiÄ…gów niespotykanÄ… w systemach napÄ™dowych tego typu, jak również niezrównanÄ… trakcjÄ™. Wszystko to sprawia, że BMW i3 cechuje siÄ™ doskonaÅ‚Ä… zwrotnoÅ›ciÄ… wymaganÄ… podczas jazdy w warunkach miejskich. BÅ‚yskawiczne przekazywanie mocy przez silnik elektryczny, wraz ze sztywno zestrojonym zawieszeniem, precyzyjnym ukÅ‚adem kierowniczym i bardzo maÅ‚ym promieniem skrÄ™tu (9,86 metra), pozwala doÅ›wiadczyć charakterystycznej dla BMW elektrycznej mobilnoÅ›ci.
Silnik elektryczny generuje moc 125 kW/170 KM i maksymalny moment obrotowy 250 Nm, co zapewnia doskonaÅ‚e osiÄ…gi. Jednostka waży zaledwie 50 kilogramów, odznaczajÄ…c siÄ™ jednoczeÅ›nie niezrównanÄ… w Å›wiecie elektrycznej mobilnoÅ›ci gÄ™stoÅ›ciÄ… mocy i elastycznoÅ›ciÄ…. Specyficzna konstrukcja elektrycznego silnika synchronicznego, opracowanego specjalnie dla BMW i3, pozwala zachować liniowy przyrost mocy aż do najwyższych prÄ™dkoÅ›ci obrotowych. W efekcie BMW i3 przyspiesza od 0 do 60 km/h w zaledwie 3,7 sekundy, natomiast sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 7,2 sekundy.
Koncepcja sterowania modelem BMW i3 za pomocÄ… jednego pedaÅ‚u, opracowana przez inżynierów systemów napÄ™dowych BMW Group, zapewnia kierowcy porywajÄ…ce doznania z jazdy. Tryb odzyskiwania energii zostaje aktywowany w momencie zdjÄ™cia przez prowadzÄ…cego nogi z pedaÅ‚u przyspieszenia. Silnik elektryczny przeÅ‚Ä…cza siÄ™ wówczas z trybu napÄ™dowego w tryb generatora, przekazujÄ…c moc do akumulatora litowo-jonowego. JednoczeÅ›nie ukÅ‚ad generuje swoistÄ… siÅ‚Ä™ hamowania, którÄ… można precyzyjnie dozować. Praca ukÅ‚adu odzyskiwania energii zależy od prÄ™dkoÅ›ci jazdy samochodu, co oznacza, że przy wyższej prÄ™dkoÅ›ci pojazd "jedzie na luzie" osiÄ…gajÄ…c maksymalnÄ… wydajność, natomiast przy niższych prÄ™dkoÅ›ciach generuje wysokÄ… siÅ‚Ä™ hamowania.
Akumulator litowo-jonowy pozwala na przejechanie okoÅ‚o 130-160 kilometrów w warunkach codziennej eksploatacji. ZasiÄ™g BMW i3 wzrasta o okoÅ‚o 20 kilometrów w trybie jazdy ECO PRO i o kolejne 20 kilometrów w trybie ECO PRO+. BMW i3 jest również dostÄ™pne z silnikiem zwiÄ™kszajÄ…cym caÅ‚kowity zasiÄ™g auta (range-extender), który utrzymuje podczas jazdy poziom naÅ‚adowania akumulatora litowo-jonowego na staÅ‚ym poziomie, gdy ten spadnie poniżej ustalonej wartoÅ›ci. JednostkÄ… peÅ‚niÄ…cÄ… rolÄ™ range-extendera jest dwucylindrowy silnik benzynowy o pojemnoÅ›ci 650 cm3 i mocy 25 kW/34 KM, zamontowany bezpoÅ›rednio przy silniku elektrycznym powyżej tylnej osi. Dodatkowy silnik zwiÄ™ksza maksymalny zasiÄ™g pojazdu w codziennej eksploatacji do okoÅ‚o 300 kilometrów.
Pierwszy na Å›wiecie samochód elektryczny w peÅ‚ni podÅ‚Ä…czony do sieci za sprawÄ… BMW ConnectedDrive.
BMW i3 to pierwszy na Å›wiecie samochód elektryczny w peÅ‚ni poÅ‚Ä…czony z otoczeniem. Å»aden inny pojazd nie oferuje tak rozwiniÄ™tych możliwoÅ›ci wymiany informacji pomiÄ™dzy autem, jego kierowcÄ… oraz Å›wiatem zewnÄ™trznym. Kluczem dajÄ…cym dostÄ™p do usÅ‚ug BMW ConnectedDrive - zmodernizowanych na rok 2013 - jest karta SIM instalowana standardowo na pokÅ‚adzie BMW i3. Obok takich funkcji, jak Concierge Services czy Intelligent Emergency Call, ukÅ‚ad pozwala na przykÅ‚ad korzystać z usÅ‚ug nawigacyjnych zaprojektowanych specjalnie dla samochodu elektrycznego. Co wiÄ™cej, kierowca może używać aplikacji BMW i Remote, aby dzielić siÄ™ informacjami ze swoim pojazdem w dowolnym czasie za poÅ›rednictwem smartfona. Funkcja nawigacji pieszej prowadzi kierowcÄ™ z parkingu do punktu docelowego i z powrotem, natomiast system BMW ConnectedDrive oferuje również pierwszy na Å›wiecie tryb nawigowania intermodalnego, który prowadzi do celu wykorzystujÄ…c Å›rodki transportu publicznego. Celem tej inteligentnej sieci jest zapewnienie osobom podróżujÄ…cym zeroemisyjnym pojazdem maksymalnej przyjemnoÅ›ci z jazdy.
UsÅ‚ugi z zakresu BMW ConnectedDrive zaprojektowane specjalnie dla BMW i skupiajÄ… siÄ™ wokóÅ‚ nawigacji i zarzÄ…dzania energiÄ…. Funkcja Range Assistant sprawdzi siÄ™ zarówno w przypadku planowania trasy, jak i w trakcie dojazdu do celu. JeÅ›li miejsce docelowe wybrane w systemie nawigacji leży poza zasiÄ™giem pojazdu, system zasugeruje przejÅ›cie w tryb ECO PRO lub ECO PRO+ i obliczy bardziej wydajnÄ… trasÄ™. JeÅ›li kierowca zechce doÅ‚adować akumulator pojazdu w publicznej stacji Å‚adowania, wyÅ›wietli siÄ™ lista stacji dostÄ™pnych w pobliżu. System nawigacji zastosowany w BMW i3 obejmuje także wyÅ›wietlacz zasiÄ™gu, który na bieżąco podaje kierowcy precyzyjne i wiarygodne informacje odnoÅ›nie tego, czy energia zgromadzona w akumulatorach pozwoli dotrzeć do celu, a jeÅ›li tak, to ile energii pozostanie w akumulatorach po zakoÅ„czeniu podróży. W kalkulacji, która jest przeprowadzana na serwerze BMW i wysyÅ‚ana do systemu nawigacji poprzez pokÅ‚adowÄ… kartÄ™ SIM, uwzglÄ™dniane sÄ… wszystkie czynniki majÄ…ce wpÅ‚yw na zasiÄ™g. Odczyt zasiÄ™gu, prezentowany w formie wykresu radarowego na mapie systemu nawigacji w centralnym wyÅ›wietlaczu informacyjnym, jest bardzo czytelny.
W nowym BMW i3 poÅ‚Ä…czenie kierowcy i pojazdu również osiÄ…ga nowy wymiar. Aplikacja Remote z zakresu BMW ConnectedDrive daje dostÄ™p do przydatnych informacji dotyczÄ…cych planowania podróży za poÅ›rednictwem smartfona. JeÅ›li BMW i3 jest podÅ‚Ä…czone do stacji Å‚adowania lub stacji BMW i Wallbox, proces dostarczania energii może być kontrolowany zdalnie przez smartfona, podobnie jak funkcje klimatyzacji i ogrzewania zestawu akumulatorów o wysokim napiÄ™ciu. Dodatkowo klienci mogÄ… użyć swoich smartfonów, aby wysÅ‚ać do pokÅ‚adowego systemu nawigacji swojego auta punkty docelowe dla systemu nawigacji. Aplikacja wskazuje też kierowcy stacje Å‚adowania (zarówno te dostÄ™pne, jak i zajÄ™te) i oblicza, czy energia zgromadzona w akumulatorach pozwoli dojechać do wybranego punktu. WyÅ›wietlacz zasiÄ™gu auta ukazujÄ…cy siÄ™ na ekranie smartfona odzwierciedla wskaźnik pokÅ‚adowego systemu nawigacji.
W BMW i3 jest również oferowana peÅ‚na gama innowacyjnych systemów wspomagajÄ…cych kierowcÄ™ z zakresu BMW ConnectedDrive, które zostaÅ‚y opracowane w celu zwiÄ™kszenia komfortu jazdy i bezpieczeÅ„stwa w warunkach miejskich. SÄ… to: Driving Assistant Plus, asystent parkowania, kamera cofania oraz Speed Limit Info.
Zintegrowane podejÅ›cie: pakiet 360° ELECTRIC zapewnia wszechstronne rozwiÄ…zania z zakresu dostarczania energii i mobilnoÅ›ci.
Celem podczas ustalania zasiÄ™gu modelu BMW i3 byÅ‚o to, aby klienci mogli realizować swoje typowe potrzeby transportowe, Å‚adujÄ…c akumulatory pojazdu dwa lub trzy razy w tygodniu. Badania realizowane w ramach projektu BMW i - obejmujÄ…ce ponad 1000 uczestników, którzy pokonali Å‚Ä…cznie 20 milionów kilometrów testowych - dowiodÅ‚y, że Å›redni dzienny dystans pokonywany przez pojazd tego typu to okoÅ‚o 45 kilometrów. Klienci mogÄ… Å‚adować akumulatory w swoim pojeździe korzystajÄ…c z dostarczonej przez BMW i stacji wallbox lub tradycyjnego, domowego gniazdka prÄ…du.
BMW i oferuje szerokÄ… gamÄ™ produktów i usÅ‚ug w pakiecie 360° ELECTRIC, który ma speÅ‚nić wszystkie indywidualne potrzeby klientów w zakresie dostarczania energii i planowania podróży. UsÅ‚ugi obejmujÄ… m.in. instalacjÄ™ moduÅ‚u BMW i Wallbox w garażu klienta, dostarczanie energii odnawialnej, zapewnienie karty Å‚adowania dajÄ…cej użytkownikowi Å‚atwy dostÄ™p do publicznej infrastruktury stacji Å‚adowania, a także inne usÅ‚ugi z zakresu BMW ConnectedDrive. JeÅ›li w okreÅ›lonej sytuacji model BMW i3 nie speÅ‚ni wymagaÅ„ z zakresu mobilnoÅ›ci, 360° ELECTRIC zapewni elastyczne rozwiÄ…zania mobilne, Å‚Ä…cznie z dostarczeniem alternatywnego pojazdu z gamy BMW i DriveNow.