Spis treści:
1 Wstęp
2 Opis modelu
3 Kluczowe elementy
4 Akcesoria
5 Dane techniczne
Wstęp
W genach Hondy od dawna zapisana jest istota prawdziwego motocykla dwufunkcyjnego. Pod koniec lat 70. wprowadzono na rynek XL250S – motocykl zapewniający prawdziwą użyteczność na szosie i doskonałe osiągi w terenie. Później pojawiła się na rynku cała gama legendarnych już motocykli XL, które udowodniły, że połączenie oszczędnego i łatwego w obsłudze, jednocylindrowego czterosuwowego silnika z precyzyjnym podwoziem tworzy maszynę, która może być użyteczna, wszechstronna i – jak twierdzą kierowcy na całym świecie – potrafi dostarczać wiele radości.
Ponad dziesięć lat temu, w dziale badawczo-rozwojowym Hondy prowadzono szczegółowe rozważania, dotyczące stworzenia zupełnie nowego motocykla uniwersalnego. Doświadczenia z bogatej historii startów w zawodach terenowych i enduro były niezastąpione, gdy rozpoczynano prace nad tym pojazdem.
Na pierwszym miejscu postawiono potrzeby klientów. Podczas gdy niektórzy kierowcy kładą nacisk na osiągi na poziomie maszyn wyczynowych, wielu innych ceni sobie łatwość obsługi, praktyczność i wygodę. Do codziennego użytku w środowisku miejskim klienci oczekiwali wytrzymałego, praktycznego motocykla w najnowocześniejszym off-roadowym stylu. Ale w weekend ten sam motocykl miał im zapewnić przejażdżkę, gdziekolwiek fantazja poniesie, po szosie lub w terenie.
Zespół rozwojowy zawsze starał się widzieć nowy uniwersalny motocykl Hondy w globalnej perspektywie. Taki pojazd potrzebował nie tylko mocnego i oszczędnego silnika, ale także solidnego i sprawnego podwozia. Do tego musiał być przystępny cenowo, oferować wysoką jakość, przy czym priorytetem były niskie ogólne koszty eksploatacji.
CRF250L, wprowadzony na rynki całej Europy w 2012 roku, był właśnie takim motocyklem.
Inżynierowie Hondy opracowali dobrą formułę. CRF250L okazał się efektywną platformą, na której oprócz motocykla cieszącego się nieodmiennie powodzeniem na rynkach całego świata, powstała dodatkowo wersja RALLY*. Przy okazji zwiększenia pojemności skokowej w roczniku modelowym 2020, nowy silnik CRF300L otrzymał również sprzęgło antyhoppingowe. Dzięki zmniejszeniu masy podwozia motocykl stał się lżejszy o 4 kg, miał zmienioną pozycję kierowcy, smuklejsze siedzenie i zbiornik oraz pozytywowy zestaw wskaźników LCD.
CRF300L mechanicznie niezmieniony na rok 2023, z nową opcją malowania i standardowo montowanymi osłonami dłoni, pozostaje w każdym calu prawdziwym, wszechstronnym, dwuzadaniowym motocyklem.
*Dla modelu CRF300 RALLY przygotowano osobny zestaw prasowy.
Opis modelu
Jednocylindrowy silnik CRF300L o pojemności 286 cm3 zapewnia moc 20,1 kW i moment obrotowy 26,6 Nm. Przełożenia biegów od 1 do 5 są krótkie, aby poprawić reakcje i przyspieszenia, podczas gdy 6 bieg jest wydłużony, dla zapewnienia bardziej zrelaksowanej jazdy z dużą prędkością. Sprzęgło antyhoppingowe pomaga w kontrolowaniu tylnego koła przy szybkich redukcjach biegów i wymaga niewielkich sił nacisku na dźwignię sprzęgła.
Starannie zestrojona równowaga sztywności stalowej ramy, aluminiowego wahacza i dolnej półki zapewnia doskonałe sprzężenie zwrotne i wyczucie motocykla. Geometria układu kierowniczego zapewnia stabilność i zwinność, a przednie i tylne zawieszenia o dużym skoku gwarantują łagodne tłumienie nierówności i duży prześwit.
Nadwozie o ostrych kształtach wyróżnia się smukłością zbiornika paliwa i siedzenia oraz pozytywowym wyświetlaczem LCD zestawu wskaźników. Pozycja kierowcy została tak dobrana, aby zapewnić lekkość prowadzenia w terenie i – co równie ważne – w mieście.
Jako modelu na rok 2023, CRF300L będzie dostępny w następujących opcjach kolorystycznych:
Swift Gray z pomarańczowymi detalami i czarnymi osłonami dłoni**NOWOŚĆ**
Extreme Red z czerwonymi osłonami dłoni
Kluczowe funkcje
3.1 Silnik
Jednocylindrowy silnik DOHC o pojemności 286 cm3, moc maksymalna 27 KM (20,1 kW), maksymalny moment obrotowy 26,6 Nm
Przełożenia skrzyni biegów dobrano zarówno pod kątem przyspieszeń, jak i jazdy z dużą prędkością
Sprzęgło antyhoppingowe z małym oporem dźwigni
Jednocylindrowy, chłodzony cieczą silnik DOHC wytwarza moc maksymalną 27 KM (20,1 kW) przy 8500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 26,6 Nm przy 6500 obr./min. Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą odpowiednio 76 x 63 mm, a stopień sprężania, to 10,7:1.
Aby dopasować przekładnię do charakterystyki silnika i zapewnić najefektywniejsze przyspieszenia, dobrano krótkie przełożenia biegów 1-5, natomiast 6 bieg jest na tyle “długi”, by zapewnić spokojną jazdę po autostradzie. Sprzęgło antyhoppingowe, zmniejszające wymagany nacisk na dźwignię, niweluje podskakiwanie tylnego koła przy szybkich redukcjach biegów, co świetnie sprawdza się zarówno na drodze, jak i w terenie.
Irydowa świeca zapłonowa, wraz z precyzyjnym dozowaniem paliwa przez układ wtryskowy PGM-FI, zwiększa sprawność spalania i poprawia ekologiczne parametry silnika. Zastosowano w nim przesunięcie osi cylindra względem osi wału korbowego, co zmniejsza wewnętrzne straty wynikające z tarcia, a tłok pokryto warstwą specjalnego materiału i dodatkowo zastosowano powłokę molibdenową. Wewnętrzna struktura pompy olejowej zapobiega napowietrzaniu tłoczonego oleju. Zastosowano metalowe, wciskane półpanewki łożysk głównych, natomiast w korbowodzie użyto tulei żeliwnej. Wałek wyrównoważający obniża poziom wibracji wytwarzanych przez silnik.
W układzie chłodzenia zastosowano chłodnicę zdolną do odbierania 12,7 kW mocy cieplnej, umieszczoną po lewej stronie motocykla, zabezpieczoną polipropylenowym wlotem powietrza, wyposażonym w kierownice powietrza, poprawiające jego przepływ. Zastosowano wentylator chłodnicy o minimalnej grubości, aby utrzymywać równą temperaturę przy niskich prędkościach, zarówno w ulicznych korkach, jak i w trudnych warunkach terenowych.
3.2 Podwozie
Prowadzenie i zwinność dostosowane do działania w każdym terenie
Lekka rama i wahacz ze zoptymalizowaną wzajemnie sztywnością obu elementów
Przednie i tylne zawieszenie o dużym skoku, duży prześwit
Masa CRF300L z płynami wynosi zaledwie 142 kg. Balans sztywności stalowej, częściowo podwójnej ramy kołyskowej jest dopracowany pod kątem wyczucia prowadzenia oraz optymalnej przyczepności przedniego i tylnego koła. Odpowiednio dobrano też sztywność jednoczęściowego, odlewanego z aluminium wahacza. Kołnierz regulacyjny łańcucha wykonano z aluminium metodą wyciskania. Dolną półkę wykonano z aluminium, co pozwala na zmniejszenie masy w obszarze położonym dość wysoko nad środkiem masy, co zapewnia szybszą reakcję układu kierowniczego.
Kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie, to odpowiednio 27,5°/109 mm, rozstaw osi wynosi 1455 mm, a prześwit 285mm. Promień skrętu, to 2,3 metra.
Odwrócony widelec Showa 43 mm otrzymał skok 260 mm, a sztywność sprężyny i tłumienie zostały zoptymalizowane celem uzyskania precyzyjnej kontroli w szerokim zakresie warunków terenowych i przy bardzo zróżnicowanych prędkościach. Zawieszenie tylne Pro-Link również posiada skok 260 mm, a amortyzator Showa jest konstrukcją jednorurową.
Z przodu zastosowano pojedynczą tarczę hamulcową o średnicy 256 mm i dwutłoczkowy zacisk hamulcowy, tylne koło jest hamowane przez tarczę o średnicy 220 mm i jednotłoczkowy zacisk hamulcowy. Podobnie jak w wyczynowych motocyklach CRF, tylna pompa hamulcowa jest teraz lekką, zintegrowaną konstrukcją. Tarcze typu „wave” również zapożyczono bezpośrednio z modeli CRF250R/CRF450R, pamiętając o ich wyjątkowych właściwościach samooczyszczania się w niekorzystnych warunkach. Dwukanałowy system ABS jest wyposażeniem standardowym.
21-calowe koło przednie i 18-calowe koło tylne zwiększają stabilność w nierównym terenie i pozwalają na montaż większego wyboru różnych opon terenowych, gdyby właściciel uznał to za potrzebne. Blokowe opony enduro (przednie 80/100-21 51P i tylne 120/80-18 62P) zapewniają przyczepność w bardzo szerokim zakresie warunków drogowych i terenowych.
3.3 Wyposażenie i stylistyka
Lekka, smukła sylwetka inspirowana wyczynowymi maszynami CRF
Nowe osłony dłoni
Pozycja kierowcy ułatwia intuicyjne kontrolowanie zachowania motocykla
Łatwy do odczytu pozytywowy wyświetlacz LCD
Czerpiący inspirację z wyścigowych motocykli serii CRF, CRF300L oferuje wyrazisty zestaw owiewek i akcentów graficznych. Smukły zbiornik paliwa o pojemności 7,8 l ułatwia poruszanie się kierowcy do przodu, temu samemu celowi służy zwężona przednia część siedzenia. Styl motocykla podkreślają takie detale, jak minimalistyczny wspornik tylnej tablicy rejestracyjnej i agresywnie uformowany przedni błotnik. W roku modelowym 2023 na liście wyposażenia seryjnego pojawiły się osłony dłoni.
Wysokość siedzenia wynosi 880 mm. Pozycja jazdy służy kontroli nad maszyną i manewrowości, co uzyskano dzięki przyjęciu naturalnie wyprostowanego trójkąta siedzenie-kierownica-podnóżki. Szeroka kierownica jest lekko cofnięta, a podnóżki ustawione są nisko i przesunięte ku tyłowi, ułatwiając zmianę biegów w ciężkich butach używanych do jazdy terenowej.
Podpórka boczna otrzymała dużą powierzchnią kontaktu składanej podstawy.
Wyświetlacz LCD, ważący zaledwie 70 g, wyświetla duże czarne cyfry na wyraźnym białym tle, gwarantując natychmiastową czytelność dzięki dużym cyfrom prędkościomierza o wysokości 23 mm. Informacje dostępne na wyświetlaczu obejmują wskaźnik załączonego biegu, zasięg i zużycie paliwa, średnią prędkość, stoper i obrotomierz.
Akcesoria
Dostosowane do przewidywanych potrzeb klienta, akcesoria do CRF300L obejmują 38-litrowy kufer górny, tylny bagażnik z mocowaniami oraz osłonę miski olejowej silnika.
Dane techniczne
SILNIK
|
|
Typ
|
Chłodzony cieczą, jednocylindrowy DOHC
|
Pojemność skokowa (cm³)
|
286 cm3
|
Ilość zaworów na cylinder
|
4
|
´Średnica cylindra x skok tłoka (mm)
|
76,0 x 63,0
|
Stopień sprężania
|
10,7:1
|
Moc maksymalna
|
20,1 kW (27 KM)/8500 obr./min
|
Maks. moment obrotowy
|
26,6 Nm/6500 obr./min
|
Pojemność układu smarowania
|
1,8 l
|
Poziom hałasu (dB)
|
Lwot 76
Lurban 72,9
|
SYSTEM PALIWOWY
|
|
Zasilanie
|
PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa
|
Zbiornik paliwa
|
7,8 l
|
Zużycie paliwa
|
3,1 l/100km
|
Emisja CO2 wg WMTC
|
73 g/km
|
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
|
|
Pojemność akumulatora
|
12V-7AH
|
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
|
|
Typ sprzęgła
|
Mokre wielopłytkowe, antyhopping
|
Typ skrzyni biegów
|
6-biegowa
|
Przełożenie główne
|
Łańcuch
|
RAMA
|
|
Typ
|
Stalowa częściowo podwójna kołyskowa,
|
PODWOZIE
|
|
Wymiary (dł. x szer. x wys.)
|
2230 x 820 x 1200 mm
|
Rozstaw osi
|
1455 mm
|
Kąt pochylenia główki ramy
|
27,5°
|
Wyprzedzenie
|
109 mm
|
Wysokość siedziska
|
880 mm
|
Prześwit
|
285 mm
|
Masa własna
|
142 kg
|
Promień skrętu
|
2,3 m
|
ZAWIESZENIE
|
|
Przednie
|
Widelec USD 43 mm
|
Tył
|
System Pro-Link
|
KOŁA
|
|
Koło z przodu
|
Aluminiowe szprychowe
|
Koło z tyłu
|
Aluminiowe szprychowe
|
Opona przednia
|
80/100-21M/C 51P
|
Opona tylna
|
120/80-18M/C 62P
|
HAMULCE
|
|
Układ ABS
|
2-kanałowy system ABS
|
Hamulce przednie
|
Tarcze 256 x 3,5 mm, dwutłoczkowe zaciski
|
Hamulce tylne
|
220 mm x 4,5 mm z jednotłoczkowym zaciskiem
|
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY
|
|
Zespół wskaźników
|
LCD
|
Reflektor
|
Żarówkowy
|
Światła tylne
|
Żarówkowe
|
Wszystkie dane techniczne mogą jeszcze ulec zmianie.
Należy pamiętać, że podane liczby to wyniki uzyskane przez firmę Honda w standardowych warunkach testowania, zalecanych przez WMTC. Testy są prowadzone na hamowni, z wykorzystaniem standardowej wersji modelu z kierowcą bez pasażera i dodatkowego wyposażenia. Rzeczywiste zużycie paliwa może się różnić w zależności od sposobu jazdy i konserwacji pojazdu, warunków pogodowych, warunków na drodze, ciśnienia w oponach, zainstalowanych akcesoriów, ładunku, wagi kierowcy i pasażera oraz innych czynników.