FB FB Twitter Twitter
            1612 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1095 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Wydarzenia

Do grupy Moto Target należą witryny:

MotoTarget

• MotoTabu

• MotoTÅ‚umaczenia

• Klub elektromobilnych

• Satyrek


Statystyki odwiedzin serwisu
Strategia Audi S TDI: zwinność na długich trasach
  Dodano: 2019-05-27
Wyświetlono: 899 razy
Strategia Audi S TDI: zwinność na długich trasach
Wydajny silnik wysokoprężny, idealny na długie trasy i konsekwentnie zelektryfikowany. W modelach typu S, Audi wykorzystuje zalety napędu TDI i elektryfikacji. Modele Audi S4, S5, S6, S7 i SQ5 pojawią się na rynku wyposażone w jednostkę napędową V6 TDI, 48-woltowy system mild-hybrid oraz w napędzaną elektrycznie sprężarkę. Maksymalny moment obrotowy 700 Nm oraz moc wyjściowa sięgająca 257 kW (349 KM) sprawiają, że modele typu S mają na długich trasach wystarczającą moc, przy jednocześnie niskim zużyciu paliwa i znacznym zasięgu.
foto © Audi

Ich wyjÄ…tkowa zwinność sprawia, że dla wielu klientów nastawionych na osiÄ…gi, sÄ… one samochodami pierwszego wyboru. Nowe moduÅ‚y zawieszenia, na przykÅ‚ad dynamiczny ukÅ‚ad czterech kóÅ‚ skrÄ™tnych oraz robiÄ…ca wrażenie stylistyka sprawiajÄ…, że modele Audi S6 i S7 Sportback prezentujÄ… siÄ™ na drodze mocno i imponujÄ…co.

 

We wszystkich sytuacjach drogowych, od sportowego prowadzenia na krÄ™tych górskich drogach, po dÅ‚ugie odcinki jazdy autostradowej czy codzienne dojazdy do pracy, modele Audi S TDI Å‚Ä…czÄ… w sobie wyjÄ…tkowÄ… zwinność, bÅ‚yskawiczne zwiÄ™kszanie mocy i dużą siÅ‚Ä™ ciÄ…gu z niskim zużyciem paliwa i dużym zasiÄ™giem. Interakcja wysokoobrotowego silnika 3.0 V6 TDI z zasilanÄ… elektrycznie sprężarkÄ… (EAV) oraz 48-woltowy system hybrydowy mild-hybrid, dajÄ… po temu idealne podstawy.

 

PÅ‚ynne dostarczanie mocy i poczucie sportowej jazdy

 



DziÄ™ki trzylitrowej jednostce napÄ™dowej V6 TDI, z zaledwie 2500 obr./min generujÄ…cej maksymalny moment obrotowy 700 Nm, szybko reagujÄ…cej sprężarce z napÄ™dem elektrycznym (EAV) i zasilajÄ…cemu jÄ… 48-woltowemu gÅ‚ównemu ukÅ‚adowi elektrycznemu, wysoka moc ukÅ‚adu napÄ™dowego jest dostÄ™pna w szerokim zakresie prÄ™dkość obrotowych silnika. Wynik: natychmiastowe reakcja już przy minimalnych obrotach i duży, staÅ‚y przyrost mocy aż do 3100 obr./min. Ponadto w poÅ‚Ä…czeniu z 48-woltowym systemem hybrydowym mild-hybrid, silnik V6 TDI oferuje bezkonkurencyjny zasiÄ™g: na przykÅ‚ad S6 Limousine ze zbiornikiem o pojemnoÅ›ci 73 l., może przejechać na jednym zbiorniku paliwa okoÅ‚o 1170 km, odnotowujÄ…c spalanie rzÄ™du ok. 6,2 l/100 km.



Modele Audi S TDI z segmentów Å›redniego i wyższego-Å›redniego dajÄ… klientom szerokÄ… gamÄ™ wyboru obejmujÄ…cÄ… pojazdy w caÅ‚ym spektrum wydajnoÅ›ci: od wyraziÅ›cie sportowych do komfortowych, gdzie komfort postrzegany jest z punktu widzenia ogólnej koncepcji, ukÅ‚adu napÄ™dowego i wyposażenia. To czyni je pojazdami idealnymi do odbywania dÅ‚ugich podróży, a jednoczeÅ›nie autami ze sportowym zaciÄ™ciem. S4 i S5 to dynamicznie przyspieszajÄ…ce pojazdy segmentu D, S6 to mocna, biznesowa limuzyna, S6 Avant to elegancki wariant kombi, a S7 Sportback ma charyzmÄ™ czterodrzwiowego Gran Turismo. Nowo zaprezentowana druga generacja SQ5 TDI wpisuje siÄ™ z kolei w tradycjÄ™ praktycznych, mocnych SUV-ów. 



Uderzenie momentu obrotowego: 700 Nm pochodzÄ…cych z jednostki V6 TDI, turbosprężarki, EAV oraz z 48-woltowego systemu elektrycznego 



Modele S TDI czerpiÄ… z udanej koncepcji SQ7 TDI, jednak w poÅ‚Ä…czeniu z silnikiem V6 idÄ… jeszcze o krok dalej. Duży, sportowy SUV byÅ‚ pierwszym Audi wyposażonym seryjnie w elektrycznie napÄ™dzanÄ… sprężarkÄ™ EAV. Sprężarka ta gwarantuje szybki wzrost momentu obrotowego podczas przyspieszania. To samo rozwiÄ…zanie zastosowano w nowych modelach S. Dla uzyskania jeszcze krótszego czasu reakcji, sprężarka EAV zostaÅ‚a w nich przeniesiona tuż obok silnika. Gwarantuje to uzyskanie krótszych i bardziej bezpoÅ›rednich Å›cieżek przepÅ‚ywu gazów i jeszcze wiÄ™kszÄ… wydajność. Interakcja sprężarki elektrycznej i turbosprężarki umożliwia natychmiastowÄ… reakcjÄ™ i Å›wietne przyspieszenie we wszystkich sytuacjach drogowych.



Sprężarka elektryczna jest zasilana z 48-woltowego ukÅ‚adu hybrydowego mild-hybrid, co oznacza, że w prawie każdej sytuacji dostÄ™pna jest tu wystarczajÄ…ca moc energii elektrycznej. Inaczej niż w przypadku konwencjonalnej turbosprężarki, jest ona uruchamiana wyÅ‚Ä…cznie za pomocÄ… zasilania elektrycznego. Ma bardzo krótki czas reakcji: okoÅ‚o 250 milisekund. Kombinacja elektrycznie napÄ™dzanej sprężarki i turbosprężarki, w zakresie od 2500 do 3100 obr./min daje natychmiastowy, równy wzrost momentu obrotowego do maksymalnie 700 Nm. Kierowca ma poczucie pÅ‚ynnego dostarczania mocy i sportowej jazdy, nawet przy niskiej prÄ™dkoÅ›ci obrotowej silnika. 



Audi po raz pierwszy poÅ‚Ä…czyÅ‚o tu 48-woltowy gÅ‚ówny system elektryczny ze sprężarkÄ… elektrycznÄ… i silnikiem V TDI. Zestawienie sprężarki z napÄ™dem elektrycznym i systemu hybrydowego mild-hybrid (MHEV) w ten wysokowydajny gÅ‚ówny system elektryczny, jest potwierdzeniem kolejnego kroku w kierunku szeroko zakrojonej elektryfikacji marki. Sprężarka elektryczna zwiÄ™ksza osiÄ…gi, a system MHEV pomaga zmniejszyć zużycie paliwa. W zakresie prÄ™dkoÅ›ci od 55 do 160 km/h, samochód może nawet przez 40 sekund żeglować z wyÅ‚Ä…czonym silnikiem. Podczas hamowania rekuperacyjnego maksymalna moc wyjÅ›ciowa wynosi 8 kW. Ponieważ system hybrydowy mild-hybrid jest poÅ‚Ä…czony z ukÅ‚adem czujników pojazdu, zużycie paliwa w modelach S w realnych warunkach jazdy spadÅ‚o nawet o 0,4 l/100 km. 



Trzylitrową jednostkę napędową V6 TDI opracowano z myślą o wysokiej dynamice modeli S i pod wieloma względami dostosowano do zwiększonej mocy wyjściowej. Aluminiowe tłoki są teraz bardziej odporne na wysokie temperatury, zmodyfikowane zostały korbowody i wał korbowy, głowice zoptymalizowano jeśli chodzi o ich chłodzenie oraz powiększono pompy oleju i płynu chłodzącego. W sumie, te i inne adaptacje techniczne zapewniają o wiele większą wydajność. Dzięki wyjątkowej koncepcji połączenia mocnego silnika wysokoprężnego V6 i zelektryfikowanego napędu, modele S TDI charakteryzują się ogromnym zasięgiem.

 

Wszystkie Audi S TDI homologowane sÄ… zgodnie z normÄ… emisji spalin Euro 6d temp. System wtrysku paliwa Common Rail wtryskuje paliwo przez oÅ›miootworowe dysze, pod ciÅ›nieniem nawet 2500 barów. Tak osiÄ…gane wysokie ciÅ›nienie wtrysku umożliwia dokÅ‚adne rozpylenie oraz efektywne i ubogie w szkodliwe substancje spalanie. W zorientowanych na wysokÄ… moc silnikach Diesla, komponent oczyszczajÄ…cy spaliny zawiera dwa zintegrowane z podzespoÅ‚em silnika duże, wspóÅ‚dziaÅ‚ajÄ…ce ze sobÄ… moduÅ‚y. Katalizator NOC (NOx-Oxidation Catalyst) magazynuje tlenki azotu, aż do swojego caÅ‚kowitego wypeÅ‚nienia. Oczyszczanie odbywa siÄ™ poprzez wzbogacanie mieszanki. W celu zmniejszenia zwiÄ…zanego z tym zwiÄ™kszonego zużycia paliwa, katalizator NOC jest aktywny przede wszystkim w niskich temperaturach spalin. Po osiÄ…gniÄ™ciu wÅ‚aÅ›ciwej temperatury pracy, za przemianÄ™ NOx podczas jazdy po autostradzie lub poza terenem zabudowanym (np. w Å›rednim zakresie prÄ™dkoÅ›ci obrotowej silnika) odpowiada drugi element — filtr czÄ…stek staÅ‚ych oleju napÄ™dowego powlekany SCR.

 

Dla kierowców lubiÄ…cych sportowÄ… jazdÄ™, miÅ‚oÅ›ników stylistyki i komfortu: zawieszenie, prezencja i wyposażenie



Modele S TDI sÄ… stworzone do dynamicznego pokonywania zakrÄ™tów na autostradach i w dÅ‚ugich trasach. Åšwiadczy o tym nie tylko ukÅ‚ad napÄ™dowy, ale również ukÅ‚ad kierowniczy i zawieszenie. Zaawansowane rozwiÄ…zania techniczne zawieszenia gwarantujÄ… zwiÄ™kszonÄ… dynamikÄ™ skrÄ™tów. W modelach S6 i S7 standardem jest zawieszenie S Sport z ukÅ‚adem regulacji tÅ‚umienia. Opcjonalnie dostÄ™pne jest również bardziej komfortowo zestrojone, adaptacyjne zwieszenie pneumatyczne. Sportowe zawieszenie sprężynowo-pneumatyczne jest standardowo montowane w SQ5. 
 

Na życzenie, zamiast standardowego ukÅ‚adu wspomagania kierownicy w S4 i S5 oraz progresywnego ukÅ‚adu kierowniczego w S6 i S7, Audi może zamontować dynamiczny ukÅ‚ad kierowniczy dostosowujÄ…cy swe przeÅ‚ożenie do prÄ™dkoÅ›ci jazdy. UkÅ‚ad ten standardowo montowany jest w modelu SQ5. Dynamiczny ukÅ‚ad czterech kóÅ‚ skrÄ™tnych dostÄ™pny jest opcjonalnie w modelach Audi S6 i S7. Modele klasy wyższej-Å›redniej można zamówić z lekkimi, odpornymi na Å›cieranie ceramicznymi tarczami hamulcowymi z wÅ‚ókna wÄ™glowego, które zapewniajÄ… maksymalne hamowanie nawet przy bardzo dużym obciążeniu. We wszystkich modelach S TDI, za przenoszenie mocy odpowiada oÅ›miostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic oraz staÅ‚y napÄ™d na cztery koÅ‚a quattro. Opcjonalnie, samochód wyposażyć można również w mechanizm różnicowy quattro sport, aktywnie, zgodnie z potrzebÄ… przenoszÄ…cy moc miÄ™dzy tylnymi koÅ‚ami i zapewniajÄ…cy jeszcze wiÄ™kszÄ… zwinność podczas dynamicznego pokonywania zakrÄ™tów. 
 

Stylistyka modeli S podkreÅ›la ich sportowy i elegancki charakter. RobiÄ…ca wrażenie stylistyka zewnÄ™trzna i wyraźnie sportowe wnÄ™trze sprawiajÄ…, że samochód natychmiast przyciÄ…ga uwagÄ™. AtrakcyjnÄ… koncepcjÄ™ stylistycznÄ… dopeÅ‚nia szeroki zakres standardowego wyposażenia. W modelach S6 Limousine, S6 Avant i S7 Sportback do wyposażenia standardowego należą Audi virtual cockpit i wysokiej klasy system infotainment MMI Navigation plus.



Fakty i dane



Koncepcja S TDI


- Elektrycznie wspomagany Diesel nastawiony na wysokie osiÄ…gi na dÅ‚ugich trasach: idealny wybór dynamicznej wydajnoÅ›ci
- Koncepcja S TDI łączy w sobie dynamikę, komfort, możliwość pokonywania długich tras i wysoką wydajność
- Zasada działania: 3-litrowy silnik V6 TDI, elektrycznie napędzana sprężarka i 48-woltowy system hybrydowy mild-hybrid (MHEV)
- Zalety połączenia silnika S TDI, elektrycznie napędzanej sprężarki i systemu MHEV: duża zwinność, natychmiastowy przyrost mocy, spora siła ciągu, duży zasięg i niskie zużycie paliwa
- Natychmiastowy czas reakcji już od najniższych prędkości obrotowych oraz nawet 700 Nm momentu obrotowego
- Ogromne zasięgi: 1170 km w przypadku S6 Limousine z opcjonalnym zbiornikiem o pojemności 73 l, przy średnim zużyciu paliwa 6,2 l/100 km
- W kategoriach ukÅ‚adu napÄ™dowego, zawieszenia, wyposażenia i ogólnej koncepcji, modele S zapewniajÄ… szeroki zakres stylów jazdy: od sportowego po komfortowy
 

Układ napędowy


- Silnik 3.0 TDI o mocy 257 kW (349 KM) w modelach S6 i S7, 255 kW (347 KM) w S4, S5 i SQ5, z maksymalnym momentem obrotowym 700 Nm dostępnym w zakresie od 2500 do 3100 obr./min
- 48-woltowy gÅ‚ówny system elektryczny z elektrycznie napÄ™dzanÄ… sprężarkÄ… 
- Elektrycznie napędzana sprężarka EAV służąca do szybkiego zwiększania momentu obrotowego podczas przyspieszenia już przy niskich prędkościach obrotowych silnika, moc wyjściowa do 7 kW, czas reakcji około 250 milisekund
- 48-woltowy, gÅ‚ówny system elektryczny jako ukÅ‚ad hybrydowy mild hybrid z alternatorem-rozrusznikiem oraz z akumulatorem litowo-jonowym 10 Ah.
- Żeglowanie i rekuperacja z mocą wyjściową do 8 kW

- Poszerzony zakres systemu start-stop – wÅ‚Ä…cza siÄ™ przy 22 km/h

- Zużycie paliwa w warunkach codziennej jazdy mniejsze nawet o 0,4 l paliwa na 100 km

- Wydajne przenoszenie mocy przez oÅ›miostopniowÄ…, automatycznÄ… skrzyniÄ™ biegów tiptronic i staÅ‚y napÄ™d na cztery koÅ‚a quattro z selektywnym rozkÅ‚adem momentów napÄ™dowych miÄ™dzy koÅ‚ami oraz z mechanizmem różnicowym quattro sport dostÄ™pnym opcjonalnie
 

Zawieszenie


- Zawieszenie S Sport z adaptacyjnymi amortyzatorami (opcjonalnie w S4 i S5), zwiększające komfort adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension (S6/S7) dostępne na życzenie, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne sport w specyficznym zestrojeniu S, standardowo wyposażone w możliwość obniżania lub podwyższania (SQ5 TDI)
- S4, S5 i SQ5 TDI z dynamicznym ukÅ‚adem kierowniczym (opcja); progresywny ukÅ‚ad kierowniczy standardowo w S6 i S7, dynamiczny ukÅ‚ad czterech kóÅ‚ skrÄ™tnych dostÄ™pny na życzenie 
- W opcji ceramiczne tarcze hamulcowe i duże koła (max. 21 cali) w modelach S6 i S7
 

Wyposażenie


- Specyficzne dla modeli S cechy stylistyczne o robiÄ…cej wrażenie estetyce i wyglÄ…dzie: specyficzny dla modeli przód z szerokimi wlotami powietrza, aluminiowymi kratownicami z podwójnÄ… obejmÄ…, przednim spojlerem i obudowami zewnÄ™trznych lusterek w kolorze aluminium, specyficznymi dla modeli typu S tylnym dyfuzorem i felgami
- WyglÄ…d i ogólne wrażenie wnÄ™trza podkreÅ›lajÄ… sportowy charakter pojazdu: wnÄ™trze w ciemnych odcieniach (opcjonalnie magma red) z barwnymi, kontrastowymi przeszyciami, aluminiowymi dekoracyjnymi wstawkami, sportowymi fotelami/fotelami S Sport pokrytymi zestawieniem skóry i Alcantary z wytÅ‚oczonymi emblematami S, Audi virtual cockpit z ekranem S
- Wzbogacone wyposażenie: Audi virtual cockpit, MMI navigation plus, usługi Audi connect, czterostrefowa, automatyczna klimatyzacja montowana standardowo w modelach S6 i S7
- SQ5 TDI wchodzi na rynek europejski latem 2019 r., 
- S4/S5 TDI; S6/S7 TDI wchodzÄ… na rynek europejski w maju 2019 r., 
 

Technika



TDI + EAV + MHEV = zwinność, wydajność i zasięg



Duża zwinność i siÅ‚a ciÄ…gu, poÅ‚Ä…czone z niskim zużyciem, dużym zasiÄ™giem i niewielkÄ… emisjÄ… spalin: kompleksowa koncepcja ukÅ‚adu przeniesienia napÄ™du konsekwentnie stawia na pracÄ™ mocnego i wydajnego silnika wysokoprężnego TDI, szybkie wytwarzanie momentu obrotowego przez elektrycznie napÄ™dzanÄ… sprężarkÄ™ (EAV) i oszczÄ™dność paliwa wynikajÄ…cÄ… z zastosowania systemu mild-hybrid (MHEV). WytwarzajÄ…ca 700 Nm momentu obrotowego i wyposażona w turbosprężarkÄ™ jednostka 3.0 TDI jest mocnÄ… bazÄ… napÄ™du modeli S marki Audi. Sprężarka EAV generuje moc do 7 kW i wspiera turbosprężarkÄ™ spalin podczas ruszania z postoju, przyspieszania z niskich obrotów i zmiany obciążeÅ„. Silnik wysokoprężny V6 i EAV wspóÅ‚pracujÄ… z 48-woltowÄ…, gÅ‚ównÄ… sieciÄ… pokÅ‚adowÄ…, którÄ… Audi konsekwentnie wdraża zalety bazowej elektryfikacji w produkcji seryjnej.



48-woltowy ukÅ‚ad elektryczny zadebiutowaÅ‚ jako podukÅ‚ad elektryczny w modelu SQ7 TDI, gdzie również zasila elektrycznÄ… sprężarkÄ™. Obecnie, w nowych modelach typu S, Audi po raz pierwszy zestawiÅ‚o sprężarkÄ™ EAV z 48-woltowÄ… gÅ‚ównÄ… sieciÄ… pokÅ‚adowÄ…. Z sieciÄ… 12-woltowÄ… jest ona poÅ‚Ä…czona za poÅ›rednictwem konwertera prÄ…du staÅ‚ego. GÅ‚ówne elementy skÅ‚adowe 48-woltowej sieci pokÅ‚adowej – generator-rozrusznik (RSG) i akumulator litowo-jonowy magazynujÄ…cy energiÄ™ – tworzÄ… system mild-hybrid (MHEV). W realnych warunkach drogowych może on zaoszczÄ™dzić do 0,4 litra paliwa na 100 km.



Gdy kierowca zdejmie nogÄ™ z pedaÅ‚u gazu, nowe modele typu S - w zależnoÅ›ci od konkretnej sytuacji - mogÄ… toczyć siÄ™ na wolnym biegu z caÅ‚kowicie wyÅ‚Ä…czonym silnikiem, aż do 40 sekund pozostawać w trybie żeglowania albo rekuperować. W tym ostatnim przypadku RSG zamienia energiÄ™ kinetycznÄ… w elektryczność i kieruje jÄ… do 48-woltowego akumulatora. Zakres dziaÅ‚ania systemu start-stop zaczyna siÄ™ już przy prÄ™dkoÅ›ci poniżej 22 km/h. 



Oprócz tego, że 48-woltowy system elektryczny jest ważnym mechanizmem wspomagajÄ…cym efektywność nowych modeli typu S, wpÅ‚ywa również na ich moc. Sprężarka EAV jest zintegrowana z systemem zarzÄ…dzania napÄ™dem MHEV. Wykorzystuje odzyskiwanÄ… energiÄ™ czasowo magazynowanÄ… w akumulatorze litowo-jonowym, by szybko i sprawnie, przy pomocy silnika elektrycznego przyspieszyć turbinÄ™. Wysoka wydajność rekuperacyjna systemu MHEV oznacza, że EAV jest stale dostÄ™pna. 



Co wiÄ™cej, sam silnik 3.0 TDI zostaÅ‚ w wielu zakresach znacznie ulepszony. WaÅ‚ korbowy, tÅ‚oki, korbowody i pompa olejowa zostaÅ‚y na nowo zaprojektowane, tak by sprostać wymaganiom wyższych osiÄ…gów, przy jednoczesnym zachowaniu typowej dla silników TDI wydajnoÅ›ci pod wzglÄ™dem zużycia paliwa. UkÅ‚ad chÅ‚odzenia chÅ‚odzi również sprężarkÄ™ EAV, generator-rozrusznik RSG i obudowÄ™ turbosprężarki. 



CaÅ‚e to zÅ‚ożone rozwiÄ…zanie umożliwia uzyskiwanie sportowych osiÄ…gów i zapewnia doskonaÅ‚Ä… równowagÄ™ przy niskim spalaniu. S4 i S5 od 0 do 100 km/h przyspieszajÄ… w 4,8 sekundy. Audi S6 Limousine potrzebuje na standardowy sprint 5 sekund. W przypadku S7 Sportback i SQ5 TDI trwa on jednÄ… dziesiÄ…tÄ… sekundy dÅ‚użej. Elektronicznie ograniczona prÄ™dkość maksymalna tych modeli wynosi 250 km/h. Wszystkie modele S TDI posiadajÄ… homologacjÄ™ zgodnie z normÄ… emisji spalin Euro 6d temp.



PrzeglÄ…d struktury systemu



Silnik: trzylitrowa jednostka napędowa V6 TDI

 



Silnik 3.0 TDI napÄ™dzajÄ…cy nowe modele S, to najnowsza, znacznie ulepszona faza rozwojowa wysokoprężnej jednostki V6. W S6, S6 Avant i S7 Sportback, z pojemnoÅ›ci skokowej 2967 cm3 generuje on moc 257 kW (349 KM) oraz dostÄ™pny w zakresie od 2500 do 3100 obrotów na minutÄ™ moment obrotowy rzÄ™du 700 Nm. Moc jednostkowa: 117,9 KM na jeden litr pojemnoÅ›ci skokowej, a jednostkowy moment obrotowy: 235,9 Nm na litr. W Audi S4, S5 i SQ5 parametry te wynoszÄ… odpowiednio: 255 kW (347 KM) i również 700 Nm. 



Wysokoprężny silnik V6 pracujÄ…cy pod wysokim ciÅ›nieniem zapÅ‚onu - do 205 bar, na praktycznie każdym polu techniki pochwalić siÄ™ może ultranowoczesnymi rozwiÄ…zaniami. TÅ‚oki wykonano z odpornego na wysokie temperatury stopu aluminium. Zmieniono ich geometriÄ™, odpowiednio dopasowujÄ…c korbowody i waÅ‚ korbowy. ZespóÅ‚ powiÄ™kszonych kóÅ‚ podnosi moc pompy olejowej, a dodatkowe pÅ‚yty chÅ‚odzÄ…ce w chÅ‚odnicy oleju zapewniajÄ… lepszÄ… wydajność chÅ‚odzÄ…cÄ…. Obiegi chÅ‚odzenia cieczÄ… skrzyni korbowej i gÅ‚owic cylindrów sÄ… od siebie odseparowane, dziÄ™ki czemu olej w silniku szybko nagrzewa siÄ™ po zimnym starcie. Zmniejsza to straty powstajÄ…ce na skutek tarcia, a tym samym zużycie paliwa. GÅ‚owice sÄ… chÅ‚odzone dwuczęściowymi pÅ‚aszczami wodnymi. W ich górnej części chÅ‚odziwo cyrkuluje wolniej niż w wysoce obciążonej strefie dolnej. DziÄ™ki temu rozwiÄ…zaniu zmniejszajÄ… siÄ™ straty przepÅ‚ywu, a pompa wodna potrzebuje mniej energii napÄ™dowej. 



Duża turbosprężarka spalin wytwarza do 2,4 bara wzglÄ™dnego ciÅ›nienia Å‚adowania – na godzinÄ™ może sprężyć do 1100 kg powietrza. Jej zmienna geometria Å‚opatek (VTG) jest zoptymalizowana w taki sposób, by gwarantować minimalne straty. Dodatkowy, niskociÅ›nieniowy ukÅ‚ad recyrkulacji spalin, aktywny w wiÄ™kszoÅ›ci sytuacji drogowych, odbiera spaliny dopiero po tym, gdy przejdÄ… one przez kolejne elementy ukÅ‚adu oczyszczania spalin i dopiero wtedy ponownie kieruje je do sprężarki. W ten sposób – w przeciwieÅ„stwie do konwencjonalnego, zwrotnego prowadzenia spalin pod wysokim ciÅ›nieniem – umożliwia napÄ™dzanie sprężarki przy pomocy peÅ‚nego przepÅ‚ywu mas, co znacznie podwyższa jej sprawność. DziÄ™ki dużej iloÅ›ci prowadzonych zwrotnie spalin, spalanie przebiega w niższych temperaturach, co znacznie obniża emisjÄ™ niefiltrowanÄ… NOx.



Do uzyskania wysokiej czystoÅ›ci spalin przyczynia siÄ™ również ukÅ‚ad wtryskowy Common Rail. Wtryskuje on paliwo przez oÅ›miootworowe dysze, pod ciÅ›nieniem do 2500 barów. Podczas każdego cyklu pracy może wtrysnąć do siedmiu osobnych dawek paliwa. Oznacza to dokÅ‚adne rozpylanie i dziÄ™ki temu precyzyjne i ubogie w szkodliwe substancje spalanie. Nowe modele S TDI sÄ… homologowane zgodnie z normÄ… emisji spalin Euro 6d temp (168 mg NOx/km). 



Wydajne, wysokoprężne jednostki napędowe czerpią korzyści z tego, że oczyszczanie spalin odbywa się w bezpośrednim sąsiedztwie silnika. Funkcjonują tu trzy moduły pracujące w tandemie: Katalizator NOx magazynuje tlenki azotu aż do swego całkowitego wypełnienia, a jego czyszczenie odbywa się poprzez wzbogacanie mieszanki w silniku. By zminimalizować związane z tym dodatkowe zużycie paliwa, katalizator włącza się przede wszystkim przy niskich temperaturach spalin.



Po osiÄ…gniÄ™ciu temperatury roboczej o konwersjÄ™ NOx w wiÄ™kszoÅ›ci sytuacji drogowych dba drugi moduÅ‚ systemu - filtr czÄ…stek staÅ‚ych z powÅ‚okÄ… SCR. Ulepszona powÅ‚oka SCR gwarantuje również stabilnÄ… konwersjÄ™ tlenków azotu w nieszkodliwy azot przy dużych obciążeniach, na przykÅ‚ad podczas ciÄ…gniÄ™cia przyczepy. KonwersjÄ™ uÅ‚atwiÄ… roztwór AdBlue. Ostatnim elementem systemu kontroli emisji zanieczyszczeÅ„ jest katalizator nieprzereagowanego amoniaku – SCR.



EAV: Elektrycznie napÄ™dzana sprężarka 

 



Elektrycznie napędzana sprężarka EAV to doskonały partner klasycznej turbosprężarki spalin. Przejmuje ona wytwarzanie ciśnienia doładowania zawsze wtedy, gdy spaliny mają zbyt mało energii napędowej by uruchomić konwencjonalną turbosprężarkę. EAV eliminuje zjawisko turbodziury i przy pomocy swego elektrycznego napędu dostarcza powietrze potrzebne silnikowi do przeprowadzenia procesu spalania. W rezultacie tego, TDI natychmiast wytwarza większą moc i moment obrotowy, a w konsekwencji wystarczającą ilość spalin do zasilania konwencjonalnej turbosprężarki.



Sprężarka EAV jest montowana w odcinku dróg dolotowych, za chÅ‚odnicÄ… miÄ™dzystopniowÄ…, blisko przepustnicy – jest to pozycja montażowa gwarantujÄ…ca natychmiastowÄ… reakcjÄ™. W przypadku wiÄ™kszoÅ›ci obciążeÅ„, zasysane powietrze omija sprężarkÄ™ EAV, docierajÄ…c bezpoÅ›rednio do silnika. JeÅ›li jednak żądanie mocy zwiÄ…zane z wciÅ›niÄ™ciem pedaÅ‚u gazu jest duże, a równoczeÅ›nie energia wytwarzana po stronie turbiny turbosprężarki jest maÅ‚a, zawór bypassu zamyka bezpoÅ›redniÄ… drogÄ™ powietrza. Teraz zasysane powietrze za poÅ›rednictwem bypassu dociera do sprężarki EAV i jest tu sprężane pod ciÅ›nieniem max. 2,4 bara. MaÅ‚y silnik elektryczny przyspiesza koÅ‚o turbiny sprężarki z mocÄ… do 7 kW. Sprawia, że turbina o Å›rednicy 68 mm w mniej niż 250 milisekund osiÄ…ga prÄ™dkość do 70 tys. obrotów na minutÄ™. 



DziÄ™ki tej dodatkowej sile, sprężarka EAV umożliwia szybkie reakcje i Å›wietne przyspieszenie w każdej sytuacji: czy to podczas wyprzedzania, czy wyjeżdżania z zakrÄ™tu, czy też spontanicznego przyspieszenia. PoÅ‚Ä…czenie sprężarki EAV z systemem mild-hybrid sprawia, że jej peÅ‚nÄ… moc można wykorzystać kilka razy z rzÄ™du. Efektem tego jest mocny, homogenicznie rosnÄ…cy moment obrotowy. 



MHEV: technika mild-hybrid i 48-woltowa gÅ‚ówna sieć pokÅ‚adowa



Funkcjonowanie sprężarki EAV możliwe jest dziÄ™ki 48-woltowemu systemowi mild-hybrid. SkÅ‚ada siÄ™ on z dwóch gÅ‚ównych podzespoÅ‚ów: alternatora-rozrusznika RSG poÅ‚Ä…czonego z waÅ‚em korbowym przy pomocy paska wieloklinowego i z akumulatora litowo-jonowego o pojemnoÅ›ci 10 Ah umieszczonego pod powierzchniÄ… Å‚adunkowÄ… bagażnika. Razem tworzÄ… one system mild-hybrid nowych modeli typu S. DziÄ™ki inteligentnemu sterowaniu z użyciem predyktywnego asystenta wydajnoÅ›ci sprzężonego z czujnikami pojazdu, system ten w realnych warunkach drogowych może obniżyć zużycie paliwa nawet o 0,4 litra na 100 km. 



Gdy kierowca, jadÄ…c z prÄ™dkoÅ›ciÄ… pomiÄ™dzy 55 a 160 km/h zdejmie nogÄ™ z pedaÅ‚u gazu, zarzÄ…dzanie napÄ™dem, w zależnoÅ›ci od sytuacji wybiera jedno z trzech rozwiÄ…zaÅ„: modele typu S mogÄ… wtedy rekuperować, toczyć siÄ™ na biegu jaÅ‚owym albo żeglować z wyÅ‚Ä…czonym silnikiem nawet przez maksymalnie 40 sekund. Decyzja o wyborze jednego z tych trybów jest podejmowana na podstawie analizy informacji przekazywanych przez predyktywnego asystenta wydajnoÅ›ci (element wyposażenia standardowego w modelach S6, S6 Avant i S7 Sportback). Korzysta on z mapy trasy standardowej nawigacji i danych pozyskiwanych z pokÅ‚adowych czujników. WażnÄ… rolÄ™ odgrywa tu także ustawienie trybu systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select: w trybie dynamic odbywa siÄ™ raczej rekuperacja, a w trybie efficiency – żeglowanie. 
 

System mild-hybrid jest powiÄ…zany z czujnikami pojazdu, dlatego możliwa jest także prospektywna rekuperacja. JeÅ›li np. jadÄ…cy przed nami pojazd zahamuje, to radarowy czujnik standardowego systemu ochrony bezpieczeÅ„stwa pasażerów Audi pre sense rozpozna sytuacjÄ™ i inteligentne zarzÄ…dzanie napÄ™dem samoczynnie wybierze oszczÄ™dzajÄ…cy paliwo tryb żeglowania albo rekuperacji. 
 

Podczas rekuperacji alternator-rozrusznik RSG zamienia energiÄ™ kinetycznÄ… w elektrycznÄ…, a nastÄ™pnie magazynuje jÄ… w akumulatorze litowo-jonowym. W przypadku trybu toczenia siÄ™ – czyli po zdjÄ™ciu przez kierowcÄ™ nogi z pedaÅ‚u gazu – pracujÄ…c jako generator może rekuperować z toczÄ…cego siÄ™ pojazdu do 4 kW mocy. Przy lekkim hamowaniu wartość ta może wzrastać nawet do 8 kW – hamowanie w tym zakresie odbywa siÄ™ czysto elektrycznie. Gdy jednak przekroczona zostanie pewna granica oporu pedaÅ‚u hamulca, gdy zostanie on wciÅ›niÄ™ty mocniej, za caÅ‚y proces hamowania zaczyna odpowiadać klasyczny, hydrauliczny ukÅ‚ad hamulcowy. Rekuperacja koÅ„czy siÄ™ dopiero wtedy, gdy kierowca zdejmie nogÄ™ z pedaÅ‚u hamulca. JeÅ›li teraz ponownie doda gazu, to alternator-rozrusznik RSG ponownie wÅ‚Ä…czy silnik - w zależnoÅ›ci od sytuacji szybciej i bardziej komfortowo niż konwencjonalny rozrusznik. System start-stop zaÅ‚Ä…cza siÄ™ już przy prÄ™dkoÅ›ci rezydualnej 22 km/h. Zatrzymany raz pojazd może wystartować nawet przy wciÅ›niÄ™tym pedale hamulca, gdy tylko ruszy pojazd przed nami. 
 

PrzeglÄ…d gamy modeli Audi S TDI
 

Moc, prezencja i komfort – Audi S4, S5, S6, S7 i SQ5 TDI Å‚Ä…czÄ… sportowe osiÄ…gi z peÅ‚nÄ… wyrazu stylistykÄ… i wysokimi walorami użytkowymi na co dzieÅ„. Kompleksowa ich koncepcja daje szeroki zakres osiÄ…gów - od dynamicznych, sportowych, po wysoki poziom komfortu. Cechy te od zawsze charakteryzujÄ… wysokiej mocy modele marki Audi.
 

Fakt ten podkreÅ›la nowa koncepcja napÄ™du w skÅ‚ad której wchodzi silnik TDI, sprężarka EAV i system MHEV. StaÅ‚y napÄ™d na cztery koÅ‚a quattro i zawieszenie sportowe S z adaptacyjnÄ… kontrolÄ… stopnia tÅ‚umienia pewnie przenoszÄ… moc silnika na jezdniÄ™. Nowe komponenty zawieszenia i jego zestrojenie podkreÅ›lajÄ… zarówno zwinność oraz zwrotność, jak i przystosowanie modeli S do jazdy na dÅ‚ugich trasach. Rozbudowane, standardowe wyposażenie infotainment i connectivity oraz wyższy niż normalnie standardowy poziom komfortu, czyniÄ… z modeli Audi typu S prawdziwych zwyciÄ™zców dÅ‚ugich tras.
 

Osiągi: układ przeniesienia mocy i zawieszenie

 


 

W nowych modelach typu S , za przenoszenie mocy odpowiada szybko i komfortowo dziaÅ‚ajÄ…ca, oÅ›miostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic. Posiada ona dostosowujÄ…cy siÄ™ do liczby obrotów tÅ‚umik drgaÅ„, w wysokim stopniu kompensujÄ…cy drgania silnika 3.0 TDI przy bardzo niskich obrotach. 
 

Nowe rozwiÄ…zania szczegóÅ‚ów doskonalÄ… Å›cisÅ‚Ä… wspóÅ‚pracÄ™ skrzyni tiptronic z systemem mild-hybrid. SprzÄ™gÅ‚o w przekÅ‚adni centralnej przerywa dopÅ‚yw mocy w przypadku toczenia siÄ™ pojazdu, gdy silnik pracuje na biegu jaÅ‚owym lub gdy jest caÅ‚kowicie wyÅ‚Ä…czony. Podczas żeglowania, elektryczna pompa oleju, niezależna od silnika spalinowego, umożliwia zaÅ‚Ä…czenie odpowiedniego biegu przy ponownym starcie silnika. Dodatkowe moduÅ‚y techniczne przyczyniajÄ… siÄ™ do zwiÄ™kszenia wydajnoÅ›ci skrzyni. WÄ…skie sprężyny w wielopÅ‚ytkowych zestawach oddzielajÄ… jednÄ… pÅ‚ytkÄ™ od drugiej, redukujÄ…c w ten sposób opór tarcia.
 

Jak w każdym modelu typu S marki Audi, staÅ‚y napÄ™d na cztery koÅ‚a quattro jest tu dostÄ™pny standardowo. Podczas normalnego trybu jazdy samoblokujÄ…cy siÄ™ miÄ™dzyosiowy mechanizm różnicowy rozdziela momenty pomiÄ™dzy przedniÄ… i tylnÄ… osiÄ… w stosunku 40:60. Gdy dochodzi do poÅ›lizgu, wiÄ™ksza część siÅ‚ przenoszona jest na oÅ› z lepszÄ… przyczepnoÅ›ciÄ… – w ekstremalnym przypadku nawet aż 70 procent może trafiać na oÅ› przedniÄ…, a 85 procent na oÅ› tylnÄ…. Idealnym uzupeÅ‚nieniem napÄ™du na cztery koÅ‚a quattro jest selektywne sterowanie rozkÅ‚adem momentów napÄ™dowych – czyli inteligentny program komputerowy. Podczas dynamicznego pokonywania zakrÄ™tów program ten minimalnie przyhamowuje odciążone koÅ‚a toczÄ…ce siÄ™ po wewnÄ™trznej stronie zakrÄ™tu, zanim jeszcze mogÅ‚yby wpaść one w poÅ›lizg. W ten sposób nasze Audi bardzo lekko wchodzi w zakrÄ™t, a zachowanie pojazdu podczas jazdy jest jeszcze bardziej sportowe, zwrotne i stabilne.
 

Na życzenie, Audi montuje we wszystkich nowych modelach typu S sportowy mechanizm różnicowy. Podczas szybkiego pokonywania zakrÄ™tów, aktywnie transferuje on wiÄ™kszÄ… część momentów napÄ™dowych na majÄ…ce lepszÄ… przyczepność tylne koÅ‚o toczÄ…ce siÄ™ po zewnÄ™trznym Å‚uku zakrÄ™tu. W ten sposób sportowe zawieszenie dosÅ‚ownie wciska samochód w zakrÄ™t, eliminujÄ…c najmniejsze nawet oznaki potencjalnej podsterownoÅ›ci. 
 

W porównaniu z poprzednikami, nowe modele typu S sÄ… także lepsze pod wzglÄ™dem dynamiki poprzecznej. Progresywny ukÅ‚ad kierowniczy, który wraz z rosnÄ…cym promieniem skrÄ™tu kierownicy dziaÅ‚a coraz bardziej bezpoÅ›rednio, jest w Audi S6 i S7 elementem wyposażenia standardowego. W modelach S4, S5 i SQ5 TDI, Audi montuje na życzenie dynamiczny ukÅ‚ad kierowniczy, w zależnoÅ›ci od prÄ™dkoÅ›ci zmieniajÄ…cy swoje przeÅ‚ożenie nawet o prawie 100 procent. W modelach S6, S6 Avant i S7 Sportback można zamówić jeszcze bardziej zÅ‚ożone rozwiÄ…zanie – dynamiczny ukÅ‚ad czterech kóÅ‚ skrÄ™tnych. UkÅ‚ad ten to poÅ‚Ä…czenie dynamicznego ukÅ‚adu kierowniczego przedniej osi ze zmiennym przeÅ‚ożeniem o stosunku 9,5:1 i 16,5:1, z osobnym ukÅ‚adem kierowniczym osi tylnej, sterowanym przy pomocy napÄ™du wrzecionowego i poprzecznych drążków kierowniczych. Przy prÄ™dkoÅ›ciach do 60 km/h, koÅ‚a tylne skrÄ™cajÄ… o maksymalnie pięć stopni w kierunku przeciwnym do skrÄ™tu kóÅ‚ przednich. W ten sposób kÄ…t zawracania zmniejsza siÄ™ o maksymalnie 1,1 m. Przy Å›rednich i dużych prÄ™dkoÅ›ciach powyżej 60 km/h, koÅ‚a tylne skrÄ™cajÄ… o maksymalnie dwa stopnie w tym samym kierunku co koÅ‚a przednie. DziÄ™ki temu, modele typu S oferujÄ… znacznie wiÄ™kszÄ… zwrotność i zwinność przy niskich prÄ™dkoÅ›ciach oraz wiÄ™kszÄ… stabilność jazdy przy prÄ™dkoÅ›ciach wysokich i podczas zmiany pasa ruchu.
 

Standardowo, Audi wyposaża modele S6 i S7 w zawieszenie sportowe S z systemem kontroli stopnia tÅ‚umienia. W modelu S7 Sportback obniża ono karoseriÄ™ o 10 mm, w S6 i S6 Avant – o 20 mm, a w SQ5 TDI – o 30 mm. W modelach S4 i S5 zawieszenie sportowe S obniża Å›rodek ciężkoÅ›ci pojazdu o 23 mm. KomfortowÄ… alternatywÄ… dostÄ™pnÄ… po raz pierwszy dla modeli S6 i S7 jest adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension – pneumatyczna amortyzacja z regulowanym tÅ‚umieniem. Pracuje ono w trzech trybach i posiada pozycjÄ™ „lift“ (unoszenie) zestrojonÄ… specjalnie do jazdy po kiepskich drogach oraz funkcjÄ™ samopoziomowania. W trybie „auto“, powyżej prÄ™dkoÅ›ci 120 km/h obniża ono karoseriÄ™ o kolejne 10 mm, a w trybie „dynamic“ pojazd zawsze zawieszony jest nisko. 


Zarówno w przypadku regulowanego zawieszenia, jak i zawieszenia pneumatycznego, centralnÄ… jednostkÄ… sterujÄ…cÄ… jest elektroniczna platforma zawieszenia (EFP). ZarzÄ…dza ona także systemami opcjonalnymi: dynamicznym ukÅ‚adem czterech kóÅ‚ skrÄ™tnych i sportowym mechanizmem różnicowym, szybko i dokÅ‚adnie koordynujÄ…c ich pracÄ™. Sposób pracy tego i innych komponentów technicznych kierowca może zgodnie ze swoimi preferencjami indywidualnie regulować w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. System ten jest zestrojony w sposób typowy dla modeli S i posiada szeroki wachlarz trybów: „comfort“, „auto“ „dynamic“, „efficiency“ i „individual“. W Audi SQ5 TDI dochodzÄ… jeszcze tryby offroad i allroad. 
 

Tarcze hamulcowe nowych modeli S mogÄ… mieć Å›rednicÄ™ do 400 mm przy przedniej osi i 350 mm przy osi tylnej. Ich – opcjonalnie lakierowane na czerwono – szeÅ›ciotÅ‚oczkowe zaciski, wykonane sÄ… z aluminium i ozdobione emblematem S. Na życzenie, Audi montuje w modelach S6 i S7 tarcze z ceramiki wzmocnionej wÅ‚óknem wÄ™glowym, które przy przedniej osi także majÄ… Å›rednicÄ™ 400 mm. Ceramiczny ukÅ‚ad hamulcowy waży 9 kg mniej niż jego stalowy odpowiednik.
 

Audi S6, S6 Avant i S7 Sportback standardowo jeżdżą na 20-calowych felgach z oponami w rozmiarze 255/40. W Audi SQ5 TDI opony majÄ… rozmiar 255/45. Opcjonalnie dostÄ™pne sÄ… felgi 21-calowe, z oponami w rozmiarach 255/35 lub 255/40 dla modelu SQ5 TDI. Audi Sport GmbH oferuje dodatkowo 20-calowe opony performance cechujÄ…ce siÄ™ jeszcze lepszymi wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciami pod wzglÄ™dem przyczepnoÅ›ci i dynamiki jazdy. 
 

Prezencja: wyrazista stylistyka, sportowy i ekskluzywny wyglÄ…d

 

 

Nowe modele typu S charakteryzujÄ… siÄ™ indywidualnÄ… stylistykÄ…, zarówno zewnÄ™trznÄ…, jak i wewnÄ™trznÄ…. PrezentujÄ… wÅ‚asny, sportowy, a równoczeÅ›nie peÅ‚en umiaru charakter. Mocno zarysowane zderzaki z dużymi wlotami powietrza, ozdobne litery S w kolorze ciemnego chromu i aluminium, na przykÅ‚ad na osÅ‚onie chÅ‚odnicy i przednim spojlerze, wyraziste progi, obudowy lusterek w kolorze aluminium, szeroki tylny dyfuzor i cztery koÅ„cówki rur ukÅ‚adu wydechowego, nadajÄ… im na ulicy wyrazistej prezencji. 
 

WnÄ™trze ma wyglÄ…d typowy dla modeli S – w zimnych, ciemnych kolorach, z aluminiowymi wstawkami dekoracyjnymi, kontrastowymi szwami i charakterystycznymi dla nich detalami wyposażenia. Fotele sportowe z obiciami ze skóry/tkaniny Alcantara i tÅ‚oczonymi emblematami S sÄ… elementem wyposażenia standardowego. Dla modeli S6 Limousine i S6 Avant alternatywnie dostÄ™pne sÄ… fotele sportowe S z mocno zarysowanymi bokami i zintegrowanymi zagÅ‚ówkami, wytÅ‚aczanymi emblematami S i stebnowaniem w ksztaÅ‚cie rombów. W S7 Sportback sÄ… one elementem wyposażenia standardowego. Ponadto Audi oferuje regulowane w wielu kierunkach, zindywidualizowane fotele konturowe, do wyboru z wentylacjÄ… i z funkcjÄ… masażu. DostÄ™pne sÄ… też obicia z najszlachetniejszej skóry Valcona. By jeszcze bardziej zindywidualizować auto, można wybrać różne pakiety skórzane i wstawki ozdobne. 
 

 

PodpórkÄ™ pod lewÄ… stopÄ™ oraz pedaÅ‚y we wszystkich modelach S wykonano ze stali szlachetnej. Przy wsiadaniu kierowcÄ™ witajÄ… podÅ›wietlane aluminiowe listwy progowe z logo S. Do elementów charakterystycznych dla tych luksusowych modeli klasy wyższej należy także forma graficzna standardowego kokpitu cyfrowego Audi virtual cockpit z wyÅ›wietlaczem o przekÄ…tnej 12,3 cala. W jego centrum znajduje siÄ™ obrotomierz, ma on czerwone cyfry na czarnym tle. W Audi S4, S5 i SQ5 wyposażenie podstawowe obejmuje system informacji kierowcy z 7-calowym kolorowym wyÅ›wietlaczem.
 

Komfort: pewna technika na długie trasy
 

Sześć nowych modeli S dysponuje bogatym wyposażeniem. Obok już wymienionych elementów, w standardzie dostÄ™pne sÄ… reflektory diodowe. W modelach S6, S6 Avant i S7 Sportback dochodzi nawigacja MMI Navigation plus, kokpit cyfrowy Audi virtual cockpit i czterostrefowa automatyczna klimatyzacja. Bardzo bogata jest paleta systemów infotainment i usÅ‚ug Audi connect. 
 

Nowe modele S oferujÄ… także obszerne portfolio systemów wsparcia kierowcy. W Audi S6, S6 Avant i S7 Sportback na uwagÄ™ zasÅ‚uguje adaptacyjny asystent jazdy (AFA) – podporzÄ…dkowanymi sobie funkcjami wspiera on kierowcÄ™ w kontroli ruchów wzdÅ‚użnych i poprzecznych pojazdu od chwili ruszenia, aż po najwyższÄ… prÄ™dkość. We wspóÅ‚pracy ze standardowym asystentem wydajnoÅ›ci, adaptacyjny asystent jazdy AFA może samoczynnie przyspieszać i hamować duże Audi S6 Avant. W modelu SQ5 TDI kontrola ruchów pojazdu w przód i w bok jest podzielona pomiÄ™dzy korzystajÄ…cy z radaru tempomat z automatycznÄ… regulacjÄ… odlegÅ‚oÅ›ci miÄ™dzy poruszajÄ…cymi siÄ™ pojazdami adaptive cruise control, a aktywnego asystenta toru jazdy Audi active lane assist. 
 

Modele S marki Audi sÄ… doskonaÅ‚ymi towarzyszami podróży na dÅ‚ugich trasach nie tylko z powodu swego dużego zasiÄ™gu, ale również dziÄ™ki sztywnej strukturze karoserii, która stanowi bazÄ™ precyzyjnego zachowania pojazdu podczas jazdy, niskiego poziomu haÅ‚asu we wnÄ™trzu i wysokiego bezpieczeÅ„stwa podczas zderzenia. Inne ich zalety to dopracowana aerodynamika i aeroakustyka oraz przestronne wnÄ™trze i duży bagażnik. 
 

Na europejskich rynkach modele S zadebiutujÄ… wiosnÄ… albo latem 2019 roku.

 

Dane o zużyciu w/w modeli
(Dane o zużyciu, o emisji CO2 oraz o klasach wydajnoÅ›ci zależą od użytych jednostkowo zestawów kóÅ‚ i opon)



Audi S4 Limousine TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,2; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 163 – 161
 

Audi S4 Avant TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,3; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 165 – 164
 

Audi S5 Coupé TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,2; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 163 – 161
 

Audi S5 Sportback TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,2; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 163 – 161


Audi S6 Limousine TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,3 — 6,2; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 165 – 164
 

Audi S6 Avant TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,5; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 171
 

Audi S7 Sportback TDI 
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,5; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 170
 

Audi SQ5 TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,8 – 6,6; emisja CO2 w trybie mieszanym w g/km: 177 – 172

 

 

Zdjęcia i dodatkowe informacje znajdą Państwo na stronie www.audi.press-bank.pl



Źródło: Audi, informacja Mototarget.pl

 PisaliÅ›my również
» Szczyty sportowego charakteru: od Audi S6 plus do Audi RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance
» Audi SQ8 e-tron - już dostÄ™pne w konfiguratorze i w sprzedaży w Polsce
 Inne artykuÅ‚y
» Jak wybrać odpowiednie Autocasco? Wystarczy odwiedzić salon Forda 2023-07-20
  Forda puma serwis Ubezpieczenie Autocasco to nieodÅ‚Ä…czna część pakietu dealerskiego w programie Ford Ubezpieczenia, która jest coraz częściej wybierana przez polskich kierowców. Odpowiednio dobrana polisa to bezpieczeÅ„stwo i pewność, że w razie niefortunnego zdarze... wiÄ™cej »

» Jak przewozić psa w samochodzie? Akcesoria Forda pomogÄ… zapewnić bezpieczeÅ„stwo podróżujÄ…cym pupilom 2023-07-11
  Czas wakacji wiąże siÄ™ z planowaniem krótszych i dÅ‚uższych podróży. Wiele osób decyduje siÄ™ na rodzinny wyjazd ze swoim czworonożnym przyjacielem. Jak bezpiecznie przewozić zwierzÄ™ autem i co mówi o tym prawo o ruchu drogowym?... wiÄ™cej »

» Szczyty sportowego charakteru: od Audi S6 plus do Audi RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance 2023-06-28
  Dla firmy znanej kiedyÅ› jako quattro GmbH te cztery litery oznaczaÅ‚y jeszcze bardziej usportowione wersje i tak już bardzo wydajnych modeli RS 6 i RS 7. ByÅ‚y one zgodne z filozofiÄ… podnoszenia techniki samochodowej na jeszcze wyższy poziom, tj. uzyskania... wiÄ™cej »

» Ford prezentuje w Spa nowego Mustanga GT4, realizujÄ…c zapowiedź dostarczenia wyczynowego Mustanga miÅ‚oÅ›nikom sportów motorowych na caÅ‚ym Å›wiecie 2023-06-28
  Legendarny Ford Mustang podnosi swój prestiż w sportowym Å›wiecie dziÄ™ki dzisiejszemu oficjalnemu debiutowi Mustanga GT4 w wyÅ›cigu CrowdStrike 24 Hours of Spa na sÅ‚ynnym torze Spa-Francorchamps we wschodniej Belgii. ... wiÄ™cej »

» Poszerza siÄ™ gama Mustangów wyÅ›cigowych ? Ford zaprezentuje nowego Mustanga GT4 w Spa w Belgii 2023-06-23
  NiedÅ‚ugo po prezentacji Mustanga GT3 na torze Le Mans, która miaÅ‚a miejsce w piÄ…tek 9 czerwca, Ford poinformowaÅ‚, że premiera nowego Mustanga GT4 odbÄ™dzie siÄ™ w Å›rodÄ™ 28 czerwca 2023 r. o godzinie 14:00 czasu Å›rodkowoeuropejskiego na kultowym torze ... wiÄ™cej »

» Volkswagen ID. Buzz we flocie Hilti Poland - wizytówka firmy i dowód zrównoważonego rozwoju 2023-06-21
  peÅ‚ni elektryczny, zeroemisyjny model marki Volkswagen Samochody Dostawcze ? ID. Buzz, Å›wietnie sprawdza siÄ™ w roli samochodu firmowego. Może być nie tylko towarzyszem codziennych operacji w przedsiÄ™biorstwie ? samochodem serwisowym, pojazdem do realiza... wiÄ™cej »

» Moc i aerodynymika wyniosÄ… elektrycznego Forda SuperVana 4.2 pod chmury podczas 101. edycji wyÅ›cigu na Pikes Peak 2023-06-21
  Ford Performance przygotowuje siÄ™ do 101. edycji wyÅ›cigu Broadmoor Pikes Peak International Hill Climb, współorganizowanego przez Gran Turismo, stawiajÄ…c na starcie elektrycznego, udoskonalonego Forda SuperVana 4.2. Wyczekiwane w sportowym Å›wiecie wydarz... wiÄ™cej »

» Co można zrobić z Mustangiem Mach-E z telefonu? Elektryczny samochód Forda oferuje wiÄ™cej niż można siÄ™ spodziewać 2023-06-15
  ObsÅ‚uga samochodów z telefonu nie jest już niczym nowym, a we współczesnych pojazdach jest wÅ‚aÅ›ciwie koniecznoÅ›ciÄ…. Mustang Mach-E nie jest wyjÄ…tkiem, a Ford zadbaÅ‚ o rozbudowanÄ… listÄ™ możliwoÅ›ci. Model od rynkowej premiery zachwyca możliwoÅ›ci... wiÄ™cej »

» Nowy Volkswagen Tiguan z nowymi technologiami topowej klasy i dużym zasiÄ™giem w trybie elektrycznym 2023-06-15
  Przy okazji zakoÅ„czenia testów marka Volkswagen zdradza nieco szczegółów na temat kolejnej generacji swojego obecnie najlepiej sprzedajÄ…cego siÄ™ modelu: Tiguan nr 3 bÄ™dzie dostÄ™pny z nowo opracowanym systemem aktywnej kontroli zawieszenia i innymi fun... wiÄ™cej »

» Volkswagen T1 Raupenfuchs i Volkswagen T2 Elektro - dwa unikalne samochody na VW Bus Festival 2023 2023-06-15
  VW Bus Festival 2023, który odbÄ™dzie siÄ™ w dniach od 23 do 25 czerwca w Hanowerze, to nie tylko najwiÄ™ksze miÄ™dzynarodowe spotkanie miÅ‚oÅ›ników mikrobusów Volkswagena, ale również najwiÄ™ksza w historii marki Volkswagen Samochody Dostawcze ekspozycja... wiÄ™cej »

» Ford Performance przygotowuje niezwykÅ‚ego wyczynowego ?twardziela? Rangera Raptora T1+ do startu w Rajdzie Dakar 2023-06-14
  Ford Performance uczestniczyÅ‚ w wiÄ™kszej liczbie wyÅ›cigów i zwyciężaÅ‚ w wiÄ™kszej liczbie serii, krajów i torów, niż jakakolwiek inna firma na Å›wiecie. Od Le Mans po Monako, od Daytona po Bathurst, od pustyni Finke po EnsenadÄ™ w Meksyku. Musi jedna... wiÄ™cej »

» Historia ikonicznych modeli: wyjÄ…tkowa wystawa klasycznych mikrobusów Volkswagena podczas VW Bus Festival 2023 2023-06-14
  MiÄ™dzynarodowy VW Bus Festiwal 2023, przez trzy dni (od 23 do 25 czerwca) bÄ™dzie najjaÅ›niejszÄ… gwiazdÄ… wszechÅ›wiata mikrobusów marki Volkswagen. Festiwal, w którym weźmie udziaÅ‚ 6000 pojazdów, w tym prężna reprezentacja samochodów z Polski, jest ... wiÄ™cej »

» Ranger Raptor Samochodem Roku Wirtualnej Polski 2023. Kolejne prestiżowe wyróżnienie dla nowej generacji pick-upa Forda 2023-06-01
  Ford Ranger Raptor zostaÅ‚ Samochodem Roku Wirtualnej Polski. Nowa generacja pick-upa Forda wygraÅ‚a w głównej kategorii konkursu, pokonujÄ…c aż 31 innych modeli. ... wiÄ™cej »

» ID.7 po raz pierwszy w Polsce: elektryczna limuzyna premierowo w Volkswagen Home w Warszawie 2023-06-01
  Volkswagen ID.7, flagowy model z rodziny elektrycznych samochodów zbudowanych na platformie MEB, do salonów trafi jeszcze w tym roku. Zanim siÄ™ to stanie, bÄ™dzie można obejrzeć ten samochód w butikowym salonie w Warszawie ? Volkswagen Home. ID.7 to jede... wiÄ™cej »

» CUPRA inspiruje siÄ™ przyszÅ‚oÅ›ciÄ…. Jak projektowane sÄ… samochody hiszpaÅ„skiej marki? 2023-06-01
  Od premiery najnowszego modelu elektrycznego hiszpaÅ„skiej marki - Tavascana - minÄ…Å‚ dopiero miesiÄ…c, a design samochodu już cieszy siÄ™ uznaniem w branży oraz pozytywnym odbiorem motoryzacyjnych entuzjastów. Pierwszy elektryczny SUV marki zostaÅ‚ doceni... wiÄ™cej »

» Ford Ranger Raptor samochodem technicznym najwiÄ™kszej imprezy rowerowej w Polsce 2023-05-31
  MaÅ‚opolska Joy Ride Festiwal to najwiÄ™ksza w Polsce impreza rowerowa Å‚Ä…czÄ…ca najróżniejsze odmiany dwukoÅ‚owych sportów ektremalnych i goszczÄ…ca zawodników rywalizujÄ…cych w różnych konkurencjach. W organizacji tego niezwykÅ‚ego przedsiÄ™wziÄ™cia p... wiÄ™cej »

» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? 2023-05-31
  RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »

» Samochody elektryczne w Warszawie: darmowy postój w strefie pÅ‚atnego parkowania atrakcyjny dla kierowców ?elektryków? 2023-05-30
  Dane ze Strefy PÅ‚atnego Parkowania na warszawskim Mokotowie i w ÅšródmieÅ›ciu pokazujÄ…, przy których ulicach parkuje najwiÄ™cej aut z zielonymi tablicami i jakÄ… część wszystkich samochodów stanowiÄ…. W ciÄ…gu roboczego tygodnia jest ich nawet 5-7 proc... wiÄ™cej »

» Sportowe i eleganckie - nowe linie wyposażenia Audi A6 i Audi A7 dajÄ… oszaÅ‚amiajÄ…cy efekt 2023-05-30
  Audi A6 i Audi A7 oraz ich wersje S, w roku modelowym 2024 zyskujÄ… nowy, oszaÅ‚amiajÄ…cy wyglÄ…d. Oprócz nowo zaprojektowanych linii wyposażenia z niezależnymi przednimi i tylnymi elementami stylistycznymi, te modele klasy luksusowej charakteryzujÄ… siÄ™ t... wiÄ™cej »

[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 1156 1157 1158 1159 1160 1161 1162 1163 1164 1165 1166 1167 1168 1169 1170 1171 1172 1173 1174 1175 1176 1177 1178 1179 1180 1181 1182 1183 1184 1185 1186 1187 1188 1189 1190 1191 1192 1193 1194 1195 1196 1197 1198 1199 1200 1201 1202 1203 1204 1205 1206 1207 1208 1209 1210 1211 1212 1213 1214 1215 1216 1217 1218 1219 1220 1221 1222 1223 1224 1225 1226 1227 1228 1229 1230 1231 1232 1233 1234
Wyświetlane: 0 - 20 z 24669 rekordów
Warto przeczytać
 

foto © WCOTY


A jednak się kręci
Najczęściej oglądane

Zdjecie dnia

Zdjecie miesiaca


© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |