„Dalekie wycieczki nie sÄ… dla mojej żony i dla mnie niczym nowym” – zaznacza Pan Marek. „Od 2006 roku podróżujemy z żonÄ… motocyklem, który ma już prawie 250.000 kilometrów przebiegu. W tym roku postanowiliÅ›my sprawdzić, jak spisze siÄ™ nasz nowy samochód elektryczny w dÅ‚uższej trasie. PrzyznajÄ™, że najwiÄ™kszym problemem w obecnym pandemicznym czasie byÅ‚ wybór celu wycieczki: w gÅ‚owie kÅ‚Ä™biÅ‚o siÄ™ od pomysÅ‚ów (braliÅ›my pod uwagÄ™ m.in. Izrael albo Maroko), ale ze wzglÄ™dów czasowych i logistycznych wybraliÅ›my ChorwacjÄ™. Od października aż po dziÅ› nasz ID.3 pokonaÅ‚ już 18.000 kilometrów. To dowód na to, że – wbrew obiegowym opiniom – samochód elektryczny nadaje siÄ™ nie tylko do miejskiej eksploatacji.” – dodaje Marek Wawrzeniec.
Zaplanowanie podróży obejmujÄ…cej przejazd przez osiem europejskich paÅ„stw może wydawać siÄ™ nie lada wyzwaniem. Potwierdza to Pan Marek: „Sporo czytaÅ‚em, zwÅ‚aszcza sprawdzajÄ…c regulacje obowiÄ…zujÄ…ce w poszczególnych paÅ„stwach, zwiÄ…zane z pandemiÄ… COVID-19. Teoretycznie w przypadku tranzytu w wiÄ™kszoÅ›ci krajów nie sÄ… potrzebne testy na obecność wirusa, a kwestiÄ™ wjazdu do Chorwacji odÅ‚ożyÅ‚em w czasie, ograniczajÄ…c siÄ™ tylko do zarejestrowania wyjazdu na stronie rzÄ…dowej Chorwacji. SzukaÅ‚em też informacji na temat infrastruktury, pozwalajÄ…cej nam na zaplanowanie Å‚adowania samochodu w trasie. PosiÅ‚kowaÅ‚em siÄ™ gÅ‚ównie aplikacjami, takimi jak A Better Routeplanner (ABRP) czy PlugShare. ObyÅ‚o siÄ™ bez wiÄ™kszych problemów, choć np. w Tiranie hotel, który w Internecie deklarowaÅ‚ posiadanie Å‚adowarki do samochodów elektrycznych, okazaÅ‚ siÄ™ mieć do zaoferowania wyÅ‚Ä…cznie zwykÅ‚e gniazdko. To jednak też nie okazaÅ‚o siÄ™ niczym strasznym – po nocy spÄ™dzonej w tym hotelu znaczÄ…co zwiÄ™kszyliÅ›my zasiÄ™g samochodu” – powiedziaÅ‚ użytkownik ID.3.
Podróż PaÅ„stwa WawrzyÅ„ców rozpoczęła siÄ™ w Pacanowie. „Trasa mijaÅ‚a nam bezproblemowo: pierwszy raz Å‚adowaliÅ›my samochód na WÄ™grzech, za poÅ›rednictwem karty WeCharge. WÄ™gry byÅ‚y też krajem, w którym podczas caÅ‚ej naszej podróży na drogach widzieliÅ›my najwiÄ™cej samochodów elektrycznych. Drugi raz skorzystaliÅ›my z Å‚adowarki znajdujÄ…cej siÄ™ pod hotelem w Rumunii. Wówczas przejechaliÅ›my przez SerbiÄ™, do Macedonii. Tam Å‚adowaliÅ›my ID.3 w hotelu w Skopje, który szczęśliwie posiadaÅ‚ aż dwie Å‚adowarki naÅ›cienne. NastÄ™pnie już po przejechaniu niespeÅ‚na 200 kilometrów skorzystaliÅ›my z punktu Å‚adowania w Ochrydzie. Tam z uwagi na tÅ‚ok w miejscu, w którym byÅ‚a zlokalizowaÅ‚a Å‚adowarka, trudno byÅ‚o mówić o zachowaniu dystansu spoÅ‚ecznego – można powiedzieć, że dostÄ™p do niej musieliÅ›my sobie wywalczyć” – relacjonuje Pan Marek. „Kolejne dÅ‚ugie kilometry pokonywaliÅ›my raczej niespiesznie. ZatrzymywaliÅ›my siÄ™ w kilku miastach na chorwackiej wyspie Hvar, które bardzo czÄ™sto robiÅ‚y dość ponure wrażenie: opustoszaÅ‚e z uwagi na pandemiÄ™ starówki czy gÅ‚ówne bulwary na dÅ‚ugo zostanÄ… nam w pamiÄ™ci. Natomiast w kontynentalnej części Chorwacji nie brakowaÅ‚o zatÅ‚oczonych miejsc” – zaznacza Pan Marek.
ID.3 na wielu odcinkach wykazywaÅ‚ siÄ™ niskim zużyciem energii elektrycznej, na co wpÅ‚yw miaÅ‚ m.in. styl jazdy Pana Marka: „Podobnie jak na trasach pokonywanych motocyklem, raczej nie poruszaÅ‚em siÄ™ autostradami. Maksymalna prÄ™dkość, z jakÄ… jechaliÅ›my podczas naszej wyprawy wynosiÅ‚a okoÅ‚o 120 km/h, na autostradzie w Serbii. ID.3 potrafiÅ‚ nas pozytywnie zaskoczyć: na trasie z Ochrydy do Tirany drogÄ… SH3, gdzie sporÄ… część tego odcinka pokonywaliÅ›my jadÄ…c w dóÅ‚, za sprawÄ… rekuperacji samochód zużyÅ‚ 10,8 kWh (Å›rednia prÄ™dkość wyniosÅ‚a niespeÅ‚na 50 km/h). Etap z Tirany do Dubrovnika bez wiÄ™kszych problemów przejechaliÅ›my na jednym Å‚adowaniu. Warto wspomnieć, że w Chorwacji po raz pierwszy poproszono nas o okazanie testu na obecność wirusa i gdybyÅ›my go nie mieli, pozwolono by nam tylko na 12-godzinny tranzyt. Na szczęście podano nam adres w Czarnogórze, gdzie mogliÅ›my taki test zrobić. SwojÄ… drogÄ…, u przedstawiciela Frontexu duże zainteresowanie wzbudziÅ‚y dokumenty naszego samochodu – wydaje mi siÄ™, że po prostu wczeÅ›niej nie spotkaÅ‚ siÄ™ z takim modelem” – dodaje Marek Wawrzeniec.
Najkrótsza przerwa na Å‚adowanie ID.3 podczas caÅ‚ej podróży PaÅ„stwa WawrzeÅ„ców miaÅ‚a miejsce w Zagrzebiu. „UdaÅ‚o mi siÄ™ znaleźć punkt Å‚adowania oferujÄ…cy moc ponad 150 kW. To byÅ‚a zdecydowanie najkrótsza z naszych przerw – nie ma jednak co ich demonizować, wiÄ™kszość z nich planowaliÅ›my w miejscach, w których i tak zamierzaliÅ›my spÄ™dzić nieco wiÄ™cej czasu. OczywiÅ›cie nie da siÄ™ ukryć, że gÄ™sta sieć punktów szybkiego Å‚adowania znaczÄ…co usprawniÅ‚aby naszÄ… podróż. To jedna z gÅ‚ównych barier stojÄ…cych na drodze rozwojowi elektromobilnoÅ›ci” – podkreÅ›la Marek Wawrzeniec.
Po oÅ›miu dniach podróży, ID.3 pokonaÅ‚ ponad 3000 kilometrów, na caÅ‚ej trasie zużywajÄ…c Å›rednio okoÅ‚o 14,5 kW/100 km. Zapytany o to, czy da siÄ™ porównać podróżowanie na poÅ‚udnie Europy samochodem elektrycznym i motocyklem, Pan Marek stwierdziÅ‚: „CaÅ‚a droga minęła nam komfortowo, naturalnie także w znacznie wiÄ™kszej ciszy niż w przypadku jazdy motocyklem. Co ciekawe, technicznie istniejÄ… pewne podobieÅ„stwa miÄ™dzy tymi pojazdami, jak choćby napÄ™d „na tyÅ‚”. ID.3 tak jak i motocyklem bardzo dobrze pokonuje siÄ™ zakrÄ™ty, bardzo fajnie jeździ siÄ™ nim w górach, choć przyznam, że wówczas trudniej jest planować zużycie energii. JeÅ›li miaÅ‚bym wskazywać na mankamenty samochodu, jest to widoczność przy sÅ‚upku A z lewej strony, która przy pokonywaniu zakrÄ™tów stanowiÅ‚a pewne utrudnienie. Niemniej jednak, w caÅ‚ej trasie samochód spisaÅ‚ siÄ™ bez zarzutu” – podsumowuje użytkownik ID.3.
Jeszcze nie opadÅ‚ kurz po majowej podróży, a PaÅ„stwo Wawrzeniec myÅ›lÄ… już o kolejnej. Pan Marek marzy o wycieczce do Turcji, na którÄ… tylko rzuciÅ‚ okiem przy okazji powrotu z Izraela, kuszÄ… go wspaniaÅ‚e widoki i krÄ™te drogi pomiÄ™dzy Mersine a Bodrum. Wiele wskazuje wiÄ™c na to, że ID.3 bÄ™dzie miaÅ‚ okazjÄ™ sprawdzić siÄ™ na kolejnych, wymagajÄ…cych trasach.