Ford Edge to u nas nowość, jednak za Oceanem znajÄ… ten model od roku 2006. Druga generacja projektowana byÅ‚a przez Forda już z myÅ›lÄ… o globalnej ekspansji, choć przecież w Europie wielkie SUV-y nie mogÄ… liczyć na tak entuzjastycznie nastawiony rynek jak w USA. WÄ…skie drogi, maÅ‚e garaże, droższe paliwo i generalnie dość wysoka cena staÅ‚y siÄ™ w Europie barierÄ… w szybkim rozwoju tego segmentu, choć gwaÅ‚townie urosÅ‚a sprzedaż mniejszych sportowo-rekreacyjnych terenówek, budowanych na platformach klasy Å›redniej. Dlatego może z europejskÄ… premierÄ… drugiej generacji tego modelu zwlekano – trafiÅ‚ do nas dopiero w tym roku, choć w USA sprzedawany byÅ‚ z benzynowymi silnikami już dwa lata. Ford Edge w rzeczywistoÅ›ci jest znacznie wiÄ™kszy, niż sugerujÄ… to jego statyczne reklamy. Być może z takie wrażenie odpowiada ogromny grill z dużym emblematem marki, czyniÄ…cy z Edge’a na billboardach zgrabnego resoraka. Nie pozostaÅ‚o nic innego, jak polecić potencjalnemu klientowi przejażdżkÄ™, która zweryfikuje opiniÄ™ o wielkoÅ›ci auta i przekona do jego możliwoÅ›ci. A warto przejechać siÄ™ tym modelem choć raz, by zrozumieć rosnÄ…ce zainteresowanie samochodami tej klasy.
SUV i crossover jest trendy
Wielkie koncerny opierajÄ… dÅ‚ugoplanowÄ… politykÄ™ na skrzÄ™tnie zbieranych wrażeniach klientów. WÅ›ród producentów aut idea „SÅ‚uchać i sÅ‚użyć” to nie pusty slogan wyborczy. SygnaÅ‚y od użytkowników, które daÅ‚y zielone Å›wiatÅ‚o SUV-om, sÄ… bardzo sugestywne: dla 80% klientów liczÄ… siÄ™ dobre osiÄ…gi na zÅ‚ych drogach, 63% uznaje, że auto powinno umieć dowieźć pasażerów w każde miejsce, wspierajÄ…c aktywny tryb życia, do 32% urosÅ‚a grupa, która twierdzi, że auto musi dawać poczucie siÅ‚y. Wszystko to gÅ‚os rynku i perspektywa rosnÄ…cej sprzedaży takich wÅ‚aÅ›nie modeli jak Edge.
Każdy Europejczyk, który stanie przy Edge’u, a szczególnie kiedy zajmie miejsce w jego wnÄ™trzu, znajdzie odpowiedź na wszystkie wymienione wyżej potrzeby – bezpieczeÅ„stwo, poczucie siÅ‚y i niezależnoÅ›ci, jakie SUV daje wÅ‚aÅ›cicielowi. To prawie piÄ™ciometrowej dÅ‚ugoÅ›ci auto dzieli platformÄ™ CD4 z Mondeo, S-Maxem i Galaxy. Pierwsze pytanie, jakie zadaje sobie kierowca siadajÄ…cy za kierownicÄ… – czy Edge to nie jest czasem zbytek w porównaniu z dobrze wypasionÄ… KugÄ…? OczywiÅ›cie jest to samochód dużo wiÄ™kszy, wyposażony w podobne rozwiÄ…zania, gwarantujÄ…ce pasażerom i kierowcy komfortowÄ…, bezpiecznÄ… jazdÄ™. Przestronna kabina i atuty wizerunkowe stanowiÄ… dla pewnej grupy istotne argumenty, przekonujÄ…ce do zakupu wiÄ™kszego samochodu, tym bardziej, że temu modelowi trudno odmówić cech indywidualnych i amerykaÅ„skiego stylu. Mniej opÅ‚ywowy przód, masywna atrapa chÅ‚odnicy od razu kierujÄ… skojarzenia w stronÄ™ amerykaÅ„skiej kultury projektowania aut. W Stanach to tylko midsize SUV, u nas jeden z wiÄ™kszych, wystawiony do wyÅ›cigu z niemieckimi konkurentami premium Audi Q5, Mercedesem GLC oraz BMW X3 i X5. Trzeba przyznać, że nie ustÄ™puje im jakoÅ›ciÄ… wykonania, co – zwÅ‚aszcza w kabinie – cieszy oko i odbiega od standardów amerykaÅ„skich. WnÄ™trze przypomina Galaxy, materiaÅ‚y sÄ… doskonale dobrane, obsÅ‚uga przyrzÄ…dów intuicyjna.
Oswoić duże zwierzę
Podczas jazd testowych szybko zaprzyjaźniliÅ›my siÄ™ z panelem instrumentów, nie zaprzyjaźniliÅ›my siÄ™ jednak z fotelami, wsparcia boczne foteli mogÅ‚yby być lepsze. Rzecz warta podkreÅ›lenia przed wszystkimi zaletami napÄ™du i zawieszenia to kojÄ…ca cisza w kabinie, tak deficytowa w dzisiejszych czasach. WsiadajÄ…c z ulicznego zgieÅ‚ku odczujemy jÄ… natychmiast. Nie jest to wyÅ‚Ä…cznie udana izolacja akustyczna przedziaÅ‚u pasażerskiego i bariera wielowarstwowych szyb. Ford zastosowaÅ‚ ukÅ‚ad aktywnej redukcji haÅ‚asu (Active Noise Control), na który skÅ‚adajÄ… siÄ™ trzy ukryte mikrofony wychwytujÄ… staÅ‚y szum w tle, tÅ‚umiony nastÄ™pnie poprzez odwróconÄ… falÄ™ dźwiÄ™kowÄ…, emitowanÄ… przez gÅ‚oÅ›niki systemu audio.
Ford na szczęście wniósÅ‚ też amerykaÅ„skie uwielbienie dla przestrzeni w bagażniku. Wiadomo, że musi siÄ™ tam zmieÅ›cić ekwipunek na dÅ‚ugÄ… wyprawÄ™ rodzinnÄ…, czyli sporo waliz i wszystkie ponadgabarytowe zabawki dorosÅ‚ych oraz dzieci. I tu kolejna dyscyplina, w której Ford pobiÅ‚ na gÅ‚owÄ™ BMW, Audi i Mercedesa GLC – przepastny bagażnik. Nie ma mocnych na Forda w tej konkurencji, odpadajÄ… również Volvo XC60 i koreaÅ„ski tygrysek: Hyundai Santa Fe. Wszystkie wymienione samochody sÄ… nieznacznie krótsze od Forda, co utwierdza nas w przekonaniu, że amerykaÅ„ski midsize jest dla Europejczyka i Azjaty rozmiarem XXXL.
Na autostradÄ™ i za miasto
Już kilka kilometrów przejechanych Edge’em po asfalcie przekonuje, że od czasów pierwszej generacji Focusa Ford pozostaje w czoÅ‚ówce producentów aut fantastycznie trzymajÄ…cych siÄ™ drogi. Edge to już inne tysiÄ…clecie, inne wymagania, zupeÅ‚nie inne podejÅ›cie do projektowania ukÅ‚adów jezdnych i systemów wspierajÄ…cych idealnÄ… trakcjÄ™ – samochód wyposażono w inteligentny napÄ™d 4×4, system wektorowania momentu napÄ™dowego w zakrÄ™tach, ukÅ‚ad kierowniczy reaguje precyzyjnie i szybko zaczyna dawać kierujÄ…cemu przyjemne odczucia bezpoÅ›redniego panowania nad samochodem. Dla wÅ‚aÅ›cicieli tej klasy aut istotna może być informacja o funkcjonujÄ…cym w tym modelu systemie kontroli wychylenia przyczepy TSC, który wykrywa tzw. myszkowanie przyczepy i zmniejsza prÄ™dkość pojazdu, poprzez ograniczenie momentu obrotowego silnika i stopniowe hamowanie kóÅ‚.
SUV Forda jest w Europie dostÄ™pny tylko z dwiema wersjami fordowskiego silnika wysokoprężnego 2.0 TDCi. SÅ‚abszy, 180-konny, sprzężony jest z manualnÄ… 6-biegowÄ… przekÅ‚adniÄ…. Silniejszy, Twin-Turbo, generuje 210 KM i przenosi moment obrotowy na koÅ‚a za poÅ›rednictwem skrzyni automatycznej. Dlaczego tylko diesle bÄ™dÄ… w Europie, skoro od dwóch lat w Stanach pod maskami Edge’a warczÄ… benzynowe V6 i dwulitrowy Ecoboost? PrzekonujÄ…co brzmiÄ… sÅ‚owa dyrektora generalnego Ford Polska Adama KoÅ‚odziejczyka: „Europejczycy lubiÄ… diesle, co od lat potwierdzajÄ… wyniki sprzedaży w tym segmencie.” PeÅ‚na zgoda – niskie spalanie i pulsowanie silnika wysokoprężnego nadal przemawiajÄ… do Polaków.
Dużo auta, za ile?
Edge w wersji bazowej Trend 2.0 TDCi kosztuje 166 600 PLN, wersja wyposażeniowa Titanium wystÄ™puje już w ofercie z obydwoma silnikami, podobnie jak wersja Sport, najbardziej wyróżniajÄ…ca siÄ™ zewnÄ™trznie sportowymi elementami stylizacji nadwozia i piÄ™knymi dwubarwnymi obrÄ™czami kóÅ‚ 20”. Sport kosztuje 203 500 PLN w mocniejszej odmianie z silnikiem 2.0 TDCi Twin-Turbo. Jest jeszcze ekskluzywny Edge Vignale, dostÄ™pny od 207 900 PLN. SÄ… to faktycznie ceny atrakcyjne w porównaniu z ofertÄ… konkurentów, co oczywiÅ›cie dzwoniÄ…cy do redakcji fan Forda skomentowaÅ‚: „Nie ma jednak czegoÅ› mniejszego?”.
---
P.S. Mniejszym od Kugi SUV-em Forda jest nieoferowany w Polsce Ecosport, dostÄ™pny jednak w Europie od 14.990 Euro. Pieszczotliwie jako „Babe Edge” nazwana zostaÅ‚a Kuga w wersji ST-Line dorównujÄ…ca wiÄ™kszemu bratu bogatym wyposażeniem i prezentujÄ…ca siÄ™ równie imponujÄ…co w sportowym pakiecie stylizacyjnym oraz lakierze Electric Spice. Gdyby ktoÅ› uwierzyÅ‚ czytajÄ…c ten tekst, że Edge to faktycznie wielkie zwierzÄ™, przypominamy, że w amerykaÅ„skiej stajni Forda sÄ… trzy wiÄ™ksze SUV-y: 7-osobowe Flex i Explorer oraz 8-miejscowy i Expedition.
Mototabu.pl