FB FB Twitter Twitter
Szukaj:
            1612 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1095 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Promowana firma
Wydarzenia

Statystyki odwiedzin serwisu
Felietony, rozmowy rss
W synchronizacji z Fordem - testował Krystian Kozerawski
  Dodano: 2013-05-27 Wyświetlono: 10033 razy
 
Sprawdziliśmy jak funkcjonuje system SYNC w nowym Fordzie Fiesta.
W synchronizacji z Fordem - testował Krystian Kozerawski

foto © Ford   

Kiedy zabieram się do testów, zawsze staram się do tematu podchodzić nie jak poweruser w przypadku aplikacji, czy jak fan motoryzacji w przypadku samochodów, ale jak zwykły człowiek, który w codziennym użytkowaniu nie będzie zaglądał do kodu programu czy pod maskę auta.

To, z czym przede wszystkim styka się użytkownik, jest interfejs. Zwykle przez jego pryzmat oceniam rzeczy, z których korzystam. Jasne, że jeśli program działa zdecydowanie źle, a samochód generalnie źle się prowadzi, ma to ważny, a właściwie decydujący wpływ na końcową ocenę.


Pierwsze wrażenia
Ford Fiesta, którego miałem okazję testować, to samochód z segmentu tych mniejszych, miejskich. Zadziwiające jest to, że mimo wszystko mogłem w nim wygospodarować sporo miejsca, choć jestem osobą o dość dużych gabarytach. Kiedy siedziałem za kierownicą, nic nie ograniczało moich ruchów. Bez większych problemów mogłem także umieścić na tylnej kanapie fotelik dla dziecka. Fakt, że kosztem przestrzeni pasażera obok kierowcy, ale to wynika z samej konstrukcji fotelika (bardzo bezpieczny, ustawiony tyłem do kierunku jazdy).

Wiele z nowych samochodów już w standardzie wyposażonych jest w gniazdo USB, pozwalające na ładowanie podczas jazdy telefonu komórkowego lub innego urządzenia mobilnego. Istotną kwestią jest położenie tego gniazda. W niektórych samochodach znajduje się ono w schowku podłokietnika - co moim zdaniem nie jest dobrym rozwiązaniem. W czasach Twittera, Facebooka, chowanie smartfona do schowka może być problematyczne, zwłaszcza jeśli słuchając muzyki z tego urządzenia poprzez Bluetooth, usłyszymy sygnał nadejścia nowej wiadomości. Będziemy potrzebowali więcej czasu np. stojąc na światłach, by ją odczytać. Na szczęście w Fieście gniazdo USB znajduje się mniej więcej tam, gdzie być powinno - we wnęce obok drążka zmiany biegów. Jest tam także gniazdko elektryczne 12V - współcześnie chyba żadna firma nie umieszcza w nim zapalniczki, a jedynie zaślepkę.

Gniazdo USB posiada oczywiście bardziej uniwersalną funkcjonalność, jednak ja od dawna słucham muzyki na iPhone, a ten łączy się z komputerem pokładowym i zestawem stereo za pośrednictwem Bluetooth, wspomniane gniazdo wykorzystuję tylko do ładowania.

Sama funkcja bluetooth pozwalająca na słuchanie muzyki przez pokładowy zestaw audio czy prowadzenie rozmów głosowych, to od dawna już nic nowego. To czym próbują się wyróżnić na tle konkurencji producenci samochodów, to funkcje synchronizacji z urządzeniami mobilnymi. We Fieście jest to system zwany SYNC.

Zapanować nad muzyką
SYNC we Fieście po podłączeniu telefonu przez Bluetooth kopiuje zawartość książki telefonicznej dla łatwego wybierania numerów telefonicznych, indeksuje też - lub stara się zindeksować - utwory muzyczne, znajdujące się w pamięci iPhone'a. Chodzi o to, by podczas jazdy nie zaprzątać sobie głowy telefonem. Co - jak wspomniałem wyżej - nie do końca jest możliwe, jeśli korzystamy intensywnie z serwisów społecznościowych, np. z Twittera, na smartfonie właśnie.

SYNC Forda stara się także uwolnić kierowcę od spoglądania na ekran komputera pokładowego, pozwalając na sterowanie głosowe zarówno odtwarzaniem, jak i wybieraniem numerów telefonicznych. To pierwsze działa źle, przynajmniej w przypadku, gdy za kierownicą siedzi osoba, dla której angielski nie jest językiem ojczystym. Przy odtwarzaniu utworów z domyślnej biblioteki mojego iPhone'a, Sync umożliwiał mi wydanie komend pozwalających na rozpoczęcie lub zatrzymanie odtwarzania i przeskakiwanie do następnego lub poprzedniego utworu. Jest to jednak o wiele bardziej czasochłonne niż korzystanie z przycisków sterowania odtwarzaniem, umieszczonych w tym samym miejscu, co ten aktywujący funkcje głosowe. Zanim przeskoczyłbym do następnego utworu wypowiadając odpowiednią komendę (wcześniej i tak wciskając odpowiedni przycisk na kierownicy), ręcznie mógłbym przeskoczyć przynajmniej o kilka. Przy odtwarzaniu muzyki z aplikacji mobilnej Spotify (przypomnę, że jest to serwis muzyczny oferujący strumieniowanie utworów, a w przypadku opłacania konta premium, także zapisywanie ich w pamięci urządzenia do odsłuchania przez dedykowaną aplikację) pojawiło się więcej możliwości. Komputer zasugerował mi możliwość wyboru konkretnego utworu, płyty czy wykonawcy. Tutaj okazało się, że choć moja znajomość angielskiego stoi na wysokim poziomie, to wymowę mam daleką od doskonałości (nic dziwnego, nauczyłem się języka w Szkocji). Sync nie był w stanie rozpoznać żadnej nazwy wykonawcy, tytułu utworu czy płyty. Kolejne próby stawały się coraz bardziej irytujące. Tym bardziej jeśli prowadzi się samochód w ruchu ulicznym, a trzeba dyskutować z komputerem, który nie wie, co do niego mówimy. Myślę, że na prawdziwie wygodne i uniwersalne sterowanie odtwarzaniem muzyki za pomocą głosu przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać.

Telefon pod kontrolą głosu
Jestem za to bardzo pozytywnie zaskoczony działaniem funkcji wybierania głosem połączeń telefonicznych. Spodziewałem się początkowo takich samych problemów, jak przy wybieraniu głosowym utworów. SYNC działa jednak inaczej. Odsłuchuje imię i nazwisko osoby, do której chcemy zadzwonić, analizuje to, co powiedzieliśmy i podaje cztery kontakty, które mogą pasować do naszej komendy. Dodatkowo sam odczytuje imiona i nazwiska. Robi to oczywiście po angielsku. Ważne jest to, że nie musimy drugi raz wypowiadać imienia i nazwiska, a jedynie numer, jeden z czterech (w zależności od pozycji danego kontaktu na liście proponowanych kontaktów). Nie jest to może rozwiązanie idealne,  pochłania więcej czasu niż ręczne wybranie numeru, na pewno jednak jest o wiele bardziej bezpieczne. Nie musimy w ogóle odrywać wzroku od tego, co dzieje się na drodze. Jest to bez wątpienia jedno z największych udogodnień SYNC. Miałem okazję jeździć już samochodami, które może i kopiowały listę kontaktów do komputera, ale wybieranie odbywało się poprzez wyświetlacz na desce rozdzielczej, a to o wiele bardziej rozpraszało uwagę.

Na desce rozdzielczej czy może bardziej w całym interfejsie samochodu trafiłem na kilka rzeczy, które mnie trochę irytowały. Zdecydowanie nie podoba mi się układ i rozłożenie przycisków sterowania samym komputerem i multimediami. Panel sprawia wrażenie bałaganu czy wręcz chaosu. Duże pokrętło natężenia dźwięku umieszczono centralnie. Zupełnie absurdalnie rozłożono przyciski funkcyjne służące do sterowania i wyboru funkcji widocznych na ekranie komputera pokładowego - położone w znacznym oddaleniu od niego, wizualnie wydają się być z nim nie powiązane, co gorsza wymagają nie tylko oderwania wzroku od drogi, by spojrzeć na ekran, ale spojrzenia w dół deski rozdzielczej.

Głośniki systemu audio zamontowane w Fordzie Fieście bardzo dobrze przenoszą dźwięk. Słuchanie muzyki, niezależnie od gatunku, sprawia dużą przyjemność. Jednym z testów, który wykonuję zwykle przy tej okazji, to puszczenie ostrej muzyki (metalu) i rozkręcenie głośności powyżej granicy przyjemności z jej odbioru. Ważne, by dźwięk był dalej selektywny i dobrej jakości. System audio we Fieście przeszedł ten test pozytywnie. Niestety rozmieszczenie głośników wysokotonowych pozostawia wiele do życzenia. Umieszczono je w obudowie drzwi w taki miejscu, że opierając rękę o krawędź okna cały czas zasłaniałem ten lewy. Było to mało komfortowe, zwłaszcza że miałem wrażenie, jakby moje lewe ucho zatykało się w skutek ciśnienia lub zwyczajnie głuchło. Wystarczyło głośnik przesunąć trochę do przodku i umieścić pod innym kątem, a nie byłoby tego problemu.

Po kilku dniach jazdy Fiesta pozostawiła u mnie w sumie więcej dobrych niż złych wrażeń. Bez wybierania utworów głosem można się obejść i szybko o tej funkcji zapomnieć. Wybieranie połączeń telefonicznych działa dobrze. Nie dało się niestety zapomnieć o źle rozmieszczonych głośnikach wysokotonowych.

Krystian Kozerawski MacKozer
Bloger, muzyk, ekspert urządzeń i aplikacji mobilnych, aktywny użytkownik wszystkiego, co pojawia się w katalogach firmy Apple.



Źródło: Mototarget.pl

Bank prasowy: media.ford.com/

 Inne artykuły
» Samochód kierowcy - o Hondzie CR-V opowiadają inżynierowie Kazuhiro Sekine i Kotaro Yamamoto z Honda Motor Europe Czwartek, 2013-04-11
  Kazuhiro Sekine W najnowszym modelu wracamy do stonowanego charakteru, potęgującego przyjemność z jazdy. Wyszliśmy z założenia, że tworzenie agresywnie wystylizowanego samochodu w czasach ekonomicznego kryzysu i rosnącej świadomości ekologicznej nie zostanie pozytywnie odebrane przez klientów. więcej »

» Naga Broń 2013 Pitek, 2013-03-08
  Broń - co można w strefie Schengen Jedziemy! Euforia, wolność, słowem – URLOP! Rodzina w komplecie, wszystkie zabawki do szusowania, skoków, jazdy, nurkowania, bez których nie rusza się głowa rodziny, już w bagażniku. Kosmetyki, należące do szyi, kręcącej głową, wypełniają bagażnik dachowy. Wszystkie schowki pełne napojów i zabawek dzieci. Dobre humory na szczęście nic nie ważą. więcej »

» Fiat obiecuje wreszcie coś taniego Poniedziaek, 2013-02-04
  Innocenti Mini Turbo Fiat rozważa wprowadzenie taniej marki, która mogłaby konkurować z Dacią, reaktywowaną przed laty przez Renault. Na wielu rynkach uważa się, że to właśnie marka Fiat jest we włoskim koncernie sytuowana jako low-cost brand, ustępujący ceną i prestiżem zarówno Alfie Romeo, Lancii, jak i Jeepowi oraz innym brandom przejętym z dobrodziejstwem akcji koncernu Chryslera. Jeśli więc submarka ma być tańsza od Fiata, będzie to prawdopodobnie produkt azjatycki. więcej »

» Samochodem elektrycznym dookoła świata - wywiad z Izą Miko Wtorek, 2012-11-13
  Iza Miko - Mitsubishi i-MiEV Izabella Miko przyleciała do Polski prosto z USA by opowiedzieć o tym, po co jeździła na stację paliw… elektrycznym Mitsubishi i-MIEV. Zdradzi też, jak wyglądałaby jej podróż dookoła Ziemi za kierownicą auta na prąd. Pojawi się też wątek miłosny. więcej »

» Konsekwentnie do przodu – mówi prezes Ford Polska Adam Kołodziejczyk Pitek, 2012-09-07
  Adam Kołodziejczyk Rozmawiamy na temat planów z prezesem i dyrektorem generalnym Ford Polska, Adamem Kołodziejczykiem. więcej »

» Martin Buhl-Wagner, dyrektor zarządzający Targów Lipskich GmbH Pitek, 2012-05-25
  Martin Buhl-Wagner Już w czerwcu: dwa premierowe modele BMW, premiera Porsche, nowi wystawcy Rolls-Royce Motor Cars, Fisker i Tesla - Targi w Lipsku dołączają do grupy największych imprez w Europie. więcej »

» Spotkanie na szczycie mocy z Rafałem Płatkiem z REZ Motorsport Czwartek, 2012-05-10
  Spotkanie na szczycie mocy cz.1 Rafał Płatek to jedyny polski kierowca ścigający się w niemieckich wyścigach pojazdów klasycznych. Benzynę ma we krwi, podobnie jak miłość do Alfa Romeo. Swoje życie poświęcił motoryzacji – poza wyścigami, urzeczywistnia marzenia bogatych klientów z Europy i Polski, odrestaurowując ich klasyczne pojazdy w warsztatach REZ Classic Cars. więcej »

» Leszek Kempiński o nowym Audi A4 roda, 2012-04-04
  Leszek Kempiński Rozmawiamy z Leszkiem Kempińskim, Kierownikiem PR Audi. więcej »

» Honda wraca do gry. Manabu Nishimae - prezes Honda Motor Europe Sobota, 2012-03-03
  Manabu Nishimae - prezese Honda Motor Europe Honda wraca nowymi modelami do walki o europejskiego klienta po trudnych latach kryzysu, pogłębionego przez kataklizmy w Japonii i Tajlandii, gdzie znajdują się ważne dla globalnej produkcji koncernu fabryki. Podczas polskiej prezentacji modelu Civic mieliśmy okazję porozmawiać z prezesem Honda Motor Europe Manabu Nishimae. więcej »

» Iza Miko: dajcie się zelektryfikować! Czwartek, 2012-02-23
  Izabella Miko Ma fioła na punkcie zakręcania wody, segregacji śmieci i wszystkiego co jest ekologiczne. Iza Miko - tancerka i ekolożka od dzieciństwa. Swoją pasję aktorską realizuje w Los Angeles. W Polsce wspólnie z Mitsubishi elektryzuje serca kierowców. więcej »

» Lekcja rysunku z Adamem Bazydło Poniedziaek, 2011-11-07
  Adam Bazydło - Moto Target Rozmawiamy z projektantem kabiny Peugeota 508. więcej »

» Stara miłość nie rdzewieje - wywiad z prawdopodobnie najstarszym kierowcą Chevroleta w Polsce roda, 2011-10-12
  Chevrolet - stara miłość nie rdzewieje Chevrolet, który w tym roku obchodzi setną rocznicę powstania marki, był obecny na polskim rynku już przed II wojną światową. Pierwsze Chevrolety trafiły do Polski najprawdopodobniej wraz z Błękitną Armią Hallera. General Motors rozpoczął sprzedaż Chevroleta w Polsce w 1924 roku, a już po czterech latach marka zdobyła połowę rynku. więcej »

» W sidłach rocka - rozmawiamy z Piotrem Brzychcy z zespołu Kruk Czwartek, 2011-06-16
  Zespół Kruk Prawdziwy duch rocka nigdy nie zaniknie, czego świetnym dowodem jest hard rockowa grupa muzyczna Kruk pochodząca z Dąbrowy Górniczej. Utalentowany zespół odnosi wielkie sukcesy nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Na nasze pytania odpowiada założyciel i gitarzysta zespołu Kruk, Piotr Brzychcy. więcej »

» O psie, który jeździł... opowiada Dorota Sumińska Czwartek, 2011-02-17
  Dorota Sumińska i jej zwierzaki Receptą na udany wyjazd z czworonożnym pupilem jest zrozumienie potrzeb naszego zwierzaka. więcej »

» Niełaskawy dla rywali - rozmawiamy z Łukaszem "Łokerem" Łaskawcem Czwartek, 2011-01-27
  Łukasz "Łoker" Łaskawiec Łukasz „Łoker” Łaskawiec był największą niespodzianką rajdu Dakar 2011. Młody zawodnik (za 3 dni skończy... 21 lat) wywalczył 3. miejsce, pokonując w swym Dakarowym debiucie wielu utytułowanych rywali. więcej »

» Szef FIA Jean Todt - uratujmy 5 milionów ludzi Poniedziaek, 2010-11-22
  Jean Todt - Mototarget.pl Prezes FIA Jean Todt podczas krótkiej wizyty w Polsce znalazł czas na kameralną konferencję prasową w Krakowie dla grupy polskich dziennikarzy motoryzacyjnych. Oprócz informacji o planach na najbliższy sezon oraz podsumowania pierwszego roku prezydentury Jean Todt sporo uwagi poświęcił problematyce podniesienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i zaangażowaniu się FIA w działania wspierające bezpieczny transport. więcej »

» O polityce Forda mówi Gunnar Herrmann - dyrektor linii samochodów segmentu C Ford Motor Company Pitek, 2010-11-05
  Gunnar Herrmann Polityka Forda dotycząca ochrony środowiska doskonale sprawdza się w odniesieniu do tradycyjnych jednostek spalinowych, dajemy klientowi świadomość posiadania ekologicznego samochodu w przystępnej cenie. Pracujemy również nad technologią hybrydową typu „plug-in” oraz zasilaniem akumulatorowym; pierwsze wyniki naszych badań zaprezentujemy już w 2012 roku. więcej »

» O nowym Focusie opowiada James Hughes, inżynier Ford Motor Company Poniedziaek, 2010-10-25
  James Hughes W oparciu o nową platformę powstanie nawet 10 innych modeli, począwszy od samochodów segmentu C, poprzez konstrukcje SUV typu Kuga, a kończąc na dużych samochodach rodzinnych mieszczących siedem osób, jak chociażby Grand C-MAX. więcej »

» Ford przed ofensywą - na pytania odpowiada dyrektor generalny Ford Polska Adam Kołodziejczyk Wtorek, 2010-10-12
  Adam Kołodziejczyk - dyrektor generalny Ford Polska Ważne, aby klienci dobrze poznali nasze modele i przekonali się do ich walorów, a to z pewnością zajmie trochę czasu. Dopiero wtedy sprzedaż ruszy „pełną parą”. Duże nadzieje pokładam w nowym Focusie i C-MAXie. Myślę, że samochody te pozwolą nam dołożyć kilka procent do statystyk sprzedaży Forda w Polsce. więcej »

1 [2] 3
Wyświetlane: 20 - 40 z 54 rekordów
Warto przeczytać
 

foto © Hyundai


A imię jego… Kona
Najczęściej oglądane

Zdjecie dnia

Zdjecie miesiaca


© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |