Thomas Schmall, CzÅ‚onek ZarzÄ…du ds. technologii w koncernie Volkswagen i Dyrektor Generalny Volkswagen Group Components – tym samym odpowiedzialny za akumulatory, Å‚adowanie i energiÄ™, a także za wewnÄ™trznÄ… produkcjÄ™ komponentów – mówi: „Chcemy oferować klientom mocne, niedrogie i zrównoważone akumulatory, co oznacza, że musimy być aktywni na wszystkich etapach Å‚aÅ„cucha wartoÅ›ci, który dotyczy akumulatorów, majÄ…cych kluczowe znaczenie dla sukcesu. Obecnie Å‚Ä…czymy siÅ‚y w zakÅ‚adach w Salzgitter, aby zachÄ™cać do innowacji i zapewnić w przyszÅ‚oÅ›ci wsparcie najlepszych partnerów dla nowej firmy. Mamy już silny zespóÅ‚ ds. akumulatorów w Salzgitter, skÅ‚adajÄ…cy siÄ™ z 500 pracowników z 24 krajów i nadal wzmacniamy go na poziomie kierowniczym”.
Pod kierownictwem Franka Blome'a, szefa ds. akumulatorów, wiodÄ…cÄ… rolÄ™ w rozwoju ogniw akumulatorowych przejmie Soonho Ahn. Po nominacjach w firmach LG i Samsung, ostatnim stanowiskiem Ahna byÅ‚o stanowisko szefa ds. rozwoju akumulatorów w Apple na Å›wiecie. Kai Alexander Müller z Barclays Investment Bank w Londynie również przejdzie do Salzgitter, gdzie wniesie swoje doÅ›wiadczenie finansowe na rynku kapitaÅ‚owym oraz w badaniach kapitaÅ‚u.
Volkswagen planuje zaÅ‚ożyć sześć gigafabryk w Europie, aby zaspokoić rosnÄ…ce zapotrzebowanie na ogniwa akumulatorowe w ramach Grupy. Produkcja ogniw akumulatorowych w Salzgitter ma rozpocząć siÄ™ w 2025 r. Gigafabryka w Dolnej Saksonii bÄ™dzie produkować zunifikowane ogniwa akumulatorowe do samochodów tzw. segmentu wolumenowego Grupy Volkswagen. W poczÄ…tkowej fazie fabryka ma mieć rocznÄ… wydajność 20 gigawatogodzin; na późniejszym etapie planowane jest podwojenie jej do 40 gigawatogodzin. Na podstawie bieżącej rundy planowania Grupa Volkswagen inwestuje duże Å›rodki w rozwój produkcji ogniw akumulatorowych w Salzgitter. Na budowÄ™ i eksploatacjÄ™ gigafabryki w Salzgitter do rozpoczÄ™cia produkcji przeznaczono w sumie 2 miliardy euro.
Oczekuje siÄ™, że produkcja ogniw akumulatorowych w Salzgitter zapewni w przyszÅ‚oÅ›ci pracÄ™ ponad 2500 osób. Pracownicy zostanÄ… przejÄ™ci z fabryki silników w Salzgitter, po przeszkoleniu do nowych obowiÄ…zków. Niektórzy z nich wniosÄ… wiedzÄ™, na przykÅ‚ad w zakresie planowania lub logistyki, która przyda siÄ™ przy budowie fabryki. W razie potrzeby, transfer know-how zostanie uzupeÅ‚niony o nowe kompetencje, na przykÅ‚ad poprzez rekrutacjÄ™ personelu z zewnÄ…trz.
ZakÅ‚ad w Salzgitter w Dolnej Saksonii pod jednym dachem poÅ‚Ä…czy rozwój, planowanie i kontrolÄ™ produkcji, stajÄ…c siÄ™ w ten sposób centrum akumulatorów koncernu Volkswagen. W Hiszpanii i Europie Wschodniej planuje siÄ™ budowÄ™ dodatkowych gigafabryk. DokÅ‚adne lokalizacje gigafabryk nr 3 i 4 majÄ… zostać ustalone w pierwszej poÅ‚owie 2022 roku. Do 2030 roku Volkswagen zamierza otworzyć w Europie dwie kolejne fabryki ogniw akumulatorowych.
Równolegle do rozwoju tych piÄ™ciu gigafabryk przez nowo utworzonÄ… europejskÄ… firmÄ™, szwedzki start-up – Northvolt AB, w którym Volkswagen ma okoÅ‚o 20 procent udziaÅ‚ów — zbuduje kolejnÄ… fabrykÄ™ w Skellefteå na póÅ‚nocy Szwecji. Od 2023 roku zakÅ‚ad ten bÄ™dzie produkować ogniwa akumulatorowe do samochodów segmentu premium. Northvolt ma już ugruntowanÄ… wspóÅ‚pracÄ™ z GrupÄ… Volkswagen w obszarze ogniw akumulatorowych do aut tego segmentu.
Volkswagen kontynuuje uprzemysÅ‚owienie produkcji akumulatorów na wszystkich poziomach Å‚aÅ„cucha wartoÅ›ci. W grudniu firma uzgodniÅ‚a dwa strategiczne partnerstwa – z firmami Umicore i 24M, a także dÅ‚ugoterminowÄ… umowÄ™ na dostawy z Vulcan Energy Resources.
Celem partnerstw jest pomoc w produkcji i zaopatrzeniu w materiaÅ‚y pierwotne, a także optymalizacja produkcji ogniw akumulatorowych w planowanych gigafabrykach. Partnerstwa te majÄ… na celu budowanie know-how w technologii akumulatorów i optymalizacjÄ™ zarzÄ…dzania kosztami.
Koncern Volkswagen realizuje prawdopodobnie najbardziej wszechstronnÄ… strategiÄ™ dotyczÄ…cÄ… samochodów elektrycznych w Å›wiatowym przemyÅ›le motoryzacyjnym. W ciÄ…gu najbliższych piÄ™ciu lat Grupa zainwestuje okoÅ‚o 52 miliardów euro w rozwój i produkcjÄ™ nowych aut elektrycznych. Strategia NEW AUTO obejmuje również rozwój nowych obszarów biznesowych: akumulatorów, Å‚adowania i energii. Ponadto, Grupa tworzy platformy technologiczne, które umożliwiajÄ… synergiÄ™ miÄ™dzy markami, w tym moduÅ‚owÄ… platformÄ™ podÅ‚ogowÄ… MEB oraz platformÄ™ SSP, która zadebiutuje w 2026 roku.