-
84% badanych uważa, że samochody elektryczne są drogie
-
82% respondentów wybraÅ‚aby auto droższe w zakupie, ale taÅ„sze w eksploatacji
-
71% badanych jest zdania, że jazda samochodem elektrycznym jest tańsza niż autem z silnikiem spalinowym
-
61% respondentów uważa, że auta elektryczne sÄ… mniej awaryjne niż samochody z silnikiem spalinowym
Jakie jest podejÅ›cie Polaków do fundamentalnych kwestii zwiÄ…zanych z samochodami elektrycznymi? ZbadaÅ‚ to zespóÅ‚ analityczny InsightOut Lab we wspóÅ‚pracy z markÄ… Volkswagen. Reprezentatywna grupa ankietowanych miaÅ‚a za zadanie okreÅ›lić, na ile zgadza siÄ™ lub nie zgadza siÄ™ z popularnymi tezami dotyczÄ…cymi użytkowania samochodów na prÄ…d. Tezy skupione byÅ‚y wokóÅ‚ najważniejszych czynników zwiÄ…zanych z zakupem, eksploatacjÄ… i utrzymaniem samochodu:
-
Serwis auta elektrycznego jest tańszy niż samochodu spalinowego.
-
Auta elektryczne są mniej awaryjne niż samochody z silnikiem spalinowym.
-
Ogólny koszt utrzymania auta elektrycznego jest niższy niż samochoduz silnikiem spalinowym.
-
Auta elektryczne sÄ… drogie.
Drogie, ale tańsze
Teza mówiÄ…ca, że samochody elektryczne sÄ… drogie, jest najczęściej i najbardziej zdecydowanie wyrażanÄ… spoÅ›ród wszystkich tez, o jakie zapytano w badaniu. Zgadza siÄ™ z niÄ… aż 84% badanych (odpowiedź „zdecydowanie zgadzam siÄ™” zaznaczyÅ‚o 46% ankietowanych).
Z badaÅ„ zrealizowanych przez InsightOut Lab w kwietniu 2020 r. wynika jednak, że jeÅ›li ankietowani stanÄ™liby przed wyborem, czy kupić auto droższe w zakupie, ale taÅ„sze w utrzymaniu, czy może taÅ„sze w zakupie, ale droższe w utrzymaniu, wiÄ™kszość (82%) wybraÅ‚aby to pierwsze (droższe w zakupie, ale taÅ„sze w eksploatacji). JednoczeÅ›nie auta na prÄ…d jawiÄ… im siÄ™ jako te, za których utrzymanie pÅ‚aci siÄ™ mniej.
71% badanych jest zdania, że jazda samochodem elektrycznym jest taÅ„sza niż autem z silnikiem spalinowym. 27% zdecydowanie zgadza siÄ™ z tÄ… tezÄ…, a 44% raczej siÄ™ z niÄ… zgadza. Również ogólne koszty utrzymania przemawiajÄ… na korzyść aut na prÄ…d. Zdaniem 65% ankietowanych sÄ… one niższe niż w przypadku samochodów z silnikami spalinowymi.
Rzadziej w serwisie
23% badanych nie wie, czy samochody elektryczne psujÄ… siÄ™ rzadziej, czy częściej niż auta z silnikiem spalinowym. Wyraźna wiÄ™kszość (61%) pod tym wzglÄ™dem uznaje jednak wyższość samochodów na prÄ…d, zdecydowanie lub raczej zgadzajÄ…c siÄ™ z tezÄ…, że auta elektryczne sÄ… mniej awaryjne niż samochody z silnikiem spalinowym. Ponadto zdaniem 45% ankietowanych taÅ„szy jest również serwis samochodu elektrycznego. Warto jednak podkreÅ›lić, że przy tej tezie znalazÅ‚a siÄ™ najwiÄ™ksza grupa niezdecydowanych. Na pytanie: „Na ile zgadzasz siÄ™ lub nie zgadzasz siÄ™ ze stwierdzeniem, że serwis auta elektrycznego jest taÅ„szy niż samochodu z silnikiem spalinowym?” 29% ankietowanych odpowiedziaÅ‚o: „Trudno powiedzieć”.
Samochody elektryczne w Polsce
WedÅ‚ug danych PSPA w Polsce jest zarejestrowanych 6.837 samochodów elektrycznych oraz 5.434 hybrydowych typu plug-in, co daje Å‚Ä…cznÄ… liczbÄ™ 12.271 aut. Ich kierowcy mogÄ… korzystać z 1.194 stacji Å‚adowania rozmieszczonych w caÅ‚ym kraju.
Metodologia badania
Badanie InsightOut Lab i marki Volkswagen zrealizowano na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczÄ…cej N=1.001 osób. Kwoty dobrane wedÅ‚ug reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i wiÄ™cej dla pÅ‚ci, wieku i wielkoÅ›ci miejscowoÅ›ci zamieszkania. Badanie przeprowadzono w dniach 3-8 kwietnia 2020 r. metodÄ… CAWI.