Zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi zmniejszyÅ‚ siÄ™ znacznie, bo o 81,4 procent do 0,9 (2019: 4,8) miliarda euro. W zeszÅ‚ym roku zdarzenia specjalne wynikajÄ…ce z kryzysu wokóÅ‚ silników Diesla obciążyÅ‚y zysk kwotÄ… jednego miliarda euro. W pierwszym kwartale 2020 roku nie odnotowano żadnych zdarzeÅ„ specjalnych. Operacyjna stopa zwrotu w pierwszym kwartale 2020 roku wyniosÅ‚a 1,6 procent (2019: 6,4 procent, wzglÄ™dnie 8,1 procent przed zdarzeniami specjalnymi). Oprócz spadku sprzedaży bÄ™dÄ…cego wynikiem zmniejszenia popytu, zawirowania na rynkach surowcowych i kapitaÅ‚owych spowodowaÅ‚y negatywne skutki w zakresie oceny Fair Value surowców oraz w zakresie kursów walut. Wynik finansowy przed opodatkowaniem zmniejszyÅ‚ siÄ™ do 0,7 (4,1) miliarda euro.
Frank Witter, CzÅ‚onek ZarzÄ…du Koncernu ds. Finansów i IT, powiedziaÅ‚: „Åšwiatowa pandemia Covid-19 miaÅ‚a duży wpÅ‚yw na naszÄ… dziaÅ‚alność w pierwszym kwartale. PodjÄ™liÅ›my liczne dziaÅ‚ania w celu zmniejszenia kosztów i zapewnienia pÅ‚ynnoÅ›ci – nasza pozycja finansowa jest nadal mocna. Rozpoczęło siÄ™ stopniowe uruchamianie produkcji w zakÅ‚adach także poza Chinami, przy czym nadal priorytetem jest zdrowie naszych pracowników i dostawców. W zeszÅ‚ym tygodniu otwarte zostaÅ‚y salony dealerskie w Niemczech. PodjÄ™liÅ›my wiÄ™c wspólnie pierwsze kroki zmierzajÄ…ce do ponownego uruchomienia peÅ‚nego zakresu dziaÅ‚alnoÅ›ci. W tej wyjÄ…tkowej kryzysowej sytuacji koncern Volkswagen dziaÅ‚a w sposób przemyÅ›lany i zdecydowany”.
Spodziewany pozytywny zysk operacyjny w całym 2020 roku
Koncern Volkswagen zakÅ‚ada, że z powodu pandemii Covid-19 dostawy samochodów do klientów bÄ™dÄ… w 2020 roku znacznie mniejsze niż w roku poprzednim. Szczególne wyzwania wynikajÄ… ponadto z rosnÄ…cej walki konkurencyjnej, niepewnej sytuacji na rynkach surowcowych i dewizowych oraz z zaostrzenia przepisów dotyczÄ…cych emisji. Na skutek pandemii koronawirusa przychód ze sprzedaży koncernu Volkswagen bÄ™dzie najprawdopodobniej znacznie niższy niż w poprzednim roku. Koncern Volkswagen w porównaniu z poprzednim rokiem spodziewa siÄ™ znacznie niższego, ale jednak pozytywnego zysku operacyjnego za rok 2020.
UdziaÅ‚ nakÅ‚adów na badania, rozwój i inwestycje w dziale samochodów, mimo podjÄ™tych Å›rodków bÄ™dzie w 2020 roku prawdopodobnie wyższy niż w roku poprzednim – bÄ™dzie to spowodowane niższym przychodem ze sprzedaży na skutek zmniejszonego popytu. W wyniku mniejszego popytu oraz wypÅ‚at zwiÄ…zanych ze sprawÄ… diesli, a także na skutek zmniejszonej pÅ‚ynnoÅ›ci spowodowanej fuzjami i akwizycjami w 2020 roku należy siÄ™ spodziewać mniejszego niż rok wczeÅ›niej przepÅ‚ywu gotówki netto. Z tego powodu niższa niż w roku poprzednim bÄ™dzie także pÅ‚ynność netto w dziale samochodów. Należy zaÅ‚ożyć, że zwrot z inwestycji (ROI) bÄ™dzie – zależnie od zysku – niższy niż w zeszÅ‚ym roku oraz niższy niż zdefiniowane minimalne oprocentowanie zainwestowanego kapitaÅ‚u, które okreÅ›lono na 9 procent.
Nadal dobra pÅ‚ynność netto w dziale samochodów
PÅ‚ynność netto w dziale samochodów wyniosÅ‚a na koniec marca 17,8 miliarda euro. Na koniec grudnia 2019 roku wynosiÅ‚a 21,3 miliarda euro. PrzepÅ‚yw gotówki netto w dziale samochodów wyniósÅ‚ -2,5 miliarda euro i byÅ‚ o 4,5 miliarda euro poniżej poziomu ubiegÅ‚orocznego. Koszty badaÅ„ i rozwoju w pierwszych trzech miesiÄ…cach roku wyniosÅ‚y 3,6 miliarda euro i okazaÅ‚y siÄ™ o 2,3 procent wyższe niż w tym samym okresie roku poprzedniego. UdziaÅ‚ kosztów badaÅ„ i rozwoju zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ do 8,0 (6,9) procent, gÅ‚ównie z powodu spadku przychodów ze sprzedaży. Inwestycje w dziale samochodów koncernu wyniosÅ‚y 2,1 (2,0) miliarda euro. Z powodu mniejszego przychodu ze sprzedaży spowodowanego pandemiÄ… udziaÅ‚ inwestycji w dziale samochodów wzrósÅ‚ do 4,7 (4,0) procent.
Marki i obszary działalności
W ciÄ…gu pierwszych trzech miesiÄ™cy bieżącego roku sprzedano 765.000 (910.000) aut marki Volkswagen Samochody Osobowe, co oznacza spadek o 16,0 procent. Mimo ogólnego trendu zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ sprzedaż modeli Gol i Passat, dużą popularnoÅ›ciÄ… cieszyÅ‚ siÄ™ również T-Cross. Przychód ze sprzedaży wyniósÅ‚ 19,0 miliardów euro i okazaÅ‚ siÄ™ o 11,9 procent niższy niż w poprzednim roku. Zysk operacyjny (w ubiegÅ‚ym roku przed zdarzeniami specjalnymi) zmniejszyÅ‚ siÄ™ do 481 (921) milionów euro. Zmniejszenia sprzedaży na skutek pandemii Covid-19, wzrostu kosztów oraz pogorszenia w zakresie gamy modeli nie udaÅ‚o siÄ™ zrekompensować Å›rodkami wspierajÄ…cymi sprzedaż ani poprzez poprawÄ™ pozycjonowania cenowego.
Globalna sprzedaż samochodów marki Audi zmniejszyÅ‚a siÄ™ w omawianym okresie do 268.000 (305.000) sztuk. ChiÅ„ska spóÅ‚ka FAW-Volkswagen sprzedaÅ‚a dodatkowe 97.000 (130.000) pojazdów. Odnotowano wzrost zainteresowania przede wszystkim modelami Q3 i e-tron. Przychód ze sprzedaży zmalaÅ‚ do 12,5 (13,8) miliarda euro. Zysk operacyjny zmniejszyÅ‚ siÄ™ do 15 milionów euro (1,1 miliarda euro). Zmniejszenia sprzedaży, a także obciążeÅ„ wynikajÄ…cych z zabezpieczenia wyceny surowców oraz ze skutków niekorzystnych kursów walut nie udaÅ‚o siÄ™ wyrównać poprzez zmniejszenie kosztów staÅ‚ych i rozwoju. W danych finansowych Audi zawarto dane marek Lamborghini i Ducati. Od stycznia do marca 2020 roku Lamborghini sprzedaÅ‚o 2.253 (2.349) samochody, a Ducati 10.171 (13.806) motocykli.
W pierwszym kwartale 2020 roku sprzedano 237.000 samochodów marki SKODA, czyli o 13,7 procent mniej niż rok wczeÅ›niej. Dużym popytem cieszyÅ‚y siÄ™ modele Scala i Kamiq. Przychód ze sprzedaży wyniósÅ‚ 4,8 (4,9) miliarda euro, a zysk operacyjny 307 milionów euro i byÅ‚ o 103 miliony euro mniejszy niż przed rokiem. Poprawa w zakresie gamy modeli nie zdoÅ‚aÅ‚a zrekompensować obciążeÅ„ wynikajÄ…cych ze zmniejszenia sprzedaży, niekorzystnych kursów walut oraz nakÅ‚adów zwiÄ…zanych z ograniczeniem emisji spalin.
Sprzedaż aut marki SEAT w omawianym czasie wyniosÅ‚a 140.000 egzemplarzy, co oznacza spadek o 20,6 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. W tej liczbie uwzglÄ™dniono model A1 produkowany dla Audi. Szczególnie popularne okazaÅ‚y siÄ™ SUV-y Arona, Ateca i Tarraco. Przychód ze sprzedaży na poziomie 2,6 miliarda euro byÅ‚ mniejszy od ubiegÅ‚orocznego o 16,2 procent. Zysk operacyjny zmniejszyÅ‚ siÄ™ do -48 (89) milionów euro – przede wszystkim z powodu mniejszej sprzedaży.
Marka Bentley sprzedaÅ‚a w pierwszym kwartale 2020 roku 3.302 (2.534) samochody. Przychód ze sprzedaży zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ do 620 (456) milionów euro. Zysk operacyjny wzrósÅ‚ do 56 (49) milionów euro, co byÅ‚o skutkiem zwiÄ™kszonej sprzedaży i poprawy w zakresie gamy modeli.
Od stycznia do marca 2020 roku Porsche Automobile sprzedaÅ‚o na Å›wiecie 56.000 samochodów, czyli o 1,3 procent mniej niż w ubiegÅ‚ym roku. Przychód ze sprzedaży wyniósÅ‚ 5,4 (5,2) miliarda euro. Zysk operacyjny zmniejszyÅ‚ siÄ™ do 529 (829) milionów euro. Oprócz wzrostu kosztów obciążeniem okazaÅ‚y siÄ™ niekorzystne kursy walut i mniejsza sprzedaż aut, odnotowano za to poprawÄ™ w zakresie gamy modeli.
Sprzedaż samochodów marki Volkswagen Samochody Dostawcze w pierwszych trzech miesiÄ…cach roku wyniosÅ‚a na Å›wiecie 99.000 (129.000) egzemplarzy. Przychód ze sprzedaży zmalaÅ‚ o 18,9 procent do 2,7 miliarda euro. Z powodu mniejszej sprzedaży do 14 (291) milionów euro zmniejszyÅ‚ siÄ™ również zysk operacyjny. Zysk okazaÅ‚ siÄ™ gorszy także z powodu obciążeÅ„ wynikajÄ…cych z obowiÄ…zujÄ…cych od tego roku nakÅ‚adów na ograniczenie emisji CO2, niekorzystnych kursów walut, a także z powodu wzrostu kosztów staÅ‚ych i kosztów przeznaczanych na rozwój. Pozytywny efekt daÅ‚y optymalizacja kosztów produktu i oferty modeli.
W pierwszym kwartale 2020 roku sprzedaż aut marki Scania Vehicles and Services zamknęła siÄ™ liczbÄ… 19.000 (24.000) samochodów. Przychód ze sprzedaży zmniejszyÅ‚ siÄ™ do 3,0 (3,4) miliarda euro. Zysk operacyjny Scania Vehicles and Services wyniósÅ‚ 256 (370) milionów euro. Odnotowano mniejszÄ… sprzedaż pojazdów, ale poprawÄ™ w zakresie oferty modeli oraz zmniejszenie kosztów staÅ‚ych. ZwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ zakres dziaÅ‚alnoÅ›ci serwisowej.
MAN Nutzfahrzeuge sprzedaÅ‚ w omawianym okresie 28.000 samochodów, czyli o 17,2 procent mniej niż rok wczeÅ›niej. Przychód ze sprzedaży zmniejszyÅ‚ siÄ™ do 2,6 (3,0) miliarda euro. Zysk operacyjny zmalaÅ‚ do -83 (115) milionów euro. Obok spadku sprzedaży na zmniejszenie zysku wpÅ‚ynęły dodatkowe koszty zwiÄ…zane z wprowadzeniem samochodów ciężarowych nowej generacji oraz coraz trudniejsza sytuacja w obrocie pojazdami używanymi.
Power Engineering w ciÄ…gu pierwszych trzech miesiÄ™cy 2020 roku osiÄ…gnÄ…Å‚ przychód ze sprzedaży w wysokoÅ›ci 922 (891) milionów euro. Ze wzglÄ™du na specyfikÄ™ dziaÅ‚alnoÅ›ci Power Engineering zysk operacyjny zostaÅ‚ obciążony skutkami pandemii Covid-19 tylko w niewielkim stopniu i dziÄ™ki wzrostowi sprzedaży oraz lepszej ofercie zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ do 16 (9) milionów euro.
W pierwszym kwartale 2020 roku Volkswagen UsÅ‚ugi Finansowe zawarÅ‚ 1,9 (1,9) miliona nowych umów (-1,4 procent) z dziedziny finansowania, leasingu, serwisu i ubezpieczeÅ„. Na koniec omawianego okresu liczba kontraktów wyniosÅ‚a 21,6 miliona, czyli o 6,5 procent wiÄ™cej niż na koniec 2019 roku. Zysk operacyjny w ciÄ…gu trzech miesiÄ™cy 2020 roku wzrósÅ‚ do 654 (638) milionów euro.