Po miesiÄ…cach prac rozwojowych, symulacji i prób na prywatnych torach testowych, projekt ServCity wszedÅ‚ w fazÄ™, w której PoÅ‚Ä…czony i Autonomiczny Samochód (CAV) ServCity testowany jest na ulicach Londynu w Smart Mobility Living Lab (SMLL), którego siedziba znajduje siÄ™ w Greenwich. Samochód CAV ServCity, zbudowany w październiku 2021 r. na bazie w 100% elektrycznego Nissana LEAF, zostanie poddany testom w zÅ‚ożonym Å›rodowisku miejskim – w samym centrum Londynu. ServCity użyje caÅ‚ego potencjaÅ‚u laboratorium SMLL, wykorzystujÄ…c czujniki krawÄ™dzi jezdni i moc obliczeniowÄ…, w celu stworzenia wspóÅ‚pracujÄ…cej infrastruktury, która rozwinie sytuacyjnÄ… Å›wiadomość samochodu CAV.
DziÄ™ki poÅ‚Ä…czeniu symulacji testowych, badaÅ„ nad doÅ›wiadczeniami użytkowników koÅ„cowych i testów w rzeczywistych warunkach drogowych, ServCity dostarczy informacji na temat możliwoÅ›ci wykorzystania potencjaÅ‚u przyszÅ‚ych rozwiÄ…zaÅ„ z zakresu mobilnoÅ›ci w miastach i przyspieszy ich wdrożenie. ServCity skupia siÄ™ na trzech gÅ‚ównych obszarach, jakimi sÄ… technologia, ludzie oraz skalowalność, i ma na celu zagwarantowanie możliwie najbardziej intuicyjnego oraz wysoce angażujÄ…cego doÅ›wiadczenia użytkownika.
Projekt ten, który otrzymuje wsparcie ze Å›rodków rzÄ…dowych, nie tylko pomoże uczynić samochody autonomiczne bardziej przyjaznymi dla użytkownika, ale również da mu pewność, że pojazd bÄ™dzie mógÅ‚ szybko i w bezpieczny sposób zareagować na wszystkie wyzwania ruchu ulicznego.
Bob Bateman, menedżer projektu ServCity w Nissanie, powiedziaÅ‚: „Rozpiera nas niesamowita duma z faktu, że możemy być częściÄ… projektu ServCity. JesteÅ›my również bardzo podekscytowani próbami samochodów testowych – w 100% elektrycznych Nissanów LEAF. Nasza Strategia Inteligentnej MobilnoÅ›ci dąży do wdrożenia mobilnoÅ›ci przyszÅ‚oÅ›ci – bardziej elektrycznej, autonomicznej i poÅ‚Ä…czonej. Nie możemy doczekać siÄ™ wspóÅ‚pracy z partnerami ServCity przy realizacji tego celu”.
Edward Mayo, menedżer projektu w Connected Places Catapult, powiedziaÅ‚: „Connected Places Catapult wspiera organizacje w wykorzystaniu nowopowstajÄ…cych technologii i tworzeniu nowych usÅ‚ug. ServCity to idealny przykÅ‚ad wykorzystania tego podejÅ›cia do wdrożenia autonomicznych pojazdów na szerokÄ… skalÄ™, aby usprawnić przemieszczanie siÄ™ osób i towarów oraz aby inteligentna mobilność staÅ‚a siÄ™ faktem. RozpoczÄ™cie testów w Londynie to dla projektu ServCity ważny kamieÅ„ milowy”.
Lucien Linders, dyrektor generalny SMLL, dodaÅ‚: „TRL, Å›wiatowy lider w kreowaniu transportu przyszÅ‚oÅ›ci, dąży do opracowania bezpiecznych systemów, które bÄ™dÄ… dostÄ™pne dla każdego. Należące do TRL Smart Mobility Living Lab (Laboratorium Inteligentnej MobilnoÅ›ci w Rzeczywistych Warunkach – SMLL) sÅ‚uży do testowania samochodów w rzeczywistych warunkach miejskich. Infrastruktura czujników krawÄ™dzi jezdni i inne rozwiÄ…zania wspierajÄ… rozwój procesów obsÅ‚ugi samochodów CAV w celu zbudowania lepszej, wspóÅ‚dzielonej Å›wiadomoÅ›ci sytuacyjnej. Flagowy oÅ›rodek testów miejskich CAM Testbed w Londynie ma unikatowe możliwoÅ›ci sprawdzania jakoÅ›ci usÅ‚ug mobilnoÅ›ci przyszÅ‚oÅ›ci w celu przygotowania ich do komercyjnego wdrożenia. JesteÅ›my niezmiennie dumni z możliwoÅ›ci udostÄ™pnienia naszej wiedzy specjalistycznej na potrzeby przeÅ‚omowego projektu ServCity i wspóÅ‚pracy z jego partnerami”.
Nick Blake, gÅ‚ówny strateg ds. innowacyjnoÅ›ci w Hitachi Europe, wyjaÅ›niÅ‚: „ZespóÅ‚ europejskiej grupy ds. badaÅ„ i rozwoju firmy Hitachi koncentruje siÄ™ na rozwiÄ…zywaniu zÅ‚ożonych wyzwaÅ„ technicznych, które stawia przed nami jazda autonomiczna w zatÅ‚oczonych miastach. Nasza rola w projekcie ServCity polega na opracowaniu technologii pozwalajÄ…cej przewidywać i bezpiecznie reagować na innych uczestników ruchu drogowego, takich jak piesi, rowerzyÅ›ci i samochody. Ponadto, opracowujemy precyzyjne i niezawodne rozwiÄ…zania lokalizacyjne”.
Gary Burnett, przewodniczÄ…cy zespoÅ‚u ds. czynnika ludzkiego w transporcie, wchodzÄ…cego w skÅ‚ad grupy badawczej zajmujÄ…cej siÄ™ zachowaniami czÅ‚owieka na Uniwersytecie w Nottingham dodaÅ‚: „Nasz zespóÅ‚ wnosi duże doÅ›wiadczenie w badaniach i analizie zachowaÅ„ użytkowników, przydatne w ocenie interakcji czÅ‚owieka z maszynÄ…. JesteÅ›my bardzo podekscytowani naszym udziaÅ‚em i rolÄ… w projekcie ServCity, w ramach którego tworzymy teorie, modele oraz metody zwiÄ…zane z doÅ›wiadczeniami użytkowników – pasażerów pojazdów. Zadbamy o to, by projekt i rozwój usÅ‚ug samochodów autonomicznych skupiaÅ‚ siÄ™ na użytkowniku i naprawdÄ™ odpowiadaÅ‚ na jego potrzeby”.
Andrew Hart, dyrektor SBD Automotive, wyjaÅ›niÅ‚: „Taksówki-roboty majÄ… szansÄ™ zrewolucjonizować mobilność zarówno dla klientów, jak i samych miast, w których bÄ™dÄ… siÄ™ poruszać. DoÅ›wiadczenie użytkownika znajduje siÄ™ w samym centrum tej transformacji, ponieważ operatorzy bÄ™dÄ… musieli znaleźć równowagÄ™ miÄ™dzy oczekiwaniami klientów, a ograniczeniami technologicznymi w rzeczywistych warunkach. SBD jest dumne, że może być częściÄ… projektu ServCity i wnieść do niego zdobywane przez dziesiÄ™ciolecia praktyczne doÅ›wiadczenia we wspóÅ‚pracy z producentami samochodów w celu opracowania i przetestowania różnych podejść, które pozwolÄ… zaoferować pÅ‚ynne doÅ›wiadczenie jazdy autonomicznÄ… taksówkÄ…”.