|
|
Citroen na Polach Elizejskich
|
Autor: PM Dodano: 2007-09-28
Wyświetlono: 5322 razy
|
Otwierając C42 pod numerem 42 na Polach Elizejskich Citroën inwestuje w budynek o długiej historii. W samym sercu Paryża, w jednym z najbardziej odwiedzanych przez turystów miejsc, marka tworzy nowoczesną i prestiżową witrynę, sięgając po ambitny projekt architektoniczny.
|
|
80 lat po André Citroënie marka ożywia swoją mityczną lokalizację w szklanej szacie, której ozdobą jest logo na całej wysokości elewacji.
Ta wyjątkowa architektura autorstwa Pani Manuelle Gautrand obrazuje z rozmachem twórczą i innowacyjną pasję, która od początku wyznacza kierunek marki.
Miejsce spotkań i odkryć
Poprzez prezentacjÄ™ samochodów, osiÄ…gnięć technicznych oraz know-how to unikalne miejsce natchnione wartoÅ›ciami i filozofiÄ… Citroëna daje wyraz historii gÅ‚Ä™boko zakorzenionej w kulturze francuskiej i jednoczeÅ›nie otwartej na Å›wiat, tendencjom rozwojowym i marzeniom…
Obecnie Citroën, bardziej niż kiedykolwiek w przeszłości, chce nieustannie doskonalić wizję nowoczesnej motoryzacji.
Jeszcze nigdy dotÄ…d w swej historii marka Citroën nie czuÅ‚a siÄ™ tak mÅ‚oda, żywa i dynamiczna… C42 jest witrynÄ… otwartÄ… na te przemiany.
MIEJSCE WYJĄTKOWYCH WRAŻEŃ
C42 zaprasza do czerwono-białego świata Citroëna.
Przekraczając próg architektonicznego arcydzieła, zwiedzający odkrywają bieg historii i aktualne osiągnięcia marki w zadziwiającej i unikalnej scenografii wykreowanej przez Citroëna, która zmienia się w rytmie sezonowym.
Unikalna sceneria
C42 inscenizuje świat motoryzacji w nadzwyczaj spektakularny sposób: w centralnej części budynku wznosi się kolumna samochodów tworząca oryginalną rzeźbę złożoną z ośmiu obrotowych, ustawionych w osi pionowej lustrzanych platform.
Zwiedzający, których wita na parterze jeden z najnowszych modeli koncepcyjnych, natychmiast poddają się pionowemu układowi miejsca wyznaczającemu rytm zwiedzania z góry na dół, w czasie i w przestrzeni.
Panoramiczna winda prowadzi do skÄ…panego Å›wiatÅ‚em atrium na ostatnim piÄ™trze, pod szklanÄ… kopuÅ‚Ä…, z którego roztacza siÄ™ piÄ™kny widok na Paryż: wieżę Eiffla, sklepienie Grand Palais, Tour Montparnasse, plac Concorde, Pola Elizejskie…
Schodząc na poszczególne kondygnacje wokół centralnej kolumny samochodów zwiedzający odkrywają ekspozycję prezentującą modele od najstarszych do najnowszych. Informacje o każdym samochodzie są dostępne na dotykowych ekranach, a z niektórymi modelami można zapoznać się z bliska.
W kondygnacji podziemnej, gdzie jest wystawiony drugi samochód koncepcyjny marki, zwiedzający mogą uzupełnić wiedzę na temat Citroëna oglądając filmy poświęcone ekspozycji oraz aktualnościom marki.
Na zakończenie wizyty dostępny na parterze sklep oferuje oryginalne, pamiątkowe przedmioty C42 nawiązujące do innowacyjnej estetyki tego miejsca, które pozwalają zachować na dłużej w pamięci chwile spędzone u Citroëna.
W rytmie sezonów
WiodÄ…cym wÄ…tkiem projektu C42 jest koncepcja „sezonów”, co wyrażać siÄ™ bÄ™dzie cyklicznym organizowaniem tematycznych wystaw w odpowiednio przystosowanej scenografii i oprawie audio-wizualnej. ZwiedzajÄ…cy mogÄ… zapoznawać siÄ™ z oÅ›mioma samochodami w rytmie sezonów wzbogacanych nowinkami motoryzacyjnymi i nowymi osiÄ…gniÄ™ciami marki…
Każdy może aktywnie uczestniczyć w doświadczeniu Citroëna, który pragnie za pośrednictwem C42 pokazać szerokiej publiczności swoją wiedzę i umiejętności w dziedzinie projektowania i innowacji.
Otwarcie C42 przebiega pod szczególnie bliskim marce hasÅ‚em „nieustannej innowacji”. Od poczÄ…tku swego istnienia Citroën proponuje nowe koncepcyjne modele, nowe technologie, nowe rozwiÄ…zania w sÅ‚użbie bezpieczeÅ„stwa i przyjemnoÅ›ci jazdy. Marka udostÄ™pnia swym klientom kreatywne pomysÅ‚y i skuteczne rozwiÄ…zania. Innowacji, która jest głównym nurtem dziaÅ‚aÅ„ Citroëna, nie trzeba udowadniać, wystarczy jÄ… poznać.
Stawiając na nieustanną innowację marka potwierdza wolę poszukiwania nowych i oryginalnych rozwiązań zgodnych z obecnymi tendencjami na rzecz ochrony środowiska.
Sezon 1, pod hasłem nieustannej innowacji w C42 został wykreowany przez wiodące modele marki, które wyróżniły się w swojej epoce dzięki postępowym technologiom i nowatorskim projektom.
Zwiedzający mogą w szczególności podziwiać :
- model Traction Avant, którego premiera miaÅ‚a miejsce w 1934 roku. Samochód o stalowym, jednobryÅ‚owym nadwoziu samonoÅ›nym i znakomitych parametrach aerodynamicznych byÅ‚ prawdziwÄ… rewolucjÄ… technicznÄ…. Wyzwanie techniczne Traction Avant polegaÅ‚o na umieszczeniu caÅ‚ego zespoÅ‚u napÄ™dowego na przedniej osi, podczas gdy samochody oferowane w tamtym czasie posiadaÅ‚y napÄ™d na tylne koÅ‚a. Traction Avant to również jeden z pierwszych samochodów zaprezentowanych przez André Citroëna w salonie na Polach Elizejskich… Historia zatoczyÅ‚a koÅ‚o… - model 2CV zaprezentowany w 1948 roku. Ten maÅ‚y samochód zasÅ‚ugiwaÅ‚ na miano bomby nowoczesnoÅ›ci swoich czasów ze wzglÄ™du na takie rozwiÄ…zania jak: przedni napÄ™d, elastyczne zawieszenie, dwucylindrowy, oszczÄ™dny silnik i nadzwyczajnie przestronne wnÄ™trze. ByÅ‚ to prawdziwy powiew wolnoÅ›ci i przygody dla szerokich rzesz użytkowników. - model DS z 1955 roku. Samochód rewolucyjny poprzez swÄ… aerodynamicznÄ… sylwetkÄ™ oraz nowe rozwiÄ…zania techniczne, takie jak hydropneumatyczne zawieszenie, wspomagany ukÅ‚ad kierowniczy, półautomatyczna skrzynia biegów. Samochód kultowy, w ponadczasowym stylu, który zaznaczyÅ‚ swojÄ… epokÄ™. - model C6, zaprezentowany w styczniu 2006 roku. Stylowa limuzyna oferuje wszystkie nowoczesne technologie w swoim wyposażeniu, takie jak wyÅ›wietlacz na poziomie wzroku kierowcy, alarm niezamierzonego przekroczenia linii… Citroën najwyższej klasy. - model C4 Picasso zaprezentowany w marcu 2007 roku. Nowy minivan z gamy Citroëna zapoczÄ…tkowaÅ‚ liniÄ™ visiovanów, oferujÄ…c doskonaÅ‚Ä… widoczność i doÅ›wietlenie w poÅ‚Ä…czeniu z adaptowalnym wnÄ™trzem oraz rzadko spotykane w tym segmencie elementy wyposażenia przyczyniajÄ…ce siÄ™ do komfortu i przyjemnoÅ›ci podróżowania. Liczne wyróżnienia przyznane przez media, użytkowników oraz specjalistów w dziedzinie motoryzacji na caÅ‚ym Å›wiecie oraz 100 000 sprzedanych egzemplarzy (w wersji piÄ™cio i siedmiomiejscowej) w pierwszym półroczu 2007 roku Å›wiadczÄ… o wielkim sukcesie C4 Picasso. - model C-Crosser wprowadzony do sprzedaży w lipcu 2007 roku. Pierwszy samochód sportowo-użytkowy typu SUV marki o urzekajÄ…cej sylwetce zapewnia doskonaÅ‚e parametry pod wzglÄ™dem ochrony Å›rodowiska dziÄ™ki wysokoprężnemu silnikowi HDi wyposażonemu w filtr czÄ…stek staÅ‚ych. - model koncepcyjny C-Métisse zaprezentowany na paryskim salonie samochodowym w 2006 roku. Coupé z charakterem, o smukÅ‚ej sylwetce, karoserii w kolorze ognistej czerwieni, spektakularnym systemie otwierania drzwi i wnÄ™trzu wykoÅ„czonym szlachetnymi materiaÅ‚ami wzbudza wielkie emocje. Wyposażony w hybrydowy system napÄ™du z silnikiem wysokoprężnym i elektrycznym C-Métisse stanowi również wyraz poszukiwania nowych rozwiÄ…zaÅ„ w dziedzinie ochrony Å›rodowiska. C-Métisse to udana synteza pasji i praktycznych rozwiÄ…zaÅ„ . - model koncepcyjny C-Airplay zaprezentowany w 2006 roku w Genewie. Ten maÅ‚y samochód wyróżnia siÄ™ oryginalnÄ… sylwetkÄ…, która Å‚Ä…czy krÄ…gÅ‚e ksztaÅ‚ty zewnÄ™trzne z przejrzystym wnÄ™trzem zapewniajÄ…cym przyjemność jazdy. Ponadto C-Airplay jest wyposażony w technologiÄ™ Stop and Start, która umożliwia znaczÄ…ce oszczÄ™dnoÅ›ci paliwa dziÄ™ki systemowi wyÅ‚Ä…czania pracy silnika bezpoÅ›rednio przed i w czasie unieruchomienia samochodu (hamowanie, sygnalizacja Å›wietlna…). C-Airplay zapewnia kierowcy i pasażerom przyjemność jazdy na najwyższym poziomie.
MIEJSCE NAZNACZONE HISTORIĄ CITROËNA
Historia zatacza krąg nieustannie powracając do korzeni. W Citroënie tego wyrazem jest znamienne miejsce, otwarte po raz pierwszy w 1927 roku, które nieustannie się odradza w innowacyjnym stylu architektonicznym nawiązującym do współczesnych tendencji, a jednocześnie rozpoznawalnym na pierwszy rzut oka, niezależnie od epoki!
Nazwa C42 symbolizujÄ…ca więź marki z prestiżowÄ… Avenue des Champs Elysées jest prosta do rozszyfrowania : „C jak Citroën i 42 jak numer 42 na Polach Elizejskich”.
Lokalizacja wybrana z uwagi na prestiż i Å›wiatowÄ… renomÄ™. C42 doskonale wpisuje siÄ™ w to miejsce…
Architektura Citroëna
Architektura „miejsc” marki spod znaku „szewrona” zawsze odgrywaÅ‚a ważnÄ… rolÄ™ dla jej zaÅ‚ożyciela. André Citroën stworzyÅ‚ „styl architektoniczny Citroëna”. Jego wyrazem sÄ… nowoczesne i przejrzyste budynki z dużymi, przeszklonymi powierzchniami zapewniajÄ…cymi widocznÄ… ekspozycjÄ™ samochodów, o konstrukcji Å‚Ä…czÄ…cej szkÅ‚o ze stalÄ… i z wyrafinowanÄ… aranżacjÄ… wnÄ™trz.
André Citroën speÅ‚niÅ‚ motoryzacyjne marzenie tworzÄ…c „szkatuÅ‚kÄ™ na samochód”.
Obecnie niektóre obiekty zbudowane na początku dwudziestego wieku zostały zaliczone do zabytków.
W miarę upływu lat styl architektoniczny Citroëna ulegał stopniowej modernizacji. Otwarty w 1929 roku salon sprzedaży na ulicy Marbeuf w Paryżu miał w dalszym ciągu szklaną elewację, lecz samochody zostały zaprezentowane w scenerii włoskiego teatru, grając role w ekspozycyjnym spektaklu.
ProjektujÄ…c swe zagraniczne lokalizacje, Citroën potrafiÅ‚ dostosować siÄ™ do miejscowej architektury, zachowujÄ…c jednoczeÅ›nie elementy charakterystycznego „stylu” marki.
Spotkanie Citroëna na Polach Elizejskich
„Citroën 10HP na Polach Elizejskich” ogÅ‚aszajÄ… dzienniki „Matin” i „Echos de Paris” z 8 lutego 1919 roku. Informacja spotyka siÄ™ z żywÄ… reakcjÄ…. TÅ‚um zainteresowanych spieszy obejrzeć nowy samochód, którego seryjnÄ… produkcjÄ™ zapowiedziaÅ‚y zakÅ‚ady z Quai de Javel. Prezentacja odbywa siÄ™ w siedzibie jednego z pierwszych salonów Citroëna „Grands garages Parisiens”. Ambitny, obdarzony doskonaÅ‚Ä… intuicjÄ…, wyprzedzajÄ…cy swojÄ… epokÄ™, dynamiczny i nie bojÄ…cy siÄ™ odważnych wyzwaÅ„ André Citroën posiadaÅ‚ zadziwiajÄ…cy zmysÅ‚ komunikowania.
To wydarzenie wyznacza poczÄ…tek publicznych wystÄ…pieÅ„ marki na „najpiÄ™kniejszej ulicy Å›wiata”.
„42” staje siÄ™ nowym adresem Citroëna…
W 1927 roku marka wprowadza siÄ™ pod numer 42 na Polach Elizejskich. „B14 ma teraz swój wÅ‚asny dach godny zakÅ‚adów produkcyjnych Citroëna” entuzjastycznie relacjonuje Biuletyn z października 1927 roku. I opisuje w lirycznym stylu „gotyckie sklepienia nowego budynku, którego Å‚uki Å‚agodzÄ… sztywność linii pionowych, podkreÅ›lajÄ…c dystyngowany charakter naszego salonu” . Na zakoÅ„czenie nawiÄ…zuje do „rozproszonego Å›wiatÅ‚a… które sprawia, że żadna inna oprawa na wzór szkatuÅ‚ki nie mogÅ‚aby lepiej wyeksponować naszych piÄ™knych samochodów”.
Awangardowa stylizacja obliguje, padajÄ… okreÅ›lenia „szkatuÅ‚ki” i „witryny”. WyprzedzajÄ…c swojÄ… epokÄ™ Citroën zdaÅ‚ sobie sprawÄ™ z tego, w jakim stopniu tego rodzaju obiekt może mieć wpÅ‚yw na publiczność i renomÄ™ marki. Salon jest wprost stworzony do eksponowania nowych modeli, prezentacji innowacji i Å›wiÄ™towania ważnych wydarzeÅ„ w historii marki.
Zmodernizowany w 1932 roku…
Kilka lat później, w sierpniu 1932 roku, André Citroën podejmuje nową inicjatywę otwarcia pierwszego salonu na Polach Elizejskich. Trzeba działać bardzo szybko, by do pierwszego października zbudować nową powierzchnię 370 m2 z elewacją, która ma wszystkich zadziwić.
Pierwsza modernizacja budynku zostaje podjÄ™ta pod kierunkiem architekta Maurice-Jacques Ravazé, odpowiedzialnego za projekt zewnÄ™trzny i Pierre Louys, który jest autorem wystroju wnÄ™trza. Projekt przewiduje wzniesienie na Polach Elizejskich „wielkiej metalowej konstrukcji”, na której zostanie zamocowana ogromna, prostokÄ…tna przeszklona obudowa symbolizujÄ…ca przemysÅ‚owÄ… awangardÄ™.
Siedem świetlnych liter nazwy Citroën wysokości 1,75 m umieszczonych na elewacji wieńczy całość.
Od 1932 do 1984 roku Citroën prezentuje tu wszystkie modele ze swej gamy począwszy od kultowego modelu Traction Avant aż do CX.
Okres „Hippo-Citroën”, czyli partnerstwo w nowym duchu…
12 listopada 1984 roku wzniesiony w latach trzydziestych budynek otwiera siÄ™ w zupeÅ‚nie innym duchu. Rozpoczyna siÄ™ era „Hippo Citroën” wyznaczajÄ…ca nowe, ważne wydarzenie na Polach Elizejskich, którego podwaliny zostajÄ… okreÅ›lone w porozumieniu zawartym w marcu 1984 roku miÄ™dzy Citroënem i grupÄ… Flo. IdeÄ… tej inicjatywy jest organizowanie oryginalnych imprez, wychodzÄ…c naprzeciw oczekiwaniom publicznoÅ›ci znużonej tradycyjnymi salonami sprzedaży i poszukujÄ…cej nowych wrażeÅ„.
Budynek wysokości 15,80 m z przeszkloną windą oferuje na powierzchni 1150 m2 restaurację na 220 miejsc otwartą przez cały tydzień od godziny dziesiątej rano do drugiej w nocy.
Salon jest odwiedzany codziennie przez 2800 osób aż do zamknięcia w 2004 roku, dacie zakończenia partnerskiej umowy.
2004, czyli zapowiedź C 42
Z chwilÄ… zakoÅ„czenia ery „Hippo” Citroën pragnie ponownie zainwestować w witrynÄ™ na Polach Elizejskich i uczynić z niej miejsce w peÅ‚ni dedykowane marce. W wyniku przebudowy ma powstać „prestiżowa witryna wystawowa umożliwiajÄ…ca prezentacjÄ™ przeszÅ‚oÅ›ci, teraźniejszoÅ›ci i przyszÅ‚oÅ›ci Citroëna, który tÄ… drogÄ… pragnie dać wyraz swej nowoczesnoÅ›ci i innowacyjnej kreatywnoÅ›ci…”
OgÅ‚oszenie miÄ™dzynarodowego konkursu architektonicznego pod koniec 2001 roku wyznacza podwaliny przyszÅ‚ego C42…
André Citroën. Twórczy geniusz (1878-1935)
André Citroën dużo podróżuje i już od najmłodszych lat obserwuje świat. W wieku 24 lat tworzy spółkę Citroën produkującą koła zębate, z siedzibą na quai de Grenelle, której stawia wyzwania na skalę światową.
Jego talent wynalazcy, zdolnośc przekraczania granic i innowacji budzą podziw.
Wizjoner…
W czasie podróży do Polski odkrywa technologię obróbki daszkowych kół zębatych, które stają się jego znakiem fabrycznym i do dziś pozostają symbolem marki. Po pierwszej wojnie światowej otwiera zakład produkcji samochodów zlokalizowany pod adresem quai de Javel: dzienna produkcja wynosi trzydzieści samochodów! Lecz to nie zaspakaja jego ambicji. W oparciu o zasady tayloryzmu wdrożone w praktyce w zakładach Forda jego fabryka staje się wzorem wydajności produkcyjnej.
PrzedsiÄ™biorstwo Citroën urasta do rangi przemysÅ‚owego imperium, które obejmuje spółkÄ™ kredytowÄ…, sieć koncesjonerów, ubezpieczenia, usÅ‚ugi posprzedażne…
..humanista…
Przesycony ideami humanizmu André Citroën wprowadza w życie zasady Saint-Simona i przyjmuje nowe metody pracy. Tworzy dla swoich pracowników zakładowe żłobki, zatrudnia niepełnosprawnych, wprowadza trzynastki. Przyświeca mu jeden cel: popularyzacja samochodu, z zachowaniem jego podstawowych wartości, sprawienie by samochód stał się przedmiotem codziennego użytku i narzędziem pracy, a jednocześnie źródłem przyjemności i rekreacji.
… i prekursor komunikowania
PragnÄ…c upowszechnić swój model spoÅ‚eczno-gospodarczy André Citroën stworzyÅ‚ oryginalnÄ… i nowatorskÄ… strategiÄ™ komunikowania… W ten sposób nadaÅ‚ rewolucyjny ton sloganom reklamowym marki… UÅ›wietniÅ‚ też markÄ™ unikalnymi akcjami i wydarzeniami, jak oÅ›wietlenie wieży Eiffla, które byÅ‚o prawdziwym cudem technicznym w tamtych czasach sÅ‚awiÄ…c Citroëna od 1925 do 1934 roku…
Owoce jego ambitnych projektów, talentu i prekursorskiej odwagi przetrwały do dziś.
C42: szklane marzenie
InwestujÄ…c w ten obiekt Citroën pragnÄ…Å‚ przywrócić Å›wietność historycznemu budynkowi pod numerem 42 na Polach Elizejskich, który stanowi wspaniaÅ‚Ä… witrynÄ™ reklamowÄ… marki. Citroën podjÄ…Å‚ siÄ™ niepowtarzalnego dzieÅ‚a architektonicznego, stawiajÄ…c sobie jako jedyny warunek zachowanie funkcji „oryginalnej witryny”.
Cel przedsięwzięcia: integracja budynku ze strukturą miejską przy jednoczesnym utrzymaniu jego odrębności, nadanie temu miejscu ciepłej i przyjaznej atmosfery w nowoczesnym stylu.
Innowacja zobowiązuje: witryna Citroëna jest pierwszą nową inwestycją budowlaną na Polach Elizejskich od 32 lat.
C42 to ambitny projekt, inteligentna koncepcja i realizacja w oparciu o najnowsze technologie.
Twórczy, innowacyjny i sprzyjający integracji miejskiej projekt architektoniczny
W wyniku przeprowadzonego na skalę międzynarodową konkursu architektonicznego z udziałem największych twórców, we wrześniu 2002 roku został jednomyślnie wyłoniony projekt autorstwa Manuelle Gautrand, który okazał się najtrafniejszą interpretacją marki zbudowaną wokół dwóch wiodących haseł: kreatywności i innowacji.
Projekt stanowi „reinterpretacjÄ™ historycznej elewacji wykreowanej przez André Citroëna w latach trzydziestych” z ekspozycjÄ… samochodów w centralnej części obiektu w postaci „ruchomej spirali” w ksztaÅ‚cie drzewa z oÅ›mioma obrotowymi platformami zamocowanymi do Å›rodkowej kolumny. Budynek, którego przezroczysta elewacja wznosi siÄ™ na wysokość 25 metrów Å‚Ä…czy przeszÅ‚ość, do której nawiÄ…zuje pÅ‚aska powierzchnia pierwotnego budynku z przyszÅ‚oÅ›ciÄ…, której symbolem sÄ… unoszÄ…ce siÄ™ motywy logotypu marki.
Projekt zaproponowany przez architekta opiera się na trzech podstawowych założeniach :
- innowacji będącej charakterystyczną cechą Citroëna - wewnętrznej scenografii, która prezentuje zakres działalność marki poprzez ekspozycję 8 samochodów - wykorzystania logo marki.
Pionowa wirtuozeria budowli jest noÅ›nikiem symbolizowanej treÅ›ci. WedÅ‚ug Manuelle Gautrand „wnÄ™trze stanowi sceneriÄ™ dla samochodów, a wyglÄ…d zewnÄ™trzny jest opowieÅ›ciÄ… o marce”.
Kształt platform w pionowej osi, na których są umieszczone samochody, nadaje temu miejscu magiczny czar i poetykę.
Zewnętrzna konstrukcja z łamiącymi się płaskimi powierzchniami z logo marki przykuwa uwagę przechodniów.
Wszystkie elementy elewacji nawiązują do korzeni Citroëna, jego obecnej pozycji i wizji przyszłości.
Nowoczesne rozwiÄ…zania architektoniczne
Powietrzna woltyżerka
C42 to przede wszystkim architektoniczne arcydzieło, nadzwyczajny sukces techniczny w obiekcie podlegającym surowym ograniczeniom.
Architekt Manuelle Gautrand nadała tej przestrzeni nowy wyraz, wykorzystując scenografię opartą na pionowej osi, na powierzchni o szerokości 12 metrów i głębokości 30 metrów.
WedÅ‚ug Manuelle Gautrand „równowaga staÅ‚a siÄ™ możliwa do uzyskania poprzez optymalne wykorzystanie przestrzeni w najdrobniejszych nawet zakamarkach oraz zastosowanie materiałów, które doÅ›wietlajÄ… wnÄ™trze”.
Wykonana ze szkła i stali powłoka o wadze 86 ton otacza cały budynek. Przeszklona powierzchnia (650 metrów kwadratowych) o oryginalnym kształcie całkowicie pokrywa wieżyczki i obrys budynku zarówno od strony przedniej elewacji, jak i dziedzińca. Każdy przeszklony element, który składa się na powłokę jest inny, a więc niepowtarzalny.
To techniczne i estetyczne arcydzieło jest budynkiem samonośnym na wzór obiektów projektowanych przez André Citroëna. Budynek jest nie tylko niezależny od sąsiednich obiektów, lecz również szklana powłoka stanowi odrębny element konstrukcyjny w stosunku do metalowego szkieletu. Powłoka jest zamocowana na konstrukcji szkieletowej za pomocą łożysk umożliwiających boczne przemieszczanie o 6 cm z każdej strony, z uwzględnieniem wahań temperatury. Tak więc szklana powłoka przesuwa się na powierzchni konstrukcji głównej budynku.
WedÅ‚ug Manuelle Gautrand „C42 stanowi alegoriÄ™ projektu samochodu”.
Pomyślana na wzór karoserii powłoka posiada liczne odniesienia do świata motoryzacji, w szczególności poprzez płynność kształtów oraz zastosowanie nowoczesnych technik konstrukcyjnych.
Wielkie Origami
„To także wielkie origami...” Architekt lubi w ten sposób okreÅ›lać swoje dzieÅ‚o w nawiÄ…zaniu do japoÅ„skiej sztuki skÅ‚adania papieru: pierwotnie pÅ‚aska elewacja tworzy nastÄ™pnie 19 szklanych piramid różnej wielkoÅ›ci, których brzegi wystajÄ… na odlegÅ‚ość od 50 do 70 cm.
Dwa unoszące się motywy logotypu marki powtarzane w szklanych trójkątach elewacji unoszą się w nieskończoność. Poszczególne moduły od 4 do 6 ton zostały wyprodukowane i zmontowane przez specjalistów. Unikalny materiał umożliwia przyćmienie czerwieni logo w świetle dziennym i nadanie jej tajemniczego blasku nocą.
Oniryczna atmosfera, która wnika do wnętrza
Wnętrze ukazuje atrium, które wyróżnia się modułową budową, mobilnością i doświetleniem.
Po wejściu do budynku natychmiast dostrzegamy centralny, metalowy maszt, na którym są zamocowane obrotowe platformy służące do ekspozycji samochodów. Zwiedzający poddają się ruchowi narzuconemu przez tę ruchomą rzeźbę, wchodząc po schodach aż do szklanej kopuły.
Symbolika wnÄ™trza nawiÄ…zuje do wspomnienia karuzeli z dzieciÅ„stwa i do marzeÅ„ dziecka bawiÄ…cego siÄ™ garażem samochodowym … w naturalnej wielkoÅ›ci !
Technika wykorzystana do ekspozycji samochodów została zaczerpnięta z teatru: samochody są umieszczone na platformach za pomocą windy scenicznej , która następnie znika w części podziemnej budynku.
Wystrój wnÄ™trza w tonacji stonowanej czerwieni i bieli, rozÅ›wietlonego naturalnym Å›wiatÅ‚em w ciÄ…gu dnia i grÄ… punktów oÅ›wietleniowych nocÄ…, speÅ‚nia jeden zasadniczy cel: „poznać, zobaczyć i zrozumieć Å›wiat samochodów wedÅ‚ug Citroëna”.
Inteligentna scenografia, przejrzysty i dopracowany wystrój wnętrza.
Manuelle Gautrand, architekt C42
Manuelle Gautrand urodziła się w 1961 roku, ukończyła architekturę w 1985 roku, a w 1991 roku założyła własne biuro projektów, zajmując pozycję w gronie najwybitniejszych architektów francuskich.
Manuelle Gautrand zaprojektowała liczne obiekty, które już zostały zrealizowane, wśród których teatr w Béthune, centrum kultury w Saint-Louis, osiedle mieszkaniowe w Rennes czy też stacje poboru opłat drogowych na Autostradzie A16. Liczne projekty jej autorstwa są w trakcie realizacji, np. centrum biznesowe w Saint-Etienne, muzeum sztuki nowoczesnej w Lille oraz adaptacja teatru muzycznego Gaîté-Lyrique w Paryżu na centrum muzyki współczesnej.
Jej biuro uczestniczyło ostatnio w międzynarodowym projekcie Tour Phare w La Défense w Paryżu i pracuje obecnie nad licznymi projektami zagranicznymi, między innymi w Tajlandii, w Danii i w Wietnamie.
Manuelle Gautrand, której projekty sÄ… czÄ™sto publikowane i prezentowane na wystawach, jest laureatkÄ… wielu nagród, wÅ›ród których: Prix des Albums de la Jeune Architecture w 1992 roku, miÄ™dzynarodowej nagrody Bénédictus Awards w 1999 roku, nagrody Architecture et Maître d’Ouvrage (A.M.O.) w 2000 roku oraz srebrnego medalu Akademii Architektury.
Jej twórczości poświęcono już wiele opracowań monograficznych.
Manuelle Gautrand prowadzi jednocześnie działalność doradczą i dydaktyczną.
C42: unikalna inwestycja w datach i w liczbach…
- marzec 2004: rozpoczęcie rozbiórki - grudzień 2004: roboty ziemne i fundamenty - luty 2005: montaż dźwigu i wzniesienie konstrukcji szkieletowej (październik) - listopad 2005: montaż logo na elewacji - od lutego do maja 2006: montaż elementów szklanych - sierpień 2006: rozpoczęcie prac wykończeniowych we wnętrzu budynku - wrzesień 2007: otwarcie C42
Warto wiedzieć…
- 30 metrów: wysokość budynku - 12 metrów: szerokość budynku - 2 „szewrony” wysokoÅ›ci 11 metrów i szerokoÅ›ci 3,5 m - 650 m2 przeszklonej powierzchni - 1200 m2 Å‚Ä…cznej powierzchni na poziomie gruntu - 5 miesiÄ™cy: okres realizacji montażu konstrukcji ze szkÅ‚a
|
|
Źródło: Citroen, Informacja Mototarget
|
|
Pisaliśmy również |
» XII Zlot Zabytkowych Citroenów
|
» Nowy Citroen C4 bÄ™dzie jeździÅ‚ na prÄ…d
|
|
Inne artykuły
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »
|
|
[1]234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950515253545556575859606162636465666768697071727374757677787980818283848586878889909192939495969798991001011021031041051061071081091101111121131141151161171181191201211221231241251261271281291301311321331341351361371381391401411421431441451461471481491501511521531541551561571581591601611621631641651661671681691701711721731741751761771781791801811821831841851861871881891901911921931941951961971981992002012022032042052062072082092102112122132142152162172182192202212222232242252262272282292302312322332342352362372382392402412422432442452462472482492502512522532542552562572582592602612622632642652662672682692702712722732742752762772782792802812822832842852862872882892902912922932942952962972982993003013023033043053063073083093103113123133143153163173183193203213223233243253263273283293303313323333343353363373383393403413423433443453463473483493503513523533543553563573583593603613623633643653663673683693703713723733743753763773783793803813823833843853863873883893903913923933943953963973983994004014024034044054064074084094104114124134144154164174184194204214224234244254264274284294304314324334344354364374384394404414424434444454464474484494504514524534544554564574584594604614624634644654664674684694704714724734744754764774784794804814824834844854864874884894904914924934944954964974984995005015025035045055065075085095105115125135145155165175185195205215225235245255265275285295305315325335345355365375385395405415425435445455465475485495505515525535545555565575585595605615625635645655665675685695705715725735745755765775785795805815825835845855865875885895905915925935945955965975985996006016026036046056066076086096106116126136146156166176186196206216226236246256266276286296306316326336346356366376386396406416426436446456466476486496506516526536546556566576586596606616626636646656666676686696706716726736746756766776786796806816826836846856866876886896906916926936946956966976986997007017027037047057067077087097107117127137147157167177187197207217227237247257267277287297307317327337347357367377387397407417427437447457467477487497507517527537547557567577587597607617627637647657667677687697707717727737747757767777787797807817827837847857867877887897907917927937947957967977987998008018028038048058068078088098108118128138148158168178188198208218228238248258268278288298308318328338348358368378388398408418428438448458468478488498508518528538548558568578588598608618628638648658668678688698708718728738748758768778788798808818828838848858868878888898908918928938948958968978988999009019029039049059069079089099109119129139149159169179189199209219229239249259269279289299309319329339349359369379389399409419429439449459469479489499509519529539549559569579589599609619629639649659669679689699709719729739749759769779789799809819829839849859869879889899909919929939949959969979989991000100110021003100410051006100710081009101010111012101310141015101610171018101910201021102210231024102510261027102810291030103110321033103410351036103710381039104010411042104310441045104610471048104910501051105210531054105510561057105810591060106110621063106410651066106710681069107010711072107310741075107610771078107910801081108210831084108510861087108810891090109110921093109410951096109710981099110011011102110311041105110611071108110911101111111211131114111511161117111811191120112111221123112411251126112711281129113011311132113311341135113611371138113911401141114211431144114511461147114811491150115111521153115411551156115711581159116011611162116311641165116611671168116911701171117211731174117511761177117811791180118111821183118411851186118711881189119011911192119311941195119611971198119912001201120212031204120512061207120812091210121112121213121412151216121712181219122012211222122312241225122612271228122912301231123212331234 Wyświetlane: 0 - 20 z 24669 rekordów |
|
|
|