Trzecia generacja Audi RS 3 Sportback i druga generacja RS 3 Limousine, to przeÅ‚om jeÅ›li chodzi o wysokie osiÄ…gi w segmencie aut kompaktowych. Teraz Audi Sport GmbH dodaje wisienkÄ™ na torcie: Audi RS 3 performance edition to limitowana edycja 300 egzemplarzy tego samochodu, bÄ™dÄ…ca absolutnym topem swojej serii zarówno pod wzglÄ™dem technicznym, jak i wizualnym. DostÄ™pne w wariancie Sportback oraz w wariancie Limousine Audi RS 3 performance edition, gwarantuje ogromnÄ… radość z jazdy i najwyższe emocje.
Pięciocylindrowy, turbodoładowany silnik o podwyższonej wydajności
Audi RS 3 performance edition jest mocniejsze i szybsze niż którakolwiek z wczeÅ›niejszych wersji RS 3. To pierwszy pojazd w swoim segmencie, który osiÄ…ga prÄ™dkość maksymalnÄ… 300 km/h, a wiÄ™c o 10 km/h wiÄ™cej niż standardowa wersja z pakietem RS Dynamics Package plus. Ponadto, wielokrotnie nagradzany piÄ™ciocylindrowy silnik turbo o charakterystycznym brzmieniu, dostarcza teraz 299 kW (407 KM) o 100 obrotów później, w przedziale miÄ™dzy 5700 a 7000 obrotów na minutÄ™. Również sam szczyt momentu obrotowego jest szerszy: maksymalny moment obrotowy 500 Nm jest teraz dostÄ™pny o 100 obrotów dÅ‚użej, miÄ™dzy 2250 a 5700 obrotów na minutÄ™. OsiÄ…ga siÄ™ to dziÄ™ki wyższemu ciÅ›nieniu doÅ‚adowania: duża turbosprężarka generuje 1,6 bara ciÅ›nienia wzglÄ™dnego – wiÄ™cej o 0,1 bara. Moc przekazywana jest przez siedmiobiegowÄ…, dwusprzÄ™gÅ‚owÄ… skrzyniÄ™ biegów S tronic. Krótkie czasy zmiany biegów bez uszczerbku dla przyczepnoÅ›ci, sportowe przeÅ‚ożenia oraz funkcja launch control, zapewniajÄ… najwyższe osiÄ…gi podczas jazdy. RS 3 performance edition przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy.
W parze z mocÄ… jednostki napÄ™dowej idzie niepowtarzalny i emocjonalny dźwiÄ™k, z charakterystycznÄ… dla silnika piÄ™ciocylindrowego sekwencjÄ… odpalania: 1-2-4-5-3. Standardowy sportowy ukÅ‚ad wydechowy RS ze zmodyfikowanym tÅ‚umikiem Å›rodkowym i czarnymi, bÅ‚yszczÄ…cymi, owalnymi koÅ„cówkami rur wydechowych, emituje sportowy, solidny dźwiÄ™k. W peÅ‚ni zmienna regulacja klap wydechowych poszerzajÄ…ca spektrum dźwiÄ™ków, zostaÅ‚a z myÅ›lÄ… o RS 3 performance edition nieco przekonstruowana. W trybach Audi drive select: Dynamic, RS Performance i RS Torque Rear, klapy wydechowe podczas postoju samochodu otwierajÄ… siÄ™ bardziej, co sprawia, że dźwiÄ™k jest jeszcze bardziej sÅ‚yszalny i rozpoznawalny.
Najlepsze rozwiÄ…zania techniczne podwozia w produkcji seryjnej
Ujemny kÄ…t pochylenia kóÅ‚, sztywniejsze wahacze, charakterystyczny dla modeli typu RS stabilizator rurowy z wyższym stopniem sprężynowania - wszystkie te rozwiÄ…zania już w standardowym RS 3 zapewniajÄ… wysokÄ… dynamikÄ™ jazdy i stabilność. W RS 3 performance edition seryjnie montowane jest sportowe zawieszenie RS z adaptacyjnÄ… kontrolÄ… stopnia tÅ‚umienia. W sposób ciÄ…gÅ‚y i indywidualny dostosowuje ono każdy z amortyzatorów do warunków drogowych, sytuacji na drodze i trybu wybranego w Audi drive select. TÅ‚umienie nacisku i odbicia w porównaniu z RS 3 poprzedniej generacji zostaÅ‚o zwiÄ™kszone, co oznacza, że amortyzator przejmuje wiÄ™kszÄ… część siÅ‚y przekazywanej z podwozia. Efektem jest bardziej zwarte prowadzenie. Elektromagnetycznie uruchamiane zawory regulujÄ…ce przepÅ‚yw pÅ‚ynu hydraulicznego, w ciÄ…gu dziesiÄ™ciu milisekund od precyzyjnie rozpoznanej sytuacji drogowej zapewniajÄ… niezbÄ™dnÄ… siÅ‚Ä™ tÅ‚umienia - niskÄ… na pofaÅ‚dowanych nawierzchniach, wysokÄ… na nierównoÅ›ciach. Aby tego dokonać, czujniki mierzÄ… przyspieszenie pionowe nadwozia i ruch poszczególnych kóÅ‚ wzglÄ™dem niego. Informacje te sÄ… przetwarzane jednoczeÅ›nie w jednostce sterujÄ…cej amortyzatorami i w moduÅ‚owym sterowniku dynamiki pojazdu, dziÄ™ki czemu każde pojedyncze koÅ‚o optymalnie przenosi moc samochodu na drogÄ™. Obejmuje to także wspomaganie nadwozia podczas szybkiego pokonywania zakrÄ™tów oraz podczas hamowania i przyspieszania, na przykÅ‚ad za pomocÄ… funkcji launch control.
Zastosowany w tej wyczynowej wersji RS 3 RS torque splitter, to rozwiÄ…zanie techniczne, które z jednej strony zwiÄ™ksza stabilność - na przykÅ‚ad na mokrej nawierzchni - a z drugiej strony wpÅ‚ywa na zwinność i ogranicza podsterowność podczas dynamicznej jazdy. Jest to możliwe dziÄ™ki dwóm elektronicznie sterowanym sprzÄ™gÅ‚om wielopÅ‚ytkowym, które aktywnie i w peÅ‚ni pÅ‚ynnie rozdzielajÄ… moment napÄ™dowy pomiÄ™dzy tylnymi koÅ‚ami. Na tylnÄ… oÅ› kierowane jest maksymalnie 50% mocy napÄ™dowej, a w trybie RS Torque Rear caÅ‚y moment napÄ™dowy z tyÅ‚u przekazywany jest w sposób przerywany na koÅ‚o znajdujÄ…ce siÄ™ po zewnÄ™trznej stronie zakrÄ™tu. Daje to możliwość Å›wietnego driftowania - oczywiÅ›cie na zamkniÄ™tych torach. W poÅ‚Ä…czeniu z trybem RS Performance, torque splitter rozdziela moment obrotowy pomiÄ™dzy tylne koÅ‚a w taki sposób, że uzyskuje siÄ™ niemal neutralne prowadzenie z niewielkÄ… zarówno podsterownoÅ›ciÄ… jak i nadsterownoÅ›ciÄ…, co zapewnia optymalne osiÄ…gi na torze wyÅ›cigowym. Pozwala to na wczeÅ›niejsze przyspieszenie na wyjÅ›ciu z zakrÄ™tu i zapewnia szybsze czasy okrążeÅ„.
Audi RS 3 performance edition standardowo wyposażone jest w opony typu semi-slick Pirelli P Zero "Trofeo R": 265/35 na przedniej osi, 245/35 na tylnej. Dzięki specyficznej mieszance gumy i asymetrycznemu bieżnikowi, te wyczynowe opony dają wyjątkowo wysoką przyczepność na suchej nawierzchni, zwiększając tym samym stabilność i trakcję boczną. Zgodnie ze swoją charakterystyką, semi-slicki są montowane na odlewanych, aluminiowych felgach o sportowej stylistyce. 19-calowe obręcze w kolorze tytanowo-antracytowym matowym, dostępne są wyłącznie w tej specjalnej, limitowanej wersji: mają efektowny design z dziesięcioma krzyżującymi się ramionami i eksponują branding RS.
Montowane standardowo, szeÅ›ciotÅ‚oczkowe hamulce ceramiczne dopeÅ‚niajÄ… charakterystycznego wyglÄ…du kóÅ‚. Ich tarcze na przedniej osi majÄ… wymiary 380 x 38 mm. Wydajny ukÅ‚ad hamulcowy ze specjalnie dopasowanÄ… krzywÄ… wspomagania hamowania, jest o dziesięć kilogramów lżejszy i bardziej odporny na ciepÅ‚o niż hamulce stalowe. Zmniejszenie masy nieresorowanej przynosi korzyÅ›ci w bardzo dynamicznych zastosowaniach. Na tylnej osi znajdujÄ… siÄ™ pÅ‚ywajÄ…ce zaciski z jednoczęściowymi stalowymi tarczami o wymiarach 310 x 22 mm. Zaciski hamulcowe sÄ… pomalowane na niebiesko, tak by pasowaÅ‚y do specyficznego dla tego modelu wnÄ™trza.
Ekskluzywność i dynamika w zasięgu wzroku
DziÄ™ki szerokiej gamie nowych elementów stylistycznych i wyposażeniowych, RS 3 performance edition plasuje siÄ™ na absolutnym topie gamy wersji RS 3. Oprócz zaprojektowanych w sportowym stylu felg i sportowego ukÅ‚adu wydechowego RS z czarnymi koÅ„cówkami rur wydechowych, czarne sÄ… także pierÅ›cienie Audi oraz plakietka RS 3 z przodu i z tyÅ‚u. Doskonale wspóÅ‚gra to z niepowtarzalnymi kolorami lakieru RS 3 performance edition: sÄ… to kolory z efektem perÅ‚owym Nogaro Blue, Arrow Gray i Daytona Gray, a także Sebring Black Crystal Effect i Glacier White Metallic.
Perfekcja w najdrobniejszych szczegóÅ‚ach widoczna jest również w oÅ›wietleniu tego samochodu. Standardowe reflektory Matrix LED z przyciemnionymi ramkami i tylne Å›wiatÅ‚a LED sÄ… wyposażone w dynamiczne kierunkowskazy i charakterystyczne dla modeli typu RS inscenizacje podczas odblokowywania i blokowania drzwi. Po otwarciu RS 3 performance edition cyfrowe Å›wiatÅ‚a do jazdy w dzieÅ„ skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ z 15 segmentów LED, wyÅ›wietlajÄ… "flagÄ™ w szachownicÄ™" po stronie pasażera i "3-0-0" po stronie kierowcy – to nawiÄ…zanie do limitowanej iloÅ›ci egzemplarzy tej serii i prÄ™dkoÅ›ci maksymalnÄ… 300 km/h. Natomiast po jego zamkniÄ™ciu, w polu pikselowym poniżej gÅ‚ównego reflektora zamiast "3-0-0" pojawia siÄ™ napis "R-S-3". Podczas jazdy flaga w szachownicÄ™ Å›wieci po obu stronach jako Å›wiatÅ‚o do jazdy w dzieÅ„. Kolejnym elementem wyróżniajÄ…cym jest dioda w przednich drzwiach, która na podÅ‚ożu obok samochodu wyÅ›wietla napis "#RS performance".
Limitowana seria podkreÅ›la swojÄ… ekskluzywność także we wnÄ™trzu pojazdu. Po raz pierwszy w RS 3 w wyposażeniu standardowym dostÄ™pne sÄ… fotele kubeÅ‚kowe, zapewniajÄ…ce doskonaÅ‚e podparcie boczne podczas dynamicznego pokonywania zakrÄ™tów. Panel Å›rodkowy foteli z przodu oraz zewnÄ™trzne siedziska tylnej kanapy, majÄ… kontrastowe niebieskie przeszycia w ksztaÅ‚cie plastra miodu. MateriaÅ‚em, z którego je wykonano, jest tkanina z mikrofibry Dinamica, poÅ‚Ä…czona z perÅ‚owÄ… skórÄ… Nappa na bocznych bolsterach. Poniżej zagÅ‚ówka, czarny lejkowaty otwór ma duże napisy RS i podobnie jak karbonowy matowy tyÅ‚ oparcia fotela, podkreÅ›la sportowy charakter modelu. Oprócz caÅ‚ych niebieskich pasów bezpieczeÅ„stwa, niebieskie sÄ… także kontrastowe przeszycia na Å›rodkowym podÅ‚okietniku, podÅ‚okietnikach w drzwiach i na kierownicy. To samo dotyczy dywaników podÅ‚ogowych i maty bagażnika z czarnego weluru, na których widnieje napis RS. Dla lepszej orientacji podczas sportowej jazdy, spÅ‚aszczona u doÅ‚u kierownica z Alcantary posiada oznaczenie „godziny dwunastej” - również w kolorze niebieskim.
Jeszcze jeden charakterystyczny i niepowtarzalny element wnÄ™trza samochodu: obraz tÅ‚a na 10,1-calowym wyÅ›wietlaczu dotykowym ma wyglÄ…d karbonowy i pokazuje charakterystycznÄ… dla 2,5 TFSI sekwencjÄ™ odpalania 1-2-4-5-3. Na monitorze RS znajdujÄ… siÄ™ również: wskazania temperatury pÅ‚ynu chÅ‚odzÄ…cego, oleju silnikowego i przekÅ‚adniowego, siÅ‚y g i ciÅ›nienia w oponach. JednoczeÅ›nie Audi virtual cockpit plus informuje o danych zwiÄ…zanych z osiÄ…gami, takich jak czasy okrążeÅ„, siÅ‚y g i przyspieszenia w sekundach od 0-100 km/h, 0-200 km/h, ćwierci mili i jednej ósmej mili.
Audi RS 3 performance edition jest krótkÄ… seriÄ… ograniczonÄ… do 300 sztuk. Informuje o tym karbonowa nakÅ‚adka dekoracyjna po stronie pasażera z plakietkÄ… "1 of 300". Model dostÄ™pny bÄ™dzie w sprzedaży na poczÄ…tku roku 2023.