Nowy Ford Kuga jest centralnym punktem strategii Forda zakÅ‚adajÄ…cej dalszy rozwój na europejskim rynku SUV-ów. W zwiÄ…zku z tym samochód zostaÅ‚ wyposażony w szereg najnowoczeÅ›niejszych technologii:
- Opracowany przez Forda inteligentny napęd na wszystkie koła z układem kontroli jazdy na zakrętach (CC)
- Pierwszy w segmencie systemem zdalnego otwierania pokrywy bagażnika poprzez wykonanie odpowiedniego ruchu stopą pod tylnym zderzakiem
- Najniższe w klasie zużycie paliwa; w ofercie silnik benzynowy EcoBoost
- Opracowany przez Forda system SYNC z funkcjÄ… wzywania pomocy (Emergency Assistance).
„Europejscy klienci pokochali Forda Kuga obecnej generacji,” powiedziaÅ‚a Barb Samardzich, wiceprezes ds. rozwoju produktu, Ford of Europe. „Nowy model zachowuje charyzmatycznÄ… naturÄ™ poprzednika, oferujÄ…c dodatkowo nowe technologie, nowe elementy wyposażenia oraz wiÄ™ksze możliwoÅ›ci.”
Ford planuje wykorzystać kompetencje w zakresie tworzenia samochodów typu SUV do opracowania nowej linii zaawansowanych pojazdów dla klientów z Europy. Obok nowego Forda Kuga na rynku pojawi siÄ™ nowoczesny i innowacyjny Ford EcoSport – bÄ™dÄ…cy bazowym modelem Forda w segmencie SUV – oraz wiÄ™kszy i bardziej luksusowy crossover o nazwie Ford Edge, który odniósÅ‚ już duży sukces w Stanach Zjednoczonych i na innych rynkach.
Ford oczekuje, iż w ciÄ…gu kolejnych szeÅ›ciu lat sprzeda w Europie ponad milion SUV-ów, natomiast do roku 2016 pojazdy tego typu bÄ™dÄ… stanowiÅ‚y 10% wszystkich modeli Forda sprzedawanych w tym regionie.
Produkcja nowego Forda Kuga rozpoczęła siÄ™ w tym miesiÄ…cu w hiszpaÅ„skiej fabryce Forda w Walencji. Ford Escape, czyli póÅ‚nocnoamerykaÅ„ski odpowiednik Forda Kuga, pobiÅ‚ rekord rocznej sprzedaży zaledwie sześć miesiÄ™cy po wejÅ›ciu na rynek.
„Dziedzictwo Forda pozwala na stworzenie gamy zaawansowanych modeli typu SUV, które speÅ‚niÄ… rosnÄ…ce potrzeby klientów z Europy, szukajÄ…cych wielozadaniowych pojazdów,” dodaÅ‚a Samardzich.
Wiodące w klasie właściwości jezdne
Inteligentny system napÄ™du na wszystkie koÅ‚a AWD analizuje warunki drogowe dwadzieÅ›cia razy szybciej, niż zajmuje mrugniÄ™cie powiekÄ… i na podstawie zebranych informacji dostosowuje rozdziaÅ‚ napÄ™du pomiÄ™dzy poszczególne koÅ‚a, oferujÄ…c kierowcy doskonaÅ‚e wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdne oraz odpowiedniÄ… trakcjÄ™.
GÅ‚ównym zadaniem systemu AWD przy niskich prÄ™dkoÅ›ciach jest zapewnienie najlepszej trakcji; z kolei przy prÄ™dkoÅ›ciach powyżej 30 km/h system dziaÅ‚a tak, aby dostarczyć kierowcy lepsze wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdne, bardziej precyzyjne prowadzenie i szybsze reakcje. ProwadzÄ…cy może też obserwować bieżące zapotrzebowanie na moment obrotowy przy każdym kole na specjalnym wyÅ›wietlaczu.
Opracowany przez Forda ukÅ‚ad CC dba o zachowanie bezpieczeÅ„stwa jazdy podczas zbyt szybkiego wejÅ›cia w zakrÄ™t. System przeciwdziaÅ‚a wystÄ…pieniu zbyt dużej podsterownoÅ›ci poprzez uruchomienie hamulców z dużą siÅ‚Ä…, a gdy kierowca nadal naciska pedaÅ‚ przyspieszenia może również ograniczyć moment obrotowy silnika.
„UkÅ‚ad kontroli jazdy na zakrÄ™tach (CC) wspiera kierowców w sytuacjach, gdy nie dostosujÄ… prÄ™dkoÅ›ci do warunków panujÄ…cych na drodze lub do jej profilu,” powiedziaÅ‚ Michael Nentwig, asystent gÅ‚ównego inżyniera w pionie samochodów segmentu C, Ford of Europe. „Najlepszym przykÅ‚adem takiej sytuacji jest ostry zjazd z autostrady. JeÅ›li kierowca nie zredukuje prÄ™dkoÅ›ci do odpowiedniej granicy, system podejmie automatycznÄ… interwencjÄ™ i bezpiecznie wyhamuje pojazd o okoÅ‚o 16 km/h w ciÄ…gu każdej sekundy dziaÅ‚ania.”
Wyższa dynamika i precyzja pokonywana zakrÄ™tów to również zasÅ‚uga unowoczeÅ›nionego ukÅ‚adu poprawiajÄ…cego stabilność na zakrÄ™tach (TVC), który zostaÅ‚ opracowany na potrzeby Forda Focus RS. System pomaga uzyskać typowe dla Forda wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdne dajÄ…ce dużą radość z prowadzenia pojazdu poprzez delikatne przyhamowanie wewnÄ™trznych kóÅ‚ podczas szybkiego pokonywania zakrÄ™tów.
Innowacyjne rozwiÄ…zania wewnÄ…trz i na zewnÄ…trz
Nowy, stylowy Ford Kuga oferuje wiÄ™cej miejsca na bagaże, niż model obecnej generacji oraz Å‚atwiejszy dostÄ™p do bagażnika. Opracowany przez Forda system zdalnego otwierania pokrywy bagażnikapoprzez wykonanie odpowiedniego ruchu stopÄ… pod tylnym zderzakiem pozwala na szybkie otwarcie lub zamkniÄ™cie bagażnika. W porównaniu z modelem oferowanym obecnie, przedziaÅ‚ bagażowy nowego Forda Kuga jest o 46 litrów wiÄ™kszy, natomiast tylne siedzenia można zÅ‚ożyć jednym prostym ruchem, uzyskujÄ…c pÅ‚askÄ… powierzchniÄ™ Å‚adunkowÄ….
Nowy Ford Kuga jest też dużo lepiej wyciszony od poprzednika, zarówno pod wzglÄ™dem szumów wiatru, jak i odgÅ‚osów docierajÄ…cych do kabiny z nawierzchni. WiodÄ…ca w segmencie wydajność akustyczna to zasÅ‚uga zastosowania innowacyjnych luster eliptycznych do wyodrÄ™bnienia elementów nadwozia, które generujÄ… haÅ‚as i wibracje w kabinie pasażerskiej.
Nowy SUV Forda zostaÅ‚ zaprojektowany tak, aby wywoÅ‚ywać równie dobre wrażenie ogólne, jak przy bliższym poznaniu. Z tego wzglÄ™du odstÄ™py miÄ™dzy panelami nadwozia majÄ… maksymalnie 0,5 mm. Wrażenie wysokiej jakoÅ›ci wewnÄ…trz potÄ™gujÄ… miÄ™kkie i przyjemne w dotyku materiaÅ‚y wykoÅ„czeniowe tablicy przyrzÄ…dów oraz górnych paneli drzwi. SzczególnÄ… uwagÄ™ przywiÄ…zano do ukrycia zatrzasków ruchomych elementów, jak pokrywy bagażnika, osÅ‚on przeciwsÅ‚onecznych czy schowka przed pasażerem. Nowy Ford Kuga zostaÅ‚ też wyposażony w otwierane panoramiczne okno dachowe.
„Samochód jest teraz bardziej przestronny wewnÄ…trz, a jego sylwetka daje poczucie wyższej dynamiki, co tworzy efekt pojazdu o wysokiej jakoÅ›ci,” powiedziaÅ‚ Martin Smith, dyrektor ds.projektowania, Ford of Europe.
Ford Kuga bÄ™dzie dostÄ™pny w kolorze Ginger Ale o delikatnym zielonym odcieniu, który podkreÅ›la terenowe możliwoÅ›ci auta, natomiast jego gÅ‚Ä™bokie, wyrafinowane wykoÅ„czenie harmonizuje z eleganckim, miejskim stylem. W Europie bÄ™dzie też oferowany kolor Sterling Grey.
Najniższe w klasie zużycie paliwa
Nowy Ford Kuga oferuje najniższe w klasie zużycie paliwa uzyskane dziÄ™ki wprowadzeniu do oferty nowoczesnych jednostek napÄ™dowych, w tym po raz pierwszy, silników benzynowych EcoBoost. Zużycie paliwa w modelach z silnikami benzynowymi zostaÅ‚o obniżone o 25 procent, a w wersjach z silnikami Diesel o 10 procent.
Nowy Ford Kuga jest oferowany z benzynowÄ… jednostkÄ… 1,6 litra EcoBoost dostÄ™pnÄ… w dwóch wariantach – 150 KM z napÄ™dem na przednie koÅ‚a oraz 182 KM z napÄ™dem na cztery koÅ‚a. W pierwszym przypadku Å›rednie zużycie paliwa wynosi 6,6 l/100 km, a emisja CO2 utrzymuje siÄ™ na poziomie 154 g/km. Mocniejszy wariant zużywa Å›rednio 7,7 l/100 km i wydziela 179 gramów CO2 na kilometr.*
W gamie znajduje siÄ™ również silnik wysokoprężny 2,0 litra TDCi Duratorq w wersji o mocy 140 KM z napÄ™dem na przednie koÅ‚a i AWD – zużywajÄ…cej Å›rednio 5,3 l/100 km i wydzielajÄ…cej 139 gramów CO2 na kilometr – oraz 163 KM, która zadowala siÄ™ Å›rednio 5,9 litrami paliwa na 100 kilometrów i emituje 154 g/km CO2.
W caÅ‚ej gamie dostÄ™pne sÄ… też elementy z zakresu technologii ECOnetic, które zmniejszajÄ… zyżycie paliwa. SÄ… to: oszczÄ™dny tryb pracy silnika EcoMode, wskaźnik zmiany biegu oraz aktywna żaluzja wlotu powietrza do komory silnika, która ogranicza opór aerodynamiczny. Modele z napÄ™dem na wszystkie koÅ‚a oferowane bÄ™dÄ… z automatycznÄ… skrzyniÄ… biegów.
Zaprojektowany z myślą o bezpieczeństwie
Ford Kuga otrzymaÅ‚ maksymalnÄ… ocenÄ™ piÄ™ciu gwiazdek w testach bezpieczeÅ„stwa Instytutu Euro NCAP. Ogólne bezpieczeÅ„stwo oceniono na 88% – to najwyższy wynik w kategorii SUV-ów Å›redniej wielkoÅ›ci.
Niezależna organizacja promujÄ…ca bezpieczeÅ„stwo przyznaÅ‚a również Fordowi Kuga nagrodÄ™ Euro NCAP Advanced za system SYNC z funkcjÄ… wzywania pomocy (Emergency Assistance). Po aktywacji poduszek powietrznych lub odciÄ™ciu dopÅ‚ywu paliwa funkcja wzywania pomocy wykorzystuje pokÅ‚adowy lokalizator GPS oraz telefon komórkowy kierowcy podÅ‚Ä…czony przez Bluetooth, aby wybrać numer alarmowy i przekazać wspóÅ‚rzÄ™dne miejsca wypadku w jÄ™zyku odpowiednim dla danego regionu.
Inne systemy wspomagajÄ…ce kierowcÄ™ zastosowane w nowym Fordzie Kuga to: system wspomagajÄ…cy parkowanie, sygnalizacja pojawienia siÄ™ innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy, system zapobiegania kolizjom przy maÅ‚ych prÄ™dkoÅ›ciach, system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, system kontroli pasa ruchu, automatyczny przeÅ‚Ä…cznik Å›wiateÅ‚ drogowych, funkcja monitorowania koncentracji kierowcyoraz system rozpoznawania znaków drogowych.
W konstrukcji pojazdu inżynierowie Forda wykorzystali stal o bardzo wysokiej wytrzymaÅ‚oÅ›ci, a także specjalnie zaprojektowane wzmocnienia wokóÅ‚ panoramicznego okna dachowego, które zapewniajÄ… odpowiedniÄ… sztywność i wytrzymaÅ‚ość. Nowy Ford Kuga zostaÅ‚ również wyposażony w ukÅ‚ad zapobiegajÄ…cym przechyÅ‚owi i wywróceniu pojazdu (Roll Stability Control) oraz ukÅ‚ad stabilizacji toru jazdy przyczepy (Trailer Sway Control).
„To najbardziej zaawansowany technologicznie model Forda w Europie,” powiedziaÅ‚ Michael Nentwig, asystent gÅ‚ównego inżyniera w pionie samochodów segmentu C, Ford of Europe. „Nowy Ford Kuga jest po prostu bardzo dojrzaÅ‚ym SUV-em”.
Ceny w Polsce
W Polsce najtańszy Ford Kuga w wersji trend 1.6 EcoBoost (150 KM, napęd FWD) będzie kosztował 95 900 zł. Za podstawową wersję benzynową z napędem na cztery koła (1.6 EcoBoost 180 KM, 4WD) trzeba zapłacić 113 400 zł. Diesel w odmianie trend (2.0 TDCi 140 KM, FWD) kosztuje 101 900 zł, natomiast dopłata do napędu 4WD wynosi w tym przypadku 9 000 zł. Topowa odmiana nowego Forda Kuga (2.0 TDCi 163 KM, PowerShift, 4WD) została wyceniona na 131 350 zł.
Specyfikacja techniczna w zakładce MEDIA (dla zalogowanych)