|
|
Ultralekka konstrukcja Audi wygrywa w Le Mans
|
Autor: Marcin Skrzyński Dodano: 2011-06-14
Wyświetlono: 1701 razy
|
W 24-godzinnym wyścigu w Le Mans, jednym z najbardziej emocjonujących i najbardziej dramatycznych w historii, zwycięstwo przypadło w udziale ultralekkiej konstrukcji Audi.
|
|
W tym fascynujÄ…cym spektaklu, który trzymaÅ‚ w napiÄ™ciu 250 000 widzów na torze i miliony widzów zgromadzonych przed telewizorami, zespóÅ‚ kierowców: Marcel Fässler (Szwajcaria), André Lotterer (Niemcy) i Benoît Tréluyer (Francja), jadÄ…cy w innowacyjnym samochodzie Audi R18 TDI przyniósÅ‚ marce z czterema pierÅ›cieniami dziesiÄ…te już zwyciÄ™stwo w tym wyÅ›cigu.
W 79 edycji najbardziej znanego dÅ‚ugodystansowego wyÅ›cigu Å›wiata nie brakowaÅ‚o dramatyzmu. Po tym, jak już w pierwszej tercji wyÅ›cigu Audi w wyniku wypadków straciÅ‚o dwa ze swoich bolidów, ostatniÄ… nadziejÄ… staÅ‚ siÄ™ samochód z numerem startowym „2”, który podczas kwalifikacji zapewniÅ‚ sobie miejsce Pole Position. Przez 16 godzin Fässler, Lotterer i Tréluyer musieli samotnie zmagać siÄ™ z kierowcami trzech Peugetów, którzy nie szczÄ™dzili staraÅ„, aby tylko pozbawić Audi szans na zwyciÄ™stwo.
W niedzielne przedpoÅ‚udnie cztery najszybsze samochody wciąż jeszcze walczyÅ‚y o wygranÄ…. Prowadzenie w wyÅ›cigu zmieniaÅ‚o siÄ™ nieustannie, na co wpÅ‚yw niewÄ…tpliwie miaÅ‚y różne strategie poszczególnych zespoÅ‚ów wyÅ›cigowych. Fässler, Lotterer i Tréluyer wciąż starali siÄ™ wykorzystać atut wydajnoÅ›ci ich sportowego samochodu z silnikiem diesla, który w pierwszym roku zmniejszania pojemnoÅ›ci silników w bolidach startujÄ…cych w Le Mans byÅ‚ najszybszym samochodem na torze. Z wynikiem 3.25,289 minut André Lottererowi w 229 okrążeniu udaÅ‚o siÄ™ nawet pokonać jego wÅ‚asny najlepszy wynik z kwalifikacji.
ImponujÄ…ca byÅ‚a także niezawodność nowego Audi R18 TDI: na caÅ‚ej trasie wyÅ›cigu samochód z numerem startowym „2” nie musiaÅ‚ zjeżdżać do boksu ani razu wiÄ™cej, niż to poczÄ…tkowo zaplanowano. Jedynie problem ze zbiornikiem paliwa dostarczyÅ‚ ekipie pod kierownictwem Dr. Wolfganga Ullricha i dyrektora technicznego Audi Sport Team, Ralfa Jüttnera, nieco powodów do zmartwieÅ„. Nie można byÅ‚o wykorzystać peÅ‚nej pojemnoÅ›ci 65–litrowego zbiornika paliwa.
Z tego powodu w ostatecznej fazie wyÅ›cigu André Lotterer musiaÅ‚ wywalczyć sobie przewagÄ™ czasowÄ… pozwalajÄ…cÄ… na dodatkowe tankowanie – i to przy bardzo trudnych warunkach pogodowych, przy padajÄ…cej mżawce, która sprawia, że tor staje siÄ™ wyjÄ…tkowo Å›liski.
Po ostatnim tankowaniu Niemiec z siedmioma sekundami przewagi nad zajmujÄ…cym drugie miejsce Peugeotem ruszyÅ‚ do finalnej potyczki. Ostatecznie Lotterer zakoÅ„czyÅ‚ wyÅ›cig po 24 godzinach jako pierwszy z przewagÄ… 13,420 sekundy nad rywalem, ku szalonej radoÅ›ci jego kolegów, Marcela Fässlera i Benoît Tréluyera oraz caÅ‚ego zespoÅ‚u Audi. Dla trzech kierowców Audi, którzy w ubiegÅ‚ym roku zajÄ™li drugie miejsce, byÅ‚o to pierwsze zwyciÄ™stwo w wyÅ›cigu Le Mans, zaÅ› dla Audi – dziesiÄ…te.
“To byÅ‚ fantastyczny triumf ultralekkiej technologii konstrukcyjnej Audi osiÄ…gniÄ™ty w ekstremalnych warunkach” – oÅ›wiadczyÅ‚ Rupert Stadler, przewodniczÄ…cy zarzÄ…du Audi AG, który osobiÅ›cie obserwowaÅ‚ tÄ™ emocjonujÄ…cÄ… rywalizacjÄ™.
„W ubiegÅ‚ym roku rekordowe zwyciÄ™stwo zawdziÄ™czaliÅ›my przede wszystkim niezawodnoÅ›ci i efektywnoÅ›ci. W tym roku nasz samochód byÅ‚ nie tylko najbardziej niezawodny, ale też najszybszy”. Michael Dick, czÅ‚onek zarzÄ…du ds. rozwoju powiedziaÅ‚ z kolei: „Nasi kierowcy, a także caÅ‚y zespóÅ‚ Audi wykonali pierwszorzÄ™dnÄ… pracÄ™, wobec której należy mieć wielki respekt. To dziesiÄ…te zwyciÄ™stwo naszej marki w wyÅ›cigu Le Mans byÅ‚o bez wÄ…tpienia najtrudniejsze do zdobycia – a tym samym jest dla nas najbardziej wartoÅ›ciowe. W ten sposób udowodniliÅ›my także, chociaż mimo woli, że nasi inżynierowie budujÄ… bardzo bezpieczne samochody”.
Allan McNish i Mike Rockenfeller w pierwszej tercji wyÅ›cigu ulegli bardzo poważnym wypadkom. McNish w Audi R18 TDI z numerem startowym „3” na krótko przed koÅ„cem pierwszej godziny przejÄ…Å‚ już prowadzenie, kiedy na odcinku toru „La Chapelle” przy prÄ™dkoÅ›ci 170 km/h zostaÅ‚ uderzony przez inny samochód w lewe tylne koÅ‚o. R18 TDI straciÅ‚o stabilność i wypadÅ‚o z toru, z wielkÄ… siÅ‚Ä… uderzyÅ‚o w bandÄ™ i przewróciÅ‚o siÄ™ na dach. Korpus Audi R18 TDI o jednolitej konstrukcji z wÅ‚ókien wÄ™glowych wytrzymaÅ‚ to uderzenie. McNishowi udaÅ‚o siÄ™ bez obrażeÅ„ wydostać z wraku samochodu; po badaniu w szpitalu kierowca powróciÅ‚ na tor.
Jeszcze wiÄ™cej szczęścia miaÅ‚ Mike Rockenfeller. JadÄ…c na drugim miejscu kierowca okoÅ‚o godzinÄ™ przed póÅ‚nocÄ… zostaÅ‚ uderzony również na najszybszym odcinku w lewe tylne koÅ‚o przez inny samochód przy prÄ™dkoÅ›ci okoÅ‚o 300 km/h. Audi R18 GT odwróciÅ‚o siÄ™ na lewo i z prÄ™dkoÅ›ciÄ… 270 km/h uderzyÅ‚o w barierki na odcinku przed zakrÄ™tem „Indianapolis”. Jego Audi wykonane również z wÅ‚ókien wÄ™glowych wytrzymaÅ‚o zderzenie. Także przedni pochÅ‚aniacz siÅ‚y zderzenia i inne elementy bezpieczeÅ„stwa pasywnego samochodu speÅ‚niÅ‚y swoje zadanie. Mike’owi Rockenfellerowi udaÅ‚o siÄ™ samodzielnie wysiąść z samochodu. ZwyciÄ™zca z ubiegÅ‚ego roku na wszelki wypadek spÄ™dziÅ‚ noc w szpitalu, ale opuÅ›ciÅ‚ go już w niedzielne przedpoÅ‚udnie.
„Standardy bezpieczeÅ„stwa w Audi sÄ… po prostu wspaniaÅ‚e i uratowaÅ‚y mi życie” – oÅ›wiadczyÅ‚ Mike Rockenfeller. Jeszcze nigdy w moim życiu nie miaÅ‚em takiego wypadku i mam nadziejÄ™, że już nigdy nic takiego mnie nie spotka. Podobnie wypowiadaÅ‚ siÄ™ Alan McNish: „DziÄ™kujÄ™ konstruktorom Audi za to, że zbudowali samochód, z którego nawet po takich ciężkich wypadkach można wyjść o wÅ‚asnych siÅ‚ach”.
Audi wygrywajÄ…c po raz dziesiÄ…ty w ciÄ…gu 13 lat startów zapisaÅ‚o kolejnÄ… chlubnÄ… kartÄ™ w swojej historii sukcesów w 24-godzinnym wyÅ›cigu Le Mans. Po pierwszej wygranej samochodu z silnikiem TFSI w roku 2001, pierwszym triumfie samochodu z silnikiem diesla w roku 2006 i pierwszym zwyciÄ™stwie samochodu ze zmiennÄ… geometriÄ… Å‚opatek turbiny VTG w roku ubiegÅ‚ym, Audi po raz kolejny wygraÅ‚o dziÄ™ki innowacyjnej technice. „Technologia Audi ultra w ten weekend przeszÅ‚a swój najtrudniejszy test wytrzymaÅ‚oÅ›ci” – oÅ›wiadczyÅ‚ szef dziaÅ‚u sportów samochodowych Audi Dr. Wolfgang Ullrich po zakoÅ„czeniu wyÅ›cigu.
„Kiedy wytycza siÄ™ nowe szlaki, to jest to zawsze zwiÄ…zane z jakimÅ› ryzykiem. Ale ryzyko byÅ‚o tego absolutnie warte. Audi R18 TDI byÅ‚o w Le Mans 2011 klasÄ… samÄ… dla siebie. Przede wszystkim ze wzglÄ™du na te dwa bardzo ciężkie wypadki tegoroczny wyÅ›cig w Le Mans byÅ‚ dla nas najtrudniejszy ze wszystkich pod wzglÄ™dem emocjonalnym. To, że naszym kierowcom udawaÅ‚o siÄ™ trzymać w szachu silnÄ… konkurencjÄ™ przy pomocy zaledwie jednego samochodu, jest wprost niewiarygodne. To jest historia, jaka moim zdaniem mogÅ‚a siÄ™ zdarzyć tylko w Le Mans. Każdy w Audi może być dumny z tego triumfu. WieÅ›ci o tym, że zarówno Allan (McNish) jak i Mike (Rockenfeller) w tak dobrym stanie wyszli z obu tych ciężkich wypadków jest dla nas tak samo ważna, jak dziesiÄ…te zwyciÄ™stwo Audi”.
|
|
|
Pisaliśmy również |
» Szczyty sportowego charakteru: od Audi S6 plus do Audi RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance
|
» Audi SQ8 e-tron - już dostÄ™pne w konfiguratorze i w sprzedaży w Polsce
|
|
Inne artykuły
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »
|
|
[1]234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950515253545556575859606162636465666768697071727374757677787980818283848586878889909192939495969798991001011021031041051061071081091101111121131141151161171181191201211221231241251261271281291301311321331341351361371381391401411421431441451461471481491501511521531541551561571581591601611621631641651661671681691701711721731741751761771781791801811821831841851861871881891901911921931941951961971981992002012022032042052062072082092102112122132142152162172182192202212222232242252262272282292302312322332342352362372382392402412422432442452462472482492502512522532542552562572582592602612622632642652662672682692702712722732742752762772782792802812822832842852862872882892902912922932942952962972982993003013023033043053063073083093103113123133143153163173183193203213223233243253263273283293303313323333343353363373383393403413423433443453463473483493503513523533543553563573583593603613623633643653663673683693703713723733743753763773783793803813823833843853863873883893903913923933943953963973983994004014024034044054064074084094104114124134144154164174184194204214224234244254264274284294304314324334344354364374384394404414424434444454464474484494504514524534544554564574584594604614624634644654664674684694704714724734744754764774784794804814824834844854864874884894904914924934944954964974984995005015025035045055065075085095105115125135145155165175185195205215225235245255265275285295305315325335345355365375385395405415425435445455465475485495505515525535545555565575585595605615625635645655665675685695705715725735745755765775785795805815825835845855865875885895905915925935945955965975985996006016026036046056066076086096106116126136146156166176186196206216226236246256266276286296306316326336346356366376386396406416426436446456466476486496506516526536546556566576586596606616626636646656666676686696706716726736746756766776786796806816826836846856866876886896906916926936946956966976986997007017027037047057067077087097107117127137147157167177187197207217227237247257267277287297307317327337347357367377387397407417427437447457467477487497507517527537547557567577587597607617627637647657667677687697707717727737747757767777787797807817827837847857867877887897907917927937947957967977987998008018028038048058068078088098108118128138148158168178188198208218228238248258268278288298308318328338348358368378388398408418428438448458468478488498508518528538548558568578588598608618628638648658668678688698708718728738748758768778788798808818828838848858868878888898908918928938948958968978988999009019029039049059069079089099109119129139149159169179189199209219229239249259269279289299309319329339349359369379389399409419429439449459469479489499509519529539549559569579589599609619629639649659669679689699709719729739749759769779789799809819829839849859869879889899909919929939949959969979989991000100110021003100410051006100710081009101010111012101310141015101610171018101910201021102210231024102510261027102810291030103110321033103410351036103710381039104010411042104310441045104610471048104910501051105210531054105510561057105810591060106110621063106410651066106710681069107010711072107310741075107610771078107910801081108210831084108510861087108810891090109110921093109410951096109710981099110011011102110311041105110611071108110911101111111211131114111511161117111811191120112111221123112411251126112711281129113011311132113311341135113611371138113911401141114211431144114511461147114811491150115111521153115411551156115711581159116011611162116311641165116611671168116911701171117211731174117511761177117811791180118111821183118411851186118711881189119011911192119311941195119611971198119912001201120212031204120512061207120812091210121112121213121412151216121712181219122012211222122312241225122612271228122912301231123212331234 Wyświetlane: 0 - 20 z 24669 rekordów |
|
|
|