Nowy Dakar Hilux
ZespóÅ‚ Toyoty z RPA wystartowaÅ‚ w Rajdzie Dakar po raz pierwszy w 2012 roku. Hilux zajÄ…Å‚ wtedy drugie miejsce. Od tamtej pory samochód przechodziÅ‚ nieustanne testy i udoskonalenia, ale na zbliżajÄ…cÄ… siÄ™ kolejnÄ… edycjÄ™ rajdu zespóÅ‚ przygotowaÅ‚ zupeÅ‚nie nowy samochód.
„ZdecydowaliÅ›my siÄ™ radykalnie zmienić konstrukcjÄ™ samochodu na nadchodzÄ…cy Rajd Dakar. Aby osiÄ…gnąć nasze cele, musieliÅ›my zbudować prototyp od poczÄ…tku, bazujÄ…c na caÅ‚ej wiedzy, zdobytej przez ostatnie pięć lat” – powiedziaÅ‚ Glyn Hall, dyrektor zespoÅ‚u Toyota Gazoo Racing SA.
Nowy Hilux o wewnętrznym oznaczeniu IMA ma niezależne zawieszenie z tyłu, centralnie montowany silnik i napęd na 4 koła. Silnik znajduje się teraz za przednimi kołami, pomiędzy i lekko poniżej kierowcy i pilota. Geometria zawieszenia powstała od nowa.
„WziÄ™liÅ›my wolnossÄ…cy silnik V8 z poprzedniego samochodu, podobnie jak skrzyniÄ™ biegów, ale sposób wykorzystania tych części jest zupeÅ‚nie nowy. Po pierwszych testach jesteÅ›my bardzo zadowoleni” – dodaÅ‚ Hall.
Dopracowanie nowego zawieszenia wymagaÅ‚o wielu testów, przeprowadzanych najpierw na torze Toyota Gazoo Racing SA w Gauteng. Potem zespóÅ‚ przeniósÅ‚ siÄ™ na prywatny tor na pustyni Kalahari, na póÅ‚noc od Upington.
„PrzejechaliÅ›my nowymi Hiluxami ponad 3000 km. Samochody sÄ… wyjÄ…tkowo szybkie i dobrze zbalansowane. Nie mogÄ™ siÄ™ doczekać Rajdu Dakar 2018” – skomentowaÅ‚ Giniel de Villiers, który wykonaÅ‚ wiÄ™kszość jazd testowych.
Nowy samochód zostaÅ‚ zbudowany w zgodzie z najnowszymi przepisami FIA. Ma o 12 procent wiÄ™kszy skok zawieszenia i waży mniej niż poprzedni model. Samochód zyskaÅ‚ też bardziej precyzyjny ukÅ‚ad kierowniczy i jest lepiej zbalansowany.
Kierowcy
Giniel de Villiers ponownie wystartuje z niemieckim pilotem, Dirkiem von Zitzewitz. ZaÅ‚oga wygraÅ‚a Rajd Dakar w 2009 roku, po czym czterokrotnie zdobyÅ‚a dla Toyoty miejsca na podium. De Villiers razem z pilotem Dennisem Murphy’m zdobyÅ‚ w tym roku mistrzostwo poÅ‚udniowoafrykaÅ„skiej serii Cross-Country. ZaÅ‚oga wygraÅ‚a 4 rajdy jeden po drugim.
Nasser Al Attiyah i francuski pilot Mathieu Baumel wygrali w ostatniej edycji Rajdu Dakar pierwszy odcinek specjalny i jechali na czele stawki aż do trzeciego odcinka, kiedy musieli wycofać siÄ™ z rywalizacji. Al Attiyah i Baumel wygrali swój czwarty FIA Cross-Country World Cup, po raz trzeci w Toyocie Hilux.
„Toyota Hilux to wyjÄ…tkowo trwaÅ‚y i niezawodny samochód. Nowy Dakar Hilux ma wszystkie zalety poprzedniego modelu, zapewniajÄ…c jeszcze lepsze prowadzenie i rozkÅ‚ad masy” – oceniÅ‚ al Attiyah.
Trzeci samochód poprowadzi nowy w zespole Toyoty SA holenderski kierowca Bernard ten Brinke, wspóÅ‚pracujÄ…cy z Francuzem Michelem Périnem. Ten Brinke startuje w Rajdzie Dakar od 2012 roku. W 2016 roku prowadziÅ‚ Hiluxa w barwach teamu Overdrive Racing. W styczniu wystÄ…pi po raz pierwszy jako czÅ‚onek fabrycznego zespoÅ‚u.