Opracowany przez firmÄ™ Ford Motor Company silnik 1,0 l EcoBoost - oferujÄ…cy niższe zużycie paliwa - otrzymaÅ‚ tytuÅ‚ „MiÄ™dzynarodowy Silnik Roku 2014” w uznaniu za kulturÄ™ pracy, osiÄ…gi, wydajność oraz zaawansowane technologie.
Ponadto, podczas targów Engine Expo 2014 zorganizowanych w Stuttgarcie, jury skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ z 87 dziennikarzy motoryzacyjnych pochodzÄ…cych z 35 krajów caÅ‚ego Å›wiata już trzeci raz z rzÄ™du przyznaÅ‚o tej jednostce tytuÅ‚ „Najlepszy silnik poniżej 1,0 l”.
„WiedzieliÅ›my, że musimy zaprojektować jednostkÄ™ Å‚Ä…czÄ…cÄ… wszystkie najlepsze cechy, jak wydajność, osiÄ…gi i kulturÄ™ pracy,” powiedziaÅ‚ Bob Fascetti, wiceprezes, Ford Powertrain Engineering. „DziÄ™ki wykorzystaniu podczas prac rozwojowych zaÅ‚ożeÅ„ strategii One Ford stworzyliÅ›my silnik, który wciąż wyznacza standardy i oferuje wysokÄ… moc przy niskim zapotrzebowaniu na paliwo.”
Silnik EcoBoost 1,0 l zdobyÅ‚ do tej pory 13 ważnych nagród. Oprócz siedmiu tytuÅ‚ów „MiÄ™dzynarodowy Silnik Roku” zdobytych w ciÄ…gu trzech lat - w tym wyróżnienia Best New Engine dla najlepszego nowego silnika przyznanego w 2012 roku - opracowana przez Forda jednostka otrzymaÅ‚a również nagrodÄ™ International Paul Pietsch Award 2013 za technologiczne innowacje wrÄ™czonÄ… w Niemczech, wyróżnienie Dewar Trophy organizacji Royal Automobile Club w Wielkiej Brytanii oraz nagrodÄ™ Breakthrough Award magazynu Popular Mechanics w Stanach Zjednoczonych. Ford jest też pierwszym producentem aut, który wywalczyÅ‚ trofeum Ward’s 10 Best Engines dla silnika trzycylindrowego.
„W tym roku rywalizacja byÅ‚a wyjÄ…tkowo zaciÄ™ta, jednak silnik EcoBoost o pojemnoÅ›ci 1,0 litra nadal góruje nad konkurentami pod wzglÄ™dem kultury pracy, elastycznoÅ›ci oraz wydajnoÅ›ci,” powiedziaÅ‚ Dean Slavnich, wspóÅ‚przewodniczÄ…cy szesnastego konkursu „MiÄ™dzynarodowy Silnik Roku” i wydawca magazynu Engine Technology International. „Jednostka EcoBoost 1,0 l to jeden z najlepszych przykÅ‚adów technologicznego postÄ™pu w dziedzinie silników.”
Historia sukcesu
Jednostka EcoBoost 1,0 l zadebiutowała w 2012 roku pod maską Forda Focusa, a obecnie jest dostępna w dziewięciu innych modelach Forda, takich jak Ford Fiesta, Ford B-MAX, Ford EcoSport, Ford C-MAX I Ford Grand C-MAX, Ford Tourneo Connect, Ford Tourneo Courier, Ford Transit Connect oraz Ford Transit Courier.
Silnik EcoBoost 1,0 l uzupeÅ‚ni również gamÄ™ jednostek oferowanych w nowym Fordzie Mondeo w wersji europejskiej, którego premierÄ™ zaplanowano na druga poÅ‚owÄ™ tego roku - tym samym bÄ™dzie to najmniejszy silnik wykorzystywany do napÄ™du tak dużego auta rodzinnego.
Niewielki silnik o pojemności 1 litra jest dostępny w wersjach o mocy 100 i 125 KM, przy czym Ford zaprezentował niedawno modele Ford Fiesta Red Edition i Black Edition wyposażone w 140-konną odmianę tej jednostki, będącą najmocniejszym seryjnie produkowanym silnikiem 1,0 l w historii. Nowe Fordy Fiesta Red Edition i Black Edition przyspieszają od 0 do 100 km/h w 9 sekund, osiągają maksymalną prędkość 201 km/h i zużywają średnio 4,5 l/100 przy emisji CO2 na poziomie 104 g/km *.
Modele Forda napÄ™dzane silnikami 1,0 l EcoBoost stanowiÄ… obecnie jednÄ… piÄ…tÄ… wszystkich samochodów sprzedawanych przez Forda na 20 tradycyjnych rynkach europejskich**.
W pierwszych pięciu miesiącach 2014 roku jednostka 1,0 l EcoBoost cieszyła się największą popularnością w Holandii (38 procent wszystkich zakupionych aut), Danii (37 procent) i Finlandii (33 procent).
Z linii produkcyjnych europejskich zakÅ‚adów Forda w mieÅ›cie Craiova w Rumunii i w niemieckiej Kolonii co 42 sekundy zjeżdża nowy silnik EcoBoost, a ostatnio firma Å›wiÄ™towaÅ‚a wyprodukowanie póÅ‚milionowego egzemplarza tej jednostki.
„Minęły już trzy lata, a na rynku pojawiÅ‚o siÄ™ wiele nowych silników trzycylindrowych, jednak opracowana przez Forda jednostka 1,0 l EcoBoost jest wciąż najlepsza,” powiedziaÅ‚ Massimo Nascimbene, juror z WÅ‚och.
Innowacyjna technologia
Silnik 1,0 l EcoBoost zostaÅ‚ zaprojektowany w oÅ›rodkach badawczo-rozwojowych Forda w Dagenham i Dunton w Wielkiej Brytanii oraz w Aachen w Niemczech. Nad tym projektem pracowaÅ‚o ponad 200 inżynierów przez ponad pięć milionów godzin.
Jednostka wykorzystuje kompaktowÄ… turbosprężarkÄ™ o maÅ‚ym momencie bezwÅ‚adnoÅ›ci, która obraca siÄ™ z prÄ™dkoÅ›ciami dochodzÄ…cymi do 248 000 obr./min. - to ponad 4 000 razy na sekundÄ™, czyli prawie dwa razy szybciej, niż turbosprężarki stosowane w silnikach bolidów F1 z 2014 roku.
CiÅ›nienie powietrza wtÅ‚aczanego do silnika generowane przez ukÅ‚ad turbodoÅ‚adowania to 1,6 bara (24 psi), a maksymalne ciÅ›nienie spalania wynosi 124 barów (1 800 psi) - to tyle, ile musi wytrzymać tÅ‚ok, gdyby postawić na nim sÅ‚onia afrykaÅ„skiego ważącego 5 ton.
Å»eliwny blok silnika jest tak maÅ‚y, że można go schować do pokÅ‚adowego luku bagażu podrÄ™cznego w samolocie. Inżynierowie Forda zastosowali również aluminiowÄ… gÅ‚owicÄ™ cylindrów ze zintegrowanym kolektorem wydechowym, który pozwala obniżyć temperaturÄ™ gazów wydechowych dla uzyskania optymalnej mieszanki powietrzno-paliwowej. Z kolei wyższÄ… kulturÄ™ pracy, niż w tradycyjnych jednostkach 3-cylindrwych zapewnia innowacyjna konstrukcja koÅ‚a zamachowego oraz przedniego napinacza.
Tarcie wewnÄ™trzne zostaÅ‚o ograniczone poprzez zastosowanie tÅ‚oków ze specjalnÄ… powÅ‚okÄ…, pierÅ›cieni tÅ‚okowych o mniejszym naprężeniu, uszczelek waÅ‚u korbowego o niskim tarciu oraz paska zÄ™batego pracujÄ…cego w kÄ…pieli olejowej. Dodatkowo, zastosowanie pompy oleju o zmiennym wydatku pozwala dostosować smarowanie do bieżących potrzeb i zoptymalizować ciÅ›nienie oleju, co zapewnia nizsze zużycie paliwa.
„Silnik EcoBoost o niewielkiej pojemnoÅ›ci 1,0 litra jest odpowiedziÄ… na najwiÄ™ksze wyzwania motoryzacyjne Å›wiata, oferujÄ…c wysokÄ… kulturÄ™ pracy, doskonaÅ‚e osiÄ…gi oraz niskie zużycie paliwowa,” powiedziaÅ‚ Andrew Fraser, manager ds. kalibracji silników benzynowych. „TajemnicÄ… sukcesu jednostki EcoBoost sÄ… innowacyjne technologie, dajÄ…ce wiele korzyÅ›ci.”
* Dane dotyczÄ…ce zużycia paliwa oraz poziomu emisji CO2 pochodzÄ… z testów przeprowadzonych zgodne z wymogami aktualnej wersji dyrektywy (EC) 715/2007 i (EC) 692/2008. Dane dotyczÄ…ce zużycia paliwa i emisji CO2 odnoszÄ… siÄ™ do wariantu modelowego, a nie konkretnego samochodu. Stosowana tu standardowa procedura testowa pozwala porównać różne rodzaje pojazdów i różnych producentów. Oprócz osiÄ…gów samochodu, rzeczywisty poziom zużycia paliwa i emisji CO2 zależy od stylu jazdy kierowcy oraz innych czynników. CO2 to gÅ‚ówny gaz cieplarniany odpowiedzialny za globalne ocieplenie. Wyniki testów podane w MPG (liczba mil na galon) również odnoszÄ… siÄ™ do europejskiego cyklu pomiarowego i zostaÅ‚y przedstawione w galonach angielskich. Ze wzglÄ™du na odmienne cykle pomiarowe oraz przepisy dane te mogÄ… różnić siÄ™ od wyników uzyskanych w cyklach pomiarowych w innych regionach Å›wiata.
** Dane z 20 europejskich rynków: Austria, Belgia, Wielka Brytania, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, WÄ™gry, Irlandia, WÅ‚ochy, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Hiszpania, Szwecja i Szwajcaria.