To już pewne. Wybuch pandemii koronawirusa sprawiÅ‚, że rok 2020 nie zapisze siÄ™ zÅ‚otymi zgÅ‚oskami w historii motoryzacji. Wyniki sprzedaży nowych aut spadÅ‚y do wartoÅ›ci niewidzianych na Starym Kontynencie od trzydziestu lat. Polski rynek, nie liczÄ…c aut dostawczych, w okresie od stycznia do koÅ„ca lipca 2020 roku spadÅ‚ o 32,11%. Wszyscy spodziewali siÄ™, że to bÄ™dzie trudny rok dla naszej branży z uwagi na nowe limity emisji CO2 narzucone producentom aut dziaÅ‚ajÄ…cym na terenie UE i bardziej restrykcyjne kary za ich przekraczanie. Tymczasem to nie dwutlenek wÄ™gla, lecz niewielki wirus postawiÅ‚ caÅ‚Ä… branże na gÅ‚owie. WyÅ‚Ä…czajÄ…c producentów niszowych, wszyscy pozostali liczÄ… straty. Okazuje siÄ™, że sÄ… one zróżnicowane. I to bardzo…
W kryzysie Polacy chętniej kupowali droższe auta
Choć brzmi to nieco nieprawdopodobnie, to recesja rynkowa spowodowana pandemiÄ… sprawiÅ‚a, że kolejny raz wzrósÅ‚ udziaÅ‚ marek premium w caÅ‚ym rynku aut osobowych w Polsce. PiÄ™ciu najwiÄ™kszych graczy tego segmentu straciÅ‚o znacznie mniej, niż Å›rednia wszystkich pozostaÅ‚ych marek. Tylko jeden importer z pierwszej trzydziestki najwiÄ™kszych marek w Polsce wykazaÅ‚ minimalny wzrost sprzedaży. Wszyscy pozostali tracili. Najmniej straciÅ‚o…Volvo. DokÅ‚adnie -2,58%. W okresie od stycznia do koÅ„ca lipca marka osiÄ…gnęła w Polsce wynik 6695 rejestracji. Rok temu byÅ‚o to 6869. W lipcu na rynku widoczne byÅ‚o wyhamowanie trendów spadkowych także wÅ›ród innych marek. Jednak kilkanaÅ›cie firm ma do odrobienia straty rzÄ™du 40-60%. Te wszystkie dane skÅ‚adowe sprawiajÄ…, że Volvo w Polsce utrzymaÅ‚o wysokÄ… 13 pozycjÄ™ sprzedaży, a udziaÅ‚ marki po siedmiu miesiÄ…cach bieżącego roku wynosi 3,01%. W analogicznym okresie ubiegÅ‚ego roku byÅ‚o to 2,1%.
Volvo Cars – szybkie wychodzenie na prostÄ…
W poÅ‚owie roku firma Volvo Cars informowaÅ‚a o spadku sprzedaży wynoszÄ…cym -20,8%. Pod koniec lipca marka zmniejszyÅ‚a stratÄ™ do -16%. W czerwcu sprzedaż w USA wzrosÅ‚a o 4,5% (w porównaniu do czerwca 2019). W lipcu już o 10%. W Chinach wzrost sprzedaży trwa od trzech miesiÄ™cy. W maju 21,8%, w czerwcu i lipcu – po 14% Co ważne, po raz pierwszy w tym roku wzrost pojawiÅ‚ siÄ™ w Europie. W lipcu wyniósÅ‚ on 12,5%. W lipcu nastÄ…piÅ‚o odbicie na caÅ‚ym Å›wiecie. Sprzedaż byÅ‚a wyższa o 14% niż w lipcu 2019 roku.
Plany na drugie póÅ‚rocze
Podczas konferencji prasowej podsumowujÄ…cej pierwsze póÅ‚rocze 2020 roku, prezes Volvo Cars – Hakan Samuelsson informowaÅ‚, że chce by drugie póÅ‚rocze pod wzglÄ™dem sprzedaży byÅ‚o przynajmniej równie dobre jak analogiczny okres ubiegÅ‚ego roku. DziÄ™ki szybko podjÄ™tym dziaÅ‚aniom optymalizacyjnym, marka po siedmiu miesiÄ…cach odnotowaÅ‚a niewielkÄ… stratÄ™ na poziomie 100 mln Euro. Wiele marek motoryzacyjnych raportowaÅ‚o kilkumiliardowe straty w tym samym okresie.
Co ważne, Volvo Cars dwukrotnie zwiększyło udział sprzedaży hybryd typu plug-in, dzięki czemu mieści się w obowiązujących limitach CO2. Po sześciu miesiącach, nasza marka może pochwalić się najwyższą liczbą sprzedanych w Europie hybryd typu plug-in w segmencie premium.
Hakan Samuelsson podkreÅ›liÅ‚, że ten rok wprawdzie nie zakoÅ„czy siÄ™ dla naszej marki kolejnym rekordem sprzedaży, ale za to udziaÅ‚ naszej marki na wiÄ™kszoÅ›ci rynków znaczÄ…co wzrósÅ‚. Polskie wyniki rynkowe także wpisujÄ… siÄ™ w ten pozytywny trend.