- Warunki panujÄ…ce zimÄ… na Alasce to doskonaÅ‚e Å›rodowisko do przeprowadzenia testów F-150 Lightning koncentrujÄ…cych siÄ™ na perfekcyjnym dopasowaniu sposobu, w jaki auto przekazuje moc na oblodzonych, zaÅ›nieżonych i Å›liskich nawierzchniach - powiedziaÅ‚ Cameron Dillon, inżynier ds. ukÅ‚adu napÄ™dowego F-150 Lightning. - Co prawda w codziennym użytkowaniu klienci rzadko kiedy majÄ… do czynienia z temperaturami siÄ™gajÄ…cymi 30 stopni poniżej zera, ale poruszanie siÄ™ samochodem po oblodzonych i zaÅ›nieżonych drogach, a także użytkowanie go w niskich temperaturach, to zimowa codzienność wiÄ™kszoÅ›ci z nas. WÅ‚aÅ›nie dlatego chcemy dać kierowcom wybierajÄ…cym pick-upy Forda maksymalnÄ… pewność, że F-150 Lightning jest gotowy do jazdy w każdych warunkach.
Badania przeprowadzone przez inżynierów Forda to tzw. testy low-mu. Na czym polegajÄ…? Ich gÅ‚ównym celem jest sprawdzenie, jak w peÅ‚ni elektryczny ukÅ‚ad napÄ™dowy radzi sobie z dostarczaniem mocy do kóÅ‚ na nawierzchniach o niskiej przyczepnoÅ›ci, a wiÄ™c tych oblodzonych, pokrytych Å›niegiem oraz przy niskich temperaturach. Czy może być zatem lepsze miejsce do realizacji tego rodzaju jazd próbnych, niż zamkniÄ™ta baza wojskowa na Alasce?
Podczas przeprowadzanych testów inżynierowie Forda jeździli flotÄ… szeÅ›ciu przedprodukcyjnych egzemplarzy F-150 Lightning po różnych zimowych nawierzchniach. ByÅ‚y to m.in. luźny oraz ubity Å›nieg, poÅ‚owicznie i caÅ‚kowicie oblodzone drogi i inne, wszystkie oczywiÅ›cie w ujemnych temperaturach. Testy wykazaÅ‚y, że pick-up F-150 Lightning doskonale potrafi wyczuć poÅ›lizg i w ciÄ…gu zaledwie milisekund dostosowuje moc przekazywanÄ… na koÅ‚a, korzystajÄ…c przy tym z szybkich reakcji w peÅ‚ni elektrycznego ukÅ‚adu napÄ™dowego.
- Zachowanie F-150 Lightning na Å›niegu jest zupeÅ‚nie inne niż w przypadku pojazdów spalinowych - powiedziaÅ‚ Nick Harris, inżynier ukÅ‚adu napÄ™dowego F-150 Lightning. - Reakcje elektrycznego pick-upa sÄ… niezwykle szybkie, a dwa silniki elektryczne sprawiajÄ… wrażenie, jakby pojazd dysponowaÅ‚ podwójnÄ… mocÄ…. Duża część naszej pracy dotyczy odpowiedniej koordynacji pracy obu silników, tak aby jak najbardziej efektywnie przenosić moment obrotowy na podÅ‚oże. Wszystko po to, by nasi klienci użytkujÄ…cy F-150 Lightning na oÅ›nieżonych i oblodzonych drogach czuli siÄ™ w samochodzie pewnie.
GÅ‚ównym czynnikiem odpowiedzialnym za stabilność i pewność jazdy F-150 Lightning po Å›liskiej nawierzchni jest jego w peÅ‚ni elektryczny ukÅ‚ad napÄ™dowy oraz legendarna już funkcjonalność pojazdów Forda, kryjÄ…ca siÄ™ za hasÅ‚em „Built Ford Tough”, czyli:
- dwa silniki – jeden z przodu i drugi z tyÅ‚u (w standardzie),
- stały napęd 4x4 (w standardzie),
- szybko dostępny moment obrotowy,
- standardowy tylny mechanizm różnicowy z blokadÄ… elektronicznÄ…,
- możliwość wyboru trybów jazdy przez kierowcÄ™,
- nisko położony środek ciężkości zapewniający jeszcze pewniejsze prowadzenie auta.
Co ciekawe, inżynierowie majÄ… możliwość dostosowywania kalibracji w czasie rzeczywistym podczas prowadzonych testów, dziÄ™ki czemu sÄ… w stanie maksymalnie wykorzystać 12-godzinne jazdy próbne. Poza AlaskÄ… zespóÅ‚ odpowiedzialny za ukÅ‚ad napÄ™dowy F-150 Lightning przeprowadziÅ‚ testy low-mu także na Górnym PóÅ‚wyspie Michigan, w Borrego Springs, Johnson Valley oraz na poligonie doÅ›wiadczalnym Forda w Michigan niedaleko Romeo.
Dostawy F-150 Lightning do klientów rozpocznÄ… siÄ™ wiosnÄ… tego roku.