FB FB Twitter Twitter
Szukaj:
            1694 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1148 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Promowana firma
Wydarzenia

Statystyki odwiedzin serwisu
Nasze testy
Ford Focus 2015 Czym zaskoczy Ford Focus 2014
Wbrew pozorom, nie jest łatwo oceniać auto kompaktowe. Jeszcze trudniej pisać o bestsellerowym kompakcie. Tu armia byłych, obecnych i przyszłych fanów modelu idzie w miliony.

O Fordzie Focusie pisać krytycznie jeszcze trudniej, bo najlepiej sprzedający się na świecie model nie mógł na 140 rynkach przekonać do siebie tylko nazwą. Pamiętam pierwszą generację Focusa z 1998 roku, który zastąpił wysłużonego Escorta. Wiązano z nim wielkie nadzieje, jeszcze większe były apetyty drapieżników z mediów, którzy nie mogli się doczekać premiery. Zdjęcia szpiegowskie modelu o kryptonimie CW170 wyciekły znacznie wcześniej. Sam byłem ciekaw, jak spisuje się to auto, o którym tak wiele mówiło się, przed jego odsłoną. Po latach obłych samochodów przypominających mydełka Fa, zaprezentowano odważną, ostrą linię New Edge z pierwszymi reflektorami wychodzącymi głęboko na maskę. Ale nie design tak nas ciekawił. Focus prowadził się jak po szynach, musieliśmy zweryfikować pojęcia nad- i podsterowności, bawiąc się jazdą jak dzieci. Ale najsympatyczniej wspominam przejażdżkę Focusem WRC na fotelu pasażera z Januszem Kuligiem, który wtedy właśnie, jako pierwszy w Europie niefabryczny kierowca, przesiadł się do tego auta. Jak nikt potrafił zademonstrować walory cywilnego egzemplarza i podnieść ciśnienie pasażerom w swojej rajdówce.

Pierwsze wrażenia

W nasze ręce trafił najnowszy Ford Focus Mk III po tegorocznych zmianach. Ford jako globalna marka zachowuje umiar w wymianie generacji swoich modeli, choć unowocześnia gamę pomiędzy narodzinami nowych pokoleń. Focus jest na rynku od 16 lat, a doczekał się trzech generacji, Fiestę produkowaną od prawie 40 lat reprezentuje obecnie Mark VII.


Co nowego wprowadzono w Focusie 2014, który w listopadzie trafi do salonów? Przede wszystkim samochód, który już znają klienci za Oceanem wyszlachetniał. Ma nową, dużą osłonę chłodnicy, węższe reflektory, wygładzone linie boków nadwozia i bardziej obecnie nawiązuje do wspólnych rysów całej rodziny modeli Forda, zarówno Fiesty, wchodzącego Mondeo, jak i Mustanga. Klapa silnika zyskała wzmacniające drapieżny look przetłoczenia, a auto wydaje się bardziej przyczajone – szersze i niższe. Zaprezentowano Focusa od razu w wersji czterodrzwiowej, pięciodrzwiowej oraz kombi, a wszystkie trzy warianty nadwoziowe pojawią się równocześnie w polskich salonach.



 

Nowe serca

Najważniejsza zmiana to nowe silniki: benzynowy 1,5 l EcoBoost (150 i 182 KM) oraz diesel 1,5 l TDCi (95 i 120 KM). Dzięki nim model może przekonać nowych klientów zużyciem paliwa niższym nawet o 19 procent w stosunku do poprzednika. Oczywiście w gamie znalazł się też 100-konny 1,0 l EcoBoost, (trzykrotny laureat International Engine of the Year), dostępna będzie również wersja 125-konna tego silnika. Jeździliśmy też 150-konnym dieslem 2.0 TDCi, który pozostaje topową jednostką. Na górskich drogach Andaluzji spisywał się bardzo dzielnie. W porównaniu z poprzednią generacją tego silnika, nowa jednostka generuje większą o 10 KM moc i wyższy o 30 Nm moment obrotowy, a także odznacza się o 15 procent wyższą wydajnością paliwową. Oczywiście silnik benzynowy 1,6 l Ti-VCT oraz diesel 1,6 l TDCi będą nadal dostępne w ofercie.

Anioł stróż o imieniu ETS

Dominującym odczuciem po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów po andaluzyjskich serpentynach jest stabilność samochodu. Zwiększono strukturalną sztywność wahaczy, zmieniono amortyzatory. Prowadzi się rewelacyjnie, co nie powinno dziwić w Focusie. Diabeł szepcze jednak do ucha - „spróbuj szybciej wjechać w zakręt i puścić gaz przed wyjściem”. Nic! „Spróbuj docisnąć, żeby lekko wypuścić tył. Wiesz jak ładnie wygląda droga, oglądana przez boczną szybę?” Nic! Wydaje się, że Ford znalazł fortel i pokonał diabła z pomocą ETS.

Enhanced Transitional Stability to nowa technologia zastosowana w samochodzie seryjnym. Jej działanie polega na uprzedzaniu myśli diabła, czyli przewidywaniu momentu, w którym samochód może wpaść w poślizg, na podstawie danych o prędkości jazdy, położeniu koła kierownicy oraz prędkości obrotu kierownicą. Nawet zanim koło straci przyczepność!!! ETS kalkulował ryzyko poślizgu i uaktywniał hamowanie indywidualnych kół – często zanim orientowałem się, że może dojść do niebezpiecznej sytuacji. Czy nie odczuwa się natrętnej obecności tego anioła stróża? Raczej nie, co należy przypisać inżynierom Forda po stronie plusów. Bo najlepszy to anioł, który czuwa nad bezpieczeństwem i jednocześnie potęguje dynamiczne wrażenia z jazdy.

Komputer pod maską

Unia Europejska podnosi wymagania dotyczące obowiązkowego wyposażenia nowych samochodów w systemy zwiększające bezpieczeństwo i poprawiające ekonomikę jazdy, jednak Focus nie ma się pod tym względem czego wstydzić. Kompakt wchodzi na rynek przygotowany do konkurowania z autami wyższych segmentów. Jak bardzo zmieniły się samochody w ciągu ostatnich lat? Polem „wyścigu zbrojeń” stała się głównie elektronika i zaawansowane systemy, wspierające kierowce. Focus sam parkuje, utrzymuje bezpieczną odległość w ruchu ulicznym, w razie potrzeby koryguje tor jazdy lub hamuje, doświetla zakręty, zmienia światła z drogowych na mijania, rozpoznaje znaki… Trudno wyliczyć wszystkie te funkcje. Jako model globalny Focus rozumie dziewięć języków, na razie bez polskiego, ale uczy się go, jak Donald Tusk angielskiego, o czym zapewnił nas jeden z ekspertów marki podczas testów w Hiszpanii.


Focusa można wyposażyć w system Active City Stop, który działa do prędkości 50 km/h, zmniejszając prawdopodobieństwo lub konsekwencje zderzenia z poprzedzającym pojazdem, poprzez automatyczne hamowanie w momencie wykrycia ryzyka kolizji. Ważnym elementem długiej listy wyposażania są adaptacyjne reflektory biksenonowe, które dostosowują automatycznie strumień światła do warunków panujących na drodze. System ocenia natężenie światła zewnętrznego, kąt skrętu kierownicy, prędkość oraz wykrywa obiekty na drodze i modyfikuje kąt padania oraz intensywność świecenia reflektorów. Korzysta z siedmiu zaprogramowanych ustawień. Bardzo wygodny dodatek.

Kolejnym systemem nie do przecenienia jest znany wcześniej, ale wciąż niezbyt powszechny Active Park Assist. Zabawa w parkowanie bez kierowcy na razie jest dla nas niecodzienną rozrywką. Za kilka lat będzie jednak powszechnym udogodnieniem, do którego przywykniemy, jak do elektrycznych lusterek i map GPS. Póki jeszcze ekscytuje, warto opisać jak działa. Czujniki ultradźwiękowe wyszukują odpowiednie miejsce parkingowe, a system steruje kierownicą, pozostawiając kierowcy jedynie prostą robotę operatora gazu i hamulca. System ma nową funkcję pomocy w wyjeździe z bardzo ciasnych, równoległych miejsc parkingowych.

Bo to co nas podnieca…

…to się nazywa kasa – śpiewała Maryla Rodowicz. Przypuszczamy, że również polskich klientów Forda, którzy zauważą, że porównywalne wersje silnikowe i wyposażeniowe nowego Focusa będą tańsze od obecnego modelu. Egzemplarze demonstracyjne Focusów 2014 jeżdżą już po Polsce w kampanii Ford Roadshow i można się do nich przymierzyć w salonach dealerów w wybranych terminach. Cena najtańszej wersji bazowej Trend hatchbacka 1.6 Ti-VCT 85 KM z 5-biegową skrzynią manualną to 57 990 zł. Topowa wersja Titanium z silnikiem 2.0 TDCi 150 KM (z ASS) i skrzynią manualną PowerShift to wydatek 96 740 zł. Za sedan w tej samej wersji wyposażenia zapłacimy drożej o 1000-, za kombi o 3000 zł.


Producent wiąże z odnowionym modelem duże nadzieje. Dotychczas Ford nie miał powodu do narzekania na popyt, na całym świecie co 90 sekund jeden Focus zjeżdżał z taśm produkcyjnych i trafiał do klienta.

+ Testy, porównania, wrażenia z jazd
» Chrysler Grand Voyager - Rodzinny transformer
  Pożegnaie ropy I ogólnopolski zlot pojazdów elektrycznych i hybrydowychW roku 1983 Ronald Reagan ogłosił program gwiezdnych wojen, a firma Apple opatentowała komputer wyposażony w mysz, w tym roku Amerykanie dali też światu wynalazek tak prosty, jak genialny - samochód klasy minivan. więcej »

» Honda FR-V - Trzecie wcielenie i-CTDi
  Honda FR-VWielofunkcyjny znaczy również silny i oszczędny. Skojarzenie rodzinnego wielofunkcyjnego modelu Hondy FR-V z pierwszym opracowanym przez firmę silnikiem Diesla było kwestią czasu. Po modelach Accord i CR-V jednostki wysokoprężnej doczekał się minivan FR-V. więcej »

» Ford S-Max - Mniejszy brat
  Ford S-MAX - Moto TargetOstatnie kilka lat na rynku motoryzacyjnym cechował niewątpliwy wzrost popularności aut typu MPV, które z biegiem czasu przekształciły się z powolnych i nudnych stylistycznie produktów służących do transportu rodziny w dynamiczne i emocjonujące obiekty pożądania kierowców oczekujących od samochodu także doskonałych właściwości jezdnych. więcej »

» Citroen C6 -Wrażenia z jazdy
  Od połowy lat 70-tych Citroen i Peugeot tworzą koncern PSA. Ostatnio jednak, co godne pochwały, auta obu marek coraz bardziej różnią się od siebie. więcej »

» Jeep Commander 3.0 CRD vs Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD. Takie same?
  Jeep Commander vs Grand Cherokee Nasze TestyMają takie samo logo „Jeep” umieszczone dumnie na charakterystycznej żebrowanej osłonie chłodnicy. Napędzają je te same trzylitrowe turbo-diesle o mocy 218 KM. Mają podobne ceny i niemal identyczne osiągi i właściwości w terenie. Czy w związku z tym jest coś, co je różni i czy któryś zasługuje na miano „lepszego”? więcej »

» Honda Civic sedan - Najmłodszy w rodzinie
  Pięciodrzwiowa wersja Hondy Civic stanowi wzór sportowego hatchbacka XXI wieku, sedan zaś jest skierowany do konserwatywnych klientów, którzy bardziej od drapieżnego i futurystycznego kształtu nadwozia cenią sobie funkcjonalność i klasyczne linie. więcej »

» Hyundai Getz - mały wielki "koreańczyk"
  Mały na zewnątrz, przestronny w środku – oto najkrótsza charakterystyka Hyundaia Getza, który od momentu premiery w Genewie w 2002 roku bije rekordy sprzedaży na całym świecie. Również w Polsce auto zyskało wielu zwolenników, gdy w 2003 roku zastąpiło model Atos i na stałe wpisało się w krajobraz naszych dróg. więcej »

» French Open. Peugeot 207 CC 1,6 THP
  Peugeot 207 CCPierwszy raz turniej tenisowy o tej nazwie zaliczany do Wielkiego Szlema rozegrano w Paryżu na kortach imienia Rolanda Garrosa w 1925 roku. Dziesięć lat później Peugeot zaprezentował światu model 401 Eclipse - pierwszego w historii kabrioleta z otwieranym elektrycznie metalowym dachem. Sprawdzimy czy najnowszy spadkobierca tej koncepcji, Peugeot 207 CC jest równie ekscytujący. więcej »

» Taki dobry, czy taki modny? Audi Q7 3,0 TDI
  Audi Q7 3,0 TDIAudi wytwarzające od dziesięcioleci auta z napędem na cztery koła, dopiero w 2005 zdecydowało się na pokazanie SUV-a z „krwi i kości”. Model Q7 zrobił to dosłownie w wielkim stylu. Od momentu swej premiery bije rekordy popularności w tym segmencie. Na przykładzie wersji wyposażonej w trzylitrowy silnik TDI sprawdziliśmy, czy jego popularność jest wynikiem zastosowanej technologii i praktycznej przydatności, czy może panującej od kilku lat mody na tego typu pojazdy. więcej »

» Francja elegencja. Citroen C4 HDI Exclusive
  Citroen C4 ExclusiveKompaktowy Citroen C4, będący w sprzedaży od 2004 roku, nadal przyciąga wzrok nowoczesną stylistyką. W testowanej przez nas wersji Exclusive, swoim wyposażeniem i ceną bliżej mu jednak do flagowego Citroena C6. więcej »

» Witamina C - Mercedes C220 CDI
  Mercedes C220 CDIJeśli się powiedziało A, trzeba powiedzieć B. Jednak w przypadku Mercedesa to nie Klasa A, B czy nawet S jest motorem napędowym sukcesu koncernu ze Stuttgartu. Najpopularniejsza jest bowiem Klasa C, której od momentu debiutu pierwszej generacji w 1993 roku sprzedano już ponad 1,5 miliona egzemplarzy. Sprawdziliśmy jak w roli klasowego prymusa sprawdzi się model C220 CDI Elegance. więcej »

» Hyundai i30 2.0 CRDi – przyjaciel kieszeni
  Hyundai i30 CRDiKompaktowy przebój Hyundaia - model i30 - reklamowany jest jako przyjaciel rodziny i psów. W wersji z dwulitrowym dieslem okazuje się także przyjacielem naszych kieszeni. więcej »

» Władca Pierścieni - Audi A5 3.0 TDI
  Audi A5 3,0 TDIKusi wspaniałymi kształtami autorstwa „Maestro De Silvy”, 24 diodami LED rzucającymi zalotne spojrzenia za dnia i po zmierzchu oraz miejscem dla dwojga w kabinie pierwszej klasy. Wspaniale pachnie i szybko zabiera się do pracy (roboty:). Oto pierwsze Audi które wygląda tak dobrze, że czasem masz ochotę wysiąść i jeszcze trochę na niego popatrzeć. Szczególnie w testowanej przez nas wersji 3.0 TDI. Paradoksalnie ten wspaniały silnik i równie doskonała 6-biegowa skrzynia biegów pasują do A5 jak kwiatek do kożucha. Ale po kolei.. więcej »

» Dostojny elegant – Peugeot 607 HDI 170
  Peugeot 607 HDI 170Jak próbę czasu znosi luksusowy Peugeot 607 dostępny na rynku od niemal dekady, sprawdziliśmy na przykładzie 170-konnej wersji HDI. więcej »

» Ekspres Świętego Mikołaja - Volvo V70 T6
  Volvo V70 T6 ramka - Moto TargetTą postać zna każdy. Przedstawiany jako starzec z okazałą brodą, w czapce z pomponem, z workiem prezentów i pękiem rózg w ręce, 6 grudnia (w rocznicę śmierci Świętego) grzecznym dzieciom przynosi prezenty a niegrzecznym, na ostrzeżenie, rózgę. Jego ojczyzną jest Laponia - region w północnej Europie, obejmujący swoim zasięgiem Półwysep Kolski w Rosji oraz północne tereny trzech państw nordyckich: Finlandii, Szwecji i Norwegii. więcej »

» Mieszanka wybuchowa - Dodge Nitro 2,8 CRD
  Dodge Nitro 2.8 CRD - Moto TargetNie od dziś wiadomo, że Amerykanie lubią wszystko w formacie XXL. Szczególnie jeśli chodzi o samochody. Kiedy w 2002 roku po raz pierwszy Dodge zaprezentował concept car o wdzięcznej nazwie M80, centralę zalały liczne głosy zachwytu i pytania „Kiedy takie auto trafi do produkcji?”. Jak przystało na kolebkę demokracji, Amerykanie nie schowali projektu do szuflady i atrakcyjna stylizacja auta koncepcyjnego trafiła niemal bez zmian do salonów pod postacią prawdziwie wybuchowej mieszanki – Dodge’a Nitro więcej »

» Kochanie, zmniejszyłem naszego Commandera! Jeep Patriot
  Jeep Patriot - Moto TargetJeep Commander to rasowy SUV w stylu Jeepa. Kanciasty, pojemny, luksusowo wyposażony i niestety z racji swej ceny niedostępny dla większości z nas. Podobnie zresztą ma się sprawa z modelem Grand Cherokee. Piękny, ale drogi. Ale na szczęście Jeep poszedł po rozum do głowy i oprócz nowego Wranglera proponuje kompaktowe terenówki po przystępnej cenie. Jedną z nich jest Jeep Patriot. więcej »

» Magic Van. Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD
  Chrysler Grand Voyager Java Car DesignTak Chrysler w 1983 roku reklamował swój najnowszy produkt – model Voyager. Pojemne auto nie odbiegało wymiarami zewnętrznymi od ówczesnych limuzyn klasy średniej, za to dzięki sprytnemu rozplanowaniu przestrzeni wewnątrz, oferowało znacznie więcej miejsca dla pasażerów i ich bagażu od sedanów i kombi, których używali Amerykanie. więcej »

» Twardziel. Jeep Cherokee 2,8 CRD
  Jeep Cherokee 2,8 CRDW bogatej palecie modeli Jeepa znajdziemy zarówno luksusowe SUV-y jak i kompaktowe auta puszczające oko w kierunku młodszej klienteli. Ale żelaznym punktem oferty są auta, którymi zaraz po wyjeździe z salonu możemy udać się w trudny teren. Jednym z nich jest nowy Jeep Cherokee. więcej »

» BMW xDrive Test Days 2009
  Ostatni weekend kwietnia stał się początkiem tegorocznego cyklu imprez pt. BMW xDrive Test Days 2009, które pozwolą zaproszonym na nie gościom poznać zalety inteligentnego systemu napędu czterech kół BMW xDrive, zgłębić tajniki eko-technologii EfficientDynamics, wypróbować opony typu RunFlat w ekstremalnej jeździe oraz poczuć na własnej skórze system szkolenia kierowców z jakim można spotkać się podczas uczestnictwa w prowadzonych na całym świecie szkołach BMW Fahrer Training. więcej »

» Jaguar XF - wrażenia z jazdy
  Prezentujemy raport z polskiej prezentacji najnowszego Jaguara XF oraz obszerny reportaż zdjęciowy z jazd testowych na płycie lotniska w Modlinie. więcej »

» VW Passat CC nocą - wrażenia z jazdy
  Volkswagen Passat CC-premiera w PolscePoznajcie nowe coupe Volkswagena. więcej »

» Mitsubish Space Star - małe auto, duże ambicje
  Mitsubishi Space StarSpace Star - niegdyś kompaktowy minivan, dziś niewielkie auto segmentu B. Może właśnie wybór takiej nazwy dla malucha był marketingowym błędem? więcej »

» Dodge Caliber - Na podbój Europy
  D-Day, czyli amerykanie atakują! więcej »

» Lexus GS 300 i Honda Legend, czyli Luxus made in Japan
  Lexus GS 300 vs Honda LegendCzym powinna charakteryzować się prestiżowa limuzyna za ćwierć miliona złotych? Na pewno oprócz doskonałego systemu alarmowego, powinna mieć pełne wyposażenie w zakresie komfortu i bezpieczeństwa oraz dostateczny zapas mocy w każdej sytuacji. Precyzyjny układ jezdny i zapewniające odpowiedni komfort zawieszenie. Dobrze jest również, gdy limuzyna z tej półki cenowej umiejętnie podkreśla status majątkowy właściciela, a w razie potrzeby spełnia funkcję reprezentacyjnego auta w firmie. Wszystkie te cechy spełniają dwaj japońscy przedstawiciele tego segmentu, które poddaliśmy porównaniu i naszej ocenie. więcej »

» Poprawny do bólu - VW Passat 2.0 TDI 170
  Volkswagen Passat TDI 170Tak jak w każdym samochodzie również w Volkswagenie Passacie można doszukać się wielu wad. Ale nawet zagorzały przeciwnik niemieckich aut po przejechaniu nim, powiedzmy tysiąca kilometrów prawie na pewno zmieni zdanie i doceni szereg jego niezaprzeczalnych zalet. W naszym teście „ukochany przez wszystkich” Passat w najbogatszej wersji Highline z silnikiem TDI 170. więcej »

» Prawie jak SUV. Honda CR-V vs Mitsubishi Outlander
  Honda CR-V vs Mitsubishi OutlanderOba są bestsellerami na świecie i aby je kupić czeka się miesiącami. Amerykanie tak pokochali model CR-V, że fabryka Hondy w Ohio nie nadąża z produkcją i uruchomiono import tych aut bezpośrednio z Japonii. Polscy nabywcy zamawiający teraz CR-V mogą liczyć na odbiór auta nie wcześniej, niż we wrześniu. Od rozpoczęcia sprzedaży na Mitsubishi Outlandera zebrano już ponad 700 zamówień od polskich klientów. Czym tak naprawdę kuszą i co mają do zaoferowania? więcej »

» Citroen C4 Grand Picasso - Pod osłoną nieba
  Citroen C4 Grand Picasso testMoże Citroen C4 Grand Picasso nie jest tak szybki jak Subaru Impreza, ani tak zwinny na zakrętach jak MINI, ale jako minivan jest niemal doskonały. Przedstawiamy wrażenia z jazd tym niekonwencjonalnym i funkcjonalnym modelem Citroena więcej »

Warto przeczytać
 

foto © WCOTY


A jednak się kręci
© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |