SUV przyjazny Å›rodowisku naturalnemu – czy to nie sprzeczność?
Jens Obernolte: Nie, wrÄ™cz przeciwnie! ZwÅ‚aszcza jeÅ›li stworzy siÄ™ takiego SUV-a jak nasz. ID.4 GTX to w peÅ‚ni elektryczny samochód, który nie emituje spalin, za to zapewnia solidne osiÄ…gi. Z czystym sumieniem można korzystać z jego sportowego, a przy tym bardzo oszczÄ™dnego napÄ™du na cztery koÅ‚a. Pasażerowie mogÄ… cieszyć siÄ™ jednoczeÅ›nie wspaniaÅ‚ymi wrażeniami z jazdy i komfortem SUV-a, czyli auta z jakiego wielu ludzi nie chce rezygnować. Bo wÅ‚aÅ›ciwie, dlaczego mieliby to robić?
Co sprawia, że ID.4 GTX zapewnia szczególnÄ… radość z jazdy?
Jens Obernolte: W ID.4 GTX szczególnÄ… fascynacjÄ™ budzi moc jakÄ… ten samochód rozwija nie wydajÄ…c przy tym żadnych dźwiÄ™ków. Gdy wciÅ›nie siÄ™ do spodu prawy pedaÅ‚ do dyspozycji jest ogromna moc – i to od razu, auto bez najmniejszej zwÅ‚oki rusza do przodu, praktycznie w ciszy. Ze startu zatrzymanego ID.4 GTX rozpÄ™dza siÄ™ do 100 km/h w czasie 6,2 s – to szybciej niż Golf GTI. A ponieważ akumulator spoczywa w podÅ‚odze niczym odważnik, punkt ciężkoÅ›ci znajduje siÄ™ znacznie niżej niż w tradycyjnych SUV-ach. DziÄ™ki temu ID.4 GTX znakomicie trzyma siÄ™ drogi.
ID.4 GTX ma dwusilnikowy napÄ™d na cztery koÅ‚a, czyli elektryczny napÄ™d 4x4 z dwoma pracujÄ…cymi niezależnie od siebie elektrycznymi jednostkami umieszczonymi przy przedniej i tylnej osi…
Frank Bekemeier: …który wÅ‚Ä…cza siÄ™ dopiero wtedy, kiedy jest potrzebny – np. gdy kierowca chce zakosztować sportowej jazdy. Jednak w wiÄ™kszoÅ›ci codziennych sytuacji elektryczny silnik przy tylnej osi samodzielnie zapewnia autu napÄ™d. ZdecydowaliÅ›my siÄ™ w tym wypadku na zastosowanie jednostki synchronicznej, ponieważ jest ona szczególnie oszczÄ™dna. Przy przedniej osi pracuje natomiast silnik asynchroniczny, który ma inne zalety – jest maÅ‚y i lekki, i powoduje jedynie minimalny opór, gdy nie jest zasilany energiÄ….
Czy taki rodzaj napędu w ID.4 jest bardziej oszczędny?
Jens Obernolte: Tak, owszem. Obywa siÄ™ bez sprzÄ™gÅ‚a i waÅ‚u napÄ™dowego, a wiÄ™c bez dużych elementów, które w mechanicznym ukÅ‚adzie napÄ™dowym na cztery koÅ‚a powodujÄ… duży opór. W ID.4 GTX musimy tylko wÅ‚Ä…czać dopÅ‚yw energii elektrycznej – jak najbardziej inteligentnie i oszczÄ™dnie. Ważne jest też, żeby w fazie hamowania auta uruchamiać taki tryb rekuperacji, czyli odzyskiwania energii, który bÄ™dzie najbardziej efektywny w danej sytuacji. DziÄ™ki temu można jeszcze bardziej zmniejszyć zużycie energii elektrycznej i zwiÄ™kszyć zasiÄ™g samochodu.
Dlaczego właściwie Volkswagen tak mocno stawia na napęd elektryczny?
Jens Obernolte: Bo taki rodzaj napÄ™du najoszczÄ™dniej obchodzi siÄ™ z dostarczanÄ… do niego energiÄ…. Akumulator i silniki elektryczne w 70-80 procentach zamieniajÄ… energiÄ™ w ruch. Tego nie potrafi ani samochód z ogniwem paliwowym, ani z silnikiem spalinowym napÄ™dzanym ekologicznym paliwem, czyli tzw. e-fuel. Sprawność tamtych napÄ™dów wynosi 25 do 30 procent, albo nawet jeszcze mniej.
Co to konkretnie oznacza? Jak wypada ID.4 GTX w porównaniu ze swoimi odpowiednikami z silnikami spalinowymi?
Jens Obernolte: ID.4 GTX zużywa w cyklu WLTP 18,2 kWh energii elektrycznej na 100 km. Porównywalny samochód spalinowy zasilany benzynÄ… potrzebuje okoÅ‚o 7 litrów na 100 km – to z kolei odpowiada energii o wartoÅ›ci 60 kWh, bo jego sprawność jest ponad trzy razy mniejsza niż w wypadku samochodu elektrycznego. Z dieslem sprawa wyglÄ…da niewiele lepiej, tu mówimy o okoÅ‚o 50 kWh na 100 km.
Kolejny atut napędu elektrycznego polega na tym, że nie zajmuje dużo miejsca.
Frank Bekemeier: WÅ‚aÅ›nie. Odpada silnik spalinowy z caÅ‚ym osprzÄ™tem. DziÄ™ki temu możemy zaprojektować nadwozie z krótkim przodem i odpowiednio wiÄ™kszym wnÄ™trzem. Z zewnÄ…trz ID.4 GTX to nieduży, zwrotny SUV, ale w Å›rodku jest mnóstwo miejsca dla caÅ‚ej rodziny i na wszystko, co potrzebne.
Niemniej produkcja samochodów elektrycznych obciąża klimat, zwÅ‚aszcza produkcja akumulatorów.
Frank Bekemeier: RzeczywiÅ›cie, każde z elektrycznych aut, które zjeżdża z taÅ›my fabryki w Zwickau jest obciążone emisjÄ… CO2. Chodzi nie tylko o produkcjÄ™ w tym zakÅ‚adzie, ale o caÅ‚y Å‚aÅ„cuch dostaw, a wiÄ™c także o firmy wytwarzajÄ…ce akumulatory, do których produkcji wykorzystuje siÄ™ zresztÄ… tzw. zielony prÄ…d. Do klientów trafia jednak samochód neutralny pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla, ponieważ emisjÄ™, której nie jesteÅ›my w stanie uniknąć równoważymy udziaÅ‚em w projektach majÄ…cych na celu ochronÄ™ klimatu. A gdy któregoÅ› dnia akumulator okaże siÄ™ zużyty, możemy używać go nadal jako stacjonarnÄ… bateriÄ™ i dopiero na koÅ„cu poddać recyklingowi. Cenne surowce, jak lit, nikiel, mangan i kobalt, a także aluminium, miedź i tworzywa sztuczne zamierzamy odzyskiwać w ponad 90 procentach.
MiÄ™dzy produkcjÄ… i recyklingiem jest jeszcze faza użytkowania. I w czasie jej trwania auta elektryczne nie wytwarzajÄ… żadnych spalin – o ile sÄ… stale Å‚adowane energiÄ… elektrycznÄ… ze źródeÅ‚ odnawialnych.
RzeczywiÅ›cie tak jest. JeÅ›li porównamy ID.4 GTX z konwencjonalnym samochodem, jego bilans emisji CO2 na pewno wypadnie pozytywnie. JeÅ›li akumulatory bÄ™dÄ… zasilane prÄ…dem pochodzÄ…cym ze Å›redniego europejskiego miksu energetycznego, to już dużo wczeÅ›niej niż po 100.000 przejechanych kilometrów jego Å›lad wÄ™glowy bÄ™dzie mniejszy niż porównywalnego auta spalinowego. A w wypadku Å‚adowania akumulatorów „zielonym prÄ…dem” ten moment zostaje osiÄ…gniÄ™ty o jednÄ… trzeciÄ… wczeÅ›niej. Dlatego nasza marka rozbudowuje produkcjÄ™ odnawialnej energii i do 2025 roku przeznaczy wielkie kwoty na budowÄ™ farm wiatrowych i sÅ‚onecznych w Europie. Chcemy w ten sposób sprawić, żeby prÄ…d, który bÄ™dÄ… zużywaÅ‚y na ulicach nasze elektryczne samochody pochodziÅ‚ z odnawialnych źródeÅ‚.