Volkswagen Samochody Dostawcze w caÅ‚ym roku 2021 dostarczyÅ‚ klientom 359 500 pojazdów. W roku 2020 byÅ‚o to 371 000 samochodów. Carsten Intra, prezes zarzÄ…du Volkswagen Samochody Dostawcze, wyraziÅ‚ swe zadowolenie z wyników sprzedaży, zwÅ‚aszcza z dużej liczby przyjÄ™tych zamówieÅ„. „Duży popyt na nasze produkty Å›wiadczy o sile marki i dużym zainteresowaniu klientów oferowanymi przez nas modelami z różnych segmentów.”
RozpatrujÄ…c najbliższe miesiÄ…ce i caÅ‚y rok, prezes Carsten Intra odniósÅ‚ siÄ™ do utrzymujÄ…cej siÄ™ niepewnoÅ›ci spowodowanej przede wszystkim skutkami wojny na Ukrainie: „Wszyscy jesteÅ›my poruszeni cierpieniem ludzi. Wielu z naszych pracowników chce pomóc: poprzez przekazanie pieniÄ™dzy, w formie darowizn, czy poprzez osobiste zaangażowanie" - podkreÅ›liÅ‚. Niestety ciÄ…gÅ‚ość produkcji w fabrykach VWSD ucierpiaÅ‚a bezpoÅ›rednio z powodu utraty niektórych centralnych dostawców, co z kolei doprowadziÅ‚o do ponownych, wczeÅ›niej nieprzewidzianych przestojów w produkcji.
Zysk operacyjny za rok 2021 – wyniki na plusie
Pomimo trudnej sytuacji na Å›wiatowych rynkach, Volkswagen Samochody Dostawcze w roku 2021 powróciÅ‚ na Å›cieżkÄ™ rynkowego wzrostu i staÅ‚o siÄ™ to o rok wczeÅ›niej niż pierwotnie zakÅ‚adaÅ‚ budżet. Wynik operacyjny marki za rok ubiegÅ‚y to zysk w wysokoÅ›ci 73 milionów euro, po stracie 454 milionów euro odnotowanej w 2020. Tym samym VWSD poprawiÅ‚ swój wynik finansowy o 527 mln euro. KomentujÄ…c te wyniki Michael Oborowski, czÅ‚onek zarzÄ…du ds. finansów, powiedziaÅ‚: „ByÅ‚o kilka logicznych wniosków z sytuacji rynkowej w 2021 roku, które miaÅ‚y pozytywny wpÅ‚yw na nasz wynik: byÅ‚y to m.in. mniejsze wsparcie sprzedaży i ponownie bardzo silny trend sprzedażowy w segmencie samochodów używanych.”
„Kolejnym kluczowym czynnikiem wpÅ‚ywajÄ…cym na pozytywny wynik finansowy naszej marki byÅ‚a wysoka dyscyplina wydatków, a także optymalizacja kosztów. DziÄ™ki nim udaÅ‚o nam siÄ™ osiÄ…gnąć imponujÄ…cy zwrot przed zakÅ‚adanym terminem” – kontynuowaÅ‚ Oborowski. Ponadto, do pozytywnego wyniku przyczyniÅ‚y siÄ™ znacznie obniżone koszty w dziedzinie badaÅ„ i rozwoju. W 2021 r. wyniosÅ‚y one 602 mln euro (rok wczeÅ›niej: 1 mld 031 mln euro). Marka Volkswagen Samochody Dostawcze skorzystaÅ‚a w tym wzglÄ™dzie z efektu synergii z dziaÅ‚em rozwoju Volkswagen w Wolfsburgu, a w najnowszych modelach – Nowym Multivanie i w ID. Buzz - wykorzystaÅ‚a rozwiÄ…zania platformowe MQB i MEB.
Poszerzenie platformy modelowej: Nowy Multivan, nowy ID. Buzz, a wkrótce nowy Amarok
Marka Volkswagen Samochody Dostawcze w przyszÅ‚oÅ›ci bazować bÄ™dzie na trzech filarach modelowych: linii Multivan, linii T6.1 i nowej linii ID. Buzz. W czerwcu 2021 roku na rynku pojawiÅ‚a siÄ™ nowa generacja Multivana charakteryzujÄ…ca siÄ™ wiÄ™kszym komfortem jazdy, elementami wyposażenia premium pochodzÄ…cymi wprost z samochodów osobowych i jeszcze wiÄ™kszÄ… wielofunkcyjnoÅ›ciÄ…. Popularny model T6.1 pozostaje specjalistÄ… do zastosowaÅ„ komercyjnych, ale także bazÄ… dla bardzo udanego kampera California. KilkanaÅ›cie dni temu zaprezentowano również dwa zupeÅ‚nie nowe modele w peÅ‚ni elektryczne: ID. Buzz oraz ID. Buzz Cargo. Carsten Intra tak mówi o nowym samochodzie w portfolio marki: „Dla mnie ten pojazd reprezentuje mobilność jutra. ID. Buzz przenosi know-how i ikoniczny design Bulli wypracowane w ciÄ…gu ponad siedmiu dekad rozwoju, w erÄ™ mobilnoÅ›ci elektrycznej.” Na lato tego roku zaplanowano kolejnÄ… premierÄ™: zadebiutuje wtedy nowy Amarok.
W fabryce w Hanowerze trwajÄ… ostatnie przygotowania do uruchomienia peÅ‚nej produkcji nowego ID. Buzz. Elementem przygotowaÅ„ jest przeszkolenie ponad 5 tys. pracowników w zakresie produkcji pojazdów elektrycznych, które ukoÅ„czyÅ‚o już okoÅ‚o 60 procent tamtejszej zaÅ‚ogi. Pozostali zatrudnieni zakoÅ„czÄ… cykl szkoleniowy jeszcze przed rozpoczÄ™ciem produkcji. Równolegle rozpoczÄ™to już wstÄ™pne prace przygotowawcze w zakÅ‚adzie, które pozwolÄ… na produkcjÄ™ w Hanowerze przyszÅ‚ych, w peÅ‚ni elektrycznych pojazdów marek segmentu premium: Audi i Bentley. W tym celu w sercu zakÅ‚adu powstaje nowa hala produkcyjna. Mimo trudnej sytuacji zwiÄ…zanej z dostawami póÅ‚przewodników, w polskich zakÅ‚adach Volkswagen PoznaÅ„ rozpoczÄ™to w ubiegÅ‚ym roku produkcjÄ™ modelu Caddy Maxi i kompaktowego kampera Caddy California.
Postępująca cyfryzacja i sukces nowych usług
Volkswagen Samochody Dostawcze, wraz ze spóÅ‚kÄ… partnerskÄ… Argo AI osiÄ…ga również kolejne ważne etapy na drodze do autonomicznej jazdy. Argo AI od wrzeÅ›nia ub.r. prowadzi w Monachium testy jazdy autonomicznej z wykorzystaniem prototypów ID. Buzz AD. Podczas gdy VWSD i Argo AI rozwijajÄ… jazdÄ™ autonomicznÄ…, MOIA rozwija rozwiÄ…zania w zakresie usÅ‚ugi autonomicznej mobilnoÅ›ci. MOIA to spóÅ‚ka-córka VWSD majÄ…ca duże doÅ›wiadczenie w dziedzinie Å›wiadczenia usÅ‚ug mobilnoÅ›ci, znanych pod nazwÄ… „Mobility as a Service - mobilność jako usÅ‚uga” (MaaS). W bardzo krótkim czasie MOIA stworzyÅ‚a najwiÄ™kszÄ… w Europie sieć usÅ‚ug przewozu osób samochodami w peÅ‚ni elektrycznymi z kierowcami i przewiozÅ‚a miliony pasażerów. MOIA ma być pierwszym użytkownikiem autonomicznego modelu ID. Buzz AD. UsÅ‚uga ruszy w roku 2025 w Hamburgu.
Latem ubiegÅ‚ego roku Volkswagen Samochody Dostawcze, w ramach dziaÅ‚aÅ„ firmy w zakresie TaaS (Transport as a Service), uruchomiÅ‚ inny start-up: firmÄ™ Cito. RozwiÄ…zanie transportowe oferowane przez tÄ™ firmÄ™ klientom biznesowym, koncentruje siÄ™ na rynku przewozów krytycznych w czasie. Obecnie na platformie zarejestrowanych jest ponad 200 partnerów, a obroty Cito wykazujÄ… dwucyfrowy wzrost każdego miesiÄ…ca, co jest zgodne z planem biznesowym. Cito oferuje bezpoÅ›rednie trasy zarówno na terenie Niemiec, jak i do innych krajów europejskich.
GRIP 2030 wyznacza cele marki do końca tego dziesięciolecia
Wszystkie dziaÅ‚ania podjÄ™te w ubiegÅ‚ym roku sÄ… odzwierciedleniem kluczowych zaÅ‚ożeÅ„ strategii korporacyjnej marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Podczas dzisiejszej konferencji prasowej Carsten Intra po raz pierwszy przedstawiÅ‚ szczegóÅ‚y rozwiniÄ™tej strategii GRIP 2030. Opisuje ona wizjÄ™ firmy do koÅ„ca bieżącej dekady. „Do roku 2030 ponad 55 procent naszych pojazdów w Europie bÄ™dÄ… stanowiÅ‚y pojazdy elektryczne zasilane ‘zielonÄ…’ energiÄ… elektrycznÄ….” OpracowujÄ…c technologiÄ™ AD, VWSD wnosi również integralny element do strategii NEW AUTO Grupy Volkswagen. W ten sposób Volkswagen Samochody Dostawcze wchodzi na prostÄ… drogÄ™ do stania siÄ™ markÄ… elastycznÄ…, cyfrowÄ… i zorientowanÄ… na wyniki.
W ramach tradycyjnej dziaÅ‚alnoÅ›ci zwiÄ…zanej z produkcjÄ… samochodów Volkswagen Samochody Dostawcze zamierza już w roku 2030 generować roczny EBIT - tj. zysk przed odsetkami i podatkami - w wysokoÅ›ci ponad jednego miliarda euro, ze stopÄ… zwrotu ze sprzedaży wynoszÄ…cÄ… ponad pięć procent i stopÄ… zwrotu z inwestycji wynoszÄ…cÄ… ponad 20 procent. Pion biznesowy „AD/MaaS/TaaS” obejmujÄ…cy dziaÅ‚alność zwiÄ…zanÄ… z autonomicznÄ… jazdÄ… i usÅ‚ugami MaaS/TaaS, bÄ™dzie sprzedawać usÅ‚ugi w ponad 50 miastach na caÅ‚ym Å›wiecie. W przeliczeniu na wszystkie usÅ‚ugi, zwrot ze sprzedaży wyniesie tu ponad dziesięć procent. „Cele, które chcemy osiÄ…gnąć w ramach projektu GRIP 2030 sÄ… ambitne, ale też realistyczne” - podsumowuje Carsten Intra. „DziÄ™ki naszym produktom i usÅ‚ugom, bÄ™dziemy w decydujÄ…cy sposób ksztaÅ‚tować mobilność przyszÅ‚oÅ›ci.”