FB FB Twitter Twitter
Szukaj:
            1612 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1095 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Wydarzenia

Statystyki odwiedzin serwisu
Toyota zwycięża w krainie Masajów
  Dodano: 2017-03-28
Wyświetlono: 1306 razy
Toyota zwycięża w krainie Masajów
W latach 80. i 90. załogi Toyoty ośmiokrotnie stanęły na najwyższym podium Rajdu Safari, uznawanego za jeden z najtrudniejszych rajdów świata. Mordercza trasa pozytywnie weryfikowała jakość aut tej marki.

Sportowe początki Toyoty

Pierwszy start Toyoty w sportowej imprezie o międzynarodowym zasięgu miał miejsce w sierpniu 1957 r. podczas rajdu Mobilgas Rally dookoła Australii. Toyopet Crown De Luxe załogi Kaminomury, Kondo i Hedleya bez awarii pokonał dystans 17 tys. km. W latach 60. sportowa aktywność Toyoty ograniczała się do wyścigów. Przełomem było powstanie Toyota Team Andersson z siedzibą w Uppsali (Szwecja). Na jego czele stanął Ove Andesson (1938-2008), zwycięzca Rajdu Monte Carlo, uczestnik wyścigów Targa Florio i Daytona. Zanim Szwed zasiadł za kierownicą sportowego samochodu, z powodzeniem startował w zawodach motocyklowych i służył jako kierowca w jednostce sił pokojowych ONZ na Bliskim Wschodzie. Andersson miał duże doświadczenie w sporcie, wiedzę techniczną popartą wieloletnią praktyką, a także ogromny talent organizacyjny. W 1975 roku zespół przeniósł się do Waterloo pod Brukselą, przyjął nazwę Toyota Team Europe i stał się oficjalnym działem sportowym Toyoty.

 

U progu lat 70. główną bronią TTE był model Celica zaprezentowany pod koniec 1970 r. Stopniowo wprowadzano także rajdowe odmiany Corolli. Pierwsze egzemplarze rajdowej Celiki 1600 GT przygotowano w Japonii. Od 1974 r. auta dla TTE montowała firma Andersson Motorsport w Uppsali (Szwecja). Już w grudniu 1972 r. Andersson zajął 9 miejsce w brytyjskim rajdzie Daily Mirror RAC. Kilkanaście miesięcy później Kanadyjczycy Boyce/Wood (Corolla TE 20) zwyciężyli najsłynniejszy rajd USA - Press-on-Regardless. Był to pierwszy triumf Toyoty w mistrzostwach świata WRC. 

 

W połowie lat 70. Andersson podpisał kontrakt z legendarnym Hannu Mikkolą. Efekt był znakomity: w lipcu 1975 r. Fin zwyciężył Rajd 1000 Jezior. 180-konna Corolla Coupé 1600 okazała się najszybszym samochodem na szutrowej trasie najbardziej prestiżowego rajdu Finlandii. Triumf załogi Mikkola/Aho był pierwszym zwycięstwem Toyoty w Europie. Toyota rozpoczęła udaną ofensywę na Starym Kontynencie. Andersson zwyciężył Rallye de Portugal Vinho do Porto (1976), skutecznie promując japońską markę na Półwyspie Iberyjskim. Do grona pilotów TTE dołączył Arne Hertz. 

 

Wiosną 1979 r. 20-osobowy zespół Toyota Team Europe znalazł się w nowej siedzibie przy Toyota Allee w Kolonii. Andersson zatrudnił wybitnych inżynierów i techników, którzy pracowali nad kolejną generacją rajdowej Celiki GT2000, znanej pod fabrycznym oznaczeniem RA45. Przydatne były tu doświadczenia z poprzedniego modelu GT2000 (RA23), w którym zastosowano m.in. po 4 zawory na cylinder i podwójny wałek rozrządu. Paradoksalnie, gdy na przełomie 1978/79 nowa broń Toyoty była już niemal gotowa, szeregi TTE opuścili Mikkola i Hertz zwabieni lukratywną propozycją jednego z niemieckich koncernów. Andersson po raz kolejny budował zespół niemal od podstaw. 

 

Kierunek: Afryka

 

16 kwietnia 1979 r. w Nairobi (Kenia) zakończył się 27. Rajd Safari. W imprezie zdominowanej przez Datsuna, Fiata i Mercedesa dział sportu Toyoty nie uczestniczył. Uwagę Anderssona przykuła jednak mało znacząca z pozoru informacja, że załoga Ron Dennis i Peter Tilbury, wsparta przez jednego z kenijskich dealerów Toyoty, uplasowała się na 18. miejscu. Dla wyczynowców to miejsce odległe, lecz wynik seryjnej Toyoty Cariny prowadzonej przez amatorów wyglądał obiecująco. Andersson wiedział, że profesjonalnie przygotowana Celica i doświadczona załoga może osiągnąć bardzo wiele w kenijskiej sawannie. 

 

Zarząd Toyoty zdecydował, że wesprze afrykańską ofensywę TTE. Zaplanowano znaczne zwiększenie budżetu na kolejne sezony. Rajd Safari był rozgrywany od 1953 roku. W latach 70. zyskał status rajdu WRC. Trasę na drogach, a częściej bezdrożach wiodących przez sawannę Kenii, Ugandy i Tanganiki pokrywał szuter, a w przypadku opadów – wyjątkowo lepkie, czerwone, zielonkawe lub żółte błoto. Czasem szlak oesu przecinała efemeryczna rzeka pełna błotnistej wody, niekiedy po czymś, co tylko z nazwy przypominało drogę błąkały się dzikie zwierzęta: lwy, antylopy lub stada słoni. Mimo specjalnych filtrów powietrza wszechobecny pył „szlifował” gładzie cylindrów, a tarkowata, dziurawa nawierzchnia „rozbijała” najtrwalsze zawieszenia. Awarie były na porządku dziennym. 

Opakowani w niepalne kombinezony i kaski kierowcy oraz piloci pracowali jak galernicy. Temperatura we wnętrzach aut przekraczała 60 stopni Celsjusza, powodując groźne odwodnienie organizmu. 

 

Rajd Safari był morderczym testem dla ludzi i pojazdów. Od parametrów silnika bardziej liczyła się solidna konstrukcja, ogólna wytrzymałość załogi. Nieprzypadkowo więc przez lata zwyciężały auta o „pancernej” budowie, deklasując konkurentów dysponujących większą mocą, lecz gorzej dopracowanymi pojazdami. Niemal regułą były zwycięstwa przyzwyczajonych do ekstremalnych warunków Kenijczyków. Prym wiódł urodzony w Ugandzie Hindus, Shekhar Mehta, który zwyciężał Safari pięć razy. Zanim zdecydowano się na udział TTE w Safari, Andersson wraz z pilotem Henrym Liddonem zdecydowali się na start w 11. Rajdzie Wybrzeża Kości Słoniowej (Rallye Bandama Côte d'Ivoire, RBCI) w grudniu 1979 r. Załoga Toyoty Celiki 2000 GT zajęła 5. miejsce w imprezie zdominowanej przez załogi Mercedesa 450 SLC. Nieźle wystartowała francuska załoga TTE, Thérier/Vial, lecz wypadek wyeliminował ich z walki. 

 

 

TA64 TCT wchodzi do akcji

 

Na przełomie lat 70. i 80. Toyota ograniczała starty do rajdów na Starym Kontynencie. Po umiarkowanie udanej próbie w RBCI Ove Andersson wiedział, że start i sukces w Rajdzie Safari wymaga stworzenia wyjątkowego pojazdu o znakomitych walorach jezdnych, dynamice i nieprzeciętnie odpornej konstrukcji. Na celowniku znalazł się główny konkurent – Datsun 240RS. Prace nad Celicą TCT (oznaczenie fabryczne TA 64) rozpoczęto w 1982 roku. W tym samym czasie kierowcy TTE startowali 240-konnymi Celicami GT2000 Twin Cam. Największym sukcesem Waldegårda i Eklunda było zajęcie 2 czołowych miejsc w Rajdzie Nowej Zelandii w czerwcu 1982. 

 

Prototypy TCT przywiezione z Japonii udoskonalano w Kolonii i w tajemnicy testowano w Afryce. Sercem pojazdu była umieszczona z przodu 4-cylindrowa, 16-zaworowa jednostka 4T-GTE o pojemności 2090 ccm. Blok silnika był odlany z żeliwa, głowicę wykonano z aluminium. We współpracy z firmą Nippon Denso, inżynierowie Toyoty i TTE skonstruowali elektronicznie sterowany, wielopunktowy wtrysk paliwa i układ zapłonowy z dwiema świecami na cylinder. Zastosowano turbosprężarkę typu K27 niemieckiej firmy KKK z intercoolerem (ciśnienie doładowania 0.55–0.90 bar). W zależności od wersji i specyfiki rajdu jednostka osiągała moc maksymalną 330–390 KM w zakresie 7500–9000 obr./min. W znanej firmie Mike’a Hewlanda zamówiono manualną skrzynię biegów o 5 przełożeniach ze sprzęgłem kłowym. Samonośne nadwozie zbudowano ze stali, lecz drzwi, pokrywy, spoilery i wiele innych elementów wykonano z tworzywa sztucznego. Do wzmocnionej płyty podłogowej przytwierdzono klatkę bezpieczeństwa skonstruowaną wspólnie przez inżynierów TTE i firmę Matter. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny McPhersona, stabilizator oraz gazowe amortyzatory z regulacją sztywności. Zawieszenie tylne to sztywny most napędowy, drążki Panharda, podwójne wahacze dolne i górne oraz amortyzatory gazowe. W firmie Brembo zamówiono specjalne wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 260 mm (przód) i 285 mm (tył) z czterema aluminiowymi zaciskami na każde z kół. Opony o wzmocnionej konstrukcji i wymiarach 185/75R15 oraz 215/75 R15 (tył) pochodziły ze sportowej oferty koncernu Pirelli. Zamontowano je na kutych obręczach marki Speedline. 

 

Toyota Celica Twin Cam Turbo (TCT) w stanie gotowości bojowej ważyła 1020–1100 kg, co oznaczało, że na każde 3 kg pojazdu przypadał 1 KM. Prognozując spalanie rzędu 50–60 l/100 km zastosowano zbiornik paliwa o pojemności 130 litrów. 

 

1 sierpnia 1983 r. tylnonapędowa Celica TCT otrzymała homologację FIA nr. B-239 w grupie B. W zależności od przełożeń auto rozwijało 190-230 km/h. „Chrzest bojowy” odbył się w dokładnie 4 tygodnie później podczas Rajdu Finlandii. Juha Kankkunen zajął 6. miejsce w klasyfikacji generalnej. TTE dopracował konstrukcję pod kątem specyfiki afrykańskich rajdów. Pierwszy sukces TCT miał miejsce w październiku 1983 r., na szutrowo-błotnych oesach Rajdu Wybrzeża Kości Słoniowej. Po 4,5 tys. kilometrów morderczej rywalizacji z 50 załóg metę w Abidżanie osiągnęło zaledwie... 8. Na szczycie podium stanęli Szwedzi, Björn Waldegård i jego pilot, Hans Thorszelius, za kierownicą Celiki TCT. Trzecie miejsce zdobyli ich koledzy z Toyota Premoto Team, Eklund i Spljuth. Inny kierowca Toyoty, Kankkunen, miał duże szanse na podium, lecz na jednym z oesów utracił zbyt wiele czasu. Triumfujące dotąd Audi i Datsun (Nissan) pozostały w pobitym polu. Koncernowi z Ingolstadt nie pomógł nawet przełomowy napęd quattro. Jak na ironię, drugie miejsce zajął niegdysiejszy “dezerter” z TTE, Hannu Mikkola (Audi).

 

3 zwycięstwa z rządu

 

23 kwietnia 1984 r., po 4 dniach zaciekłej walki, Celica TCT z teamu Westland Motors osiąga metę 32. Marlboro Safari Rally w Nairobi. Waldegård i Thorszelius triumfują! Wieloletni wysiłek konstruktorów TTE opłacił się. Dalsze miejsce na podium zajął słynny Aaltonen (Opel) i Mikkola (Audi). Niezwyciężony Mehta (Nissan) był piąty, na dalszej pozycji znalazł się Salonen. Z rywalizacji odpadła gwiazda teamu Audi, Michelle Mouton, oraz weterani Munari i Blomquist. W wielu pojazdach skapitulowały mechanizmy, nie zaś ich załogi. Andersson gratuluje rodakom zwycięstwa i... nakazuje dalsze prace nad TCT. Technicy i konstruktorzy TTE demontują zwycięską Celicę z numerem 5 na “czynniki pierwsze”. Niczym eksperci kryminalistyki badają zużycie każdego mechanizmu, najdrobniejszej śrubki. W ciągu kilku miesięcy konstrukcja uznawana powszechnie za doskonałą jest stale ulepszana. Nowe, wydajniejsze hamulce, zmodyfikowane zawieszenie, trwalsze podzespoły silnika i przeniesienia napędu. 

 

Jesienią 1984 r. rozpoczynają się testy w Afryce. Bierze w nich udział Juha Kankkunen, jego irlandzki pilot Fred Gallagher oraz załoga Waldegård i Thorszelius. Zbliża się czas wielkiej próby w kraju Masajów. W ciągu 4 dni uczestnicy rajdu Safari pokonali 5167 morderczych kilometrów. 8 kwietnia 1985 r. w Nairobi strumień spienionego szampana leje się na Kankkunena i Gallaghera. Pozycja 2. to Waldegård i Thorszelius. Toyota znowu górą! Załogi dotychczasowych faworytów, Opla i Audi, plasują się poza podium. Warto podkreślić, że pokonane zostały auta z napędem na obie osie. 

 

TTE już oficjalnie przejmuje patronat nad załogami startującymi w Kenii. W kwietniu 1986 r. Waldegård zdobywa dla Toyoty 3. zwycięstwo w Rajdzie Safari. 2. miejscem cieszą się Lars Torph i Bo Thorszelius. W latach 1983–86 Celica Twin-Cam Turbo w pełni zasłużyła na zaszczytny tytuł „King of Africa”. 

 

W sezonie 1987 zamieniają się przepisy. Po serii tragicznych wypadków FIA likwiduje Grupę B. TTE wystawia nową broń – to 300-konna, A-grupowa Toyota Supra (MA70) z silnikiem o pojemności 3 litrów. W Rajdzie Safari Torph i Melander zajmują 3. miejsce. Na pozycji 6. plasuje się kenijska załoga Ulyate/Street. 23 września 1987 r. wiadomość o śmierci dyrektora sportowego TTE, Henry’ego Liddona, w katastrofie śmigłowca, wstrząsnęła zespołem. Toyota kontynuuje walkę w sezonach 1988 i 1989, uzyskując niezłe wyniki, jednak Supra Turbo nie powtórzyła sukcesu Celiki TCT. 

 

Pokoleniowa zmiana

 

Na przełomie lat 80. i 90. w szeregach TTE pojawiają się młodzi kierowcy i nowe pojazdy: czteronapędowa Celica GT-Four (ST 165 i ST185) oraz jej znakomita następczyni, Celica GT-Four ST205. Póki co „stara gwardia” Toyoty nadal zwycięża. W kwietniu 1990 Waldegård i Gallagher triumfują na podium 38. edycji Rajdu Safari (Celica GT-Four ST 165). 1 kwietnia 1992 r. jest wielkim dniem dla Carlosa Sainza i Luisa Moya. Wspierani przez TTE, startują w barwach Toyota Kenya i zwyciężają jubileuszową, 40. edycję Rajdu Safari. Napęd wyłącznie na jedną oś był już przeszłością. U progu nowej dekady Celica Turbo 4WD nie ma sobie równych! Prymat Toyoty uznały nawet załogi legendarnej Lancii Delta Integrale. 2-litrowy silnik 3S-GTE o mocy 300 KM jest uznawany za arcydzieło inżynierów Toyoty. Nowością jest m.in. system zmiennych faz rozrządu T-VIS, protoplasta stosowanego od 1996 r. w autach seryjnych systemu VVT-i. Jednostkę zasila elektroniczny, wielopunktowy wtrysk paliwa oraz nowa turbosprężarka Toyota CT26 z podwójnym zaworem waste-gate, wytwarzająca ciśnienie 1,5 bara. Innowacyjną konstrukcją jest napęd 4x4 z elektronicznie sterowanym mechanizmem systemu Torsen. Superlatywy zbiera także 5-biegowa skrzynia manualna Toyota E151F. 

 

W rękach hiszpańskiego wirtuoza Celica ST185 Grupy A to maszyna do seryjnego wygrywania rajdów. Carlos Sainz zdobędzie dla Toyoty dwa tytuły Mistrza Świata WRC. Rajd Safari 93’ to kolejny wielki sukces Toyoty. Załogi Celic ST185 Kankkunena, Aléna i Duncana zajmują całe podium! Z 44 aut metę osiągnęło tylko 17. 

 

Znakomita passa TTE trwa nadal. Sezon 1994 przyniesie zwycięstwo ich kolegom, Duncanowi i Wiliamsonowi. W kwietniu 1995 r. triumfatorami Rajdu Safari są Fujimoto i Hertz, miejsce trzecie zajmą Duncan i Williamson (Team Toyota Kenya). Sezon 96 i 97 przyniosły trzecie miejsca Celic ST205. W sierpniu 1997 r. homologację FIA otrzymała Corolla WRC. 2-litrowy, umieszczony poprzecznie z przodu silnik 3S-GTE o mocy 300 KM wyposażono w turbosprężarkę typu twin-scroll (ciśnienie 2 bar), innowacyjną konstrukcję Toyoty. Nowością była sekwencyjna, sterowana elektronicznie skrzynia X-trac o 6 przełożeniach oraz specjalne zawieszenie firmy Ohlins. W 1999 roku Safari Rally rozegrano nietypowo, bo w lutym. Do walki Toyota wystawiła czteronapędową Corollę WRC zbudowaną na bazie seryjnej, 3-drzwiowej Corolli (seria E111). Drugie miejsce zajął francuski zespół, Auriol i Giraudet, zaś pozycja 3. przypadła mistrzowskiej załodze Sainz/Moya. 

 

Życie po WRC

 

W 1999 r. Toyota zdobyła trzeci tytuł Rajdowego Mistrza Świata Producentów i... wycofała się z udziału w eliminacjach WRC. Nie był to jednak definitywny koniec sukcesów Toyoty w kenijskiej sawannie. W miejscu TTE i wspieranych przez nią teamów pojawiają się „prywatne” załogi, zwykle sponsorowane przez lokalnych dealerów Toyoty. W 2000 r. na trasę Safari wyrusza kenijska załoga Bailey/Raju (Celica GT-Four ST205), zajmując 12. pozycję w klasyfikacji generalnej. W lipcu 2005 r. w 50. edycji KCB Safari Rally, Kenijczycy Peter i Alex Horsey zajmują 9. pozycję. Ich Corolla ma homologację Grupy N4. Na pozycji 10. uplasowała się inna załoga z Kenii – Jaswinder/Ravinder (Celica). Wynik 60. edycji Safari w czerwcu 2012 r. zaskoczył wszystkich fanów: Simon Sharpe i Crispin Kennedy zajęli dobrą, szóstą pozycję, jadąc niepozorną Toyotą Platz. Nieznany w Europie model to subkompaktowy następca Toyoty Tercel i Paseo, spokrewniony technicznie z 1. generacją Yarisa. Oferowano go w Japonii, RPA i na wybranych rynkach Afryki i Azji, a w USA był dostępny pod nazwą Echo. W rękach doświadczonej kenijskiej załogi Platz okazał się niespodziewanie groźną bronią, deklasując wielu rywali w znacznie mocniejszych Imprezach STi i Lancerach Evo IX. Rok później Chana Jaswinder zajmuje 12. pozycję seryjną Celicą GT-Four. W czerwcu 2016 r. kenijska załoga Toyoty Sprinter, Lairangi i Gichochi, osiągnęła metę na 16. miejscu. Warto odnotować także start klasycznej, tylnonapędowej Toyoty Corolli RXi. W latach 2014–16 na trasie rajdu pojawiały się Toyoty RunX – oferowany m.in. w Japonii i na wybranych rynkach afrykańskich odpowiednik popularnej u nas Corolli E120/130. 

 

Bilans udziału Toyoty w Rajdzie Safari to 8 zwycięstw i wiele znakomitych startów zawodników z Kenii i całego świata. Ekstremalne warunki na trasie kenijskiego rajdu-legendy są najlepszym potwierdzeniem nieprzeciętnej jakości samochodów koncernu Toyota, tym bardziej że oprócz profesjonalnie przygotowanych rajdówek z powodzeniem startowały w nim auta seryjne. 



Źródło: Toyota, informacja Mototarget.pl

Zdjęcia do bezpłatnego wykorzystania w celach prasowych:

Toyota w krainie Masajów:
w lewo
Toyota w krainie Masajow
©
Toyota w krainie Masajow
©
Toyota w krainie Masajow
©
Toyota w krainie Masajow
©
w prawo
 Inne artykuły
» Jak wybrać odpowiednie Autocasco? Wystarczy odwiedzić salon Forda 2023-07-20
  Forda puma serwis Ubezpieczenie Autocasco to nieodłączna część pakietu dealerskiego w programie Ford Ubezpieczenia, która jest coraz częściej wybierana przez polskich kierowców. Odpowiednio dobrana polisa to bezpieczeństwo i pewność, że w razie niefortunnego zdarze... więcej »

» Jak przewozić psa w samochodzie? Akcesoria Forda pomogą zapewnić bezpieczeństwo podróżującym pupilom 2023-07-11
  Czas wakacji wiąże się z planowaniem krótszych i dłuższych podróży. Wiele osób decyduje się na rodzinny wyjazd ze swoim czworonożnym przyjacielem. Jak bezpiecznie przewozić zwierzę autem i co mówi o tym prawo o ruchu drogowym?... więcej »

» Szczyty sportowego charakteru: od Audi S6 plus do Audi RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance 2023-06-28
  Dla firmy znanej kiedyś jako quattro GmbH te cztery litery oznaczały jeszcze bardziej usportowione wersje i tak już bardzo wydajnych modeli RS 6 i RS 7. Były one zgodne z filozofią podnoszenia techniki samochodowej na jeszcze wyższy poziom, tj. uzyskania... więcej »

» Ford prezentuje w Spa nowego Mustanga GT4, realizując zapowiedź dostarczenia wyczynowego Mustanga miłośnikom sportów motorowych na całym świecie 2023-06-28
  Legendarny Ford Mustang podnosi swój prestiż w sportowym świecie dzięki dzisiejszemu oficjalnemu debiutowi Mustanga GT4 w wyścigu CrowdStrike 24 Hours of Spa na słynnym torze Spa-Francorchamps we wschodniej Belgii. ... więcej »

» Poszerza się gama Mustangów wyścigowych ? Ford zaprezentuje nowego Mustanga GT4 w Spa w Belgii 2023-06-23
  Niedługo po prezentacji Mustanga GT3 na torze Le Mans, która miała miejsce w piątek 9 czerwca, Ford poinformował, że premiera nowego Mustanga GT4 odbędzie się w środę 28 czerwca 2023 r. o godzinie 14:00 czasu środkowoeuropejskiego na kultowym torze ... więcej »

» Volkswagen ID. Buzz we flocie Hilti Poland - wizytówka firmy i dowód zrównoważonego rozwoju 2023-06-21
  pełni elektryczny, zeroemisyjny model marki Volkswagen Samochody Dostawcze ? ID. Buzz, świetnie sprawdza się w roli samochodu firmowego. Może być nie tylko towarzyszem codziennych operacji w przedsiębiorstwie ? samochodem serwisowym, pojazdem do realiza... więcej »

» Moc i aerodynymika wyniosą elektrycznego Forda SuperVana 4.2 pod chmury podczas 101. edycji wyścigu na Pikes Peak 2023-06-21
  Ford Performance przygotowuje się do 101. edycji wyścigu Broadmoor Pikes Peak International Hill Climb, współorganizowanego przez Gran Turismo, stawiając na starcie elektrycznego, udoskonalonego Forda SuperVana 4.2. Wyczekiwane w sportowym świecie wydarz... więcej »

» Co można zrobić z Mustangiem Mach-E z telefonu? Elektryczny samochód Forda oferuje więcej niż można się spodziewać 2023-06-15
  Obsługa samochodów z telefonu nie jest już niczym nowym, a we współczesnych pojazdach jest właściwie koniecznością. Mustang Mach-E nie jest wyjątkiem, a Ford zadbał o rozbudowaną listę możliwości. Model od rynkowej premiery zachwyca możliwości... więcej »

» Nowy Volkswagen Tiguan z nowymi technologiami topowej klasy i dużym zasięgiem w trybie elektrycznym 2023-06-15
  Przy okazji zakończenia testów marka Volkswagen zdradza nieco szczegółów na temat kolejnej generacji swojego obecnie najlepiej sprzedającego się modelu: Tiguan nr 3 będzie dostępny z nowo opracowanym systemem aktywnej kontroli zawieszenia i innymi fun... więcej »

» Volkswagen T1 Raupenfuchs i Volkswagen T2 Elektro - dwa unikalne samochody na VW Bus Festival 2023 2023-06-15
  VW Bus Festival 2023, który odbędzie się w dniach od 23 do 25 czerwca w Hanowerze, to nie tylko największe międzynarodowe spotkanie miłośników mikrobusów Volkswagena, ale również największa w historii marki Volkswagen Samochody Dostawcze ekspozycja... więcej »

» Ford Performance przygotowuje niezwykłego wyczynowego ?twardziela? Rangera Raptora T1+ do startu w Rajdzie Dakar 2023-06-14
  Ford Performance uczestniczył w większej liczbie wyścigów i zwyciężał w większej liczbie serii, krajów i torów, niż jakakolwiek inna firma na świecie. Od Le Mans po Monako, od Daytona po Bathurst, od pustyni Finke po Ensenadę w Meksyku. Musi jedna... więcej »

» Historia ikonicznych modeli: wyjątkowa wystawa klasycznych mikrobusów Volkswagena podczas VW Bus Festival 2023 2023-06-14
  Międzynarodowy VW Bus Festiwal 2023, przez trzy dni (od 23 do 25 czerwca) będzie najjaśniejszą gwiazdą wszechświata mikrobusów marki Volkswagen. Festiwal, w którym weźmie udział 6000 pojazdów, w tym prężna reprezentacja samochodów z Polski, jest ... więcej »

» Ranger Raptor Samochodem Roku Wirtualnej Polski 2023. Kolejne prestiżowe wyróżnienie dla nowej generacji pick-upa Forda 2023-06-01
  Ford Ranger Raptor został Samochodem Roku Wirtualnej Polski. Nowa generacja pick-upa Forda wygrała w głównej kategorii konkursu, pokonując aż 31 innych modeli. ... więcej »

» ID.7 po raz pierwszy w Polsce: elektryczna limuzyna premierowo w Volkswagen Home w Warszawie 2023-06-01
  Volkswagen ID.7, flagowy model z rodziny elektrycznych samochodów zbudowanych na platformie MEB, do salonów trafi jeszcze w tym roku. Zanim się to stanie, będzie można obejrzeć ten samochód w butikowym salonie w Warszawie ? Volkswagen Home. ID.7 to jede... więcej »

» CUPRA inspiruje się przyszłością. Jak projektowane są samochody hiszpańskiej marki? 2023-06-01
  Od premiery najnowszego modelu elektrycznego hiszpańskiej marki - Tavascana - minął dopiero miesiąc, a design samochodu już cieszy się uznaniem w branży oraz pozytywnym odbiorem motoryzacyjnych entuzjastów. Pierwszy elektryczny SUV marki został doceni... więcej »

» Ford Ranger Raptor samochodem technicznym największej imprezy rowerowej w Polsce 2023-05-31
  Małopolska Joy Ride Festiwal to największa w Polsce impreza rowerowa łącząca najróżniejsze odmiany dwukołowych sportów ektremalnych i goszcząca zawodników rywalizujących w różnych konkurencjach. W organizacji tego niezwykłego przedsięwzięcia p... więcej »

» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? 2023-05-31
  Rozpoczynający się sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miłośnikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcę za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spędzać noce ?na dziko?, na łoni... więcej »

» Samochody elektryczne w Warszawie: darmowy postój w strefie płatnego parkowania atrakcyjny dla kierowców ?elektryków? 2023-05-30
  Dane ze Strefy Płatnego Parkowania na warszawskim Mokotowie i w Śródmieściu pokazują, przy których ulicach parkuje najwięcej aut z zielonymi tablicami i jaką część wszystkich samochodów stanowią. W ciągu roboczego tygodnia jest ich nawet 5-7 proc... więcej »

» Sportowe i eleganckie - nowe linie wyposażenia Audi A6 i Audi A7 dają oszałamiający efekt 2023-05-30
  Audi A6 i Audi A7 oraz ich wersje S, w roku modelowym 2024 zyskują nowy, oszałamiający wygląd. Oprócz nowo zaprojektowanych linii wyposażenia z niezależnymi przednimi i tylnymi elementami stylistycznymi, te modele klasy luksusowej charakteryzują się t... więcej »

[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 1156 1157 1158 1159 1160 1161 1162 1163 1164 1165 1166 1167 1168 1169 1170 1171 1172 1173 1174 1175 1176 1177 1178 1179 1180 1181 1182 1183 1184 1185 1186 1187 1188 1189 1190 1191 1192 1193 1194 1195 1196 1197 1198 1199 1200 1201 1202 1203 1204 1205 1206 1207 1208 1209 1210 1211 1212 1213 1214 1215 1216 1217 1218 1219 1220 1221 1222 1223 1224 1225 1226 1227 1228 1229 1230 1231 1232 1233 1234
Wyświetlane: 0 - 20 z 24669 rekordów
Warto przeczytać
 

foto © Hyundai


A imię jego… Kona
Najczęściej oglądane

Zdjecie dnia

Zdjecie miesiaca


© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |