„Moskwa to dla nas wyjÄ…tkowe wyzwanie”, wyjaÅ›nia Dario D’Esposito, kierownik ds. sportowych w zespole Castrol Honda World Touring Car. „Hotele czÅ‚onków zespoÅ‚u i kierowców sÄ… oddalone o 50 km od toru, wiÄ™c trzeba wczeÅ›niej rozplanować transport. Poza tym mamy jeszcze dwie ciężarówki, które potrzebujÄ… czterech dni, żeby dotrzeć z WÅ‚och do rosyjskiej stolicy”.
Naturalnie mowa tu o ciężarówkach ze sprzÄ™tem oraz samochodami, których nie bÄ™dzie można przetransportować drogÄ… morskÄ… i używać w Ameryce PoÅ‚udniowej, USA, Chinach, Japonii czy podczas finaÅ‚owej rozgrywki w Makao.
„Argentyna to nasza pierwsza i najprostsza wyprawa zagraniczna, bo po startach w Porto możemy otrzymać niezbÄ™dny gotowy sprzÄ™t z naszej siedziby w Mediolanie. Ale podróż do Stanów cztery tygodnie później bÄ™dzie już od nas wymagaÅ‚a przygotowania bagażu w Buenos Aires i to samo bÄ™dziemy musieli powtórzyć podczas przenosin z USA na tor Suzuka do Japonii. JeÅ›li podczas któregoÅ› startu coÅ› pójdzie nie tak, to mamy problem, bo jesteÅ›my daleko od domu. Jednak jako zespóÅ‚ potrafimy siÄ™ spiąć nawet w najtrudniejszych momentach i robić rzeczy, które z pozoru wydajÄ… siÄ™ niemożliwe do wykonania”.
Aby obsÅ‚użyć dwie wyÅ›cigowe Hondy Civic WTCC i mieć pewność, że wszystko zadziaÅ‚a jak w zegarku, potrzeba niezwykle zdolnych techników i inżynierów, którzy potrafiÄ… wydajnie pracować pod presjÄ… czasu. Na czele tego skutecznego zespoÅ‚u stoi Alessandro Mariani, którego wspiera kierownik ds. sportowych, Dario D’Esposito. Podlega im 10 osób, po piÄ™ciu czÅ‚onków zespoÅ‚u na każdÄ… HondÄ™ Civic WTCC – czterech mechaników, wraz z gÅ‚ównym mechanikiem, osoba odpowiedzialna za ogumienie, dwóch inżynierów wspóÅ‚pracujÄ…cych z kierowcami (Michele Caporaso z Gabriele Tarquinim oraz Andrea Biraghi z Tiago Monteiro) oraz inżynier ds. podwozia i inżynier ds. danych obsÅ‚ugujÄ…cy oba samochody. I ostatni, lecz niemniej ważny Daisuke Horiuchi, starszy inżynier z Honda R&D, który kieruje pracÄ… inżynierów i techników z Mugen Euro, zajmujÄ…cych siÄ™ serwisowaniem silników.
„Ogólnym zaÅ‚ożeniem JAS jest stworzenie zespoÅ‚u, którego czÅ‚onkowie Å›wietnie siÄ™ uzupeÅ‚niajÄ…, prezentujÄ…c różne umiejÄ™tnoÅ›ci. Tym sposobem zawsze mamy dostÄ™p do potrzebnej w danej chwili wiedzy i odpowiedniÄ… liczbÄ™ pracowników na torze”, wyjaÅ›nia Alessandro Mariani, kierownik zespoÅ‚u Castrol Honda World Touring Car. „Innymi sÅ‚owy, dziÄ™ki optymalnemu wykorzystaniu dostÄ™pnej siÅ‚y roboczej możemy zaoferować najwyższÄ… jakość obsÅ‚ugi bez niepotrzebnego zwiÄ™kszania skÅ‚adu osobowego. JesteÅ›my zatem bardziej elastyczni jako zespóÅ‚, dziaÅ‚amy sprawniej i po mniejszych kosztach”.
„Dobrym przykÅ‚adem wydajnoÅ›ci jest tu sposób w jaki rozwiÄ…zaliÅ›my problem po dwóch poważnych wypadkach w Marrakeszu. Aby wyrobić siÄ™ z czasem na rozgrywane trzy tygodnie później zawody na SÅ‚owacji, caÅ‚kowicie przebudowaliÅ›my obie wyÅ›cigówki, co zajęło nam zaledwie 10 dni. I po czymÅ› takim zajęły one dwie czoÅ‚owe lokaty!”
„CaÅ‚kowita przebudowa i przygotowanie pojazdów w tak krótkim czasie w Maroko nie byÅ‚oby możliwe bez naszych wszechstronnych mechaników, którzy nie tylko specjalizujÄ… siÄ™ w zaawansowanych technikach spawalniczych oraz skomplikowanych i rozlegÅ‚ych naprawach nadwozia, ale także Å›wietnie radzÄ… sobie z logistykÄ… części zamiennych. Oznacza to, że ocena uszkodzeÅ„ i plan naprawy powstaÅ‚ w zaledwie kilka godzin po wypadkach, a wÅ‚aÅ›ciwe podzespoÅ‚y zamienne zostaÅ‚y zamówione w trakcie transportu samochodów do Mediolanu”.
W dni rozgrywania wyÅ›cigów, czÅ‚onkowie zespoÅ‚u również nie próżnujÄ…. Po przybyciu na tor, muszÄ… zbudować i zorganizować stanowisko serwisowe zespoÅ‚u w pit stopie, co zajmuje caÅ‚y dzieÅ„ roboczy. WewnÄ…trz znajduje siÄ™ „biuro” Daria i inżynierów, stanowiska serwisowe dla obu Hond Civic, magazyn opon (po 20 sztuk na suchy i po 16 na mokry tor dla każdej Hondy), stanowisko z monitorami, ekranami, sprzÄ™tem elektronicznym, lodówkami i ekspresem do kawy (przypuszczalnie najważniejszym elementem wyposażenia zespoÅ‚u). Ponadto znajdziemy tam cyfrowÄ… tablicÄ™ informacyjnÄ…, którÄ… widać już od wejÅ›cia i na której rozpisano Å›cisÅ‚y plan dziaÅ‚ania dla każdego czÅ‚onka zespoÅ‚u w danym dniu.
„O 6:30 zespóÅ‚ opuszcza hotel, o 7:45 odbywa siÄ™ odprawa, a o 8:15 technicy zaczynajÄ… siÄ™ przebierać w stroje robocze”. A wszystko to zgodnie z drobiazgowo rozpisanym planem dziaÅ‚ania.
„Ostatnio odebraÅ‚em rano telefon od jednego z czÅ‚onków zespoÅ‚u, że spóźni siÄ™ na tor o 5 minut”, ze Å›miechem opowiada Dario. „To niedopuszczalne. Aby caÅ‚y zespóÅ‚ funkcjonowaÅ‚ efektywnie, jego pojedynczy czÅ‚onkowie muszÄ… z zegarmistrzowskÄ… precyzjÄ… trzymać siÄ™ planu. I nie ma tu podziaÅ‚u na lepszych czy gorszych. Punktualność obowiÄ…zuje wszystkich bez wyjÄ…tku. Jednak daleko nam do staromodnej szkoÅ‚y z internatem. Tworzymy zgrany zespóÅ‚ i Å›wietnie siÄ™ bawimy”.
Zgodnie z harmonogramem, dÅ‚ugi i mÄ™czÄ…cy dzieÅ„ na torze koÅ„czy siÄ™ kolacjÄ… o 19:30 w jednostce Honda Racing, który obowiÄ…zkowo musi poprzedzić odprawa koÅ„cowa o 17:30.
„Podczas startów zespóÅ‚ spÄ™dza na torze przeciÄ™tnie 14 godzin dziennie, ale bardzo czÄ™sto jego poszczególni czÅ‚onkowie pracujÄ… nawet do 2 nad ranem”. Każdy daje tu z siebie wszystko. Najważniejsze, żeby robota byÅ‚a wykonana.
Co zaskakujÄ…ce, wyÅ›cigi na torze to dla kierownika zespoÅ‚u, Dario D’Esposito, nowe doÅ›wiadczenie. Jeszcze do niedawna zajmowaÅ‚ siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie rajdami, peÅ‚niÄ…c funkcjÄ™ kierownika teamu rajdowego oraz pilota takich sÅ‚aw jak Andrea Aghini czy Andrea Navarra.
„Dobry pilot musi być Å›wietnym organizatorem - dziÄ™ki temu dostaÅ‚em swojÄ… pierwszÄ… posadÄ™ kierownika zespoÅ‚u. Ostatnio pracowaÅ‚em dla Skody w IRC (obecnie ERC), ale pojawiÅ‚a siÄ™ oferta objÄ™cia zespoÅ‚u Honda Racing Team JAS. To prawda, że udziaÅ‚ w pierwszych testach Hondy Civic WTCC trzy miesiÄ…ce temu byÅ‚ moim debiutem na torze. jednak moja praca tutaj nadal polega na organizowaniu wszystkiego, a jedyna różnica miÄ™dzy WTCC a rajdami, to inne zasady rywalizacji i odmienny plan weekendowy. W rajdach czÄ™sto trzeba improwizować, a tu nie ma na to miejsca. W WTCC wszystko przebiega wedÅ‚ug drobiazgowego planu i musi siÄ™ z nim zgadzać od A do Z”.
Gdy urodzony w San Remo 45-latek dołączał do zespołu, jedyną znajomo brzmiącą rzeczą był dla niego język. Poza inżynierami z Japonii i francuskim mechanikiem, wszyscy w zespole Castrol Honda Racing World Touring Car posługują się językiem włoskim.
„I wszyscy siÄ™ tu znajÄ…, bo wiÄ™kszość wspóÅ‚pracuje z JAS Motorsport od wielu lat”, wyjaÅ›nia byÅ‚y specjalista ds. planowania finansowego. „To ogromny atut organizacyjny i spoÅ‚eczny, bo wszyscy tworzymy jednÄ… wielkÄ… rodzinÄ™”.
A zatem, gdy Gabriele Tarquini i Tiago Monteiro ustawiÄ… siÄ™ za miesiÄ…c na starcie rosyjskiego toru, bÄ™dzie to ukoronowanie niezwykle ciężkiej pracy caÅ‚ego zespoÅ‚u Castrol Honda Racing World Touring Car. Wówczas wszystko bÄ™dzie już spoczywaÅ‚o jedynie w rÄ™kach kierowców, których celem jest uzyskanie wyników, na które ciężko pracowaÅ‚ caÅ‚y zespóÅ‚.