Nissan GT-R 50th Anniversary Edition 2020, debiutujÄ…cy na tegorocznym MiÄ™dzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Nowym Jorku, może poszczycić siÄ™ rozwiÄ…zaniami, które 50 lat temu byÅ‚y wrÄ™cz niewyobrażalne. Z okazji póÅ‚wiecza modelu GT‑R inżynierowie przeszli samych siebie w odkrywaniu potencjaÅ‚u osiÄ…gów, starajÄ…c siÄ™ jednoczeÅ›nie, by pojazd dostarczaÅ‚ przyjemność z jazdy każdemu, niezależnie od poziomu umiejÄ™tnoÅ›ci.
„W Nissanie GT‑R najważniejsza jest caÅ‚kowita równowaga” — powiedziaÅ‚ Hiroshi Tamura, gÅ‚ówny specjalista produktu odpowiedzialny za model GT‑R. „Nie chodziÅ‚o nam wyÅ‚Ä…cznie o jak najwyższÄ… moc, ale o to, by w nowym GT‑R żaden aspekt nie umknÄ…Å‚ naszej uwadze. To godny sposób na uczczenie 50‑lecia tego kultowego modelu”.
50 lat minęło...
Na wiÄ™kszoÅ›ci rynków Nissan GT‑R 2020 bÄ™dzie dostÄ™pny w trzech wersjach wyposażenia: GT‑R Premium, GT‑R Track Edition i GT‑R NISMO. W wybranych regionach oferowane bÄ™dÄ… także wersje Pure, Prestige i Black, ale prawdziwym hoÅ‚dem dla bogatej tradycji modelu jest GT‑R 50th Anniversary Edition.
Samochody z edycji specjalnej bÄ™dÄ… dostÄ™pne trzech tradycyjnych, dwubarwnych wersjach kolorystycznych. NawiÄ…zujÄ… one do kolorów, w jakich GT‑R pojawiaÅ‚ siÄ™ w wyÅ›cigach japoÅ„skiej serii GP, z myÅ›lÄ… o której zostaÅ‚ zaprojektowany pierwszy GT‑R. Do gry wraca nie stosowany od czasu GT-R „R34” bÅ‚Ä™kit Bayside (Wangan), któremu towarzyszÄ… biaÅ‚e „wyÅ›cigowe” pasy. Poczwórna warstwa lakieru i dwukrotne wygrzewanie zapewniajÄ… intensywność niebieskiego koloru z atrakcyjnymi detalami i gÅ‚Ä™bokimi cieniami. Jubileuszowa edycja GT‑R zwraca też uwagÄ™ niebieskimi akcentami na ramionach obrÄ™czy kóÅ‚. KolekcjÄ™ na 50. rocznicÄ™ uzupeÅ‚nia perÅ‚owa biel Å‚Ä…czona z czerwonymi pasami oraz szarość Super Silver z biaÅ‚ymi pasami.
We wnÄ™trzu 50th Anniversary Edition zastosowano specjalny odcieÅ„ szaroÅ›ci, który tworzy w kabinie klimat luksusu przypominajÄ…cy porÄ™ tuż po zmierzchu (kolor ten jest dostÄ™pny opcjonalnie także w innych wersjach GT‑R na 2020 rok). Rocznicowymi elementami sÄ… także miÄ™dzy innymi unikatowe wykoÅ„czenie kierownicy i dźwigni zmiany biegów, specjalne wytÅ‚oczenia na fotelach, podsufitka z Alcantary® z unikatowymi przeszyciami oraz daszki przeciwsÅ‚oneczne obszyte AlcantarÄ….
„Nissan GT-R jest ikonÄ… marki pod wzglÄ™dem osiÄ…gów i wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdnych od póÅ‚ wieku” — powiedziaÅ‚ Shinichiro Irie, dyrektor ds. projektowania odpowiedzialny za model GT-R. „Czujemy wielkÄ… motywacjÄ™, aby zagwarantować takÄ… samÄ… elitarność w przypadku GT-R 50th Anniversary Edition. Wprawdzie na pierwszy rzut oka zmiany w nadwoziu i wnÄ™trzu mogÄ… wydawać siÄ™ subtelne, ale majÄ… one istotne znaczenie, i zwÅ‚aszcza w poÅ‚Ä…czeniu z nowÄ… kolorystykÄ… sprawiajÄ…, że samochód prezentuje siÄ™ nowoczeÅ›nie i atrakcyjnie”.
Udoskonalone osiągi inspirowane wyścigami
MogÅ‚oby siÄ™ wydawać, że pod wzglÄ™dem kultury pracy i osiÄ…gów 565‑konny 24‑zaworowy silnik V6 o pojemnoÅ›ci 3,8 litra — montowany indywidualnie do każdego samochodu przez mechanika takumi — jest już szczytem doskonaÅ‚oÅ›ci. Okazuje siÄ™ jednak, że inżynierowie Nissana mieli w rÄ™kawie jeszcze parÄ™ asów. Wprowadzono miÄ™dzy innymi nowe turbosprężarki, które pomagajÄ… zwiÄ™kszyć elastyczność silnika w niskim zakresie prÄ™dkoÅ›ci obrotowej. Wynika to z zastosowania Å›cieralnej uszczelki, która pozwala na zminimalizowanie szczelin i zwiÄ™kszenie wydajnoÅ›ci o 5%. Skutkuje to dynamiczniejszÄ… reakcjÄ… silnika przy wychodzeniu z zakrÄ™tów, a tym samym bardziej satysfakcjonujÄ…cymi wrażeniami za kierownicÄ…. Kolektory wydechowe o konstrukcji zapożyczonej z samochodów wyÅ›cigowych, majÄ… zoptymalizowane punkty mocowania turbosprężarki, co pozwala na Å‚atwiejsze serwisowanie i ewentualny tuning bez potrzeby demontowania samego kolektora.
W modelu GT‑R zastosowano zmodyfikowanÄ… 6‑biegowÄ… przekÅ‚adniÄ™ dwusprzÄ™gÅ‚owÄ… z dopracowanym trybem „R” przeznaczonym do jazdy zarówno po drodze, jak i po torze. Zapewnia on szybszÄ… redukcjÄ™ biegu w celu lepszego przygotowania siÄ™ do dynamicznego wyjÅ›cia z zakrÄ™tu. Zmiana przeÅ‚ożenia nastÄ™puje w chwili uaktywnienia siÄ™ systemu ABS, co ogranicza podsterowność i zapewnia bardziej przewidywalne reakcje pojazdu. UkÅ‚ad adaptacyjnej kontroli przeÅ‚ożeÅ„ zostaÅ‚ zaprogramowany tak, aby dostosowywać charakterystykÄ™ pracy skrzyni biegów do stylu jazdy kierowcy. DziÄ™ki temu zarówno jazda z przepisowÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… po drogach publicznych, jak i ekstremalne wyczyny na torze odbywajÄ… siÄ™ bez koniecznoÅ›ci manualnej zmiany trybu pracy skrzyni.
DźwiÄ™k wydechu to zasÅ‚uga zmodyfikowanego tytanowego tÅ‚umika z rÄ™cznie polerowanymi koÅ„cówkami (w kolorze niebieskim).
Elektronicznie sterowane zawieszenie zostaÅ‚o dostrojone pod kÄ…tem zwiÄ™kszonej stabilnoÅ›ci w zakrÄ™tach i wyższego komfortu jazdy. UkÅ‚ad kierowniczy dziaÅ‚a jeszcze bardziej precyzyjnie, wymagajÄ…c tylko minimalnych korekt przy prÄ™dkoÅ›ci do 300 km/h. Nowy ukÅ‚ad hamulcowy zwiÄ™ksza siÅ‚Ä™ hamowania, reagujÄ…c intensywniej mimo mniejszego skoku pedaÅ‚u, co przekÅ‚ada siÄ™ na odczuwalnie wiÄ™kszÄ… skuteczność hamulców.
Kabina godna GT‑R
Kabina GT‑R to idealne poÅ‚Ä…czenie luksusu i sportowego klimatu. Kokpit jest wyraźnie zwrócony ku kierowcy, a przednie i tylne fotele zapewniajÄ… jednoczeÅ›nie wysoki komfort i bardzo dobre podparcie. W desce rozdzielczej dominujÄ… poziome linie, tworzÄ…ce wrażenie stabilnoÅ›ci na wysokoÅ›ci wzroku kierowcy i pasażera. Ten element kokpitu jest pokryty jednolitym pÅ‚atem rÄ™cznie dobranej skóry nappa, zszytym z precyzjÄ… typowÄ… dla mistrzów takumi. W Å›rodkowej części deski rozdzielczej umieszczono elementy sterowania nawigacjÄ… i systemem audio oraz 8‑calowy dotykowy wyÅ›wietlacz pojemnoÅ›ciowy. Duże ikony na ekranie informujÄ… o parametrach pojazdu, nie rozpraszajÄ…c uwagi kierowcy.
Ręczną zmianę przełożeń bez odrywania rąk od kierownicy umożliwiają służące do tego manetki.
Wszystkie Nissany GT‑R z roku modelowego 2020 sÄ… wyposażone w zintegrowany system audio, nawigacji i Å‚Ä…cznoÅ›ci NissanConnectSM (dostÄ™pny na wybranych rynkach). Oferuje on takie funkcje, jak zdalne sterowanie blokowaniem drzwi, aktywacja alarmu, wzywanie sÅ‚użb ratunkowych lub lokalizowanie miejsca parkowania pojazdu poprzez aplikacjÄ™ na smartfona.
Zmodernizowany GT-R Track Edition 2020
Dla tych, którzy chcieliby wybrać siÄ™ swoim GT‑R na tor, Nissan oferuje zmodyfikowanÄ…, bardzo mocnÄ… wersjÄ™ Track Edition 2020, z opcjonalnym dachem z wÅ‚ókna wÄ™glowego. DziÄ™ki nowej technologii produkcji tworzywo wykorzystane w tej części nadwozia jest gÅ‚adsze i ma ciaÅ›niejszy splot.
Silnik (w samochodach na rynek USA) pochodzi ze sÅ‚ynnego GT‑R NISMO i towarzyszÄ… mu przeprojektowane turbosprężarki z najnowszego wyÅ›cigowego GT‑R GT3. Zapożyczenia te zaowocowaÅ‚y zwiÄ™kszeniem przyspieszenia o 20% oraz wzrostem mocy do 600 KM.
JednÄ… z opcji dostÄ™pnych w Track Edition sÄ… specjalne karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe i zaciski Brembo. WÄ™glowo-karborundowe tarcze (410 mm z przodu i 390 mm z tyÅ‚u) twardoÅ›ciÄ… niemal dorównujÄ… diamentowi. W poÅ‚Ä…czeniu z wyczynowymi okÅ‚adzinami ciernymi generujÄ… wiÄ™ksze tarcie uÅ‚atwiajÄ…ce opanowanie pojazdu w każdej sytuacji wymagajÄ…cej wytracenia prÄ™dkoÅ›ci.
„W GT‑R 2020 pozostaliÅ›my wierni koncepcji samochodu, który ma zapewniać najwyższÄ… przyjemność z jazdy” — powiedziaÅ‚ Tamura. „Gdy tylko czÅ‚owiek usiÄ…dzie za kierownicÄ…, od razu wie, że żaden inny samochód na Å›wiecie nie dostarczy mu tyle satysfakcji, zarówno w wymiarze fizycznym, jak i duchowym”.
Dane techniczne modelu Nissan GT-R na rok 2020 (na rynek USA)
|
|
Premium
|
Track Edition
|
Silnik
|
VR38DETT, V6 Twin-Turbo, DOHC
|
Pojemność skokowa
|
3,8 l
|
Moc maksymalna
|
565 KM
|
600 KM
|
Maksymalny moment obr.
|
467 lb-ft (633 Nm)
przy 3300–5800 obr./min
|
481 lb-ft (652 Nm)
przy 3600–5600 obr./min
|
Wymiary
|
|
|
Całkowita długość
|
185,4” (4710 mm)
|
Całkowita szerokość
|
74,6” / (1895 mm)
|
Całkowita wysokość
|
53,9” / (1370 mm)
|
Rozstaw osi
|
109,4” / (2780 mm)
|