Niezależnie od napÄ™du i silnika, PEUGEOT 308 zapewnia wysokie osiÄ…gi dziÄ™ki uniwersalnej konstrukcji platformy EMP2, która posÅ‚użyÅ‚a również PEUGEOT Sport do opracowania nowego hybrydowego zespoÅ‚u napÄ™dowego typu „plug-in” z silnikiem benzynowym. Moc 500 KM i napÄ™d na cztery koÅ‚a wyznaczajÄ… nowe standardy sportowego samochodu w tym segmencie i zapewniajÄ… wrÄ™cz niewiarygodne osiÄ…gi.
Przy tej okazji PEUGEOT 308 R HYbrid prezentuje nowy wystrój wnÄ™trza z czterema indywidualnymi siedzeniami oraz niebiesko-czarne nadwozie z wyraźnie odcinajÄ…cym siÄ™ tyÅ‚em.
„PEUGEOT 308 odniósÅ‚ prawdziwy sukces rynkowy. ZdobyÅ‚ już 24 nagrody, a wÅ›ród nich prestiżowy tytuÅ‚ „Samochodu roku 2014”. Potwierdzeniem jego ogólnoÅ›wiatowego potencjaÅ‚u jest wprowadzenie nowego 308S w Chinach. A wersja 308 R HYbrid stanie siÄ™ kultowym modelem marki”.
Maxime Picat, Dyrektor Generalny PEUGEOT
„DoÅ›wiadczenie PEUGEOT Sport stanowi gwarancjÄ™ osiÄ…gniÄ™cia zakÅ‚adanych celów bez pójÅ›cia na żadne kompromisy. DziÄ™ki naszemu doÅ›wiadczeniu w konstruowaniu samochodów hybrydowych zdobytemu wraz z PEUGEOT 908, zastosowanie mocnego hybrydowego zespoÅ‚u napÄ™dowego w modelu 308 wskazuje na niewiarygodny potencjaÅ‚ przyszÅ‚ych sportowych supersamochodów”.
Bruno Famin, Dyrektor Peugeot Sport
Wyważony i zarazem ekstremalny
PEUGEOT 308 R HYbrid zwraca uwagę idealnymi proporcjami sprzyjającymi ekstremalnym osiągom: jest kompaktowy, koła zostały umieszczone w narożach nadwozia, co zapewnia idealną stabilność.
OsiÄ…gniÄ™cie takich wyników byÅ‚o możliwe dziÄ™ki wyborze modelu 308 i jego platformy EMP2. Natychmiast rozpoznawalna elegancja i sportowy styl 308 wpisujÄ… siÄ™ w kanony stylistyczne proponowane przez concept Quartz i wrÄ™cz stanowiÄ… jego ekstremalnÄ… interpretacjÄ™.
„Idealnie wyważone proporcje PEUGEOT 308, minimalistyczna stylistyka i zaawansowane technologie stanowiÄ… idealny punkt wyjÅ›cia dla supersportowego samochodu. PEUGEOT 308 R HYbrid idealnie wykorzystuje te atuty, by zaoferować jeszcze bardziej rasowÄ… i dynamicznÄ… stylistykÄ™”.
Gilles Vidal, Dyrektor ds. Stylu PEUGEOT
Niezwykle stabilny dziÄ™ki koÅ‚om z oponami 235/35 R19 i poszerzonemu o 80 mm rozstawowi osi, PEUGEOT 308 R HYbrid wydaje siÄ™ stworzony do pożerania szos - uwagÄ™ zwraca zwÅ‚aszcza maska z wyrazistymi wlotami powietrza i ksztaÅ‚t zderzaka z wÅ‚ókien mineralnych o gÅ‚adkiej powierzchni i ostrych krawÄ™dziach.
Grill z wzorem szachownicy doprowadza powietrze do innowacyjnego zespoÅ‚u napÄ™dowego rozwijajÄ…cego moc 500 KM. W boczne wloty wbudowano listwÄ™ diod LED dajÄ…cÄ… efekt przesuwajÄ…cych siÄ™ kierunkowskazów, w centralnym wlocie znajduje siÄ™ wyciÄ™te oznaczenie modelu 308 R HYbrid.
Linie nadwozia zaprojektowanego jak najbliżej podzespoÅ‚ów mechanicznych zaÅ‚amujÄ… Å›wiatÅ‚o i prowadzÄ… spojrzenie, zachÄ™cajÄ…c do odkrycia samochodu. PEUGEOT 308 R HYbrid przyciÄ…ga uwagÄ™ wyjÄ…tkowo intensywnym niebieskim lakierem z dodatkiem fluorescencyjnych pigmentów i czÄ…stek szkÅ‚a. Kolor stanowi nawiÄ…zanie do hybrydowego zespoÅ‚u napÄ™dowego i zarazem odcienia tradycyjnie zarezerwowanego dla wyÅ›cigowych francuskich samochodów. Na wysokoÅ›ci tylnych drzwi ostra linia oddziela niebieskÄ… część nadwozia od matowego, czarnego tyÅ‚u, tworzÄ…c ukÅ‚ad charakterystyczny dla najbardziej ekstremalnych modeli PEUGEOT.
O ekstremalnym charakterze PEUGEOT 308 R HYbrid Å›wiadczy również minimalistyczna linia tyÅ‚u. Przód nadwozia sugeruje doskonaÅ‚e trzymanie siÄ™ drogi, a cienki spojler na klapie bagażnika dodatkowo poprawia aerodynamikÄ™. Dwa otwory w zderzaku odprowadzajÄ…ce ciepÅ‚e powietrze uÅ‚atwiajÄ… chÅ‚odzenie akumulatora.
PojawiajÄ…ce siÄ™ na obramowaniach wylotów powietrza i w dolnej części nadwozia biaÅ‚e akcenty o ceramicznym wyglÄ…dzie podkreÅ›lajÄ… dynamikÄ™ auta.
PEUGEOT i-Cockpit zapewnia sprawne kierowanie samochodem
Po otwarciu drzwi odkrywamy imponujące wnętrze z przechodzącą przez całą kabinę środkową konsolą i czterema kubełkowymi fotelami. Zastosowane kolory i materiały wyraźnie świadczą o nastawieniu tego modelu PEUGEOT 308 R HYbrid na sportowe osiągi.
Wstawki z drewna w górnej części kabiny oraz dach majÄ… grafitowy kolor. KubeÅ‚kowe siedzenia pokrywa spatynowana pÅ‚owa skóra. Zgodnie z tradycjÄ… sportowych samochodów w caÅ‚ym wnÄ™trzu napotkamy czerwone akcenty: obramowania zegarów, oznaczenie Å›rodka kierownicy czy elementy Å›rodkowej konsoli.
Po raz pierwszy w modelu opracowanym na bazie seryjnie produkowanego samochodu PEUGEOT proponuje materiaÅ‚y zarezerwowane dotychczas wyÅ‚Ä…cznie dla concept carów. Deska rozdzielcza jest pokryta tkanÄ… cyfrowo tkaninÄ…. Ten innowacyjny proces pozwala na uzyskanie dużych, zÅ‚ożonych i miÄ™kkich w dotyku powÅ‚ok, bez uciekania siÄ™ do pianki, co jest korzystne dla masy samochodu. Tkanina ta pojawia siÄ™ również na pÅ‚atach drzwi w poÅ‚Ä…czeniu z czarnÄ… i spatynowanÄ… pÅ‚owÄ… skórÄ….
Innowacyjne rozwiÄ…zanie PEUGEOT i-Cockpit umożliwia kierowcy bezproblemowe ujarzmienie mocy 500 KM rozwijanych przez zespóÅ‚ napÄ™dowy. Kompaktowa kierownica pokryta perforowanÄ… skórÄ… z wytÅ‚oczonym logo 308 R HYbrid doskonale leży w rÄ™kach zapewniajÄ…c precyzyjne i zdecydowane wchodzenie w zakrÄ™ty. Umieszczone tuż obok Å‚opatki umożliwiajÄ… sterowanie koÅ„cem palców skrzyniÄ… biegów o 6 przeÅ‚ożeniach. Wysoko umieszczone zegary podajÄ… kierowcy wszystkie potrzebne informacje bez koniecznoÅ›ci odrywania oczu od drogi.
Dwa przyciski umieszczone na Å›rodkowej konsoli zapewniajÄ… sterowanie zespoÅ‚em napÄ™dowym. Pierwszy sÅ‚uży do uruchamiania zespoÅ‚ów napÄ™dowych, a drugi zapewnia dostÄ™p do czterech trybów jazdy.
Hybrydowy, benzynowy ukÅ‚ad napÄ™dowy typu „plug-in” o ekstremalnych osiÄ…gach
Opracowanie modelu PEUGEOT 308 R HYbrid powierzono PEUGEOT Sport. ChodziÅ‚o o nie lada wyzwanie - stworzenie hybrydowego, benzynowego ukÅ‚adu napÄ™dowego o rekordowo wysokich osiÄ…gach, umieszczenie go na platformie EMP2 i ustanowienie nowych rekordów pod wzglÄ™dem osiÄ…gów. Uzyskany efekt jest adekwatny do podjÄ™tego wyzwania: oszoÅ‚amiajÄ…cy. DysponujÄ…cy mocÄ… 500 KM i napÄ™dem na cztery koÅ‚a PEUGEOT 308 R HYbrid osiÄ…ga prÄ™dkość 250 km/h, ograniczonÄ… elektronicznie, przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,0 sekundy i pokonuje 1000 m ze startu zatrzymanego w 22,0 sekundy. Pomimo tego emituje zaledwie 70 g CO2/km. Doskonale wyważony, z rozkÅ‚adem masy 60% na przód i 40% na tyÅ‚, PEUGEOT 308 R HYbrid wykazuje siÄ™ żywioÅ‚owym temperamentem i rewelacyjnie maÅ‚ym stosunkiem masy do mocy, wynoszÄ…cym zaledwie 3,1 kg /KM.
„Jedynie nasze zamiÅ‚owanie do podejmowania wyzwaÅ„ i doskonaÅ‚ość 308 pozwoliÅ‚y uzyskać tak wysokie osiÄ…gi w aucie należącym do segmentu C. PEUGEOT 308 R HYbrid należy do bardzo ekskluzywnego klubu samochodów rozpÄ™dzajÄ…cych siÄ™ od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 4 sekund”.
Jean-Philippe Delaire, PEUGEOT Sport, Kierownik Projektu zespołu napędowego do PEUGEOT 308 R HYbrid
PEUGEOT Sport systematycznie korzysta ze swojego technicznego know-how i osiÄ…gnięć w wyÅ›cigach samochodowych przy okreÅ›laniu charakterystyki poszczególnych komponentów i ich idealnego umiejscowienia w aucie. UkÅ‚ad napÄ™dowy w tym samochodzie stanowi poÅ‚Ä…czenie trzech źródeÅ‚ mocy przystosowanych do niezależnego napÄ™dzania samochodu:
- 4-cylindrowego silnika benzynowego 1.6 THP 270 S&S, o najwyższej na Å›wiecie mocy jednostkowej wÅ›ród silników o takiej pojemnoÅ›ci skokowej,
- silnika elektrycznego o mocy 85 kW / 115 KM, wspóÅ‚pracujÄ…cego z 6-stopniowÄ… skrzyniÄ… biegów,
- silnika elektrycznego o identycznych parametrach, napędzającego oś tylną.
Dla zapewnienia idealnego zachowania na drodze, maksymalnie obniżono Å›rodek ciężkoÅ›ci i przesuniÄ™to go do Å›rodka auta. Litowo-jonowy akumulator trakcyjny o pojemnoÅ›ci 3 kWh i doskonaÅ‚ym stosunku mocy wzglÄ™dem zwartoÅ›ci budowy jest umieszczony pod tylnÄ… kanapÄ… w miejscu zbiornika paliwa. Natomiast 50-litrowy zbiornik paliwa zostaÅ‚ przeniesiony do bagażnika i umieszczony nad tylnym silnikiem elektrycznym i dwoma transformatorami. W dążeniu do perfekcji, konstruktorzy z PEUGEOT Sport zmodyfikowali dno zbiornika, by jak najdokÅ‚adniej dopasować jego ksztaÅ‚t do podzespoÅ‚ów auta. Zyskano tym sposobem kilka dodatkowych milimetrów w pionie, z korzyÅ›ciÄ… dla osiÄ…gów auta.
Umieszczony na Å›rodkowej konsoli przeÅ‚Ä…cznik umożliwia wybór jednego z czterech trybów jazdy:
- Tryb „Hot Lap”, zapewniajÄ…cy najwyższe osiÄ…gi, w którym wykorzystywany jest caÅ‚kowity potencjaÅ‚ wszystkich trzech źródeÅ‚ mocy, czyli Å‚Ä…cznie 500 KM i 730 Nm momentu obrotowego.
- Tryb „Track”, pozwalajÄ…cy uzyskać 400 KM i 530 Nm, gÅ‚ównie z silnika spalinowego i tylnego silnika elektrycznego. Przedni silnik elektryczny peÅ‚ni w tym przypadku rolÄ™ „dopalacza” w fazach przyspieszania.
- Tryb „Road”, przeznaczony w szczególnoÅ›ci do przejazdów pozamiejskich, z maksymalnÄ… mocÄ… 300 KM i 400 Nm momentu obrotowego. W tym trybie wykorzystywana jest peÅ‚na moc silnika spalinowego, silnik elektryczny peÅ‚ni rolÄ™ wspomagania w fazach przyspieszania, a przedni silnik elektryczny nie dziaÅ‚a.
- Tryb „ZEV”, w którym napÄ™d PEUGEOT 308 R HYbrid jest zapewniany gÅ‚ównie przez tylny silnik elektryczny. Przedni silnik elektryczny jest uruchamiany w zależnoÅ›ci od stopnia wciÅ›niÄ™cia pedaÅ‚u przyspieszenia.
DziÄ™ki napÄ™dowi na cztery koÅ‚a zachowanie PEUGEOT 308 R HYbrid na drodze jest wzorcowe, zwÅ‚aszcza przy wychodzeniu z zakrÄ™tów. UkÅ‚ad hamulcowy jest idealnie dostosowany do osiÄ…gów auta - jest wyposażony z przodu w hamulce tarczowe wentylowane o Å›rednicy 380 mm z zaciskami czterotÅ‚oczkowymi i hamulce tarczowe o Å›rednicy 290 mm z tyÅ‚u. Nie sÄ… one jednak wykorzystywane przy każdym hamowaniu. PEUGEOT Sport zaprojektowaÅ‚ ukÅ‚ad napÄ™dowy w sposób umożliwiajÄ…cy hamowanie silnikami elektrycznymi w peÅ‚nym zakresie prÄ™dkoÅ›ci, czyli nawet z 250 km/h. Pozwala to nie tylko na oszczÄ™dzanie tarcz i klocków hamulcowych, ale ten sposób hamowania z odzyskiwaniem energii jest także jednym z trzech sposobów doÅ‚adowywania akumulatora trakcyjnego. Drugim sposobem Å‚adowania akumulatora jest wykorzystywanie przedniego silnika elektrycznego w charakterze prÄ…dnicy napÄ™dzanej silnikiem spalinowym. Trzecim sposobem jest podÅ‚Ä…czenie do terminala szybkiego Å‚adowania pozwalajÄ…cego na caÅ‚kowite naÅ‚adowanie akumulatora w ciÄ…gu 45 minut.
PEUGEOT 308 R HYbrid stanowi znakomite Å›wiadectwo wyjÄ…tkowego talentu konstruktorów i stylistów oraz doskonaÅ‚oÅ›ci PEUGEOT 308. Jazda PEUGEOT jest zawsze źródÅ‚em unikalnych doznaÅ„.