FB FB Twitter Twitter
Szukaj:
            1612 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1095 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Wydarzenia

Statystyki odwiedzin serwisu
Felietony, rozmowy rss
Lekcja rysunku z Adamem Bazydło
  Dodano: 2011-11-07 Wyświetlono: 14045 razy
 
Rozmawiamy z projektantem kabiny Peugeota 508.
Lekcja rysunku z Adamem Bazydło

foto © Mototarget.pl   

– Jesteś twórcą jednego z najbardziej wysmakowanych wnętrz samochodowych ostatnich lat. Jak powstają takie wizjonerskie projekty?
– To ciekawa historia. Proces projektowania wnętrza Peugeota 508 rozpoczął się od tzw. seansu kreatywności pod kierownictwem szefa naszego zespołu. Przez trzy dni byliśmy zupełnie odizolowani od świata, tworząc tysiące szkiców przyszłego modelu. To bardzo intensywny proces, więc do głowy przychodziły mi setki pomysłów, które przelewałem na papier w tempie kilku na minutę. Jeden z takich szkiców, który nie do końca mnie przekonał, odrzuciłem zgnieciony. Mój szef Amko Leenarts wyjął projekt z kosza, kazał mi go zaprezentować osobom decydującym o wyborze i okazało się później, że właśnie to, co oglądamy dziś we wnętrzu premierowego modelu powstało na podstawie tego rysunku. Projektowanie to trochę praca artysty, który nie zawsze potrafi zobaczyć w swoim dziele to, co widzą inni.

 

 – Fantastyczna anegdota. Tworzenie wnętrza to odpowiedzialne zadanie: kokpit, drzwi – tego klient dotyka codziennie i najbardziej się przywiązuje.
– Tak. Podchodzę do pracy z jednym założeniem – produkt musi się spodobać klientowi. Trudne to i nie zawsze się udaje, bo są różne gusta, różne przyzwyczajenia. Jednak dla mnie wielkim szczęściem jest być jednym z projektantów samochodu, który będzie sprzedawany w setkach tysięcy egzemplarzy, od Chin przez Indie, Europę i Amerykę. To też wyzwanie tworzyć projekt, który wzbudzi sympatię na wielu rynkach świata.

 

– Co było inspiracją do stworzenia kapitańskiego mostku pięćsetósemki?
– Wnętrze Peugeota 508 inspirowane jest po części kabiną pasażerską modelu 607, która była stonowana, elegancka i funkcjonalna. Właśnie dlatego kokpit pięćsetósemki jest duży, ale nie przytłacza, a jednocześnie daje poczucie bezpieczeństwa.

 

– Dzieło projektanta musi uwzględniać pewne bariery konstrukcyjne i techniczne. Nie ma chyba wizji, którą wdrożono w życie bez limitów i korekt.
– Projekt przechodzi zawsze przez kilka etapów. W pierwszej fazie, kreatywnej, tworzymy bez żadnych ograniczeń. Chcemy wówczas wyprodukować jak najwięcej szkiców, z których później będziemy mogli wybrać kilka najlepszych. To najbardziej demokratyczny etap pracy. Pozwala nam określić drogę, którą będziemy podążali. Musimy jedynie pamiętać o tym, aby nasza koncepcja była zgodna z charakterem marki, co oznacza, że działamy z uwzględnieniem określonych ram stylistycznych. Nie jest to jednak dla nas żadnym ograniczeniem, gdyż wszyscy członkowie zespołu wiedzą, czym jest Peugeot i potrafią tworzyć w duchu marki. We wszystkich innych aspektach mamy wolną rękę.

 

– A księgowi? Panuje przekonanie, że w późniejszych etapach prac ich chłodne kalkulacje potrafią znacznie zmienić kształty znane z deski projektanta. Czy efekt finalny bardzo różni się od pierwotnej wizji?
– Nie, prawie wcale. Wizja projektanta jest jedynie zarysem tego, co powstanie w rzeczywistości. Nie skupiamy się na tworzeniu detali, nie ma na to czasu. Staramy się przedstawić ogólny charakter wnętrza nowego samochodu. I tu mogę powiedzieć, że początkowy projekt z mojego szkicu został w stu procentach odzwierciedlony w gotowym produkcie. Wszelkie proporcje, krzywizny, elementy deski rozdzielczej pozostały niezmienione.

 

– Podczas prac nad nowym modelem planuje się różne wersje wyposażeniowe i różne warianty tego samego modelu. To ważny proces?
– Oczywiście. To bardzo ważny etap, który pozwala dopasować model do wymagań różnych regionów na całym świecie. W słonecznych, gorących krajach popularne są jasne wnętrza, podczas gdy w Niemczech czy w Szwecji klienci preferują czarne. Podobnie prace nad klimatyzacją muszą uwzględniać realia klimatyczne. To praca zbiorowa, pracują ze mną na przykład specjaliści od koloru. Musimy wspólnie odpowiedzieć na zróżnicowane potrzeby odbiorców przy jednoczesnym uwzględnieniu określonego budżetu. Wymaga to globalnego myślenia.

 

– Masz czasem własne wizje dotyczące mobilności w przyszłości? Czy rozwiązania typu Mobile Peugeot mają rację bytu?
– Oczywiście. Świat ewoluuje. Problem z przemieszczaniem się dotyczy głównie dużych metropolii, takich jak Paryż, gdzie cała aglomeracja liczy już ponad 11 milionów mieszkańców, i w których już teraz niezwykle trudno znaleźć miejsce do zaparkowania. Myślę, że w takiej sytuacji możliwość wypożyczenia pojazdu w jednym miejscu i oddania go w drugim świetnie się sprawdzi w przyszłości.

 

– Doskonale mówisz po polsku.
– Wyjechałem z Polski do Kanady w latach 80. jako dziesięcioletni chłopak. Wakacje spędzałem jednak w kraju, mam tu rodzinę. Wychowywałem się w kanadyjskim mieście Mississaqua, gdzie jest mnóstwo Polaków, są polskie sklepy, czasopisma, polskie ulice, np. Lech Walesa Road. Polonia jest bardzo prężna, miałem więc szansę zachowania polskiego języka i kultury.

 

– Jak trafiłeś do zespołu projektantów Peugeota?
– Studiowałem w Stanach Zjednoczonych w College for Creative Studies w Detroit. Do Francji trafiłem w ramach wymiany studenckiej, podczas której uczyłem się w Strate College Designers. Było mi łatwiej, bo Kanada to kraj dwujęzyczny, więc znałem język francuski. Postanowiłem wówczas wysłać swoje portfolio do wszystkich znanych firm europejskich, licząc na łut szczęścia. W ten sposób dostałem się na staż do firmy Peugeot, gdzie pracowałem przy projekcie B0, który później z taśm produkcyjnych zjeżdżały jako modele Peugeot 107, Citroen C1 i Toyota Aygo. Siedziałem wtedy przy stole projektowym obok Amko Leenartsa, który właśnie zaczął pracować jako projektant i tak poznałem swojego przyszłego szefa, odpowiedzialnego za projekty wnętrz Peugeota.

 

– W działach designu pracują zwykle ludzie z całego świata.
– To prawda. Są u nas Japończycy, Niemcy, Anglicy, Amerykanie, Libańczycy, wielu jest Chińczyków, w Chinach mamy przecież biuro projektowe.

 

– A Polacy?
– Nie ma ich wielu. Projektant wnętrza modelu HR1, Fryderyk Antewski, jest z pochodzenia Polakiem. Jest za to wielu Rosjan, z którymi czuję pewną więź ze względu na płynącą w nas słowiańską krew i podobny temperament.

 

– Życzymy wielu równie udanych projektów i dziękujemy za rozmowę.



Źródło: Mototarget.pl, fot.: Mototarget.pl, materiał na wyłączność, bez prawa do przedruku

 Inne artykuły
» W synchronizacji z Fordem - testował Krystian Kozerawski Poniedziaek, 2013-05-27
  Ford SYNC AppLink Sprawdziliśmy jak funkcjonuje system SYNC w nowym Fordzie Fiesta. więcej »

» Samochód kierowcy - o Hondzie CR-V opowiadają inżynierowie Kazuhiro Sekine i Kotaro Yamamoto z Honda Motor Europe Czwartek, 2013-04-11
  Kazuhiro Sekine W najnowszym modelu wracamy do stonowanego charakteru, potęgującego przyjemność z jazdy. Wyszliśmy z założenia, że tworzenie agresywnie wystylizowanego samochodu w czasach ekonomicznego kryzysu i rosnącej świadomości ekologicznej nie zostanie pozytywnie odebrane przez klientów. więcej »

» Naga Broń 2013 Pitek, 2013-03-08
  Broń - co można w strefie Schengen Jedziemy! Euforia, wolność, słowem – URLOP! Rodzina w komplecie, wszystkie zabawki do szusowania, skoków, jazdy, nurkowania, bez których nie rusza się głowa rodziny, już w bagażniku. Kosmetyki, należące do szyi, kręcącej głową, wypełniają bagażnik dachowy. Wszystkie schowki pełne napojów i zabawek dzieci. Dobre humory na szczęście nic nie ważą. więcej »

» Fiat obiecuje wreszcie coś taniego Poniedziaek, 2013-02-04
  Innocenti Mini Turbo Fiat rozważa wprowadzenie taniej marki, która mogłaby konkurować z Dacią, reaktywowaną przed laty przez Renault. Na wielu rynkach uważa się, że to właśnie marka Fiat jest we włoskim koncernie sytuowana jako low-cost brand, ustępujący ceną i prestiżem zarówno Alfie Romeo, Lancii, jak i Jeepowi oraz innym brandom przejętym z dobrodziejstwem akcji koncernu Chryslera. Jeśli więc submarka ma być tańsza od Fiata, będzie to prawdopodobnie produkt azjatycki. więcej »

» Samochodem elektrycznym dookoła świata - wywiad z Izą Miko Wtorek, 2012-11-13
  Iza Miko - Mitsubishi i-MiEV Izabella Miko przyleciała do Polski prosto z USA by opowiedzieć o tym, po co jeździła na stację paliw… elektrycznym Mitsubishi i-MIEV. Zdradzi też, jak wyglądałaby jej podróż dookoła Ziemi za kierownicą auta na prąd. Pojawi się też wątek miłosny. więcej »

» Konsekwentnie do przodu – mówi prezes Ford Polska Adam Kołodziejczyk Pitek, 2012-09-07
  Adam Kołodziejczyk Rozmawiamy na temat planów z prezesem i dyrektorem generalnym Ford Polska, Adamem Kołodziejczykiem. więcej »

» Martin Buhl-Wagner, dyrektor zarządzający Targów Lipskich GmbH Pitek, 2012-05-25
  Martin Buhl-Wagner Już w czerwcu: dwa premierowe modele BMW, premiera Porsche, nowi wystawcy Rolls-Royce Motor Cars, Fisker i Tesla - Targi w Lipsku dołączają do grupy największych imprez w Europie. więcej »

» Spotkanie na szczycie mocy z Rafałem Płatkiem z REZ Motorsport Czwartek, 2012-05-10
  Spotkanie na szczycie mocy cz.1 Rafał Płatek to jedyny polski kierowca ścigający się w niemieckich wyścigach pojazdów klasycznych. Benzynę ma we krwi, podobnie jak miłość do Alfa Romeo. Swoje życie poświęcił motoryzacji – poza wyścigami, urzeczywistnia marzenia bogatych klientów z Europy i Polski, odrestaurowując ich klasyczne pojazdy w warsztatach REZ Classic Cars. więcej »

» Leszek Kempiński o nowym Audi A4 roda, 2012-04-04
  Leszek Kempiński Rozmawiamy z Leszkiem Kempińskim, Kierownikiem PR Audi. więcej »

» Honda wraca do gry. Manabu Nishimae - prezes Honda Motor Europe Sobota, 2012-03-03
  Manabu Nishimae - prezese Honda Motor Europe Honda wraca nowymi modelami do walki o europejskiego klienta po trudnych latach kryzysu, pogłębionego przez kataklizmy w Japonii i Tajlandii, gdzie znajdują się ważne dla globalnej produkcji koncernu fabryki. Podczas polskiej prezentacji modelu Civic mieliśmy okazję porozmawiać z prezesem Honda Motor Europe Manabu Nishimae. więcej »

» Iza Miko: dajcie się zelektryfikować! Czwartek, 2012-02-23
  Izabella Miko Ma fioła na punkcie zakręcania wody, segregacji śmieci i wszystkiego co jest ekologiczne. Iza Miko - tancerka i ekolożka od dzieciństwa. Swoją pasję aktorską realizuje w Los Angeles. W Polsce wspólnie z Mitsubishi elektryzuje serca kierowców. więcej »

» Stara miłość nie rdzewieje - wywiad z prawdopodobnie najstarszym kierowcą Chevroleta w Polsce roda, 2011-10-12
  Chevrolet - stara miłość nie rdzewieje Chevrolet, który w tym roku obchodzi setną rocznicę powstania marki, był obecny na polskim rynku już przed II wojną światową. Pierwsze Chevrolety trafiły do Polski najprawdopodobniej wraz z Błękitną Armią Hallera. General Motors rozpoczął sprzedaż Chevroleta w Polsce w 1924 roku, a już po czterech latach marka zdobyła połowę rynku. więcej »

» W sidłach rocka - rozmawiamy z Piotrem Brzychcy z zespołu Kruk Czwartek, 2011-06-16
  Zespół Kruk Prawdziwy duch rocka nigdy nie zaniknie, czego świetnym dowodem jest hard rockowa grupa muzyczna Kruk pochodząca z Dąbrowy Górniczej. Utalentowany zespół odnosi wielkie sukcesy nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Na nasze pytania odpowiada założyciel i gitarzysta zespołu Kruk, Piotr Brzychcy. więcej »

» O psie, który jeździł... opowiada Dorota Sumińska Czwartek, 2011-02-17
  Dorota Sumińska i jej zwierzaki Receptą na udany wyjazd z czworonożnym pupilem jest zrozumienie potrzeb naszego zwierzaka. więcej »

» Niełaskawy dla rywali - rozmawiamy z Łukaszem "Łokerem" Łaskawcem Czwartek, 2011-01-27
  Łukasz "Łoker" Łaskawiec Łukasz „Łoker” Łaskawiec był największą niespodzianką rajdu Dakar 2011. Młody zawodnik (za 3 dni skończy... 21 lat) wywalczył 3. miejsce, pokonując w swym Dakarowym debiucie wielu utytułowanych rywali. więcej »

» Szef FIA Jean Todt - uratujmy 5 milionów ludzi Poniedziaek, 2010-11-22
  Jean Todt - Mototarget.pl Prezes FIA Jean Todt podczas krótkiej wizyty w Polsce znalazł czas na kameralną konferencję prasową w Krakowie dla grupy polskich dziennikarzy motoryzacyjnych. Oprócz informacji o planach na najbliższy sezon oraz podsumowania pierwszego roku prezydentury Jean Todt sporo uwagi poświęcił problematyce podniesienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i zaangażowaniu się FIA w działania wspierające bezpieczny transport. więcej »

» O polityce Forda mówi Gunnar Herrmann - dyrektor linii samochodów segmentu C Ford Motor Company Pitek, 2010-11-05
  Gunnar Herrmann Polityka Forda dotycząca ochrony środowiska doskonale sprawdza się w odniesieniu do tradycyjnych jednostek spalinowych, dajemy klientowi świadomość posiadania ekologicznego samochodu w przystępnej cenie. Pracujemy również nad technologią hybrydową typu „plug-in” oraz zasilaniem akumulatorowym; pierwsze wyniki naszych badań zaprezentujemy już w 2012 roku. więcej »

» O nowym Focusie opowiada James Hughes, inżynier Ford Motor Company Poniedziaek, 2010-10-25
  James Hughes W oparciu o nową platformę powstanie nawet 10 innych modeli, począwszy od samochodów segmentu C, poprzez konstrukcje SUV typu Kuga, a kończąc na dużych samochodach rodzinnych mieszczących siedem osób, jak chociażby Grand C-MAX. więcej »

» Ford przed ofensywą - na pytania odpowiada dyrektor generalny Ford Polska Adam Kołodziejczyk Wtorek, 2010-10-12
  Adam Kołodziejczyk - dyrektor generalny Ford Polska Ważne, aby klienci dobrze poznali nasze modele i przekonali się do ich walorów, a to z pewnością zajmie trochę czasu. Dopiero wtedy sprzedaż ruszy „pełną parą”. Duże nadzieje pokładam w nowym Focusie i C-MAXie. Myślę, że samochody te pozwolą nam dołożyć kilka procent do statystyk sprzedaży Forda w Polsce. więcej »

1 [2] 3
Wyświetlane: 20 - 40 z 54 rekordów
Najczęściej oglądane

Zdjecie dnia

Zdjecie miesiaca


© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |